SF
69
Öljysuositukset (ks. kuva )
Moottori toimitetaan Briggs & Strattonilta ilman öljyä.
Lisää öljy ennen moottorin käynnistämistä
. Älä täytä
liikaa.
Käytä korkealuokkaista, pesevää, SF, SG, SH, tai
SJ"-luokiteltua öljyä, kuten Briggs & Strattonin
takuuhyväksymää" SAE 30-öljyä, varaosa # 100005E.
Älä käytä mitään lisäaineita suositeltujen öljyjen kanssa.
Älä sekoita öljyä bensiiniin.
Valitse tästä taulukosta öljyn SAE-viskositeettiluokka, joka
sopii odotettuun käynnistyslämpötilaan ennen seuraavaa
öljynvaihtoa.
Huom: Synteettinen öljy, joka täyttää ILSAC
GF-2 vaatimukset, on API-hyväksytty ja täyttää
tai ylittää API-luokituksen SJ/CF ENERGY
CONSERVING", on suositeltava öljy kaikkiin
lämpötiloihin. Synteettisen öljyn
käyttäminen ei vaikuta öljynvaihtoväleihin.
* Ilmajäähdytteiset moottorit käyvät kuumempina kuin
autojen moottorit. Ei-synteettisten moniasteöljyjen
(5W-30, 10W-30, jne.) käyttö yli 40° F (4° C)
lämpötiloissa johtaa normaalia suurempaan
öljynkulutukseen. Jos käytät moniasteöljyä, tarkista
moottoriöljy normaalia useammin.
** SAE 30 öljy, jos käytetty alle 40°C (4°F) lämpötilassa,
aiheuttaa käynnistämisen vaikeutumisen ja
mahdollisen puutteellisesta voitelusta johtuvan
sylinterivaurion.
Tarkasta öljynpinta. (Öljytilavuus on noin 0,6 litraa.)
Aseta moottori tasaiselle alustalle ja puhdista öljyntäyttöaukon
ympärys
.
Poista mittatikku ja pyyhi se puhtaalla kankaalla
, laita tikku
takaisin ja kiristä. Poista mittatikku ja tarkasta öljynpinta.
Öljyä tulee olla FULL-merkkiin saakka
.
Jos öljyä tarvitaan, lisää varovasti. Kiristä mittatikku tiukasti
paikalleen ennen moottorin käynnistämistä.
Älä ylitäytä. Ylitäyttäminen voi aiheuttaa:
1. Savuttamista,
2. Käynnistysvaikeuksia,
3. Sytytystulpan likaantumista,
4. Ilmansuodattimen kyllästymisen öljyllä
Polttoainesuositukset
Tämä moottori toimii asianmukaisesti kaikilla autoihin
tarkoitetuilla bensiineillä. Käytä tuoretta ja puhdasta lyijytöntä
bensiiniä, jonka oktaaniluku on vähintään 77. (Lyijypitoista
bensiiniä voidaan käyttää, mikäli lyijytöntä ei ole saatavilla.)
Osta polttoainetta sellainen määrä, jonka voit käyttää
30 päivässä. Katso varastointiohjeet.
Yhdysvalloissa lyijypitoisen polttoaineen käyttö on kielletty.
Jotkut polttoaineet, joita kutsutaan ns. reformuloiduiksi
polttoaineiksi, on seostettu alkoholeilla tai eettereillä. Näiden
aineiden liiallinen määrä voi vaurioittaa polttoainejärjestelmää
tai vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Jos näistä syistä
aiheutuvia ongelmia ilmenee, siirtykää käyttämään
polttoainetta, jossa on vähemmän alkoholia tai eetteriä.
Tämä moottori on tarkoitettu toimimaan bensiinillä.
Pakokaasupäästöjen rajoitusjärjestelmä: EM (Moottorin
modifikaatiot).
Älä käytä bensiiniä, joka sisältää metanolia. Älä sekoita öljyä
bensiiniin.
Moottorin polttoainejärjestelmän suojaamiseen suosittelemme
Briggs & Strattonin bensiinin lisäainetta, jota on saatavissa
valtuutetuilta Briggs & Stratton − jälleenmyyjiltä.
Tarkasta polttoainepinta.
Ennen kuin lisäät polttoainetta,
anna moottorin jäähtyä
2 minuuttia.
Puhdista täyttöaukon ympärystä ennen polttoaineen lisäämistä.
Jätä tankkiin noin 35 mm ilmatilaa, jotta polttoaineella on tilaa
laajentua. Älä ylitäytä.
Ennen käynnistystä (ks. kuva )
PIDÄ AINA KÄDET JA JALAT ETÄÄLL
LAITTEEN LIIKKUVISTA OSISTA.
Älä käytä paineistettua käynnistysnestettä.
Käynnistysneste on syttyvää.
Käynnistä, varastoi ja tankkaa laite sen ollessa vaakasuorassa
asennossa.
Tarkista öljymäärä.
Avaa polttoainehana, jos sellainen on, kääntämällä sitä
1/4 kierrosta vastapäivään
.
Primerpumpulla varustettu moottori
Käännä kaasuvipu FAST
asentoon. Paina primerpumppua
terävästi 3 kertaa ennen moottorin käynnistämistä.
Huom:Jos moottori sammuu polttoaineen loppumiseen, lisää
bensiiniä ja paina primerpumppua 3 kertaa
. Lämpimän
moottorin ryypyttäminen ei yleensä ole tarpeen. Kylmässä
säässä ryypyttäminen saattaa olla tarpeen.
Kuristimella varustettu moottori
Siirrä kaasua CHOKE
asentoon tai START- asentoon.
Käynnistys (ks. kuva )
Palauttava käynnistin
Sulje turvajarrun kahva , mikäli sellainen
on. Tartu käynnistinkahvaan ja vedä hitaasti
, kunnes tunnet vastuksen. Käynnistä
sitten moottori vetäisemällä narusta
ripeästi puristusvastuksen voittamiseksi ja takaiskun
estämiseksi. Toista tarvittaessa rikastin (jos sellainen on)
RUN-asennossa ja nopeudensäädin FAST-asennossa. Kun
moottori käynnistyy, aseta nopeudensäädin FAST-asentoon.
Sähkökäynnistin, jos sellainen on
Jos laitevalmistaja on toimittanut akun koneen mukana,
lataa se ennen käynnistämistä valmistajan ohjeiden mukaan.
Käännä virta-avain
START asentoon. Toista toimenpide
tarvittaessa kuristin (jos sellainen on) pois päältä, kaasuvipu
RUN tai FAST asennossa. Kun moottori käynnistyy, käännä
kaasuvipu FAST asentoon.
Huom:Käytä lyhyitä käynnistysjaksoja (15 sekuntia/ minuutti).
Ylipitkät käynnistykset saattavat vaurioittaa
sähkökäynnistintä.
Pysäytys (ks. kuva )
Päästä turvakahva ylös TAI käännä kaasuvipu STOP
asentoon.
Käännä virta-avain OFF asentoon ja poista se. Sulje
polttoainehana, jos sellainen on.
Kunnossapito (ks. kuva )
Ks. Huoltokaavio
Noudata tunneittaisia tai kalenterin mukaisia huoltovälejä
riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin
. Epäsuotuisissa oloissa huoltoa
tarvitaan useammin.
Estääksesi vahin-
gossa tapahtuvan
käynnistymisen irro-
ta sytytystulpan johto
ja maadoita se ennen huoltoa, ja irrota akun miinusnavan
johdin, jos laitteessa on akku.
VAROITUS: Jos moottoria on kallistettava kuljetuksen
tai huoltotöiden aikaa, kallistakaa siten, että sytytystulppa
on ylöspäin
.
Moottorin kallistaminen sytytystulppa alaspäin saattaa
aiheuttaa:
1. Savuttamista,
2. Käynnistysvaikeuksia,
3. Sytytystulpan likaantumista,
4. Ilmansuodattimen kyllästymistä öljyllä.
Öljyhuolto
(ks. kuva )
Tarkasta öljymäärä säännöllisesti.
Varmista, että öljynpinta pysyy oikealla tasolla. Tarkista se
5 tunnin välein tai päivittäin ennen moottorin käynnistämistä.
Katso öljyn lisäysmenettely kohdasta Öljysuositukset.
Vaihda öljy.
Vaihda öljy 5 ensimmäisen käyttötunnin jälkeen.
Vaihda öljy, kun moottori on lämmin. Käytä suositeltua
SAE-viskositeettiluokkaa olevaa uutta öljyä. (Ks. kuva
)
Ennen kuin kallistat moottoria tai laitetta
öljyn tyhjentämiseksi, tyhjennä polttoaine
säiliöstä käyttämällä moottoria, kunnes säi-
liö tyhjenee.
Jos poistat öljyn moottorin yläosan kautta, pidä
ilmanpuhdistimen
puoli ylöspäin. Öljy voidaan tarvittaessa
poistaa sytytystulpan puoleinen puoli ylöspäin.
Irrottamalla öljynpoistotulppa
räikällä ja neliöpäisellä
jatkovarrella öljy voidaan poistaa moottorin alaosasta.
Ilmanpuhdistimen huolto (ks. kuva )
Vaihda, jos se on hyvin likainen tai rikkoutunut.
Pese esipuhdistin nestemäisellä pesuaineella ja vedellä.
Anna sen kuivua kunnolla ennen käyttöä. Älä öljyä
esipuhdistinta.
Puhdista suodatin taputtamalla sitä varovasti tasaista alustaa
vasten. Älä käytä petroliliuottimia, esim. kerosiinia, sillä ne
turmelevat suodattimen. Älä käytä paineilmaa, sillä se voi
vaurioittaa suodatinta. Älä öljyä suodatinta.
Litteä ilmansuodatin
1. Löysää ruuvi
ja kallista kantta .
2. Poista esisuodatin
(jos sellainen on) ja
suodatinelementti
varovasti kannesta.
3. Kun olet huoltanut esipuhdistimen ja suodattimen,
aseta esipuhdistin (nuolet esitettyyn suuntaan) siten,
että alareuna
menee suodattimen laskosten alle .
Asenna suodatin ja esipuhdistin kanteen.
4. Aseta kannen alaosan kielekkeet rungossa oleviin
rakoihin
. Käännä kansi ylös ja kiristä ruuvi tiukasti
runkoon.