Briggs & Stratton 050032-0100-E1 Ohjekirja

Kategoria
Motor vehicle accessories & components
Tyyppi
Ohjekirja
SF
67
Huom: (Tämä huomautus koskee vain Yhdysvalloissa käytettäviä moottoreita) Päästökontrollijärjestelmän osien vaihdon tai huollon voi suorittaa mikä tahansa
pienkonekorjaamo tai yksityishenkilö. Takuukorjaukset tai −huollot voi suorittaa ainoastaan valtuutettu Briggs & Stratton-huoltokorjaamo.
MOOTTORIN OSAT
Kuva 1
1
Polttoaineventtiili
2
Narukäynnistimen kahva
3
Ilmansuodatin
4
Moottori Malli Tyyppi Koodi
xxxxxx xxxx xx xxxxxxxx
5
Nopeuden ja rikastimen säätimet
6
Polttoaineen täyttöaukko
7
Pysäytyskatkaisin
8
Puhallinvaippa
9
Öljynpoistoaukon tulppa
10
Äänenvaimennin ja sen suojus
11
Kaasutin
12
Tulpanjohto
13
Öljyn täyttöaukko/Mittatikku − alatäyttö
14
12 V sähkökäynnistin (mikäli käytössä)
15
Öljyn täyttöaukko/Mittatikku − ylätäyttö
Merkitse moottorin
malli-, tyyppi- ja koodinumerot
tähän vastaisen varalle.
Merkitse ostopäivä tähän vastaisen varalle.
TEKNISET TIEDOT
Moottorin tehoarvotiedot
Yksittäisten kaasumoottorimallien bruttotehoarvot
merkitään SAE:n (Society of Automotive Engineers)
J1940-standardin (Pienmoottoreiden teho- ja vään-
nönmittausnormisto) mukaisesti, ja arvot on saatu ja
korjattu SAE J1995-normin mukaisesti (tarkistettu
2002-05). Vääntöarvot on saatu 3060:n kierrosnopeu-
della; tehoarvot on saatu 3600:n kierrosnopeudella.
Moottorin todellinen bruttoteho saattaa olla pienempi.
Siihen vaikuttavat muun muassa ympäristön käyttöolo-
suhteet ja moottoreiden yksilölliset erot. Moottoreitam-
me käytetään voimanlähteenä lukuisissa erilaisissa
laitteissa, jolloin laitteen asettamat rajoitukset sekä
ympäristötekijät vaikuttavat moottorin tehoon. Tällaisia
seikkoja ovat: lisälaitteet (ilmanpuhdistin, pakoputki,
lataus, jäähdytys, kaasutin, polttoainepumppu jne.),
käyttörajoitukset, ympäristön käyttöolosuhteet (lämpö-
tila, kosteus, korkeus) ja koneiden väliset erot. Valmis-
tuksesta ja kapasiteetin rajoituksista johtuen Briggs &
Stratton voi korvata tämän sarjan moottorin nimelliste-
holtaan suuremmalla moottorilla.
YLEISTIETOJA
Kalifornian valtiossa tässä ohjekirjassa mainitut mallin
50000, 85400, 86400, 117400, 118400, 138400
moottorit ovat California Air Resources Board-
hyväksyttyjä 125 tunnin pituisen ajan, mallin 185400,
187400, 235400, 237400, 245400, 246400, 247400
250 tunnin pituisen ajan. Tämä ei kuitenkaan takaa
moottorin omistajalle, ostajalle tai käyttäjälle
minkäänlaisia lisätakuita moottorin muun toiminnan tai
suorituskyvyn suhteen.
TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET
* Briggs & Stratton ei välttämättä tiedä, millaiseen
käyttöön moottori joutuu. Siksi sinun on huolellisesti
luettava ja ymmärrettävä sen laitteen käyttöohjeet, johon
moottori on asennettu ennen sen käyttämistä.
ENNEN MOOTTORINYTTÄMISTÄ
Lue käyttäjän käsikirja JA sen käyttämän
laitteen käyttö- ja huolto-ohjeet huolellisesti.*
Ohjeiden noudattamatta jättäminen saattaa
johtaa vakavaan loukkaantumiseen tai
kuolemaan.
YTTÄJÄN KÄSIKIRJA SISÄLTÄÄ
TURVALLISUUSOHJEITA, JOTKA:
Saattavat tietoosi moottoreihin liittyvät vaarat
Kertovat sinulle vaaroihin liittyvistä
tapaturmariskeistä
Neuvovat, kuinka vältät tai minimoit
loukkaantumisriskin.
Turvavaroitussymboli on merkkinä vaaroista, joissa
on loukkaantumisriski.
Symbolin yhteydessä käytetään merkkisanaa
(HENGENVAARA, VAARA, VAROITUS) ilmaisemaan
loukkaantumisriskin olemassaoloa ja uhkan astetta. Lisäksi
erityyppisille vaaroille on olemassa omat vaarasymbolit.
HENGENVAARA merkitsee vaaraa, joka
saattaa johtaa kuolemaan tai vakavaan
loukkaantumiseen.
VAARA merkitsee vaaraa, joka saattaa johtaa
kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen.
VAROITUS merkitsee vaaraa, joka saattaa
johtaa loukkaantumiseen.
VAROITUS
, jos käytetty ilman
varoitussymbolia, ilmaisee tilannetta, joka
saattaa aiheuttaa vaurioita moottoriin.
Tämän tuotteen pakokaasu sisältää Kalifornian
valtion tutkimusten mukaan terveydelle
haitallisia aineita.
VAROITUS
Briggs & Stratton ei hyväksy tai salli näiden
moottoreiden käyttämistä 3-pyöräisissä
maastoajoneuvoissa, moottoripyörissä/kärryissä,
harrastuskäytössä olevissa mikroautoissa,
ilma-aluksissa tai kilpailuissa käytettävissä
ajoneuvoissa. Näiden moottoreiden käyttäminen
tällaisissa laitteissa saattaa aiheuttaa
omaisuusvahinkoja, vakavan tapaturman
(halvaantuminen mukaan lukien) tai jopa kuoleman.
VAROITUS
Vaarasymbolit
Räjähdys Myrkyllisiä
kaasuja
Liikkuvia osia
Sähköisku
Kuuma pinta
Takapotku
Tulipalo
Kansainväliset symbolit ja niiden
merkitykset
Päällä Pois
PolttoainehanaLue käyttöohjeet
Seis
Polttoaine
Rikastin
Turvallisuus−
varoitus
Öljy
Kaasut ovat erittäin helposti syttyviä ja
muodostavat räjähtäviä seoksia ilman
kanssa jo hyvinkin alhaisissa lämpötiloissa.
VAROITUS
SF
SF
68
Polttoaine ja sen höyryt ovat erittäin
helposti syttyviä ja räjähdysalttiita.
Tulipalot ja räjähdys saattaa aiheuttaa
vakavia palovammoja tai kuoleman.
LISÄTESSÄSI POLTTOAINETTA
Sammuta moottori ja anna sen jäähtyä vähintään 2
minuuttia ennen polttoaineen lisäämistä.
Täytä tankki ulkona tai hyvin ilmastoidussa tilassa.
Älä ylitäytä tankkia. Jätä noin 35 mm ilmatilaa, jotta
polttoaineella on tilaa laajeta.
Älä käsittele polttoainetta avotulen, kipinöivien
laitteiden, lämmittimien tai tms. läheisyydessä.
Tarkasta polttoaineputket ja liittimet, tankki ja tankin
korkki säännöllisesti halkeamien ja vuotojen
varalta. Vaihda tarvittaessa.
MOOTTORIN KÄYNNISTÄMINEN
Varmista, että sytytystulppa, äänenvaimennin,
tankin korkki ja ilmansuodatin ovat paikallaan.
Älä käynnistä moottoria sytytystulpan ollessa
irrotettuna.
Jos polttoainetta läikkyy, käynnistä moottori vasta
sen haihduttua.
Jos moottori tulvii, laita kuristin RUN-asentoon ja
nopeudensäädin FAST-asentoon ja yritä
käynnistää, kunnes moottori lähtee käyntiin.
BENSIINIMOOTTORILLA
VARUSTETUN LAITTEEN KÄYTTÄMINEN
Älä kallista moottoria siten, että polttoainetta
pääsee vuotamaan.
Älä sammuta moottoria ryypyttämällä tai
käyttämällä kuristinta.
LAITTEEN KULJETTAMINEN
Kuljeta laite tankki TYHJÄNÄ tai polttoainehana
SULJETTUNA ja/tai polttoainesäiliö tyhjennettynä.
POLTTOAINEEN TAI LAITTEEN VARASTOIMINEN
Älä varastoi lämmityskattilan, uunin,
vedenlämmittimen tai muun kipinän aikaansaavan
laitteen läheisyyteen, sillä ne voivat aiheuttaa
kaasuhöyryjen syttymisen.
VAROITUS
Käyvä moottori tuottaa lämpöä. Moottorin
osat, varsinkin äänenvaimennin, tulevat
erittäin kuumiksi.
Osien koskettaminen saattaa aiheuttaa
vakavia palovammoja.
Syttyvät roskat, kuten lehdet, ruoho,
jne. saattavat syttyä palamaan.
Anna vaimentimen, sylinterin jäähdytysripojen ja
muiden osien jäähtyä ennen kuin kosketat niitä.
Moottori on pidettävä puhtaana, jottei se pääse
ylikuumenemaan ja ettei moottoriin kerääntynyt
lika pääse syttymään. Puhdista moottori kun se
on kylmä, varsinkin äänenvaimentaja ja imusar-
jan alueet.
Asenna kipinäsuojain, mikäli laitetta käytetään
metsäisessä, heinikkoisessa tai muuten helposti
syttyvässä ja kuivassa maastossa. Tarkasta
kipinäsuojaimen toimivuus säännöllisesti.
VAROITUS
VAROITUS
Väärästä käynnistystavasta johtuva
takapotku vetää köyttä takaisin moottoriin
päin nopeammin kuin ehdit laskea
kahvasta irti.
Tästä voi seurata luunmurtumia, ruhjeita tai
venähdyksiä.
Oikea tapa käynnistää moottori on vetää köydestä
hitaasti, kunnes vastus tuntuu, ja sitten vetää nopeasti.
Kytke pois kaikki ylimääräinen moottorin tai laitteen
kuormitus käynnistyksen ajaksi.
Kaikki suoraan kytketyt komponentit, kuten esimerkiksi
terät, tuulettimet, juoksupyörät, hihnapyörät, ketjupyö-
rät, tms. tulee olla tiukasti kiinnitettyinä.
Pakokaasut sisältävät hiilimonoksidia,
joka on hajuton ja väritön, myrkyllinen
kaasu.
Hiilimonoksidin hengittäminen saattaa
aiheuttaa pahoinvointia, pyörtymisen tai
kuoleman.
Käynnistä ja käytä moottoria ulkona, paikassa,
missä on hyvä ilman vaihtuvuus.
Älä käynnistä moottoria sisällä, vaikka ovet tai
ikkunat olisivat auki.
VAROITUS
Hallitsematon kipinöinti voi aiheuttaa
tulipalon tai sähköiskun.
Moottorin käynnistyminen vahingossa
voi aiheuttaa
vaaratilanteita ja
henkilövahinkoja.
ENNEN SÄÄTÖ- TAI KORJAUSTOIMENPITEITÄ
Irrota kaapeli akun miinusnavasta ().
Irrota sytytystulpan johto ja pidä se erillään
tulpasta.
SYTYTYSKIPINÄN TESTAAMINEN
Käytä vain Briggs & Strattonin tulppatesteriä.
ÄLÄ TARKISTA kipinää sytytystulpan ollessa
irrotettuna.
VAROITUS
Moottorin käynnistämisen yhteydessä
syntyy kipinöitä.
Kipinöinti voi sytyttää läheisyydessä olevat
tulenarat kaasut.
Räjähdys- ja tulipalovaara on olemassa.
VAROITUS
Älä käynnistä moottoria, mikäli läheisyydessä on
luonnonkaasu- tai nestekaasuvuoto.
Älä käytä paineistettuja käynnistyssumutteita, koska
niiden kaasut ovat herkästi syttyviä.
Maakaasulla (NG) tai nestekaasulla (LPG) toimivien
laitteiden huoltotyöt saattavat olla luvanvaraisia
toimenpiteitä, jotka on jätettävä alan ammattilaisten
tehtäviksi.
Pyörivät osat voivat osua tai tarttua
käsiin, hiuksiin tai vaatteisiin.
Tästä voi seurata vakavia silpoutumia
tai haavoittumista.
Käytä laitetta aina kaikki suojukset paikallaan.
Pidä kädet ja jalat pois pyörivistä osista.
Kiinnitä pitkät hiukset ja poista korut.
ÄLÄ käytä liian väljiä vaatteita, varo sitomattomia
roikkuvia nauhoja tai muita helposti tarttuvia
vaatekappaleita.
VAROITUS
ÖLJYSUOSITUKSET
Kuva 2
Moottori toimitetaan Briggs & Strattonilta ilman öljyä.
Lisää öljy ennen moottorin käynnistämistä
. Älä täytä
liikaa.
Käytä korkealuokkaista, pesevää, SF, SG, SH,
SJ"-luokiteltua öljyä, kuten Briggs & Strattonin
takuuhyväksymää" SAE 30-öljyä, varaosa # 100005E. Älä
käytä mitään lisäaineita suositeltujen öljyjen kanssa. Älä
sekoita öljyä bensiiniin.
Valitse tästä taulukosta öljyn SAE-viskositeettiluokka, joka
sopii odotettuun käynnistyslämpötilaan ennen seuraavaa
öljynvaihtoa.
Huom: Synteettinen öljy, joka täyttää
ILSAC GF-2 vaatimukset, on API-hyväksytty
ja täyttää tai ylittää API-luokituksen SJ/CF
ENERGY CONSERVING", on suositeltava
öljy kaikkiin lämpötiloihin.
Synteettisen öljyn käyttäminen ei vaikuta
öljynvaihtoväleihin.
* Ilmajäähdytteiset moottorit käyvät kuumempina kuin
autojen moottorit. Ei-synteettisten moniasteöljyjen
(5W-30, 10W-30, jne.) käyttö yli 40° F (4° C)
lämpötiloissa johtaa normaalia suurempaan
öljynkulutukseen. Jos käytät moniasteöljyä, tarkista
moottoriöljy normaalia useammin.
** SAE 30 öljy, jos käytetty alle 40° C (4° F)
lämpötilassa, aiheuttaa käynnistämisen
vaikeutumisen ja mahdollisen puutteellisesta
voitelusta johtuvan sylinterivaurion.
Öljytilavuus
(Arvioi öljyn määrä vaihtaessasi öljyä ja suodattimen
.)
Malli
Litraa Unssia
050000 .4 13.5
085400, 086400 .6 20
117400 .7 24
118400 .7 24
138400 .9 32
184400, 185400, 187400 .9 32
235400, 237400, 245400,
246400, 247400
.9 32
Aseta moottori tasaiselle alustalle ja puhdista
ympärysöljyntäyttöaukon
.
Poista mittatikku
ja pyyhi se puhtaalla kankaalla. Laita
mittatikku öljyntäyttöaukkoon − kiristä paikalleen, jos
öljyä on riittävästi
, mutta jätä kiristämättä, jos öljyä
vähän
− tarkista öljynpinta poistamalla mittatikku.
Öljyä tulee olla FULL-merkkiin
saakka.
Jos öljyä tarvitaan, lisää varovasti. Älä täytä liikaa.
Kiristä mittatikku tiukasti paikalleen ennen moottorin
käynnistämistä.
SF
69
POLTTOAINESUOSITUKSET
TÄMÄ MOOTTORI ON TARKOITETTU TOIMIMAAN
BENSIINILLÄ. Pakokaasupäästöjen
rajoitusjärjestelmä: EM (Moottorin modifikaatiot).
Käytä puhdasta ja tuoretta lyijytöntä
, vähintään
85-oktaanista bensiiniä. Lyijypitoista bensiiniä voidaan
käyttää, jos lyijytöntä ei ole saatavissa. Hanki
polttoainetta sellainen määrä, että se voidaan käyttää
30 päivässä. Katso varastointi.
Yhdysvalloissa lyijypitoisen polttoaineen käyttö on
kielletty. Jotkut polttoaineet, joita kutsutaan ns.
reformuloiduiksi polttoaineiksi, on seostettu
alkoholeilla tai eettereillä. Näiden aineiden liiallinen
määrä voi vaurioittaa polttoainejärjestelmää tai
vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Jos näistä syistä
aiheutuvia ongelmia ilmenee, siirtykää käyttämään
polttoainetta, jossa on vähemmän alkoholia tai
eetteriä.
Älä käytä bensiiniä, joka sisältää metanolia. Älä sekoita
öljyä bensiiniin.
Tarkista polttoainemäärä
VAROITUS
Ennen kuin lisäät polttoainetta, anna
moottorin jäähtyä 2 minuuttia.
Puhdista täyttöaukon ympärystä ennen polttoaineen
lisäämistä. Jätä tankkiin noin 35 mm ilmatila, jotta
polttoaineella on tilaa laajeta. Älä ylitäytä.
YNNISTÄMINEN
VAROITUS
PIDÄ KÄDET JA JALAT AINA ETÄÄL-
LAITTEEN LIIKKUVISTA OSISTA.
VAROITUS
Älä käytä paineistettuja käynnistyssumut-
teita. Kaasut ovat herkästi syttyviä.
Tarkista öljymäärä.
Avaa polttoaineen sulkuventtiili, jos sellainen on.
OIL GARD
Mikäli moottori on varustettu OIL GARD -öljyvahdilla, ja
moottorin öljytaso laskee liian alas eikä moottoria voida
käynnistää tai moottori on sammunut eikä sitä voida
käynnistää uudestaan, lisää moottoriin öljyä. Täytä
mittatikun FULL-merkkiin asti. Älä ylitäytä.
VAROITUS: OIL GARD -öljyvahti, sammuttaa
käyvän moottorin. Moottorivaurio on mahdollinen
jos öljytasosta ei huolehdita. Tällainen vaurio ei
kuulu takuun piiriin.
YNNISTÄMINEN
Kuva 3
1. Käännä rikastin CHOKE-asentoon.
2. Käännä rikastimen säädin
FAST-asentoon.
3. Avaa polttoainehana
.
4. Siirrä pysäytyskytkin, mikäli sellainen on
ON-asentoon.
Itsepalautuva käynnistin
VAROITUS
Tartu kahvaan ja vedä hitaasti, kunnes
puristus tuntuu. Käynnistä sitten moottori;
vedä narusta ripeästii.jolloin vältät
puristuksen aiheuttaman takaiskun.
Toista tarvittaessa rikastin RUN-asennossa ja
nopeudensäädin FAST-asennossa. Kun moottori
käynnistyy, aseta nopeudensäädin FAST-asentoon.
Sähkökäynnistin, mikäli käytössä
Käännä virta-avain
START-asentoon Toista tarvittaessa
nopeudensäätimen ollessa FAST-asennossa. Kun moottori
käynnistyy, anna sen käydä FAST-asennossa.
Huom: Jos laitevalmistaja on toimittanut akun, lataa
se ennen moottorin käynnistämistä laitevalmistajan
ohjeiden mukaan.
Huom: Pidennä käynnistimen ikää käynnistämällä
lyhyissä jaksoissa (15 sekuntia minuutissa). Pitkään
kestävä käynnistys saattaa vaurioittaa moottoria.
SAMMUTTAMINEN
Kuva 3
Älä pysäytä moottoria siirtämällä rikastimen säädintä
CHOKE-asentoon. Se saattaa aiheuttaa
vastasytytyksen tai vaurioittaa moottoria. Jos
laitteessa on nopeudensäädin
siirrä se IDLE- tai
SLOW-asentoon. Käännä sitten virta-avain
OFF
asentoon tai siirrä pysäytyskytkin
OFF-asentoon.
Sulje polttoaineen sulkuventtiili
.
Huom: Poista aina virta-avain, kun laite ei ole
käytössä tai se jää vaille valvontaa.
Huom: Kun moottoria kuljetetaan, sulje
polttoaineen sulkuventtiili vuotojen estämiseksi.
HUOLTO
Kuva 4
VAROITUS
Estääksesi vahingossa tapahtuva käynnis-
tyminen, irrota sytytystulpan johto ja
maadoita se ennen huoltoa.,, Mikäli laittees-
sa on akku, irrota miinusnavan kaapeli.
Ks. huoltokaavio. Noudata tunnittaisia tai kalenterin
mukaisia huoltovälejä riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin
.
Epäsuotuisissa oloissa huoltoa tarvitaan useammin.
Öljyhuolto
Kuva 2
Tarkasta öljymäärä säännöllisesti.
Varmista, että öljyä on riittävästi. Tarkista se 8 tunnin
välein tai päivittäin ennen moottorin käynnistämistä.
Katso ohjeet öljyn lisäämiseksi kohdasta
Öljysuositukset.
Vaihda öljy.
Vaihda öljy ensimmäisten 5 käyttötunnin jälkeen.
Vaihda öljy, kun moottori on lämmin. Käytä suositeltua
SAE-viskositeettiluokkaa olevaa uutta öljyä.
Ilmanpuhdistimen huolto
Kuva 6
Vaihda esipuhdistin , ja/tai suodatin , jos se on
hyvin likainen vai vaurioitunut.
1. Löysää ruuvit. Poista kansi ja ilmanpuhdistin
rungosta.
2. Poista suodattimen pidike
, (jos sellainen on) ja
esipuhdistin.
Pese esipuhdistin nestemäisellä pesuaineella ja
vedellä. Purista kuivaksi puhtaan kankaan avulla.
Kyllästä se moottoriöljyllä. Poista KAIKKI LIIKA öljy
puristamalla puhtaaseen, imukykyiseen kankaaseen.
Puhdista suodatinelementti taputtamalla sitä varovasti
tasaista alustaa vasten. Älä käytä petroliliuottimia,
esim. kerosiinia, sillä se heikentää suodatinta. Älä
käytä paineilmaa, sillä se voi vaurioittaa suodatinta. Älä
öljyä suodatinta.
3. Asenna esipuhdistin kehikkoon. (Valinnainen).
4. Asenna esipuhdistin kanteen verkkopuoli
suodattimeen päin. Asenna suodatin kanteen tai
runkoon.
5. Aseta kansi ja ilmanpuhdistin suoraan runkoon
(joissakin malleissa on kolot joihin ulokkeet
asettuvat).
6. Kiristä kannen ruuvit kunnolla.
Tarkasta venttiilivälys
imuventtiili .05 mm ja pakoventtiili .10 mm.
Sytytystulpan huolto
Kuva 5
VAROITUS
ÄLÄ tarkista kipinää sytytystulpan olles-
sa irrotettuna. Tarkista kipinä.
ainoastaan
Briggs & Strattonin kipinätesterillä
.
ÄLÄ käynnistä moottoria sytytystul-
pan ollessa irrotettuna. Jos moottori
tulvii, laita nopeudensäädin FAST-
asentoon ja yritä käynnistää, kunnes
moottori lähtee käyntiin.
Sytytystulpan kärkivälin tulee olla 0,76 mm.
Vaihda sytytystulppa 100 tunnin välein tai joka kesä
riippuen siitä, kumpi aikaväli täyttyy ensin.
Sytytystulppa-avaimia ja testereitä on saatavissa
kaikilta valtuutetuilta Briggs & Stratton -jälleenmyyjiltä.
Huom: Eräissä maissa laki vaatii, että on
käytettävä vastussytytystulppia sytytyksestä
aiheutuvien häiriöiden vaimentamiseksi. Jos
moottorissa on alun perin vastussytytystulppa, käytä
samantyyppistä tulppaa myös jatkossa.
Pidä moottori puhtaana
Kuva 7
Poista säännöllisesti ruohosilppu moottorista. Älä pese
moottoria vedellä, sillä vesi voi sekoittua
polttoaineeseen. Puhdista harjalla tai paineilmalla.
Pidä säätimen vivut, jouset ja tangot puhtaina
häiriöttömän toiminnan takaamiseksi
.
SF
70
VAROITUS
Roskien kerääntyminen äänenvaimentimen
ympärille voivat aiheuttaa tulipalon.
Tarkasta ja puhdista aina ennen käyttöä.
Jos äänenvaimentimessa on kipinäverkko , irrota se
puhdistusta ja tarkistusta varten 50 tunnin välein tai
joka kesä. Vaihda vaurioitunut verkko.
Puhdista jäähdytysjärjestelmä. Ruohosilppu ja roskat
voivat tukkia moottorin jäähdytysjärjestelmän varsinkin
pitkäaikaisessa käytössä. Sisäiset jäähdytysrivat ja
-pinnat on puhdistettava, jottei moottori kuumene liikaa
ja vaurioidu. Poista puhaltimen kotelo ja puhdista kuvan
mukaisesti.
Puhdista polttoainesuodatin
Kuva 8
VAROITUS
Tyhjennä polttoainesäiliö tai sulje polttoaineen
sulkuventtiili ennen suodattimen puhdistamista
Bensiinimoottorit: Puhdista polttoainesuodattimen
verkko
.
Huoltoaikataulu
Noudata tuntiperusteisia tai kalenterin mukaisia
huoltovälejä riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin. Alla
mainituissa epäsuotuisissa oloissa huoltoa tarvi-
taan useammin.
5 ensimmäisen käyttötunnin jälkeen
D Vaihda öljy
8 tunnin välein tai päivittäin
D Tarkista öljynpinta
D Puhdista äänenvaimentimen ympärys, jouset
ja nivelet
25 tunnin välein tai joka kesä
D Huolla ilmanpuhdistimen esipuhdistin*
50 tunnin välein tai joka kesä
D Vaihda öljy, jos kuormitat laitetta kovasti tai jos
ympäristön lämpötila on korkea
D Puhdista ja tarkista kipinäverkko, jos sellainen on
D Puhdista polttoainesuodatin
100 tunnin välein tai joka kesä
D Vaihda öljy
D Huolla ilmanpuhdistimen suodatin*
D Vaihda sytytystulppa
D Puhdista jäähdytysjärjestelmä*
Joka kesä
D Tarkista venttiilivälykset
* Puhdista useammin pölyisissä oloissa tai kun
ilmassa on paljon roskia tai ruohosilppua.
Alkuperäisiä
Briggs & Stratton-varaosia
VAROITUS:
Listatut varaosat saattavat olla
mallikohtaisia, varmistu varaosan sopivuudesta
välttääksesi moottorivaurion.
Malli Varaosa
Osa
No.
KAIKKI
Öljy
(20 oz., 0.59 l)
100005
KAIKKI
Öljy
(48 oz., 1.42 l)
100028
KAIKKI
Tyhjennyspumppu
(porakonekäyttöi-
nen)
5056
KAIKKI
Polttonesteen
lisäaine
5058
050000
Ilman
suodatin
711351
050000
Ilmanpuhdistimen
esipuhdistin
11352
085400
Ilman
suodatin
710265
085400
Ilmanpuhdistimen
esipuhdistin
710267
050000, 086400,
117400, 118400,
138400, 185400*,
187400*, 237400*,
245400*, 246400
Neli
kulmainen
suodatin
491588
246400, 247400
Nelikulmainen
ilmansuodatin
711785
050000, 086400,
117400, 118400,
138400, 185400*,
187400*, 237400*,
245400*, 246400
Nelikulmainen
ilmansuodattimen
esisuodatin
491435
185400, 235400,
245400
Ilman
suodatin
710266
185400,
235400, 237400,
245400
Ilmanpuhdistimen
esipuhdistin
710268
KAIKKI
(Paitsi 050000,
086400, 118400)
Vastussytytys-
tulppa
491055
050000,
086400, 118400
Vastussytytys-
tulppa
711252
KAIKKI OHV-moottorit
(paitsi 050000, 086400,
118400)
Platina
kärkitulppa
491055
KAIKKI Kipinätesteri 19368
KAIKKI
Sytytystulppa-
avain
19374
* Mikäli käytetty.
VARASTOINTI
Yli 30 päiväksi varastoidut bensiinimoottorit on
suojattava tai tyhjennettävä polttoaineesta, jottei
hartsia muodostu polttoainejärjestelmään tai tärkeisiin
kaasuttimen osiin.
Bensiinimoottorin suojaamiseen suosittelemme Briggs
& Strattonin bensiinin lisäainetta, jota on saatavissa
valtuutetusta Briggs & Stratton-huollosta. Sekoita
lisäaine polttoaineen sekaan polttoainesäiliöön tai
muuhun säiliöön. Käytä moottoria vähän aikaa, jotta
lisäaine kiertää kaasuttimen läpi. Moottori ja polttoaine
voidaan varastoida enintään 24 kuukaudeksi.
Huom: Jos lisäainetta ei käytetä tai jos moottori käy
alkoholia sisältävällä bensiinillä, tyhjennä
polttoainesäiliö kokonaan polttoaineesta ja käytä
moottoria, kunnes se pysähtyy polttoaineen
puutteeseen.
Kaasukäyttöisen moottorin varastoiminen.
Kuva 2 Kuva 7
1. Vaihda öljy. Katso kohta Öljyhuolto.
2. Poista sytytystulppa ja kaada noin 15 ml
moottoriöljyä sylinteriin. Laita sytytystulppa
takaisin paikalleen ja pyöritä moottoria hitaasti,
jotta öljy levittyy kaikkialle.
3. Puhdista ruohosilppu ja roskat sylinteristä ja
sylinterikannen jäähdytysrivoista, suojuksen alta
ja äänenvaimentimen takaa.
4. Varastoi moottori puhtaaseen ja kuivaan
paikkaan, mutta EI uunin tai vedenlämmittimen
läheisyyteen, jossa on sytytysliekki tai jokin muu
kipinää muodostava laite.
HUOLTO
Ota yhteys valtuutettuun Briggs & Stratton-huoltoon. Siellä
on varastossa alkuperäisiä Briggs & Strattonin osia ja
käytettävissä erityisiä huoltotyökaluja. Koulutetut
mekaanikot suorittavat asiantuntevasti kaikkien Briggs &
Stratton-moottoreiden huollot. Ainoastaan valtuutettuja
Briggs & Stratton" jälleenmyyjiä vaaditaan täyttämään
Briggs & Strattonin vaatimukset.
Ostaessasi Briggs & Stratton moottorilla
varustetun tuotteen, palveluksessasi on yli
30.000 valtuutettua, tehtaan korkeasti
kouluttamaa jälleenmyyjää ympäri
maailman, mukaan lukien yli 6.000
Mestariasentajaa.
Löydät lähimmän valtuutetun Briggs & Stratton −huollon
internet− sivuiltamme, www.briggsandstratton.com
kohdasta dealer locator map tai puhelinluettelon
keltaisilta sivuilta kohdasta bensiinimoottorit,
tai polttomoottorit tai ruohonleikkurit tai
jostakin muusta vastaavasta kohdasta
Huom: Kävelevät sormet -logo ja keltaiset sivut"
voivat olla rekisteröityjä tavaramerkkejä eri maiden
lainsäädännössä.
Kuvitettu korjaamokäsikirja sisältää toimintaperiaatteita",
yleisiä teknisiä tietoja ja yksityiskohtaista tietoa Briggs &
Strattonin yksisylinteristen, 4-tahtisten OHV-moottorien
säätämisestä, huoltamisesta ja korjaamisesta. Tilaa
numerolla 274763 valtuutetusta Briggs & Stratton
-huollosta.
Vaadi alkuperäisiä Briggs & Stratton -vaihto-osia, joissa on
meidän logomme pakkauksessa ja/tai osassa. Muut kuin
alkuperäisosat eivät ehkä toimi yhtä hyvin ja saattavat
mitätöidä takuun.
SF
71
Kalifornian, Yhdysvaltojen ja Kanadan päästönval-
vontajärjestelmän takuulauseke
California Air Resources Board (CARB), U.S. EPA ja B&S
selvittävät mielellään sinulle pienkoneesi päästökontrolli-
järjestelmän takuumenettelyn. Kaliforniassa uudet, vuosi-
mallin 2006 ja sen jälkeen valmistettavat pienkoneet on
suunniteltava, valmistettava ja varustettava siten, että ne
täyttävät valtion tiukat anti-smog- määräykset. Muualla
Yhdysvalloissa uusien, ei-maantiekäyttöön tarkoitettujen,
kipinäsytytteisten, mallivuoden 1997 ja sen jälkeen val-
mistettujen moottoreiden, on täytettävä samantyyliset
määräykset, joiden asettajana on U.S. EPA. B&S on vel-
voitettu takaamaan moottorisi päästökontrolli-järjestelmä
alla mainittujen jaksojen ajan, olettaen, että moottoria ei
ole käytetty väärin tai huolimattomasti tai huollettu vääräl-
lä tavalla.
Järjestelmään kuuluvat esimerkiksi kaasutin, ilmansuo-
datin, sytytysjärjestelmä, polttoaineputki, äänenvaimen-
nin ja katalysaattori. Lisäksi järjestelmään saattaa kuulua
liittimiä ja muita komponentteja.
Mikäli takuun alaisia vaurioita ilmenee, B&S korjaa moot-
torisi veloituksetta, sisältäen vianetsinnän, varaosat ja
työkustannukset.
Briggs & Stratton -yhtiön päästönvalvontajärjestelmän
takuun kattavuus.
Ei-maantiekäyttöön tarkoitetut pienmoottorit ovat päästö-
kontrollijärjestelmän osalta takuun alaisia kahden vuoden
ajan, alla mainittujen ehtojen mukaisesti. Mikäli mikä ta-
hansa mainittu osa osoittautuu vialliseksi, B&S korjaa tai
vaihtaa osan veloituksetta.
Omistajan velvollisuudet
Pienkoneen omistajana olet velvollinen suorittamaan kä-
yttöohjeissa mainitut huoltotoimenpiteet. B&S suosittaa,
että säästät kaikki kuitit tehdyistä huoltotöistä, mutta B&S
ei voi kieltäytyä takuuhuollosta kuittien puuttuessa tai
vaikka et voisikaan todistaa suorittaneesi tarvittavia huol-
toja.
Pienkoneen omistajana sinun on myös ymmärrettävä, et-
tä B&S voi kieltäytyä takuukorjauksesta, mikäli moottori
on vaurioitunut huolimattomuuden, väärinkäytön, väärän
huoltotavan tai hyväksymättömien rakennemuutoksien
johdosta.
Olet velvollinen esittämään vaurioituneen moottorisi val-
tuutetulle B&S huoltokorjaamolle välittömästi ongelman
ilmettyä. Takuun alaiset korjaukset on suoritettava mah-
dollisimman nopeasti, viimeistään 30 päivän aikana vian
ilmenemisestä.
Mikäli sinulla on kysyttävää takuuoikeuksistasi tai −vel-
vollisuuksistasi, ota yhteys valtuutettuun B&S- edusta-
jaan.
Päästötakuu on ns. valmistevika-takuu. Takuukorjauk-
seen ei kuulu käytössä tehtävää päästöjenmittausta.
Briggs & Stratton Corporation (B&S),
California Air Resources Board (CARB)
ja United States
Environmental Protection Agency (U.S. EPA)
Päästönvalvontajärjestelmän Takuulauseke
(Omistajan takuuoikeudet ja -velvollisuudet)
Seuraavassa on eritelty päästönvalvontajärjestelmän ta-
kuun kattamat komponentit. Tämä takuu toimii normaalin
Käyttö- ja huolto-ohjeissa mainitun B&S-moottoritakuun
lisänä.
1. Takuun kattamat osat
Tämä takuu kattaa ainoastaan alla luetellut osat (pääs-
tönvalvontajärjestelmän osat), edellyttäen, että osat ovat
kuuluneet moottorin alkuperäiseen kokoonpanoon.
a. Polttoaineen syöttöjärjestelmä
Kylmäkäynnistyksen rikastinjärjestelmä (soft choke)
Kaasutin ja sisäosat
Polttoainepumppu
Polttoaineputki, polttoaineputkien liittimet, kiristimet
Polttoainetankki, korkki ja kiinnitysvaijeri
Aktiivihiilisuodatin
b. Moottorin ilmanottojärjestelmä
Ilmansuodatin
Imusarja
Tyhjennys- ja huohotinputki
c. Sytytysjärjestelmä
Sytytystulppa (tulpat)
Magneetto-sytytysjärjestelmä
d. Katalysaattori-järjestelmä
Katalysaattori
Pakosarja
Lisäilmajärjestelmä tai pulssiventtiili
e. Muut edellä mainittujen järjestelmien komponentit
Alipaine-, lämpötila, asento tai aikatunnisteiset
venttiilit tai katkaisimet
Liittimet
2. Takuuajan pituus
B&S takaa, että mainitut osat ovat vapaat materiaali- ja
valmistevioista kahden vuoden ajan. Takuuaika laske-
taan alkavaksi siitä päivästä, jolloin moottori luovutetaan
ostajalle.
3. Veloituksetta
Viallisen osan korjaus tai vaihto suoritetaan omistajalle veloi-
tuksetta - sisältäen vian etsimiseen kuluvan työajan - kuitenkin
edellyttäen, että korjauksen suorittaa valtuutettu B&S huolto-
korjaamo. Saadaksesi takuuhuoltopalvelua, ota yhteys lähim-
pään valtuutettuun korjaamoon, jonka löydät puhelinluettelon
keltaisilta lehdiltä kohdasta moottoreita", polttomoottoreita",
ruohonleikkureita", tms.
4. Takuuanomukset ja ei-korvattavat tapaukset
Takuuanomus on täytettävä normaaliin tapaan tätä ta-
kuuta sovellettaessa. Takuu ei koske osia, jotka eivät ole
alkuperäisiä B&S osia, tai jotka ovat vaurioituneet huoli-
mattomuuden, väärinkäytön tai väärän huoltomenettelyn
johdosta. B&S ei ole vastuussa ei-alkuperäisten tai muun-
neltujen osien aiheuttamista vahingoista.
5. Huolto
Mikä tahansa takuun kattama varaosa, joka ei ole sään-
nöllisesti huoltotoimenpiteenä vaihdettava tai säännölli-
sesti korjattava tai tarpeen vaatiessa vaihdettava huolto-
osa, kuuluu takuuna vaihdettaviin osiin. Jokainen sään-
nöllisesti huoltotoimenpiteenä vaihdettava osa on takuun
alainen ensimmäiseen huoltojaksoon asti. Moottorin
omistaja on velvollinen huolehtimaan Käyttö- ja huolto-
ohjeissa olevan huoltoaikataulun noudattamisesta.
6. Välilliset vauriot
Takuu korvaa päästökontrollijärjestelmän osien muille
moottorin osille aiheuttamat vauriot.
Briggs & Stratton Corporation-yhtiön
päästökontrolli-järjestelmän takuu
Moottoreissa, jotka täyttävät California Air Resources Bo-
ard (CARB) Tier 2 päästömääräykset, on oltava merkittyi-
nä tiedot moottorin päästökestävyydestä ja Ilma-indeksis-
tä. Briggs & Stratton -moottoreissa nämä tiedot ovat kulut-
tajien nähtävänä koneeseen kiinnitetyssä kyltissä.
Päästökestävyydellä tarkoitetaan käyttötunteja, joiden
ajan moottorin taataan pysyvän päästöhyväksytyssä kun-
nossa, edellyttäen, että huoltotoimenpiteet suoritetaan
ohjeiden mukaan. Seuraavat kategoriat ovat käytössä:
Moderate:
Moottorin taataan pysyvän päästöhyväksytyssä kunnos-
sa 125 käyttötuntia.
Intermediate:
Moottorin taataan pysyvän päästöhyväksytyssä kunnos-
sa 250 käyttötuntia.
Laajennettu:
Moottorin taataan pysyvän päästöhyväksytyssä kunnossa
500 käyttötuntia. Esimerkiksi tavallista työnnettävää
ruohonleikkuria käytetään 20 - 25 tuntia vuodessa. Tästä
syystä esimerkiksi keskimääräis-luokitetun moottorin
päästökestävyyson noin 10 - 12 vuotta.
Tietyt Briggs & Stratton moottorit täyttävät United States
Environmental Protection Agency (USEPA) Phase 2
päästömääräykset. Phase 2 hyväksyttyjen moottoreiden
päästötiedotekilvessä mainitulla päästökestävyysperio-
dilla ilmaistaan käyttötuntien määrää, joiden ajan mootto-
rin taataan pysyvän päästömääräykset täyttävänä.
Alle 225 cc:n moottorit
Kategoria C = 125 tuntia
Kategoria B = 250 tuntia
Kategoria A = 500 tuntia
225 cc:n tai suuremmat moottorit.
Kategoria C = 250 tuntia
Kategoria B = 500 tuntia
Kategoria A = 1000 tuntia
Tarkasta moottorisi päästökestävyysluokka
ja ilmaindeksitiedot koneessa olevasta
kyltistä (Engine Emissions Label).
SF
72
Voimassa 12/06 alkaen
BRIGGS & STRATTON -MOOTTORIN OMISTAJAN TAKUUKIRJA
RAJOITETTU TAKUU
Briggs & Stratton Corporation korjaa tai vaihtaa veloituksetta kaikki moottorin osat, jotka ovat viallisia joko materiaalin tai työn tai kummankin osalta.
Tämän takuun mukaan ostaja vastaa tuotteen kuljetuskustannuksista korjausta tai vaihtoa varten. Tämä takuu on voimassa alla esitetyn ajan ja alla
esitetyillä ehdoilla. Selvitä takuuta koskevat palvelut lähimmältä huoltoedustajaltamme, jonka löydät verkkosivuiltamme
BRIGGSandSTRATTON.com tai ‘Keltaisilta sivuiltat.
MITÄÄN MUUTA PIKATAKUUTA EI OLE VOIMASSA. SOVELLETTAVAT TAKUUT, MUKAAN LUKIEN NE, JOTKA KOSKEVAT MARKKINAKELPOISUUTTA
TAI SOPIVUUTTA TIETTYYN TARKOITUKSEEN, RAJOITTUVAT YHTEEN VUOTEEN OSTOPÄIVÄSTÄ LUKIEN TAI LAIN EDELLYTTÄMÄÄN RAJAAN,
JOLLOIN MIKÄ TAHANSA JA KAIKKI SISÄLTYVÄT TAKUUT OVAT SULJETAAN POIS. TAKUU EI KATA SATTUMANVARAISIA TAI SEURAAMUKSELLISIA
VAHINKOJA LAIN SALLIMAN RAJAUKSEN MUKAISESTI. Jotkut osavaltiot tai maat eivät salli rajoituksia takuuaikaan ja jotkut osavaltiot tai maat eivät salli
sattumanvaraisten tai seuraamuksellisten vahinkojen poissulkemista, mistä syytä edellä mainitut rajaukset ja poissulkemiset eivät ehkä koske sinua. Tämä takuu
antaa sinulle tiettyjä laillisia oikeuksia ja sivulla voi olla myös muita oikeuksia, jotka vaihtelevat eri osavaltioiden ja maiden kesken.
TAKUUEHDOT**
Merkki/Tuotetyyppi Yksityiskäyttö Kaupallinen käyttö
Vanguardt 2 vuotta 2 vuotta
Extended Life Seriest, I/CR, Intek I/CR, Intek Prot 2 vuotta 1 vuosi
Petrolilla toimivat moottorit 1 vuosi 90 päivää
Kaikki muut Briggs & Stratton-moottorit 2 vuotta 90 päivää
**Kotikäyttöön tarkoitetuissa varageneraattoreissa käytettäviä moottoreita koskee ainoastaan yksityiskäyttötakuu. Tämä takuu ei koske niiden
laitteiden moottoreita, joita käytetään voiman tuottamiseen hyötykäytössä. Kilpa-ajoissa tai kaupallisilla tai vuokraradoilla käytettäviä
moottoreita takuu ei koske.
Takuuaika alkaa ostokuitissa mainitusta päivämäärästä ja koskien ensimmäistä omistajaa tai kaupallista loppukäyttäjää, ja on voimassa yllä mainitun ajanjakson. Tässä takuukirjassa
“yksityiskäyttö” tarkoittaa yksityisten kuluttajien käytössä olevia talouksia. “Kaupallinen käyttö” tarkoittaa muita käyttökohteita, mukaan lukien kaupalliset, tuottoja tuottavat tai
vuokraustarkoitukset. Jos moottori on ollut kaupallisessa käytössä, sitä pidetään sen jälkeen kaupalliseen käyttöön tarkoitettuna moottorina tämän takuun osalta.
MITÄÄN TAKUUKORTTIA EI TARVITA TAKUUHUOLLON SAAMISEKSI BRIGGS & STRATTON -MOOTTOREILLE. OSTOKUITTI ON SÄILYTETTÄVÄ. MIKÄLI ET ESITÄ
OSTOKUITTIA TAKUUHUOLTOON TUOTAESSA, MOOTTORIN KOODINUMEROA KÄYTETÄÄN TAKUUAJAN ALKAMISPÄIVÄMÄÄRÄNÄ. ERILLISTÄ TAKUUKORTTIA EI
TARVITA TAKUUPALVELUN SAAMISEKSI.
Briggs & Stratton suorittaa moottoreihinsa takuukorjauksia
ja pahoittelee asiasta koituvaa vaivannäköä.
Takuukorjauksia saavat suorittaa kaikki valtuutetut
huoltopisteet. Useimmat takuukorjaukset hoidetaan
rutiininomaisesti, mutta joskus takuukorjauspyynnöt eivät
ole asianmukaisia. Takuu ei esimerkiksi ole voimassa, jos
moottorivaurio on tapahtunut väärinkäytön, säännöllisen
kunnossapidon laiminlyönnin, kuljetuksen, käsittelyn,
varastoinnin tai väärän asennuksen johdosta. Samoin takuu
on mitätön, jos moottorin sarjanumero on poistettu tai
moottoria on jollakin tavoin muutettu.
Jos asiakas on eri mieltä huoltopisteen päätöksestä,
takuun voimassaolon toteamiseksi suoritetaan tutkimus.
Pyydä huoltoa toimittamaan kaikki asiaa koskevat
tosiasiat maahantuojalle tai tehtaalle tarkistusta varten.
Jos maahantuoja tai tehdas päättää, että vaade on
oikeutettu, asiakas saa täyden korvauksen viallisista
osista. Asiakkaan ja jälleenmyyjän välisten
väärinkäsitysten välttämiseksi alla on lueteltu muutamia
moottorivaurioiden syitä, joita takuu ei kata.
Normaali kuluminen:
Moottorit, kuten kaikki mekaaniset laitteet, vaativat
ajoittaista osien uusimista ja huoltoa toimiakseen
kunnolla. Takuu ei korvaa normaalin kulumisen
aiheuttamia korjaus- kustannuksia.
Epäasianmukainen kunnossapito:
Moottorin käyttöikä riippuu käyttöolosuhteista ja sen
saamasta huolenpidosta. Eräitä laitteita, kuten jyrsimiä,
pumppuja ja pyöriväteräisiä ruohonleikkureita, käytetään
hyvin usein pölyisissä tai likaisissa oloissa, jotka voivat
johtaa ennenaikaiselta näyttävään kulumiseen. Takuu ei
kata tällaista kulumista, kun se johtuu lian, pölyn tai
sytytystulpan puhdistuksessa käytetyn hiekka-aineksen
tai muun hiovan materiaalin pääsystä moottoriin
epäasianmukaisen kunnossapidon seurauksena.
Tämä takuu kattaa vain moottoriin liittyvät vialliset
materiaalit ja/tai työvirheet eikä mitään vaihto-osia eikä
korvausta laitteesta, johon moottori on kiinnitetty. Takuu
ei myöskään kata seuraavista syistä johtuvia korjauksia:
1. ONGELMAT AIHEUTUVAT OSISTA, JOTKA EIVÄT
OLE ALKUPERÄISIÄ BRIGGS & STRATTON-OSIA.
2. Laitteen säätimet tai asennukset, jotka estävät
käynnistyksen, heikentävät moottorin suorituskykyä
tai lyhentävät sen elinikää. (Ota yhteys laitteen
valmistajaan.)
3. Kaasutinvuodot, tukkeutuneet polttoaineputket,
juuttuneet venttiilit tai muut vauriot ovat aiheutuneet
likaantuneesta tai vanhasta polttoaineesta.
4. Osat, jotka ovat rikkoutuneet tai leikanneet kiinni
puutteellisesta voiteluöljyn määrästä tai väärästä
öljyn viskositeetista johtuen (tarkista ja lisää
tarvittaessa sekä vaihda suositeltujen ajanjaksojen
päästä.) OIL GARD -öljyvahti ei välttämättä
sammuta käyvää moottoria. Moottorivaurio on
mahdollinen jos öljytasosta ei huolehdita.
5. Moottoriin liittyvien osien tai kokoonpanojen korjaus
tai säätö, kuten esim. kytkimet, voimansiirto,
kaukosäätölaitteet, jne., jotka eivät ole Briggs &
Strattonin valmistamia.
6. Osien vauriot tai kulumiset, mitkä johtuvat moottoriin
päässeestä liasta ilmanpuhdistimen
epäasianmukaisen kunnossapidon seurauksena,
osien kokoonpanosta tai muun kuin alkuperäisen
ilmanpuhdistinelementin tai suodattimen käytöstä.
Puhdista ja öljyä suositelluin aikavälein käyttäjän
käsikirjassa mainitulla tavalla.
7. Osat, jotka ovat vaurioituneet ylikierrosten takia tai
liiallisen kuumenemisen takia ruohon, roskien tai lian
tukkiessa jäähdytysrivat tai juoksupyörän alueen,
taikka vauriot, jotka ovat aiheutuneet moottorin
käyttämisestä suljetussa tilassa ilman riittävää
ilmanvaihtoa. Puhdista roskat moottorista suositelluin
aikavälein käyttäjän käsikirjassa mainitulla tavalla.
8. Moottori tai laitteen osat ovat rikkoutuneet liiallisesta
tärinästä, joka on aiheutunut moottorin löysästä
kiinnityksestä, löysistä leikkausteristä,
epätasapainossa olevista teristä tai löysistä tai
epätasapainossa olevista tuulettimista, laitteen
sopimattomasta kiinnityksestä moottorin kampiakseliin,
ylikierroksista tai muusta väärinkäytöstä.
9. Taipunut tai rikkoutunut kampiakseli, jonka on
aiheuttanut pyörivän ruohonleikkurin leikkausterän
iskeytyminen kiinteään esineeseen tai liian tiukalla
ollut kiilahihna.
10. Moottorin tavanomainen viritys tai säätö.
11. Moottorin tai moottorin osan pettäminen, ts.
polttokammio, venttiilit, venttiili-istukat,
venttiiliohjaimet tai palanut käynnistinmoottorin
käämitys, joka on aiheutunut vaihtoehtoisten
polttoaineiden käytöstä; näistä esimerkkeinä
nestekaasu, maakaasu, käsitellyt bensiinit, jne.
Takuuhuoltoa antavat vain Briggs & Stratton
Corporation valtuuttamat huoltokorjaamot.
Lähimmän valtuutetun huoltoliikkeen löydät
verkkosivulla BRIGGSandSTRATTON.com löytyvän
jälleenmyyjäkartan avulla, soittamalla numeroon
1-800-233-3723 tai ‘Keltaisilta sivuiltat’.
TIETOJA MOOTTORIN TAKUUSTA
Briggs & Stratton -moottoreita koskee yksi tai useampi seuraavista patenteista: Design D-247.177 (muut patentit haussa)
6,691,683
6,647,942
6,622,683
6,615,787
6,617,725
6,603,227
6,595,897
6,595,176
6,584,964
6,557,833
6,542,074
6,520,141
6,495,267
6,494,175
6,472,790
6,460,502
6,456,515
6,382,166
6,369,532
6,356,003
6,349,688
6,347,614
6,325,036
6,311,663
6,284,123
6,263,852
6,260,529
6,242,828
6,239,709
6,237,555
6,230,678
6,213,083
6,202,616
6,145,487
6,142,257
6,135,426
6,116,212
6,105,548
6,347,614
6,082,323
6,077,063
6,064,027
6,040,767
6,014,808
6,012,420
5,992,367
5,904,124
5,894,715
5,887,678
5,852,951
5,843,345
5,823,153
5,819,513
5,813,384
5,809,958
5,803,035
5,765,713
5,732,555
5,645,025
5,642,701
5,628,352
5,619,845
5,606,948
5,606,851
5,605,130
5,497,679
5,548,955
5,546,901
5,445,014
5,503,125
5,501,203
5,497,679
5,320,795
5,301,643
5,271,363
5,269,713
5,265,700
5,243,878
5,235,943
5,234,038
5,228,487
5,197,426
5,197,425
5,197,422
5,191,864
5,188,069
5,186,142
5,150,674
5,138,996
5,086,890
5,070,829
5,058,544
5,040,644
5,009,208
4,996,956
4,977,879
4,977,877
4,971,219
4,895,119
4,875,448
4,819,593
4,720,638
4,719,682
4,633,556
4,630,498
4,522,080
4,520,288
4,512,499
4,453,507
4,430,984
D 476,629
D 457,891
D 368,187
D 375,963
D 309,457
D 372,871
D 361,771
D 356,951
D 309,457
D 308,872
D 308,871
1 / 1