McCulloch CS 330 Omistajan opas

Kategoria
Power chainsaws
Tyyppi
Omistajan opas

Tämä käsikirja sopii myös

62
Kone voi olla vaarallinen!
Huolimaton tai väärä käyttö voi
aiheuttaa vakavia tapaturmia.
Lue käyttöohje huolellisesti
ja varmista, että ymmärrät
sen sisällön, ennen kuin alat
käyttää konetta.
Käytä aina
 suojalaseja (esim.
huurtumattomat, ilmastoidut
suojalasit tai kasvosuojus)
 hyväksyttyä turvakypärää
 kuulosuojaimia (korvatulpat
tai äänenvaimennin).
Kun käytät moottorisahaa, älä
koskaan pidä siitä kiinni vain
yhdellä kädellä.
Moottorisahaa on käytettävä
molemmilla käsillä.
Vältä terälevyn kärjen osumista
esineisiin.
Mitattu suurin takapotku.
A-painotettu äänenpainetaso
7,5 metrissä Australian Uuden
Etelä-Walesin Protection of the
Environment Operations (Noise
Control) Regulation 2008
-asetuksen mukaisesti. Tiedot
on ilmoitettu arvokilvessä.
XX
Melupäästöt ympäristöön
Euroopan yhteisön direktiivin
mukaisesti. Tiedot on ilmoitettu
osiossa TEKNISET TIEDOT ja
arvokilvessä.
Tämä tuote täyttää voimassa
olevan CE-direktiivin
vaatimukset.
Tämä tuote täyttää
sovellettavissa olevien
EAC-direktiivien vaatimukset.
Tämä tuote on
Australiassa sovellettavien,
sähkömagneettista
yhteensopivuutta (EMC)
koskevien säännösten
mukainen.
Käytä lyijytöntä bensiiniä
ja kaksitahtiöljyä
sekoitussuhteella 50:1 (2 %).
Teräketjuöljyn täyttö.
Moottori pysäytetään
katkaisemalla sytytys
pysäyttimellä.
Kaasutin.
Rikastinvipu.
Ketjujarru:
 ei lukittu (vasemmalla)
 lukittu (oikealla)
Ketjun pyörimissuunta.
SYMBOLIEN SELITYKSET
SYMBOLIEN SELITYKSET
Siirrä ON/STOP-kytkin
ON-asentoon.
Paina Primer-pumpun
painiketta hitaasti 6
kertaa.
Vedä käynnistysnarusta
terävästi oikealla kädellä,
kunnes moottori sytyttää.
Vedä käynnistysnarusta
terävästi oikealla kädellä,
kunnes moottori käyn-
nistyy.
Vedä rikastuksen/nopean
joutokäynnin vipu täysin
ulos (asentoon täysi
rikastus, FULL CHOKE).
Työnnä rikastuksen/no-
pean joutokäynnin vipu ri-
kastuksen puoliasentoon
(HALF CHOKE).
Symbolien - kun moottori käynnistetään
Lämpimän moottorin käynnistäminen
MOOTTORISAHAN OSAT
Yhdistelmätyökalu
Takapotkusuojus
ÄänenvaimenninTeräketju
Etukahva
Käynnistyskahva
Juotokäynnin nopeu-
den säätöruuvi
ON/STOP-
kytkin
Primer-pumpun
painike
PolttoainesäiliöKäynnistimen kansi
Ketjuöljysäiliö
Kuorituki
Rikastuksen/
nopean jou-
tokäynnin vipu
Sylinterin kansi
Kaasuliipaisimen
lukitus
Takakahva
Kaasuliipaisin
Ketjusieppo
Purusuojus
Ketjujarrun mutterit
Säätöruuvi
Terälaippa
Teräketjun
pyörimissuunta
Teräpala Säätöhammas
Vetolenkit
Ketjujarru
63
YLEISET TURVAOHJEET
VAROITUS: Irrota aina sytytystulpan
johdin ja varmista, ettei se pääse kosket-
tamaan sytytystulppaa moottorisahan
kokoonpanon, kuljetuksen, säätämisen tai kor-
jaamisen aikana. Näin varmistetaan, ettei
moottori käynnisty vahingossa. Sytytystulpan
johdin saa olla huoltotoimenpiteiden aikana
kytkettynä ainoastaan silloin kun säädät kaa-
sutinta.
Tämä moottorisaha on tarkoitettu ainoastaan
puun sahaamiseen. Moottorisahan ketju pyörii
suurella nopeudella, minkä vuoksi käyttäjän on
noudatettava erityisiä turvaohjeita. Sahan
huolimaton tai väärä käyttö voi aiheuttaa
vakavan vamman.
SUUNNITTELE ETUKÄTEEN
S Pe
rehdy käyttöohjeisiin sekä käyttöohjekir-
jan sisältämiin varoituksiin ja turvamääräyk-
siin ennen laitteen käyttöönottoa.
S Kaikkien laitetta käyttävien henkilöiden on
noudatettava tässä ohjekirjassa mainittuja
turvamääräyksiä. Älä anna lasten käyttää
moottorisahaa.
Vartalon-
myötäinen
vaatetus
Turvajalkineet
Viiltosuojat
Tukevat
käsineet
Suojalasit
Kuulonsuojaimet
Suojakypärä
S Käytä suojavaatetusta: teräskärkisiä,
liukumattomalla pohjalla varustettuja tur-
vajalkineita, vartalonmyötäis vaatteita, tur-
vakäsineitä, huurtumattomia suojalaseja tai
visiiriä, suojakypärää ja kuulonsuojaimia.
Moottorisahaa säännöllisesti käyttävien tu-
lee tarkastuttaa kuulonsa säännöllisesti,
koska moottorisahan melu voi aiheuttaa kuu-
lon heikentymisen. Pitkät hiukset on pidet-
tävä kiinni.
S Varo teräketjua moottorisahan ollessa käyn-
nissä.
S Laitteen käynnistämisen ja käytön aikana on
varmistettava, ettei 10 metriä lähempänä ole
muita henkilöitä tai eläimiä.
S Älä käytä laitetta, jos olet väsynyt, sairas tai
alkoholin, huumaavien aineiden tai lääkkei-
den vaikutuksen alaisena. Moottorisahan
käyttö on raskasta, joten käyttäjällä on oltava
hyvä fyysinen kunto. Kysy tarvittaessa
neuvoa lääkäriltä ennen kuin alat käyttä
moottorisahaa.
S Suunnittele tehtävä sahaustyö huolellisesti
etukäteen. Aloita sahan käyttö vasta, kun
työalueelle on raivattu riittävästi tilaa sahan
käyttöä varten. Jos alueella on tarkoitus
kaataa puita, varmista perääntymistie ennen
sahan käyttöä.
KÄY SAHAA TURVALLISESTI
VAROITUS: Moottorin pakokaa-
sujen, ketjuöljysumun ja sahanpurupölyn pit-
käaikainen sisäänhengittäminen voi olla ter-
veydelle vaarallista.
VAROITUS: Kone muodostaa käytön
aikana sähkömagneettisen kentän. Kenttä
saattaa joissakin tapauksissa häiritä aktiivis-
ten tai passiivisten lääketieteellisten imp-
lanttien toimintaa. Vakavien tai kohtalokkaiden
onnettomuuksien ehkäisemiseksi kehotamme
lääketieteellisiä implantteja käyttäviä henkilöi-
neuvottelemaan lääkärin ja lääketieteellisen
implantin valmistajan kanssa ennen koneen
käyttämistä.
S Pidä moottorisahasta aina kiinni molemmilla
käsillä. Jos sahaa käytetään yhdellä kädellä,
saha saattaa aiheuttaa vakavia vammoja
käyttäjälle tai sivullisille.
S Käytä moottorisahaa ainoastaan ulkona.
S Älä käytä moottorisahaa tikkailla tai puussa.
S Varmista, ettei teräketju kosketa mitään
moottoria käynnistettäessä. Älä yritä käyn-
nistää moottorisahaa, jos terälevy on
sahausviillossa.
S Älä paina sahaa, kun se on suorittamassa
sahausta loppuun. Voit menettää sahan
hallinnan puun katketessa.
S Pysäytä moottori ennen kuin lasket
moottorisahan maahan.
S Älä käytä moottorisahaa, jos se on vahingoit-
tunut, väärin säädetty tai jos sitä ei ole koottu
kokonaan tai kunnolla. Vaihda vahingoit-
tunut tai irronnut terälevy, teräketju, takapot-
kusuojus tai ketjujarru välittömästi.
S Pysäytä moottori ennen kuin siirryt sahaus-
paikasta toiseen. Kanna moottorisahaa
siten, että äänenvaimennin on poispäin
itsestäsi ja terälevy ja teräketju osoittavat
taaksepäin. Käytä pidemmillä matkoilla
teräsuojusta.
S Varmista koneen kiinnitys kuljetuksen aika-
na.
KONEEN TURVALAITTEET
HUOM: Tässä luvussa selvitetään k oneen
turvalaitteet ja niidentoiminta. Katsotarkastus-
ja kunnossapito-ohjeet otsikon Koneen turva-
laitteiden tarkastus, kunnossapito ja huolto
alta. Katso luvusta Koneen osat, mis nämä
laitteet koneessasi sijaitsevat. Koneen käyttöi-
voi lyhentyä ja onnettomuusriski kasvaa, jos
koneen kunnossapitoa ei suoriteta oikealla
tavalla ja jos huoltoa ja/tai korjauksia ei tehdä
ammattitaitoisesti. Jos tarvitset lisäohjeita, ota
yhteys huoltokorjaamoon.
S Ketjujarru. Moottorisahassasi on ketjujarru,
joka pysäyttää ketjun liikkumisen.
64
.DQVDOOLQHQODLQVllGlQW|YRLDVHWWDD
UDMRLWXNVLDWlPlQNRQHHQNl\WW||Q
YLEISET TURVAOHJEET
VAROITUS: Ketjujarru vähentää
onnettomuusriskiä, mutta ei poista sitä
kokonaan. KETJUJARRU EI YSIN
SUOJAA TAKAPOTKULTA.
S Kaasuliipasimen varmistin. Varmistin on
suunniteltu estämään tahaton kaasuliipaisi-
men käyttäminen.
S Ketjusieppo. Ketjusieppo pyydystää
terälevystä irronneen tai katkenneen ketjun.
S rinänvaimennus. Koneesi on varustettu
tärinänvaimentimilla, jotka tekevät sen
käytöstä mahdollisimman tärinätöntä ja
miellyttävää.
TURVALLISUUTTA KOSKEVA
HUOMAUTUS:
Bensiinikäyttöisten työka-
lujen pitkäaikaisessa käytössä tapahtuva altis-
tuminen tärinälle saattaa verenkiertohäiriöille
alttiilla henkilöillä vahingoittaa sormien, käsien
ja nivelten verisuonia ja hermoja tai aiheuttaa
niiden epänormaalia turpoamista. Laitteen pit-
käaikaisella käytöllä kylmis olosuhteissa on
todettu olevan yhteys verisuonten vahingoit-
tumiseen muuten terveillä ihmisillä. Lopeta lait-
teen käyttö jaota yhteys lääkäriin, jos sinulla on
seuraavanlaisia oireita: tunnottomuus, kipu,
sormivoiman heikentyminen, muutokset ihos-
sa tai sormien, käsien tai nivelten turtuminen.
Laitteeseen asennettu tärinänpoistojärjestel-
ei takaa näiltä ongelmilta välttymistä. Hen-
kilöiden, jotka käyttävät moottorikäyttöisiä työ-
kaluja säännöllisesti ja pitkäaikaisesti, pitää
huolehtia terveydentilansa sekä tämän laitteen
säännöllisestä tarkastamisesta.
S Pysäytin. Moottori on pysäytettävä pysäyt-
timellä.
MOOTTORISAHAN
TURVALAITTEIDEN
TARKASTUS, KUNNOSSAPITO
JA HUOLTO
VAROITUS: Älä koskaan käytä
konetta, jos sen turvalaitteet ovat rikki. Turva-
laitteet on tarkastettava ja huollettava. Katso
ohjeet otsikon Koneen turvalaitteiden tarkas-
tus, kunnossapito ja huoltoalta. Jos koneessa-
si ilmenee tarkastettaessa puutteita, se on
toimitettava huoltoliikkeeseen korjattavaksi.
S Ketjujarru. Puhdista ketjujarru ja kytkinrum-
pu sahanpurusta, pihkasta ja liasta. Lika ja
kuluminen vaikuttavat jarrun toimintaan.
Saat lisätietoja POLTTOAINEEN
LISÄÄMINEN JA VOITELU.
S Kaasuliipasimen varmistin. Varmista, et
kaasuliipaisinta ei voi käyttää, ennen kuin
lukko on asetettu päälle.
S Ketjusieppo. Tarkasta, että ketjusieppo on
ehjä ja että se on kiinni
moottorisahan rungossa.
S rinänvaimennus. Tarkasta säännöllisesti,
ettei vaimentimissa ole halkeamia tai vään-
tymiä. Tarkasta, et vaimentimet ovat
tukevasti kiinni moottoriyksikön ja kah-
vaosan välissä.
S Pysäytin. Käynnistä moottori ja tarkasta, et
moottori pysähtyy, kun pysäytin siirretään
pysäytysasentoon.
HUOLEHDI LAITTEEN
KÄYTTÖKUNNOSTA
S Suorita vain täs käyttöohjeessa kuvattuja
kunnossapitotoimenpiteitä. Anna
valtuutetun huoltoliikkeen tehdä muut huol-
totyöt. Jos esimerkiksi kytkimen huollon
aikana vauhtipyörä poistetaan tai sitä
pidetään paikallaan väärillä työkaluilla,
vauhtipyörään voi tulla rakenteellisia vikoja,
jotka aiheuttavat sen rikkoutumisen.
S Tarkista, et teräketju pysähtyy, kun kaasu-
liipaisin vapautetaan. Jos näin ei käy, korjaa
vika kappaleen KAASUTTIMEN
SÄÄTÄMINEN ohjeiden mukaisesti.
S Älä tee minkäänlaisia muutoksia
moottorisahaan. Käytä vain valmistajan
suosittelemia lisälaitteita.
S Pidä kahvat puhtaina ja kuivina.
S Varmista, että polttoaine- ja ketjuöljysäiliöi-
den korkit ovat kunnolla kiinni. Varmista
ruuvien ja muiden kiinnitysten kireys.
S Käytä ainoastaanPartner-varaosia ja lisälait-
teita.
KÄSITTELE POLTTOAINETTA
HUOLELLISESTI
S Älä tupakoi käsitellessäsi polttoainetta tai
käyttäessäsi laitetta.
S Alueella, jolla polttoainetta sekoitetaan,
kaadetaan tai säilytetään, ei saa olla mitään,
mikä voi aiheuttaa kipinöitä tai liekkejä
(avotulta, tupakoitsijoita tai kipinöitä aiheut-
tavia työkoneita). Anna moottorin jäähtyä
ennen kuin lisäät polttoainetta.
S Sekoita polttoaine ja kaada sitä säiliöön
ulkoilmassa palamattomalla alustalla.
Varastoi polttoaine viileässä, hyvin ilmas-
toidussa paikassa, ja käytä hyväksytyksi
merkittyä astiaa kaikessa polttoaineen käsit-
telyssä. Pyyhi pois yli valunut polttoaine
ennen moottorin käynnistämistä.
S Siirry vähintään 3 metrin päähän
polttoaineen säilytys- ja täyttöpaikasta
ennen kuin käynnistät laitteen.
S Pysäytä moottori ja anna moottorisahan
jäähtyä palamattomalla alustalla. Avaa
polttoainesäiliön korkki varovasti ja lisää
polttoainetta.
S Älä säilytä laitetta tai polttoainetta suljetussa
tilassa, jossa polttoaineesta haihtuva kaasu
voi syttyä vedenlämmittimen, säh-
kömoottorin, uunin tms. synnyttämien
kipinöiden tai avotulen vuoksi.
65
YLEISET TURVAOHJEET
TAKAPOTKU
VAROITUS: Takapotku voi aiheuttaa
vakavan vamman. Takapotkuksi kutsutaan
terälevyn äkillis liikettä taakse, ylös tai eteen,
joka tapahtuu, kun terän takapotkusektori
(yläkärki) osuu johonkin esineeseen, kuten
puun runkoon tai oksaan, tai kun sahausviilto
sulkeutuu ja puristaa terälevyn viillon sisään.
Myös teräketjun osuminen puun sisällä
olevaan kovaan esineeseen voi johtaa sahan
hallinnan menetykseen.
S Kierty t akapotku voi tapahtua, kun liikkuva
ketju koskettaa jotakin esinettä terälevyn
takapotkusektorin alueella. Tällöin ketju voi
pureutua esineeseen, jolloin ketju pysähtyy
hetkeksi. Seurauksena on salamannopea
vastareaktio, jossa terälevysinkoutuu ylös ja
taakse käyttäjää kohti.
S Jumiutumisesta johtuva takapotku voi
tapahtua, kun sahausviilto sulkeutuu ja
puristaa liikkuvan teräketjun viillon sisään
terälevyn yläreunassa, jolloin teräketju
pysähtyy. Ketjun pysähtyminen aiheuttaa
puun sahaamiseen käytetyn voiman kohdis-
tumisen vastakkaiseen suuntaan, jolloin
saha liikkuu ketjun pyörimissuunnan vas-
taiseen suuntaan. Saha työntyy suoraan
taakse käyttäjää kohti.
S Sisäänveto voi tapahtua, kun liikkuva ketju
koskettaa puun sisällä olevaan kovaan
esineeseen terälevyn alareunassa, jolloin
teräketju pysähtyy. Ketju vetää sahaa eteen-
päin ja käyttäjäs poispäin, jolloin käyttäjä
voi menettää sahan hallinnan.
Jumiutumisesta johtuvan
takapotkun välttäminen
S Pyri välttämään tilanteita, joissa terälevy voi
kiilautua sahausviiltoon tai muusta syystä
pysähtyä.
S Katkaise vain yksi tukki kerrallaan.
S Älä kierrä sahaa sivusuunnassa, kun vedät
terälevyä pois sahattuasi tukkia altapäin.
Sisäänvedon välttäminen
S Aloita sahaaminen aina sahan täydellä
nopeudella. Pidä sahan runko puun runkoa
vasten.
S Käytä muovi- tai puukiiloja. Ä koskaan
käytä metallista kiilaa sahausviillon
avaamiseen.
Takapotkun suunta
Poista esteet
Raivaa työalue
esteettömäksi
TAKAPOTKUA EHKÄISEVÄT
TOIMENPITEET
S Pidä mielessäsi, että takapotkuja voi sattua.
Näin pystyt vähentämään arvaamattomia
tilanteita, jotka voivat johtaa loukkaan-
tumiseen.
S Älä päästä liikkuvaa ketjua koskettamaan
mitään terälevyn kärjen kohdalla.
S Raivaa työalue työ haittaavista esteistä,
kuten oksista, kivistä, aidoista ja kannoista.
Varmista, ettei saha voi osua mihinkään es-
teeseen sahauksen aikana.
S Huolehdi teräketjun terävyydestä ja kirey-
destä. Löysä tai tylsä ketju lisää takapotkun
riskiä. Noudata valmistajan antamia teräket-
jun teroitus- ja kunnossapito-ohjeita. Tarkis-
ta ketjun kireys säännöllisesti moottorin
ollessa sammutettuna. Tarkista teräketjun
kiristämisen jälkeen, että terälevyn kiinnitys-
mutterit ovat riittävän kireällä.
S Aloita ja suorita koko sahaus sahan täydellä
nopeudella. Takapotkuriski kasvaa, josketju
pyörii pienemmällä nopeudella.
S Sahaa aina vain yhtä tukkia kerrallaan.
S Noudata erityistä varovaisuutta, jos jatkat jo
aloitettua sahausviiltoa.
S Älä yritä aloittaa sahausta terälevyn kärjellä.
S Varo siirtyviä tukkeja ja muita liikkeitä, jotka
voivat sulkea sahausviillon tai koskettaa
teräketjua.
S Käytä tälle moottorisahalle tarkoitettua
takapotkua vaimentavaa terälevyä ja
-ketjua.
PIDÄ SAHAN YTTÖ HALLIN-
NASSA
Älä koskaan vaihda
käsien paikkaa.
Seiso sahan
vasemmalla
puolella
Peukalo etukahvan
alapuolella
Kyynärpää
lukittuna
S Pidä sahasta tiukasti kiinni molemmilla käsil-
moottorin ollessa käynnissä. Tukeva ote
auttaa takapotkun hallinnassa. Pidä vasem-
man käden sormet etukahvan
66
YLEISET TURVAOHJEET
ympärillä siten, että peukalo on kahvan alla.
Pidä oikealla kädellä kiinni takakahvasta,
riippumatta siitä, oletko oikea- vai vasen-
kätinen. Pidä vasen käsi suorana kyynärpää
lukittuna.
S Kun katkot tukkeja, pidä vasen kätesi
etukahvalla siten, et se on suorassa lin-
jassa takakahvalla olevan oikean käden
kanssa. Ä vaihda käsien paikkaa.
S Säilytä tasapaino tasaisesti molemmilla ja-
loilla.
S Seiso sahatessasi hieman sahan vasem-
malla puolella, jotta et ole samalla linjalla
teräketjun kanssa.
S Älä kurota liikaa eteenpäin. Voit menettää ta-
sapainon ja sahan hallinnan.
S Älä koskaan sahaa olkapäittesi yläpuolelta,
koska sahaa on silloin vaikea hallita.
TAKAPOTKUA ESTÄVÄT
TURVAVARUSTEET
VAROITUS: Saha on varustettu
seuraavilla turvavarusteilla, jotka pienentävät
takapotkun aiheuttamaa onnettomuusriskiä.
Varusteet eivät kuitenkaan kokonaan poista
takapotkun mahdollisuutta. Noudata kaikkia
tässä käyttöohjeessa mainittuja turvamääräyk-
siä ja -ohjeita ja suorita kaikki vaadittavat kun-
nossapitotoimenpiteet. Näin voidaan vähentää
takapotkuvaaraa.
S Takapotkua vaimentavan terälevyn kärki on
muotoiltu pienisäteiseksi, jolloin takapot-
kusektori on pieni. Tällaisen terälevyn on
havaittu vähentävän huomattavasti takapot-
kujen määrää ja vaarallisuutta.
Takapotkua
vaimentava
symmetrinen
terälevy
TAKAPOTKUSEKTORI
Pienisäteinen kärki
Symmetrinen
terälevy
Suurisäteinen kärki
TAKAPOTKUSEKTORI
S Takapotkua vaimentava teräketju on varus-
tettu muotoilluilla säätöhampailla ja pitkillä
suojalenkeillä, jotka vaimentavat takapotkun
voimaa ja päästävät puun vähitellen
kouruhampaalle.
Takapotkua vaimentava ketju
Muotoiltu säätöhammas
Pitkä suojalenkki
vaimentaa takapotkun
voimaa ja päästää
puun vähitellen
kouruhampaalle.
S Takapotkusuojuksen tehtävänä on huoleh-
tia, ettei vasen käsi joudu kosketuksiin
teräketjun kanssa, jos käsi irtoaa etukahvas-
ta.
S Etu- ja takakahvat on sijoitettu siten, et ne
ovat sopivalla etäisyydellä toisistaan ja lin-
jassa toisiinsa nähden. Näin sijoitetuista
kahvoista saa tukevan otteen, jolloin sahan
taaksepäin, käyttäjää kohti suuntautuvaa
kiertyvää takapotkua on helpompi hallita.
VAROITUS: ÄLÄ LUOTA LIIKAA SA-
HAN TURVAVARUSTEISIIN. KÄYTÄ SAHAA
ASIANMUKAISELLA TAVALLA, JOTTA
VÄLTÄT TAKAPOTKUN. Takapotkua vaimen-
tava terälevy ja -ketju vähentävät takapotkun
mahdollisuutta ja vaimentavat takapotkua,
minkä vuoksi nii- den käyttö on suositeltavaa.
Takapotkua vaimentava terälevy ja -ketju kuul-
uvat tämän moottorisahan vakiovarustukseen.
Anna valtuutetun huoltoliikkeen suorittaa ketju-
jarrun huoltotoimenpiteet. Vie moottorisaha
liikkeeseen, josta ostit sen, jos liike suorittaa
huoltoja, tai lähimpään valtuutettuun huoltoliik-
keeseen.
S Kärkikosketuksesta voi olla seurauksena
äkillinen liike, joka potkaisee terälevyn ylös
ja taakse käyttäjää kohti.
S Teräketjun jumiutuminen terälevyn ylä-
osassa saattaa työntää sahaa äkillisesti
taaksepäin.
S Molemmat liikkeet voivat aiheuttaa sahan
hallinnan menetyksen ja aiheuttaa näin
vakavan vamman. Älä luota liikaa
moottorisahan turvavarusteisiin.
67
x Vältä luistelu tai terhakka moottorisahan
pitkin raajan tai log.
x Älä anna moottorisahan pudota kun puu
putoaa pois.
KOKOONPANO
Käytä kokoamisen aikana suojakäsineitä
(eivät sisälly toimitukseen).
KUORITUEN ASENTAMINEN
(jos ne eivät ole valmiiksi paikallaan)
Kuoritukea voidaan käyttää tukipisteenä sa-
hauksen aikana.
1. Löysää ja irrota terälaipan mutteri ja
purusuojus sahasta.
2. Kiinnitä kuorituki kahdella ruuvilla kuvan
mukaisesti.
TERÄLEVYN JA -KETJUN
ASENTAMINEN (jos ne eivät ole
valmiiksi paikallaan)
VAROITUS: Tarkista jokainen
kokoamisvaihe, jos saha on toimitettu
koottuna. Käytä aina suojakäsineitä teräketjua
käsitellessäsi. Teräketju voi aiheuttaa haavoja,
vaikka se ei liikkuisikaan.
1. Löysää ja irrota terälaipan mutteri ja
purusuojus sahasta.
2. Irrota muovinen kuljetustuki (jos sellainen
on).
Purusuojus
Laipan
mutterit
Kuljetus-
suojuksen
sijainti
Yhdistelmätyökalu
3. Teräketjun kireyttä voidaan säätää
säätötapilla ja ruuvilla. Laipan kokoamisen
yhteydessä on tärkeää, että säätöruuvissa
oleva tappi on kohdistettu laipassa
olevaan reikään. Ruuvin kääntäminen saa
säätötapin liikkumaan ruuvin ylös ja alas.
Etsi tämä asento ennen kuin alat koota
laippaa sahaan. Katso seuraava kuva.
Purusuojus
Purusuojuksessa
olevat
säätimet
4. Käännä säätöruuvia käsin vastapäivään,
kunnes säätötappi juuri ja juuri koskettaa
vastetta. Näin tapin tulisi pääs oikeaan
asentoon.
5. Työnnäterälaippaa laippapulteilla, kunnes
se pysähtyy kytkinrumpua vasten.
Terälaippa
Terälaipan
mutterit
6. Poista teräketju varovasti pakkauksesta.
Pidä ketjua kädessäsi siten, et
vetolenkkien suunta on kuvan mukaisesti.
TERÄPÄIDEN ON OLTAVA
PYÖRIMISSUUNTAAN
Terän
kärki
Teräpa la
Vetolenkit
Teräpala
Säätöhammas
Vetolenkit
7. Aseta teräketju kytkinkiinnikkeen yli ja
taakse ja sovita vetolenkit kytkinrumpua
vasten.
8. Työnnä vetolenkkien alaosa terälaipan
tyvessä olevan ketjupyörän hampaiden
väliin.
9. Työnnä teräketjun vetolenkit laipan uraan.
10. Vedä terälaippaa eteenpäin, kunnes
teräketju on tiiviisti laipan urassa. Tarkista,
että kaikki vetolenkit ovat laipan urassa.
68
KOKOONPANO
11. Asenna seuraavaksi purusuojus varmis-
taen, että säätötappi tulee terälaipassa
olevaan alempaan reikään. Muista, että
tämä tappi siirtää laippaa eteen- ja taak-
sepäin, kun ruuvia käännetään.
Purusuojus
Alempi
reikä
Säätötapin
säätäminen
Terälaippa
12. Kiinnitä laipan mutterit ja kiristä ne vain
käsikireyteen. Kun teräketju on kiristetty,
sinun tulee kiristää laipan mutterit.
KETJUN KIREYS (Myös sahoissa,
joissa teräketju on valmiiksi asennettu)
VAROITUS: Käytä suojakäsineitä
teräketjua käsitellessäsi. Teräketju onteräväja
se voi vahingoittaa sinua, vaikkei se liikkuisi.
HUOM: Ennen kuin säädät ketjun kireyttä,
varmista, et ketjujarrun mutterit on kiristetty
ainoastaan sormin. Jos ketjua yritetään kiristää
ketjujarrun mutterien ollessa liian tiukalla,
seurauksena saattaa olla jonkin osan
vaurioituminen.
Kireyden tarkistaminen:
Käytä yhdistelmätyökalun ruuvitalttapäätä
teräketjun liikuttamiseen terälevyn urassa. Jos
ketju ei liiku, se on liian tiukalla. Jos ketju riip-
puu terälevyn alapuolella, ketju on liian löysäl-
lä.
Laipan
mutterit
Säätöruuvi
Terälaippa
Yhdistelmätyökalu
Kireyden sääminen:
Teräketjun oikea kireys ontärkeää. Ketju venyy
käytössä, erityisesti moottorisahan ensimmäi-
sillä käyttökerroilla. Tarkista ketjun kireys
ennen jokaista käyttökertaa ja polttoaineen
lisäämisen yhteydessä.
1. Löysää laipan muttereita, kunnes ne ovat
käsikireydessä purusuojusta vasten.
2. Käännä säätöruuvia myötäpäivään, kun-
nes teräketju on tukevasti terälaipan kis-
kon pohjassa.
Säätöruuvi
3. Pyöritä laippatyökalun avulla teräketjua
laipan ympäri varmistaaksesi, että kaikki
lenkit ovat laipan urassa.
4. Tarkista roikkuma nostamalla terälaipan
kärkeä. Vapauta terälaipan kärki ja käännä
säätöruuvia 1/4 kierrosta myötäpäivään.
Toista niin kauan, että taipuma on korjattu.
Kierrä säätöruuvia 1/4-kierrosta
5. Samalla kun nostat terälaipan kärkeä,
kilaipan mutterin tiukkaan laippatyökalulla.
Laipan
mutterit
6. Liikuta teräketjua laipan ympäri käyttäen
apuna säätötyökalun (terälaipan työkalun)
ruuvimeisselipäätä.
7. Jos teräketju ei pyöri, se on liian kireällä.
Löysää terälaipan mutterit kevyesti ja
löysää teräketjua kääntämällä säätöruuvia
1/4 kierrosta vastapäivään. Kiinnistä
terälaipan mutterit uudelleen.
8. Jos teräketju on liian löysällä, se roikkuu
terälaipan alapuolella. ÄLÄ käytä sahaa,
jos teräketju on löysällä.
HUOM: Ketju on kiristetty oikein, kun ketjun
paino ei aiheuta sitä painua alle sahalaipan
(ketjusahan kanssa istuu pystyasennossa),
mutta ketju vielä liikkuu.
69
KOKOONPANO
VAROITUS: Jos sahaa käytetään
teräketjun ollessa liian löysällä, teräketju voi
päästä pois ohjausurasta. Täs voi seurata
vakava loukkaantuminen.
VAROITUS: Äänenvaimennin on erit-
täin kuuma käytön aikana ja jonkin aikaa
käytön jälkeen. Ä koske äänenvaimen-
timeen, äläkä päästä syttyvää materiaalia,
kuten kuivaa ruohoa tai polttoainetta, kos-
ketuksiin äänenvaimentimen
kanssa.
POLTTOAINEEN SITTELY
POLTTOAINE
Huom! Kone on varustettu
kaksitahtimoottorilla, jota on aina käytettävä
bensiinin ja kaksitahtimoottoriöljyn
sekoituksella. Oikean seossuhteen
varmistamiseksi on tärkeää mitata
sekoitettava öljymäärä tarkasti. Pieniä polt-
toainemääriä sekoitettaessa öljymäärän pien-
etkin virheellisyydet vaikuttavat voimakkaasti
seossuhteeseen.
VAROITUS: Huolehdi hyvästä ilman-
vaihdosta polttoaineita käsiteltäessä.
BENSIINI
S Käytä lyijytöntä tai lyijyllistä laatubensiiniä.
S Suositeltu alin oktaaniluku on 90 (RON).
S Jos moottoria käytetään bensiinillä, jonka
oktaaniluku on pienempi kuin 90, voi
seurauksena olla nk. nakutus. Tämä nostaa
moottorin lämpötilaa ja lisää laakereiden
kuormitusta, mistä voiseurata vakavia moot-
torivaurioita.
S Työhön, jossa sahaa käytetään jatkuvasti
suurella pyörimisnopeudella (esim.
karsinta), suositellaan suurempaa ok-
taanilukua.
Sisäänajo
Pitkäaikaista käyttämistä liian korkeilla kierros-
nopeuksilla tulee välttää ensimmäisten 10
tunnin aikana.
KAKSITAHTIÖLJY
S Parhaan tuloksen ja suorituskyvyn saavut-
tamiseksi suositellaan Universal, Universal
powered by McCulloch kaksitahtiöljyä, joka
on suunniteltu erityisesti meidän ilma-
jäähdytteisille kaksitahtimoottoreillemme.
S Älä koskaan käytä kaksitahtiöljyä, joka on
tarkoitettu vesijäähdytteisille ulkolaitamoot-
toreille, eli nk. outboardoil-öljyä (nimitetään
TCW:ksi).
S Älä koskaan käytä nelitahtimottoreille
tarkoitetta öljyä.
S Alhainen öljynlaatu tai liian rasvainen öljy/
polttoainesekoitus voivat vaarantaa kata-
lysaattorin toiminnan ja lyhentää sen
käyttöikää.
SEOSSUHDE
1:50 (2 %) Universal, Universal powered by
McCulloch kaksitahtiöljy.
1:33 (3 %) muut ilmajäähdytteisille kaksitah-
timoottoreille tarkoitetut öljyt, luokitus JASO
FB/ISO EGB.
Bensiini, litraa Kaksitahtljy, litraa
2% (1:50) 3% (1:33)
5 0,10 0,15
10 0,20 0,30
15 0,30 0,45
20 0,40 0,60
SEKOITUS
S Sekoita bensiini ja öljyaina puhtaassa bensi-
inille hyväksytyssä astiassa.
S Lisää aina ensin puolet sekoitettavasta
bensiinistä. Lisää sen jälkeen koko
öljymäärä. Sekoita (ravista) polttoaineseo-
sta. Lisää loput bensiinistä.
S Sekoita (ravista) polttoaineseos huolellisesti
ennen koneen polttoainesäiliön täyttämistä.
S Sekoita polttoainetta enintään 1 kuukauden
tarvetta vastaava määrä.
S Jos konetta ei käytetä pitkään aikaan, on
polttoainesäiliö tyhjennettävä ja puhdis-
tettava.
KETJUÖLJY
S Voiteluun suositellaan erikoisöljyä
(ketjuvoiteluöljyä), jolla on hyvä tarttuvuus.
S Älä koskaan käytä jäteöljyä. Se vaurioittaa
öljypumppua, terälevyä ja ketjua.
S On tärkeää käyttää ilman lämpötilaan
sopivaa öljytyyppiä (oikea viskositeetti).
S Osa öljyistä menettääjuoksevuuttaan, kunil-
man lämpötila laskee alle 0°C:n. Tästä voi
aiheutua öljypumpun ylikuormittuminen ja
pumpun osien vaurioituminen.
S Kysy huoltoliikkeestäsi neuvoa ketju-
voiteluöljyn valinnassa.
TANKKAUS
VAROITUS: Seuraavat turvatoimet
vähentävät tulipalon vaaraa: älä tupakoi
tankattaessa äläkä aseta kuumia esineitä polt-
toaineen lähelle, pysäytä moottori ja anna sen
jäähtyä muutamia minuutteja ennen
tankkausta, avaa polttoainesäiliön korkki
hitaasti tankkauksen yhteydessä, niin että
mahdollinen ylipaine häviää hitaasti, kiristä
polttoainesäiliön korkki huolellisesti
tankkauksen jälkeen, siirrä aina kone pois
tankkauspaikalta ja polttoaineen lähe-
isyydestä ennen käynnistämistä.
70
POLTTOAINEEN SITTELY
Pyyhi polttoainesäiliön korkin ympäris
puhtaaksi. Puhdista polttoaine- ja
ketjuöljysäiliö säännöllisesti. Polttoainesuod-
atin on vaihdettava vähintään kerran vuo-
dessa. Säiliöissä olevat epäpuhtaudet aiheut-
tavat käyntihäiriöitä. Varmista, että polttoaine
on sekoittunut hyvin, ravistamalla astiaa ennen
tankkausta. Ketjuöljy- ja polttoainesäiliön
tilavuudet on sovitettu huolellisesti toisiinsa.
Täytä siksi aina ketjuöljy- ja polttoainesäiliö
samanaikaisesti.
VAROITUS: Polttoaine ja polttoaine-
höyryt ovat erittäin tulenarkoja. Käsittele polt-
toainetta ja ketjuöljyä varovasti. Muista palo-,
räjähdys- ja sisäänhengitysvaarat.
KÄYNNISTYS JA PYYTYS
VAROITUS:
Moottori p ysäytetään siirtämällä ON/STOP-
kytkin STOP-asentoon.
Kun moottori käynnistetään, sahaa pidetään
tukevasti maata vasten kuvan osoittamalla
tavalla. Varmista, että ketju voi liikkua esteettä.
Vasen käsi
etummaises-
sa kahvassa
Oikea jalka takakahvan läpi
Käynnistyskahva
Vedä
käynnistysnarusta
vain
n. 40-45 cm
käynnistysvetoa kohden.
Pidä sahasta lujasti kiinni vetäessäsi
käynnistysnarusta.
TÄRKÄ
Älä vedä käynnistysnarua loppuun asti, koska
naru saattaa katketa. Ä irrota otettasi käyn-
nistysnarusta vedon jälkeen, vaan anna narun
kelautua hitaasti takaisin sahan sisään. Jos
käynnistät moottorisahaa kylmällä ilmalla,
säädä rikastimen vipu täydelle rikastukselle.
Anna moottorin lämmetä, ennen kuin painat
kaasuliipaisinta.
HUOM: Ä sahaa rikastimen/puolikaasun
lukitsimen ollessa täydellä rikastuksella.
KYLMÄN MOOTTORIN
KÄYNNISTÄMINEN (tai
lämpimän moottorin
käynnistäminen polttoaineen
loppumisen jälkeen)
HUOM: Seuraavissa vaiheissa, rikastuksen/
nopean joutokäynnin vivun ollessa kokonaan
ulos vedettynä, kaasuvipu asettuu automaat-
tisesti oikeaan käynnistysasentoon.
ON
STOP
ON/STOP-
KYTKIN
Rikastuksen/
nopean jouto-
käynnin vipu
1. Siirrä ON/STOP-kytkin ON-asentoon.
2. Paina Primer-pumpun painiketta hitaasti 6
kertaa.
3. Vedä rikastuksen/nopean joutokäynnin
vipu täysin ulos (asentoon täysi rikastus,
FULL CHOKE).
4. Vedä käynnistysnarusta terävästi oikealla
kädellä, kunnes moottori sytyttää. Siirry
sen jälkeen seuraavaan vaiheeseen.
HUOM: Jos tuntuu siltä, että moottori yrittää
käynnistyä ennen viidettä vetoa, lopeta
vetäminen ja siirry välittömästi seuraavaan
vaiheeseen.
5. Työnnä rikastuksen/nopean joutokäynnin
vipu rikastuksen puoliasentoon (HALF
CHOKE).
OFF
HALF
FULL
RIKASTUKSEN/NOPEAN
JOUTOOKÄYNNIN VIPU
6. Vedä käynnistysnarusta terävästi oikealla
kädellä, kunnes moottori käynnistyy.
7. Anna moottorin käydä noin 30 sekuntia.
Paina sen jälkeen kaasuvipua ja vapauta
se, jotta moottori palautuu joutokäynnille.
71
Käynnistys: Ketjujarrun on oltava kytkettynä, kun
moottorisaha käynnistetään. Aktivoi jarru työntämällä
takapotkusuojus eteenpäin.
KÄYNNISTYS JA PYYTYS
Sahan takareunassa on yksinkertaistettu
käynnistysmuistutus, jonka kuvat kuvaavat ku-
takin vaihetta.
MPIMÄN MOOTTORIN
KÄYNNISTÄMINEN
1. Siirrä ON/STOP-kytkin ON-asentoon.
2. Vedä rikastuksen/nopean joutokäynnin
vipu täysin ulos (asentoon täysi rikastus,
FULL CHOKE). Työnnä rikastuksen/
nopean joutokäynnin vipu rikastuksen
puoliasentoon (HALF CHOKE).
2. Paina Primer-pumpun painiketta hitaasti 6
kertaa.
4. Vedä käynnistysnarusta terävästi oikealla
kädellä, kunnes moottori käynnistyy.
5. Paina kaasuvipua ja vapauta se, jotta
moottori asettuu joutokäynnille.
LIIKAA POLTTOAINETTA
SAANEEN MOOTTORIN
KÄYNNISTÄMINEN
Jos moottori ei ole käynnistynyt 10 vedon jäl-
keen, se on todennäköisesti saanut liikaa
polttoainetta. Liika polttoaine voidaan poistaa
moottorista työntämällä rikastuksen/nopean
joutokäyn- nin vipu täysin sisään (asentoon
RIKASTUS POIS/OFF CHOKE) ja toimimalla
sen jälkeen samoin kuin edellä kuvatuissa läm-
pimän moottorin käynnistämisohjeissa. Var-
mista, että ON/STOP-kytkin on ON-asen-
nossa. Käynnistäminen voi vaatia useita
käynnistysnarun vetoja riippuen siitä, kuinka
paljon moottorissa on liikaa polttoainetta. Jos
moottori ei vieläkään käynnisty, katso ohjeita
VIANETSINTÄTAULUKOSTA.
PERUSTEKNIIKKA
KETJUJARRU
VAROITUS: Jos ketjujarru on päällä,
vapauta se vetämällä takapotkusuojusta
etukahvaa kohti ääriasentoon. Sahaa käytet-
täessä ketjujarrun on oltava pois päältä.
S Ketjujarrun tarkoitus on pysäyttää teräketju
takapotkun sattuessa.
S Ketjujarru laukeaa, kun teräketjun nopeus
hidastuu, käsi osuu takapotkusuojukseen tai
kun keskipakoisvoima heilauttaa takapot-
kusuojusta eteenpäin takapotkun aiheut-
taman äkillisen liikkeen vuoksi.
S Lauennut ketjujarru vapautetaan vetämällä
takapotkusuojus kokonaan taakse.
S Sahan käytön aikana ketjujarrun on oltava
pois päältä.
Päällä
Pois päältä
TÄRKÄ
VAROITUS: Joskus rouhe jumittuu
kytkinkoteloon ja saa ketjun jumittumaan.
Pysäytä aina moottori ennen puhdistusta.
S Tarkista teräketjun kireys ennen ensimmäis-
käyttöä ja1 minuutinkäytön jälkeen.Katso
osiosta KOKOONPANO kohta KETJUN
KIREYS.
S Käytä moottorisahaa vain puun
sahaamiseen. Älä sahaa muuta materiaalia.
S Pysäytä saha välittömästi, jos ketju osuu
muualle kuin sahattavaan puuhun. Tarkista
mahdolliset vauriot ja vaihda vaurioituneet
osat.
S Pidä teräketju puhtaana. Pienetkin määrät
likaa tylsyttävät teräketjun nopeasti ja
lisäävät takapotkun vaaraa.
S Harjoittele sahan käyttöä sahaamalla pieniä
tukkeja seuraavien ohjeiden mukaisesti.
Näin saat tuntuman sahaasi ennen kuin
aloitat varsinaisen käytön.
S Paina kaasuliipaisin pohjaan ja anna
moottorin saavuttaa täysi nopeus ennen
kuin aloitat sahaamisen.
S Pidä sahan runko puuta vasten, kun
aloitat sahauksen.
S Käytä moottoria täydellä nopeudella
koko sahauksen ajan.
S Anna teräketjun suorittaa sahaus. Paina
sahaa vain kevyesti alaspäin.
S Vapauta kaasuliipaisin heti, kun sahaus
on suoritettu, jotta moottorin käyn-
tinopeus laskee joutokäyntinopeuteen.
Jos moottoria käytetään täydellä kaa-
sulla ilman kuormitusta, saha voi kulua
turhaan.
S Älä paina sahaa sahauksen loppupuolel-
la, jotta et menetä sahan hallintaa puun
katketessa.
S Pysäytä moottori ennen kuin lasket sahan
maahan.
PUUNKAATOTEKNIIKKA
VAROITUS: Älä kaada puita raken-
nusten tai sähkölinjojen lähellä, ellet ole varma
puun kaatumissuunnasta. Älä myöskään
kaada puita pimeään aikaan huonon
näkyvyden vuoksi tai huonoissa sääolosuh-
teissa, kuten kovalla tuulella, koska puun
kaatumissuunnasta ei voi tällöin olla varma.
72
PERUSTEKNIIKKA
Suunnittele sahaukset huolellisesti. Puun ym-
pärillä on oltava vapaata tilaa, jotta työskentely
voi tapahtua turvallisesti. Varmista, ettei
puussa ole katkenneita oksia, jotka voivat
pudota päällesi. Puun luonnolliseen
kaatosuuntaan vaikuttavia tekijöitä:
S Tuulen suunta ja nopeus.
S Puun kallistuma. Puun kallistuma ei aina näy
selvästi epätasaisessa maastossa tai rin-
teessä. Käytä luotilankaa tai vesivaakaa
puun kallistuman määrityksessä.
S Toispuoleinen oksisto tai muu kuorma puun
toisella puolella.
S Ympärillä olevat puut ja muut esteet.
Varo lahoja kohtia. Jos runko on laho, se
voitkatketa ja kaatua sahan käyttäjän päälle.
Tarkista, et puun ympärillä on riittävästi tilaa
kaatumiseen. Jätä kahden ja puolen puun
mitan pituinen turvaetäisyys ihmisiin ja
rakennuksiin yms. Moottorin melu voi peittää
varoitushuudot.
Poista lika, kivet, irtoava kuori, naulat, nastat
jne. sahattavista puista.
Kaatosuunta
45_
Suunnittele esteetön
perääntymistie.
Perääntymistie
Perääntymistie
SUURIEN PUIDEN
KAATAMINEN
(läpimitaltaan hintään 15 cm)
Suuret puut kaadetaan lovimenetelmällä.
Kaatolovi sahataan sille puolelle puuta, jolle
puu aiotaan kaataa. Kaatosahaus tehdäänrun-
gontoiselle puolelle, jolloin puu yleensä kaatuu
kaatoloven puolelle.
KAATOLOVEN SAHAAMINEN JA
PUUN KAATAMINEN
S Tee kaatolovi sahaamalla ensin loven
ylälaita. Sahaa noin 1/3 puun läpimitasta.
Sahaa sitten loven alalaita. Kun kaatolovi on
sahattu valmiiksi, poista irti sahattu pala.
Kaatolovi
Toinen
sahaus
5 cm
5 cm
Ensimmäinen
sahaus
Lopullinen sahaus tästä, 5 cm
kaatoloven keskikohdan yläpuolelta.
S Kun kaatolovi on valmis, tee kaatosahaus
rungon toiselle puolelle noin 5 cm loven kes-
kikohdan yläpuolelle. Näin runkoon jää tar-
peeksi sahaamatonta puuta, jolloin rungon
keskelle muodostuu eräänlainen sarana,
pitopuu. Tämä auttaa puuta kaatumaan
oikeaan suuntaan.
Kaatosahausviilto
avautuu
Kaatolovi
sulkeutuu
Pitopuu pitää puun paikallaan ja ohjaa
puun kaatumista.
HUOM: Ennen kuin kaatosahaus on valmis,
avaa sahausviiltoa tarvittaessa kiilojen avulla
kaatumissuunnan ohjaamiseksi. Käy puisia
tai muovisia kiiloja. Metallisten kiilojen käytön
seurauksena voi olla takapotku tai teräketjun
vaurioituminen.
S Tarkkaile koko ajan puuta, jotta huomaat,
milloin se alkaa kaatua. Puun rasahdukset,
sahausviillon aukeaminen ja ylempien
oksien liike ovat merkkejä tästä.
S Kun puu alkaa kaatua, pysäytä sahan
moottori ja aseta saha sivuun. Peräänny
nopeasti suunnitellun perääntymistien suun-
taan.
S Älä sahaa osittain kaatunutta puuta
moottorisahalla. Noudata erityistä
varovaisuutta osittain kaatuneiden puiden
kohdalla, koska ne voivat olla heikon tuen
varassa. Vedä puu alas vinssillä, taljalla tai
traktorilla.
KAATUNEEN PUUN
SAHAAMINEN (PÖLKYTYS)
Pölkytys tarkoittaa kaatuneen puun katkomista
halutun pituisiksi pölkyiksi.
VAROITUS: Älä seiso sahattavan
puun päällä, jotta et menetä tasapainoasi. Älä
seiso rinteessä sahattavan rungon alapuolella.
rkeää
S Sahaa vain yhtä tukkia kerrallaan.
S Sahaa pirstoutuneita puita varoen. Terävät
puun kappaleet voivat sinkoutua sahan käyt-
täjää kohti.
S Käytä sahapukkia pienten tukkien
sahaamiseen. Älä koskaan anna muiden
pitää kiinni tukista sahatessasi sitä, äläkä
koskaan pidä puuta paikallaan jalallasi.
S Älä sahaa paikoissa, joissa rungot, oksat ja
juuret ovat toistensa päällä. Vedä rungot eril-
leen muista puista ennen kuin alat sahata
niitä.
PÖLKYTYKSESSÄ KÄYTETTÄVÄT
SAHAUSTAVAT
VAROITUS: Jos saha jää puristuksiin
tai kiinni tukkiin, älä yritä irrottaa sitä väkisin.
Voit menettää sahan hallinnan, jolloinseurauk-
sena voi olla loukkaantuminen ja/tai sahan
vaurioituminen. Pysäytä saha ja avaa
sahausviiltoa muovi-tai puukiilojen avulla, kun-
nes saha voidaan irrottaa. Käynnistä saha
73
PERUSTEKNIIKKA
ja vie se varovasti sahausviiltoon. Ä käynnis-
sahaa sen ollessa juuttuneena tukkiin.
Kytke sahasta virta pois (STOP) ja käytä
muovista tai puista kiilaa sahausviillon
avaamiseen.
Päältä sahattaessa sahaus aloitetaan tukin
yläpuolelta. Paina sahaa kevyesti tukkia vas-
ten.
Sahaus pääl
Sahaus alta
ta sahattaessa sahan ylälaita aloittaa
sahauksen tukin alapuolelta. Nosta sahaa
kevyesti tukkia vasten. Pidä tukeva ote
sahasta, jotta pystyt hallitsemaan sen liikkeen.
Saha pyrkii työntymään taakse käyttäjää kohti.
VAROITUS: Älä koskaan käännä
sahaa ylösalaisin sahatessasi altapäin. Sahaa
on mahdoton hallita tässä asennossa.
Ensimmäinen sahaus rungon puris-
tusjännityksessä olevalta puolelta
Toinen sahaus
Ensimmäinen sahaus rungon puris-
tusjännityksessä olevalta puolelta
Toinen sahaus
PÖLKYTYS ILMAN TUKEA
S Sahaa päältä 1/3 tukin läpimitasta.
S Kieritä tukki ympäri ja suorita sahaus lop-
puun sahaamalla jälleen päältä.
S Noudata erityistä varovaisuutta sahatessasi
jännitykses olevia tukkeja, jotta saha eijää
puristuksiin. Tee ensimmäinen sahaus tukin
puristusjännitykses olevalta puolelta, jotta
jännitys laukeaa.
PÖLKYTYS TUKIN TAI
TUKITELINEEN AVULLA
S Tee ensimmäinen sahaus aina tukin puris-
tusjännitykses olevalta puolelta.
S Sahaa ensimmäisellä sahauksella 1/3 tukin
läpimitasta.
S Suorita sahaus loppuun toisella sahauksel-
la.
Tukin käyttäminen tukena
1. sahaus
2. sahaus
2. sahaus
1. sahaus
1. sahaus
2. sahaus
Tukitelineen käyttäminen
1. sahaus
2. sahaus
KARSIMINEN JA OKSIMINEN
VAROITUS: Varaudu takapotkuun ja
suojaudu sen varalta. Älä anna liikkuvan ketjun
koskettaa terälevyn kärjen kohdalla oksia tai
muita kiinteitä kohteita. Tällainen kosketus voi
johtaa vakaviin vammoihin.
VAROITUS: Älä koskaan kiipeä
puuhun oksimaan. Ä seiso tikkailla, telineillä,
tukin päällä tai muussa paikassa, jossa voit
menettää tasapainosi tai sahan hallinnan.
TÄRKEÄÄ
S Ole erityisen varovainen sahatessasi pieniä
oksia. Katkotut oksat voivat tarttua teräket-
juun ja sinkoutua käyttäjää päin.
S Varo ponnahtavia oksia. Varo, ettei jännityk-
sestä vapautunut puun oksa tai sitä sahan-
nut saha pääse ponnahtamaan itseäsi kohti.
S Raivaa katkaistut oksat säännöllisesti työa-
lueelta, jotta et kompastu niihin.
KARSIMINEN
S Aloita puun karsiminen vasta, kun se on
kaadettu. Tällöin karsiminen voidaan tehdä
kunnolla ja turvallisesti.
S Jätä suuret oksat kaadetun puun alle
tukemaan sitä karsimisen ajaksi.
74
PERUSTEKNIIKKA
S Aloita kaadetun puun tyvestä ja jatka latvaa
kohti. Poista pienemmät oksat yhdellä
sahauksella.
S Pyri sahaamaan siten, että puun runko on
itsesi ja teräketjun välissä.
S Katkaise suuret oksat osiossa PÖLKYTYS
ILMAN TUKEA kuvatulla tavalla.
S Sahaa pienet ja vapaasti riippuvat oksat aina
yläpuolelta. Jos oksia sahataan altapäin,
oksat voivat pudotessaan jättää terälevyn
puristuksiin.
OKSIMINEN
VAROITUS: Älä koskaan oksi har-
tiatason yläpuolelta. Jätä tällainen oksiminen
ammattilaisille.
S Sahaa ensimmäisellä sahauksella 1/3 oksan
läpimitasta.
S Sahaa toisella sahauksella koko oksan läpi.
Tee tämän jälkeen kolmas sahaus yläpuolel-
ta siten, et puun runkoon jää 3...5 cm tyn-
kä.
Ensimmäinen
sahaus
Toinen sahaus
Kolmas
sahaus
Tynkä
Oksimistekniikka
HUOLTO JA ÄDÖT
VAROITUS: Irrota sytytystulpan joh-
din ennen kunnossapitotoimenpiteitä, paitsi
silloin kun säädät kaasutinta.
Suorita vain tässä käyttöohjeessa kuvattuja
kunnossapitotoimenpiteitä. Anna valtuutetun
huoltoliikkeen tehdä muut huoltotyöt.
HUOLTOAIKATAULU
Tarkista:
Polttoaineseoksen mää . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ennen jokaista yttökertaa
Terälevyn voitelu Ennen jokaista yttökertaa. . . . . .
Teräketjun kireys Ennen jokaista käyttökertaa. . . . .
Teräketjun terävyys Ennen jokaista yttökertaa. . .
Mahdolliset vaurioituneet
osat Ennen jokaista yttökertaa. . . . . . . . . . . . . . . .
Mahdollisesti löysällä
olevat korkit Ennen jokaista käyttökertaa. . . . . . . . . .
Mahdolliset löysät
kiinnitykset Ennen jokaista käyttökertaa. . . . . . . . . .
Mahdollisesti löysällä
olevat osat Ennen jokaista yttökertaa. . . . . . . . . . .
Tarkista ja puhdista:
Terälevy Ennen jokaista yttökertaa. . . . . . . . . . . . .
Koko saha Jokaisen yttökerran lkeen. . . . . . . . . . .
Ilmansuodatin 5 tunnin välein*. . . . . . . .
Ketjujarru 5 tunnin välein*. . . . . . . . . . . .
Kipinäverkko
ja äänenvaimennin 25 tunnin välein*. . . .
Vaihda sytytystulppa Vuosittain. .
Vaihda polttoaine-
suodatin Vuosittain. . . . . . . . . . . . .
*Käyttötunteja
KETJUJARRU
VAROITUS: Jos jarrupanta on ku-
lunut liian ohueksi, se voi katketa jarrun
toimiessa. Jos jarrupanta on katkennut, ket-
jujarru ei pysäytä teräketjua. Vaihdata ketjujar-
ru valtuutetussa huoltoliikkeessä, jos jokin osa
on kulunut ohuemmaksi kuin 0,5 mm. Anna
valtuutetun huoltoliikkeen suorittaa ketjujarrun
korjaukset. Vie moottorisaha liikkeeseen, josta
ostit sen, jos liike suorittaa huoltoja, tai lähim-
pään valtuutettuun huoltoliikkeeseen.
JARRUN TOIMINNAN
TARKISTAMINEN
VAROITUS: Ketjujarru pitää tarkistaa
päivittäin useita kertoja. Moottorin on oltava
käynnissä tämän toimenpiteen aikana. Tämä
on ainoa tilanne, jossa saha tulee asettaa
maahan moottorin käydessä.
Aseta saha maahan. Tartu takakahvaan
oikealla ja etukahvaan vasemmalla kädellä.
Säädä kaasu täysille painamalla kaasuliipaisin
pohjaan. Laukaise ketjujarru painamalla
takapotkusuojusta vasemmalla ranteella irrot-
tamatta otetta etukahvasta. Ketjun pitää
pysähtyä välittömästi.
ILMANSUODATIN
VAROITUS: Älä puhdista ilman-
suodatinta bensiinillä tai muulla herkästi syt-
tyvällä liuottimella. Tällaisen aineen käyttö
lisää tulipalovaaraa ja saattaa aiheuttaa vahin-
gollisten kaasujen syntymisen.
Ilmansuodattimen puhdistaminen:
Likainen ilmansuodatin heikentää moottorin
tehoa ja lisää polttoaineenkulutusta sekä
vahingollisia päästöjä. Puhdista ilmansuodatin
aina 5 käyttötunnin jälkeen.
1. Puhdista suodattimen kansi ja sen ym-
päristö, jotta likaa tai sahanpurua ei pääse
kaasutinkammioon kannen ollessa irrotet-
tuna.
2. Irrota osat kuvan mukaisesti.
3. Pese suodatin saippualla ja vedellä. Huuh-
tele puhtaalla, kylmällä vedellä. Anna
suodattimen kuivua.
4. Tiputa suodattimeen muutama tippa öljyä.
Purista suodatinta, jotta öljy leviää.
5. Asenna osat paikalleen.
75
HUOLTO JA ÄDÖT
Sylinterin
kansi
Ilmansuodatin
Ilmasuodattimen
kansi
TERÄLEVYN HUOLTO
Jos saha vetää toiselle puolelle, saha on
painettava väkisin sahauskohtaan tai sahaa on
käytetty liian vähäisellä voiteluainemäärällä,
terälevyn huolto saattaa olla tarpeen. Kulunut
terälevy vaurioittaa teräketjua ja vaikeuttaa
sahaamista.
Varmista jokaisen käyttökerran jälkeen, että
ON/STOP-kytkin on STOP-asennossa. Poista
sahanpuru terälevystä ja kärkipyörän aukosta.
Terälevyn huolto:
S Siirrä ON/STOP-kytkin STOP-asentoon.
S Löysää ja irrota ketjujarrun mutterit ja irrota
ketjujarru. Irrota terälevy ja -ketju.
S Puhdista öljyreiät ja terälevyn ura 5
käyttötunnin välein.
Poista sahanpuru
terälevyn ohjausurasta
Öljyreiät
S Purseen muodostuminen terälevyn ohjaus-
kiskon reunaan on tavallista kiskon kulues-
sa. Poista purseet tarvittaessa lattaviilalla.
S Jos ohjauskiskon yläreuna on kulunut epäta-
saiseksi, viilaa reunat ja sivut lattaviilalla
suorakulmaiseen muotoon.
Oikeanlainen uraKulunut ura
Viilaa
ohjauskiskon
ulkosivut suora-
kulmaisiksi
Vaihda terälevy, jos ohjausura on kulunut,
terälevy on taipunut tai haljennut tai jos
ohjausura kuumenee tai pursetta muodostuu
liikaa. Sahassa saa käyttää vain varaosaluet-
telossa tai sahassa olevissa merkinnöissä
määritelt terälevyä.
SYTYTYSTULPPA
Vaihda sytytystulppa kerran vuodessa.
Moottori käynnistyy tällöin helpommin ja käy
paremmin. Sytytyksen ajoitus on kiinteä, eikä
sitä voi säätää.
1. Löysää sylinterin kannen 3 ruuvia.
2. Irrota sylinterin kansi.
3. Vedä sytytystulpan kanta irti.
4. Irrota sytytystulppa sylinteristä ja hävitä
tulppa.
5. Aseta tilalle Husqvarna HQT-1 -sytytys-
tulppa ja kiris se 19 mm hylsyavaimella.
Aseta sytytystulpan kärkiväliksi 0,5 mm.
6. Aseta sytytystulpan kanta uudelleen
paikalleen.
7. Asenna sylinterin kansi paikalleen 3 ruuvil-
la. Kiristä ruuvit kunnolla.
Sytytystulppa
Sytytystulpan
kanta
Sylinterin
kansi
TERÄKETJUN
TEROITTAMINEN
VAROITUS: Väärät teroitusmenetel-
mät ja/tai väärinsuoritettu säätöhampaan huol-
to lisäävät takaiskun vaaraa, joka voi aiheuttaa
vakavia henkilövahinkoja.
VAROITUS: Käytä suojakäsineitä
ketjua käsitellessäsi. Teräketju on hyvin
terävä, ja se voi leikata silloinkin, kun se ei liiku.
Ketjun teroittamistarpeen ilmaisevat olosuh-
teet:
S Puulastujen koko pienenee. Puulastujen
koko pienenee ketjun tylsyessä, kunnes las-
tut ovat enemmän purua kuin lastuja.
Huomaa, et kuolleesta tai lahonneesta
puusta ei tule hyvää lastua.
S Saha leikkaa vinosti tai kulmassa.
S Sahaa on painettava voimalla, jotta se
leikkaisi.
Tarvittavat työkalut:
S Pyöröviila, halkaisija 5/32 tuumaa (4 mm), ja
viilan pidike
S Lattaviila
S Säätötyökalu
76
HUOLTO JA ÄDÖT
KETJUN TEROITTAMINEN:
1. Siirrä ON/STOP-kytkin STOP-asentoon.
2. Tarkista, että ketjun kireyson oikea.Säädä
ketjun kireyttä tarvittaessa.
3. Teroita teräpalat.
S Teräpalat teroitetaan asettamallaviilan
pidike vaakatasoon (90°) siten, et se
on teräpalan yläreunojen ja säätöham-
paan päällä.
HUOM: Ketjussa on sekä vasen- et
oikeakätis teräpaloja.
Säätöhammas
Viila
Viilan pidike
Teräpala
90°
S Kohdista viilan pidikkeen 30°:n merkit
laipan suuntaisesti ja ketjun keskikoh-
taan.
Teräpala
Teräpala
30°
Viilan pidikkeen taso
S Teroita teräpalat ensin ketjun toiselta
puolelta. Viilaa jokaisen teräpalan
sisäpuolelta ulospäin. Käännä ket-
jusaha sen jälkeen ympäri ja suorita
sama toimenpide ketjun toiselle puolel-
le.
S Viilaa vain eteenpäin. Tee 2-3 viilausta
teräpalan reunaa kohden.
S Hio kaikki teräpalat samanpituisiksi
viilalla.
S Viilaa sen verran, että teräpalojen
reunoissa olevat mahdolliset vauriot
poistuvat (teräpalan sivulevyssä ja
ylälevyssä).
Kaikki teräpalat
yhtä pitkät
Poista vika
Ylälevy
Sivulevy
S Viilaa ketju esitettyjen mittojen
mukaisesti.
30°
80°
60°
Pyöristetty
kulma
0,65 mm
Oikein
Lastukulma
Väärin
Terävä kulma
Liian paljon lastukulmaa
VAROITUS: Säilytä oikea lastukulma
käyttämäsi ketjun valmistajan tietojen
mukaisesti. Virheellinen lastukulma lisää
takaiskun vaaraa, joka voi aiheuttaa vakavia
vahinkoja.
4. Tarkista ja laske säätöhampaat alas.
Säätötyötyökalu
Säätöhammas
Viila
S Aseta säätötyökalu teräpalan päälle.
S Jos säätöhammas on korkeammalla
kuin säätötyökalu, viilaa se säätötyö-
kalun tasolle.
S Pidä säätöhampaan etukulma pyöris-
tettynä lattaviilan avulla.
HUOM: Säätöhampaan yläpinnan tu-
lee olla tasainen, kun etummainen
puolikas on pyöristetty poislattaviilalla.
Jos tarvitset lisäapua tai olet epävarma tämän
toimenpiteen suorittamisesta, ota yhteys
valtuutettuun huoltoliikkeeseen.
KAASUTTIMEN ÄTÄMINEN
VAROITUS: Sahan teräketju liikkuu
säätämisen aikana. Käytä suojavarustusta ja
huomioi turvaohjeet. Säädön jälkeen teräketju
ei saa liikkua joutokäynnillä.
Laitteen kaasutin on säädetty valmis-
tusvaiheessa huolellisesti. Säätä- minen voi
kuitenkin olla tarpeen, jos:
S teräketju liikkuu joutokäynnillä. Katso
säätötoimenpiteet kohdasta JOUTOKÄYN-
TINOPEUDEN ÄTÄMINEN.
S moottori ei siirryjoutokäyntiin, kun kaasuvipu
vapautetaan. Katso säätötoimenpiteet koh-
dasta JOUTOKÄYNTINOPEUDEN
SÄÄTÄMINEN.
Joutokäyntinopeuden
säätäminen
Anna moottorin käydä joutokäynnillä. Jos
teräketju liikkuu, joutokäyntinopeus on liian
nopea. Jos moottori sammuu, joutokäyn-
tinopeus on liian hidas. Säädä nopeutta, kun-
nes teräketju ei liiku eikä moottori sammu.
Joutokäynnin säätöruuvi sijaitsee Primer-pum-
pun painikkeen yläpuolella, ja se on merkitty
T-kirjaimella.
S Moottorin joutokäyntinopeutta nostetaan
kiertämällä joutokäynnin nopeuden
säätöruuvia (T) myötäpäivään.
S Moottorin joutokäyntinopeutta vähennetään
kiertämällä säätöruuvia (T) vastapäivään.
77
VARASTOINTI
VAROITUS: Pysäytä moottori ja anna
sen jäähtyä ennen varastointia. Varmista lait-
teen paikallaan pysyminen säilytyksen tai
kuljetuksen aikana. Valitse säilytyspaikka
siten, etteivät laitteen terävät osat voi vahin-
goittaa ketään. Säilytä laite ja sen polttoaine
lasten ulottumattomissa.
S Tyhjennä polttoainesäiliö ennen varastoin-
tia. Tyhjennä kaasutin käynnistämällä
moottori ja antamalla sen käydä kunnes se
pysähtyy.
S Puhdista laite ennen varastointia, erityisesti
ilmanottoaukon alue. Puhdista muoviosat
miedolla puhdistusaineella ja pesusienellä.
S Älä säilytä laitetta tai polttoainetta suljetussa
tilassa, jossa polttoaineesta haihtuva kaasu
voi syttyä vedenlämmittimen, säh-
kömoottorin, uunin tms. synnyttämien
kipinöiden tai avotulen vuoksi. Laitteen kaik-
kien turvalaitteiden on oltava paikallaan säi-
lytyksen aikana.
S Säilytä sahaa kuivassa paikassa.
VAROITUS: On tärkeää estää
hartsikerrostumien muodostuminen
polttoainejärjestelmän osiin, kuten kaasut-
timeen, polttoainesuodattimeen, -letkuun ja
-säiliöön. Alkoholia (etanolia tai metanolia)
sisältävät polttoaineet voivat kerätä kosteutta,
mikä johtaa polttoaineseoksen erottumiseen ja
happojen syntyyn varastoinnin aikana. Hap-
pokaasu voivaurioittaa moottorinpolttoainejär-
jestelmää säilytyksen aikana.
VIKA SYY TOIMENPIDE
Moottori ei käyn-
nisty tai käy vain
muutaman se-
kunnin ajan
käynnistämisen
jälkeen.
1. ON/STOP-kytkin on STOP-
asennossa
2. Moottori on saanut liikaa
polttoainetta.
3. Polttoainesäiliö on tyhjä.
4. Sytytystulppa ei toimi.
5. Polttoaine ei pääse kaasut-
timeen asti.
1. Siirrä kytkin ON-asentoon.
2. Katso “Liikaa polttoainetta saaneen
moottorin käynnistys.”
3. Täytä säiliö asianmukaisella
polttoaineseoksella.
4. Asenna uusi sytytystulppa.
5. Tarkista, ettei polttoainesuodatin
ole likainen, vaihda tarvittaessa.
Tarkista, ettei polttoaineletku ole
kiertynyt tai haljennut. Korjaa tai
vaihda tarvittaessa.
Moottorin
joutokäynnissä
on vikaa.
1. Katso “Kaasuttimen säätäminen.”
2. Ota yhteys valtuutettuun huolto-
liikkeeseen.
1. Ilmansuodatin on likainen.
2. Sytytystulppa on likainen.
3. Ketjujarru on päällä.
4. Kaasutinta pitää säätää.
Moottori ei kiih-
dytä, siinä ei ole
tehoa tai teho
häviää kuormi-
tettaessa.
1. Puhdista tai vaihda ilmansuodatin.
2. Puhdista tai vaihda sytytystulppa,
säädä kärkiväli tarvittaessa.
3. Vapauta ketjujarru.
4. Ota yhteys valtuutettuun huolto-
liikkeeseen.
Moottori
savuttaa.
1. Väärä polttoaineseos.
1. Tyhjennä polttoainesäiliö ja täytä
asianmukaisella polttoaineseoksella.
VIANETSINTÄTAULUKKO
VAROITUS: Irrota sytytystulppa ennen kuin aloitat kunnossapitotyöt, paitsi
kaasutinta säädettäessä.
1. Joutokäyntinopeutta pitää
säätää.
2. Kaasutinta pitää säätää.
Teräketju liikkuu
moottorisahan
ollessa jou-
tokäynnillä.
1. Joutokäyntiä pitää säätää.
2. Kytkin kaipaa korjausta.
1. Katso “Kaasuttimen säätäminen.”
2. Ota yhteys valtuutettuun huolto-
liikkeeseen.
78
TEKNISET TIEDOT
Tekniset tiedot (SASA42CS)
CS 330 CS 360 CS 370 CS 400
Moottori
Sylinteritilavuus, cm
3
42 42 42 42
Iskunpituus, mm 32 32 32 32
Joutokäyntinopeus, r/min 3000 3000 3000 3000
Teho, kW 1,2/9000 1,3/9000 1,4/9000 1,5/9000
Sytytysjärjestelmä
Sytytystulppa Husqvarna Husqvarna Husqvarna Husqvarna
HQT-1 HQT-1 HQT-1 HQT-1
Kärkiväli, mm 0,5 0,5 0,5 0,5
Polttoaine-/voitelujärjestelmä
Polttoainesäiliön tilavuus, cm
3
300 300 300 300
Öljypumpun tuotto/8 500 r/min, ml/min 4 - 8 4 - 8 4 - 8 4 - 8
Öljysäiliön tilavuus, cm
3
200 200 200 200
Öljypumpun tyyppi Automaattinen Automaattinen Automaattinen Automaat-
tinen
Paino
Moottorisaha ilman terälaitetta ja iliöt
tyhjinä, kg 5,5 5,5 5,5 5,5
Melupäästöt
(ks. Huom. 1)
Äänentehotaso, mitattu dB(A) 111,7 111,7 111,7 111,7
Äänentehotaso, taattu L
WA
dB(A) 118 118 118 118
Äänitasot
(ks. Huom. 2)
Ekvivalentti äänenpainetaso käyttäjän
korvan tasalla, dB(A) 101,3 101,3 101,3 101,3
Vastaavat tärinätasot, a
hv,eq
(ks.Huom. 3)
Etukahva, m/s
2
4,6 4,6 4,6 4,6
Takakahva, m/s
2
6,6 6,6 6,6 6,6
Ketju/terälevy
Vakio terälevypituus, tuumaa/cm 14/35, 16/40, 18/45
Suositeltavat terälevypituudet, tuumaa/cm 14-18 / 35-45
Tehokas leikkuupituus, tuumaa/cm 13-17 / 34-44
Jako, tuumaa/mm 0,375/9,52
Vetolenkin vahvuus, tuumaa/mm 0,050/1,3
Ketjupyörän tyyppi/hampaiden lkm 6
Huom. 1: Melupääs ympäristöön äänentehona (L
WA
) EY-direktiivin 2000/14/EG mukaisesti mitattuna.
Huom. 2: Standardin ISO 22868 mukainen ekvivalentti äänenpainetaso lasketaan eri äänenpainetasojen aikapainottei-
sena energiasummana eri käyttötiloissa. Tyypillinen ekvivalentin äänenpainetason tilastollinen hajonta on 1 dB:n (A)
vakiopoikkeama.
Huom. 3: Standardin ISO 22867 mukainen ekvivalentti rinätaso lasketaan tärinätasojen aikapainotteisena energia-
summana eri yttötiloissa. Ilmoitetuilla tiedoilla ekvivalentista tärinätasosta tyypillinen tilastollinen hajonta (vakiopoik-
keama) on 1 m/s
2
.
79
Ketjun nopeus (m/s), kun moottorin pyörimisnopeus
on 133% enimmäisarvosta.
22,9
TEKNISET TIEDOT
14 0,375/9,52 1,3 7T Oregon 91 VJ/PJ 52
14 0,375/9,52 1,3 7T Oregon 91 VG/PX 52
16 0,375/9,52 1,3 7T Oregon 91 PJ/VJ 56
16 0,375/9,52 1,3 7T Oregon 91 VG/PX 56
Terälevy- ja ketjuyhdistelmät
Seuraavat terälaitteet on hyväksytty McCulloch-malleille CS 330, CS 360, CS 370, ja CS
400.
Terälevy
Teräketju
Pituus,
tuumaa
Jako,
tuumaa/
mm
Ohjausuran
leveys, mm
Kärkipyörän
hampaiden
maks. Lkm Tyyppi
Pituus,
vetolenkit (kpl)
0,375/9,52
80° 30°
0°
14/35:52
16/40:56
0,050/1,3 5/32 / 4,0 0,025/0,65
91VJ
91PJ
0,375/9,52
0,050/1,3
5/32 / 4,0
80°
30°
0° 0,025/0,65
14/35:52
16/40:56
Tyyppi in/mm in/mm in/mm aste aste aste in/mm in/cm :dl
91VG
0,375/9,52
0,050/1,3
5/32 / 4,0
80°
30°
0°
0,025/0,65
14/35:52
16/40:56
91PX
0,375/9,52
0,050/1,3
5/32 / 4,0
80°
30°
0°
0,025/0,65
14/35:52
16/40:56
80
VAATIMUSTENMUKAISUUSVAKUUTUS
EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus
Laatijan nimi: Husqvarna AB, SE-561 82 Huskvarna, Ruotsi (puh.: +46-36-146500)
Husqvarna AB kantaa täyden vastuun moottorisaha alustasta (alustoista) SASA42CS, jota (joita) käytetään mallissa
(malleissa) McCulloch CS330, CS 360, CS 370, CS 400 alkaen 2013-sarjanumeroista eteenpäin.Alustan numeroja
mallin numero on merkitty selvästi tyyppikilpeen yhdessä vuoden ja sen jälkeen ilmoitetun sarjanumeron kanssa.
Yllä mainittu tuote, jota vaatimustenmukaisuusvakuutus koskee, vastaa seuraavien neuvoston direktiivien
vaatimuksia:
Liitteen V mukaisesti ilmoitetut ääniarvot on merkitty käyttöoppaan teknisiin tietoihin.
Seuraavia standardeja on sovellettu:
EN ISO 12100:2010, EN ISO 11681-1:2011, CISPR 12:2007, ISO 14982:2009
Ilmoitettu tarkastuslaitos:
TÜV Rheinland LGA Products GmbH
Ilmoitettu tarkastuslaitos koneisiin liittyen (ilmoitettu numerolla 0197)
Tillystraße 2 - 90431 Nürnberg, Saksa
TÜV Rheinland N.A. on suorittanut EY-tyyppitarkastuksen konedirektiivin (2006/42/EY) artiklan 12, kohdan 3b
mukaisesti.
Liitteen IX mukaisesti suoritetun EY-tyyppitarkastuksen sertifikaatin numero on: BM 50266944
Tämä vapaaehtoinen tyyppitarkastustodistus kattaa kaikki eri paikoissa sijaitsevat valmistuslaitokset ja
alkuperämaat, kuten tuotteessa on ilmoitettu.
Toimitettu moottorisaha vastaa näytekappaletta, joka on läpikäynyt EY-tyyppitarkastuksen.
Allekirjoitettu seuraavan yrityksen puolesta: Husqvarna AB, Huskvarna, Ruotsi, 01-11-2013
Ronnie E. Goldman, teknisen suunnittelun päällikkö (teknisistä dokumentaatioista vastuussa oleva valtuutettu edus-
taja)
81
2006/42/EY koneita koskeva (2006-05-17)
2014/30/EU sähkömagneettista yhteensopivuutta koskeva (2014-02-26)
2000/14/EY melupäästöjä ympäristöön koskeva (2000-05-08)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255
  • Page 256 256
  • Page 257 257
  • Page 258 258
  • Page 259 259
  • Page 260 260
  • Page 261 261
  • Page 262 262
  • Page 263 263
  • Page 264 264
  • Page 265 265
  • Page 266 266
  • Page 267 267
  • Page 268 268
  • Page 269 269
  • Page 270 270
  • Page 271 271
  • Page 272 272
  • Page 273 273
  • Page 274 274
  • Page 275 275
  • Page 276 276
  • Page 277 277
  • Page 278 278
  • Page 279 279
  • Page 280 280
  • Page 281 281
  • Page 282 282
  • Page 283 283
  • Page 284 284
  • Page 285 285
  • Page 286 286
  • Page 287 287
  • Page 288 288
  • Page 289 289
  • Page 290 290
  • Page 291 291
  • Page 292 292
  • Page 293 293
  • Page 294 294
  • Page 295 295
  • Page 296 296
  • Page 297 297
  • Page 298 298
  • Page 299 299
  • Page 300 300
  • Page 301 301
  • Page 302 302
  • Page 303 303
  • Page 304 304
  • Page 305 305
  • Page 306 306
  • Page 307 307
  • Page 308 308
  • Page 309 309
  • Page 310 310
  • Page 311 311
  • Page 312 312
  • Page 313 313
  • Page 314 314
  • Page 315 315
  • Page 316 316
  • Page 317 317
  • Page 318 318
  • Page 319 319
  • Page 320 320
  • Page 321 321
  • Page 322 322
  • Page 323 323
  • Page 324 324
  • Page 325 325
  • Page 326 326
  • Page 327 327
  • Page 328 328
  • Page 329 329
  • Page 330 330
  • Page 331 331
  • Page 332 332
  • Page 333 333
  • Page 334 334
  • Page 335 335
  • Page 336 336
  • Page 337 337
  • Page 338 338
  • Page 339 339
  • Page 340 340
  • Page 341 341
  • Page 342 342
  • Page 343 343
  • Page 344 344
  • Page 345 345
  • Page 346 346
  • Page 347 347
  • Page 348 348
  • Page 349 349
  • Page 350 350
  • Page 351 351
  • Page 352 352
  • Page 353 353
  • Page 354 354
  • Page 355 355
  • Page 356 356
  • Page 357 357
  • Page 358 358
  • Page 359 359
  • Page 360 360
  • Page 361 361
  • Page 362 362
  • Page 363 363
  • Page 364 364
  • Page 365 365
  • Page 366 366
  • Page 367 367
  • Page 368 368
  • Page 369 369
  • Page 370 370
  • Page 371 371
  • Page 372 372
  • Page 373 373
  • Page 374 374
  • Page 375 375
  • Page 376 376
  • Page 377 377
  • Page 378 378
  • Page 379 379
  • Page 380 380
  • Page 381 381
  • Page 382 382
  • Page 383 383
  • Page 384 384
  • Page 385 385
  • Page 386 386
  • Page 387 387
  • Page 388 388
  • Page 389 389
  • Page 390 390
  • Page 391 391
  • Page 392 392
  • Page 393 393
  • Page 394 394
  • Page 395 395
  • Page 396 396
  • Page 397 397
  • Page 398 398
  • Page 399 399
  • Page 400 400
  • Page 401 401
  • Page 402 402
  • Page 403 403
  • Page 404 404
  • Page 405 405
  • Page 406 406
  • Page 407 407
  • Page 408 408
  • Page 409 409
  • Page 410 410
  • Page 411 411
  • Page 412 412
  • Page 413 413
  • Page 414 414
  • Page 415 415
  • Page 416 416
  • Page 417 417
  • Page 418 418
  • Page 419 419
  • Page 420 420
  • Page 421 421
  • Page 422 422
  • Page 423 423
  • Page 424 424
  • Page 425 425
  • Page 426 426
  • Page 427 427
  • Page 428 428
  • Page 429 429
  • Page 430 430
  • Page 431 431
  • Page 432 432
  • Page 433 433
  • Page 434 434
  • Page 435 435
  • Page 436 436
  • Page 437 437
  • Page 438 438
  • Page 439 439
  • Page 440 440
  • Page 441 441
  • Page 442 442
  • Page 443 443
  • Page 444 444
  • Page 445 445
  • Page 446 446
  • Page 447 447
  • Page 448 448
  • Page 449 449
  • Page 450 450
  • Page 451 451
  • Page 452 452
  • Page 453 453
  • Page 454 454
  • Page 455 455
  • Page 456 456
  • Page 457 457
  • Page 458 458
  • Page 459 459
  • Page 460 460
  • Page 461 461
  • Page 462 462
  • Page 463 463
  • Page 464 464
  • Page 465 465
  • Page 466 466
  • Page 467 467
  • Page 468 468
  • Page 469 469
  • Page 470 470
  • Page 471 471
  • Page 472 472
  • Page 473 473
  • Page 474 474
  • Page 475 475
  • Page 476 476
  • Page 477 477
  • Page 478 478
  • Page 479 479
  • Page 480 480
  • Page 481 481
  • Page 482 482
  • Page 483 483
  • Page 484 484
  • Page 485 485
  • Page 486 486
  • Page 487 487
  • Page 488 488
  • Page 489 489
  • Page 490 490
  • Page 491 491
  • Page 492 492
  • Page 493 493
  • Page 494 494
  • Page 495 495
  • Page 496 496
  • Page 497 497
  • Page 498 498
  • Page 499 499
  • Page 500 500
  • Page 501 501
  • Page 502 502
  • Page 503 503
  • Page 504 504
  • Page 505 505
  • Page 506 506
  • Page 507 507
  • Page 508 508
  • Page 509 509
  • Page 510 510
  • Page 511 511
  • Page 512 512
  • Page 513 513
  • Page 514 514
  • Page 515 515
  • Page 516 516
  • Page 517 517
  • Page 518 518
  • Page 519 519
  • Page 520 520
  • Page 521 521
  • Page 522 522
  • Page 523 523
  • Page 524 524
  • Page 525 525
  • Page 526 526
  • Page 527 527
  • Page 528 528
  • Page 529 529
  • Page 530 530
  • Page 531 531
  • Page 532 532
  • Page 533 533
  • Page 534 534
  • Page 535 535
  • Page 536 536
  • Page 537 537
  • Page 538 538
  • Page 539 539
  • Page 540 540
  • Page 541 541
  • Page 542 542
  • Page 543 543
  • Page 544 544

McCulloch CS 330 Omistajan opas

Kategoria
Power chainsaws
Tyyppi
Omistajan opas
Tämä käsikirja sopii myös