Master B 35 B 65 B 100 B 150 CEL Omistajan opas

  • Olen lukenut tämän käyttöohjeen ja olen valmis vastaamaan kysymyksiisi kannettavista lämmittimistä, joita ovat B 35 CEL, B 65 CEL, B 70 CEL, B 100 CEL ja B 150 CEL. Dokumentissa on tietoa lämmittimien turvallisesta käytöstä, huollosta ja mahdollisista ongelmatilanteista.
  • Mitä polttoainetta lämmittimessä saa käyttää?
    Mihin lämmitintä ei saa käyttää?
    Mitä pitää ottaa huomioon ilmanvaihdon kanssa?
TURVAOHJEET 2
TUOTETUNNISTUS 3
PAKKAUKSEN PURKAMINEN 3
POLTTOAINE 3
ASENNUS 3
ILMANVAIHTO 4
KÄYTTÖPERIAATTEET 4
KÄYTTÖ 4
VARASTOINTI JA KULJETUS 4
ENNALTAEHKÄISEVÄ HUOLTO-OHJELMA 5
VIANETSINTÄ 5
HUOLTO 6
LISÄVARUSTEET 12
TAKUU JA HUOLTOPALVELU 12
Lämmittimen lämpötehot: 10, 18,5, 20, 29, 44 kW
(8.800, 16.000, 17.500, 25.000, 38.000 kcal/t)
Mallit: 10, 18,5, 20, 29, 44 kW
TÄRKEÄÄ: Perehdy huolellisesti tähän käyttöoppaaseen ennen laitteen asennusta,
käyttöönottoa tai huoltoa. Lämmittimen vääränlainen käyttö voi johtaa vakaviin tapaturmiin.
Säilytä käyttöopas myöhempää käyttöä varten.
FI
KANNETTAVA KUUMAILMAPUHALLIN
YTTÖOPAS
2
FI
TURVAOHJEET
!
VAROITUKSIA
TÄRKEÄÄ: Perehdy tähän käyttöoppaaseen huolellisesti
ennen kuin asennat, käytät tai huollat lämmitintä. Laitteen
vääränlainen käyttö voi johtaa palovammoihin, tulipaloon,
räjähdykseen,sähköiskuun tai häkämyrkytyksen ja voi
aiheuttaa vakavia tapaturmia tai kuolemanvaaran.
!
VAARA: Häkämyrkytyksestä aiheutuu kuoleman-
vaara!
Häkämyrkytys: Häkämyrkytyksen ensioireet muistuttavat
unssan oireita ja ilmenevät päänsärkynä, huimauksena ja/tai
pahoinvointina. Jos näitä oireita esiintyy, lämmitin ei ehkä toimi
kunnolla. Hakeudu välittömästi raittiiseen ilmaan! Korjauta läm-
mitin. Hiilimonoksidi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Herkimpiä
ovat raskaana olevat naiset, sydän- tai keuhkosairauksia tai
anemiaa potevat henkilöt, sekä alkoholin vaikutuksen alaisena
tai korkeilla paikoilla olevat henkilöt.
Muista perehtyä kaikkiin varoituksiin perusteellisesti. Säilytä
tämä käyttöopas tulevaisuuden varalle. Se auttaa sinua käyttä-
mään lämmitintä oikein ja turvallisesti.
Suosittelemme ensisijaisesti valopetrolin käyttöä polttoai-
neena, mutta puhallinta voi käyttää myös dieselpolttoaineella
(talvilaatu) tai kevyellä polttoöljyllä (talvilaatu). Älä koskaan
käytä polttoainneena bensiiniä, tinneriä, alkoholia tai muita
tulenarkoja aineita, sillä ne saattavat aiheuttaa tulipalo-ja
räjähdysvaaran.
Tankkaaminen
a) Tankkauksesta huolehtivan henkilön on oltava tehtävään,
valmistajan ohjeisiin ja turvallista tankkausta koskeviin
säännöksiin perehtynyt.
b) Käytä ainoastaan lämmittimen konekilvessä määritettyä
polttoainetta.
c) Lämmittimen liekki ja pilottiliekki on sammutettava jaläm-
mittimen on annettava jäähtyä ennen tankkausta.
d) Tankkauksen aikana on pidettävä silmällä kaikkia polt-
toaineletkuja ja niiden liitäntöjä vuotojen varalta. Vuodot on
korjattava ennen lämmittimen käyttöönottoa.
e) Polttoainetta ei saa koskaan varastoida enemmän kuin
yhden päivän polttoainetarpeen verran samassa rakennu-
ksessa lämmittimen kanssa, eikä polttoainetta saa säilyttää
lämmittimen läheisyydessä. Polttoainevaraston on sijaittava
rakennuksen ulkopuolella.
f) Polttoaine on aina varastoitava vähintään 762 cm etäi-
syydelle lämmittimistä, juotoskolveista, hitsausvälineistä ja
vastaavista paloturvallisuutta vaarantavista välineistä. (Poik-
keuksena on lämmittimeen kuuluva polttoainesäiliö.)
g) Polttoaine tulisi pyrkiä varastoimaan sellaisessa paikassa,
jossa polttoaine ei lattiaan imeytymisen seurauksena voi va-
lua alemmalle tasolle ja aiheuttaa siten tulipalovaaran.
h) Polttoaineen varastoinnissa on noudatettava paikallisia
säännöksiä.
Älä koskaan käytä lämmitintä bensiinin, tinnerin tai muiden
tulenarkojen höyryjen läheisyydessä.
Noudata lämmittimen käytössä paikallisia sääntöjä ja säädök-
siä.
Lämmitin on pidettävä riittävän kaukana pressuista, tava-
rapeitteistä ja muista suojapeitteistä. Suositeltu etäisyys on
vähintään 305 cm. Suosituksena on myös, että suojapeitteet
ovat tultahylkivää materiaalia. Suojapeitteet on kiinnitettävä
paikoilleen turvallisesti, jotta ne eivät pääse syttymään tai
tönäisemään lämmitintä ilmavirran seurauksena.
Käytä lämmitintä ainoastaan hyvin tuuletetussa tilassa.
Käyttötilassa on oltava vähintään 2800 cm² suuruinen aukko
lämmitystehon jokaista 29 kW (25.000 kcal/t) kohden.
Käyttöalueella ei saa olla tulenarkoja höyryjä tai liikaa pölyä.
Käytä ainoastaan laitteen konekilvessä määritettyä sähköjän-
nitettä ja -taajuutta.
Käytä vain maadoitettua jatkojohtoa.
Lämmittimen minimiturvaetäisyys räjähdysalttiistamateriaa-
leista:
Kuuma ilmanpuhallus: 250 cm Sivu-, ylä- jatakaosat: 125 cm.
Lämmittimen ollessa käynnissä tai kuuma aseta se tasaiselle
ja vakaalle alustalle palovaaran välttämiseksi.
Lämmitin on pidettävä vaaka-asennossa varastoinnin ja kul-
jetuksen aikana, jotta polttoaine ei läiky.
Pidä lapset ja kotieläimet loitolla lämmittimestä.
Irrota virtajohto pistorasiasta, kun lämmitin ei ole käytössä.
Käytettäessä termostaatin kanssa lämmitin voi käynnistyä
milloin tahansa.
Lämmitintä ei saa käyttää asuintiloissa.
Älä koskaan tuki lämmittimen imuilman aukkoa (takana) tai
ilman puhallusaukkoa (edessä).
Lämmitintä ei saa siirtää, käsitellä, tankata tai huoltaa sen ol-
lessa kuuma, käynnissä tai kytkettynä virtalähteeseen.
Älä koskaan yhdistä ilmastointikanavia lämmittimen etu- tai-
takaosaan.
Laitetta ei saa koskaan jättää käyntiin ilman valvontaa.
TURVAOHJEET
3
FI
TUOTETUNNISTUS
(vedi gura 1, e 2)
A. Kuumailmapuhallus, B. Kädensija, C. Siipipyörän suojakansi,
D. Ilmansuodattimen kansi, E. Polttoainesäiliön korkki, F.
Virtajohto, G. Valolla varustettu käynnistyskytkin, H. Sivusuojus,
I. Polttoainesäiliö, L. Alasuojus, M. Yläsuojus.
PAKKAUKSEN PURKAMINEN
1. Poista kaikki pakkausmateriaalit.
2. Ota kaikki osat ulos pakkauslaatikosta.
3. Tarkasta osat kuljetuksen aikana mahdollisesti tapahtuneiden
vaurioiden varalta. Jos lämmitin on vaurioitunut, ota välittö-
mästi yhteys myyntiedustajaan, jolta ostit lämmittimen.
ILMANVAIHTO
VAROITUS: Suosittelemme ensisijaisesti valopetrolin
käyttöä polttoaineena, mutta puhallinta voi käyttää myös
diesel-polttoainella (talvilaatu) tai kevyellä polttoöljyllä
(talvilaatu). Alä koskaan käytä polttoaineena bensiiniä,
tinneriä, alkoholia tai muita tulenarkoja aineita, sillä ne
saattavat aiheuttaa tuilpalo-ja räjähdysvaaran.
Älä käytä raskaspolttoöljyä, sillä se aiheuttaa tukoksia polttoai-
nesuodattimessa ja-suuttimessa.
TÄRKEÄÄ: Säilytä polttoaineastiassa AINOASTAAN suositel-
tua polttoainetta ja varmista että astia on puhdas. Epäpuhtaudet
kutn ruoste, kila ja vesi aiheuttavat liekin sammumisen, jolloin
itse lämmitin sammuu. Jos astiassa on epäpuhtauksia, joudu-
taan polttoainejärjestelmä puhdistamaan usein.
ASENNUS
(Vain mallit 29 ja 44 kW)
Nämä mallit on varustettu pyörillä ja kädensijoilla. Pyörät, kah-
vat ja niiden kiinnitysvälineet ovat pakkauslaatikossa.
Tarvittavat työkalut:
Keskikokoinen ruuvitaltta
CH 8 tuuman avokitainen kiintoavain tai jakoavain.
Vasara.
1.Pujota akseli runkorakenteeseen läpi. Asenna pyörät akseliin.
TÄRKEÄÄ: Asentaessasi pyöriä aseta ne niin, että pyörien
ulkoneva napa on runkorakenteeseen päin (kuva 3).
2.Aseta umpimutterit akselin päihin. Kiinnitä varovaisesti vasa-
ralla naputtamalla.
3. Aseta lämmitin rungon päälle. Varmista, että imuilman aukko
(takana) on pyörien päällä. Kohdista polttoainesäiliön laipan
reiät rungon reikiin.
4. Aseta etu- ja takakahvat polttoainesäiliön laipan päälle. Pu-
jota ruuvit kahvojen, laipan ja rungon läpi. Kiinnitä kuhunkin
ruuviin mutteri ja kiristä sormin.
5. Kun kaikki ruuvit on kiinnitetty, kiristä mutterit tiukoiksi.
A. Kuumailmapuhallus, B. Ruuvi, C. Etukahva, D. Taka-
kahva, E. Imuilmanaukko, F. Ulkoneva napa, G. Akseli,
H. Pyörä, I. Mutteri, L. Umpimutteri, M. Runko, N. Poltto-
ainesäiliön laippa.
A.
C.
E.
F.
G.
H.
I.
L.
M.
Kuva 2 – 29 ja 44 kW mallit.
Kuva 3 – Pyörien ja kahvojen asennus, vain 29 kW ja 44
kW -mallit.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
L.
I.
N.
M.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
I.
L.
M.
Kuva 1 – 10, 18,5 ja 20 kW mallit.
TUOTETUNNISTUS
PAKKAUKSEN PURKAMINEN
ILMANVAIHTO
ASENNUS
4
FI
ILMANVAIHTO
VAROITUS: Noudata ilmanvaihtoa koskevia
perusvaatimuksia. Asianmukaisen raiti silmatuuletuksen
laiminlyönti johtaa häkämyrkytysvaaraan. Varmista raittiin
ulkoilman saatavuus ennen lämmittimen käynnistämistä.
Käyttötilassa on oltava vähintään 2800 cm² suuruinenaukko
lämmitystehon jokaista 29 kW (25.000 kcal/t) kohden.
Käytettäessä useampia lämmittimiä on ilmansaantia lisättävä.
Esimerkki: 44 kW -lämmitintä varten tarvitaan yksi seuraavista:
• kahden auton autotallinovi (oviaukko 5 m) , jokaon nostettu 9
cm korkeuteen.
• yhden auton autotallinovi (oviaukko 2,75 m), joka onnostettu
16 cm korkeuteen.
• kaksi 76 cm ikkunaa avattuna 28 cm.
YTTÖPERIAATTEET
Polttoainejärjestelmä: Ilmapumppu pakottaa ilmaa ilmaputken
läpi. Tämän jälkeen ilma työntyy polttimen suuttimen läpi. Ilma-
virran vaikutuksesta polttoainesäiliöstä nousee polttoainetta,
jolloin palotilaan suihkuaa hienoa polttoainesumua.
Ilmajärjestelmä: Moottori pyörittää siipipyörää. Siipipyörä työn-
tää ilmaa palotilaan ja sen ympärille. Tämä ilma kuumenee ja
tuottaa puhtaan, kuuman ilmavirran.
Sytytysjärjestelmä: Sytytyspuola antaa virran sytytystulppaan.
Tämä sytyttää polttoaine-ilmaseoksen polttokammiossa.
Liekintunnistinjärjestelmä: Tämä järjestelmä sammuttaa läm-
mittimen, jos liekki sammuu.
(kuva 4)
A. Puhdas, kuuma ilmavirta, B. Palotila, C. Sytytystulppa D.
Siipipyörä, E. Moottori, F. Ilmapumppu, G. Imuilmansuodatin,
H. Viileän ilman sisäänotto, I. Ulostuloilman suodatin, L. Sy-
tytyspuola, M. Ilmaletku polttimeen, N. Polttoainesuodatin, O.
Suutin, P. Polttoainesäiliö, Q. Ilmavirta polttoainejärjestelmään,
R. Ilmavirta palotilaa ja lämmitystä varten, S. Polttoaine.
YTTÖ
VAROITUS: Perehdy huolellisesti turvaohjeita
käsittelevään osaan. Ohjeita on noudatettava tarkoin
lämmittimen turvallisen toiminnan varmistamiseksi.
Noudata lämmittimen käytössä paikallisia säännöksiä.
LÄMMITTIMEN KÄYNNISTÄMINEN
1. Noudata kaikkia ilmanvaihto- ja turvaohjeita.
2. Tankkaa polttoainesäiliö valopetrolilla, diesel-polttoaineella
(talvilaatu) tai kevyellä polttoöljyllä (talvilaatu).
3. Sulje polttoainesäiliön korkki.
4. Kiinnitä virtajohto 220-240 V/50 Hz maadoitettuun
pistorasiaan. Käytä tarvittaessa jatkojohtoa. Jatkojohdon on
oltava maadoitettu.
Jatkojohtoa koskevat vaatimukset:
Pituus: 30,5 m saakka; käytä 1,0 mm² (16 AWG) johtoa..
Pituus: 30,6 - 60 m; käytä 1,5 mm² (14 AWG) johtoa..
Paina käynnistyskytkin päälle (|), ja lämmittimen pitäisi
käynnistyä 5 sekunnin kuluttua. Jos käynnistyskytkimen valo ei
syty tai lämmitin ei käynnisty, katso kohtaa Vianetsintä (sivut 6
ja 7).
LÄMMITTIMEN SAMMUTTAMINEN
Paina käynnistyskytkin OFF-asentoon.
LÄMMITTIMEN UUDELLEENKÄYNNISTYS
1. Paina käynnistyskytkin pois päältä (0) ja odota 10 sekuntia (2
minuuttia, jos lämmitin on ollut päällä).
2.Toista kohdan Lämmittimen käynnistäminen vaiheet.
(kuva 5 ja 6) A. Valolla varustettu käynnistyskytkin.
VARASTOINTI JA KULJETUS
Huom: Kuljetusyhtiöt edellyttävät polttoainesäiliön olevan tyhjä.
Toimi näin:
1. Valuta säiliö tyhjäksi. Huom: Joidenkin mallien polttoainesäi-
liön pohjassa on tyhjennystulppa. Irrota tulppa ja valuta säiliö
tyhjiin. Jos lämmittimessä ei ole tyhjennysaukkoa, tyhjennä
säiliö täyttöaukon kautta. Varmista, että säiliö on täysin tyhjä.
2. Aseta tyhjennystulppa paikoilleen (jos varusteena).
3. Jos vanhassa polttoaineessa havaitaan vierasta materiaalia,
lisää säiliöön 1 - 2 litraa puhdasta kerosiinia. Sekoita ja tyh-
jennä uudelleen. Näin estetään likaa tukkimasta suodattimia
vastaisuudessa.
4. Aseta täyttöaukon korkki tai tyhjennystulppa paikalleen. Hä-
vitä käytetty, epäpuhdas polttoaine. Ota yhteyttä paikallisiin
huoltoasemiin, jotka kierrättävät polttoainetta.
5. Lämmitin on varastoitava kuivassa paikassa. Varmista, että
varastossa ei ole pölyä tai syövyttävää höyryä.
TÄRKEÄÄ: Älä varastoi kerosiinia kesän ajaksi. Vanhan
polttoaineen käyttöönotto syksyllä voi vaurioittaa lämmitintä.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
L.
I.
N.
M.
O.
P.
S.
R.
Q.
Kuva 4 – Toimintaläpileikkaus.
|
O
|
O
A.
Kuva 5-6 – Käynnistyskytkin.
ILMANVAIHTO
YTTÖPERIAATTEET
YTTÖ
VARASTOINTI JA KULJETUS
5
FI
ENNALTAEHKÄISEVÄ HUOLTO-OHJELMA
VAROITUS: Älä koskaan huolla lämmitintä sen ollessa kuuma, käynnissä tai kytkettynä
virtalähteeseen. Seurauksena voi olla vakavia palovammoja tai sähköisku.
Osa Huoltoväli Ohjeet
Polttoainesäiliö Huuhtele 150 - 200 tunnin välein tai tarpeen
mukaan.
Ks. Varastointi ja kuljetus, sivu 4.
Ulostuloilman suodatin ja
nukkasuodatin
Vaihda 500 tunnin välein tai kerran vuodessa Ks. Ulostulo- ja imuilman suodattimet sekä
nukkasuodatin, sivu 8.
Imuilmansuodatin Pese vedellä ja saippualla ja kuivaa 500 tunnin
välein tai tarpeen mukaan
Ks. Ulostulo- ja imuilman suodattimet sekä
nukkasuodatin, sivu 8
Polttoainesuodatin Puhdista kaksi kertaa lämmityskauden aikana tai
tarpeen mukaan
Ks. Polttoainesuodatin, sivu 6
Sytytystulppa Huoltoa ei tarvita
Siipipyörän siivet Puhdista kerran lämmityskauden aikana tai
tarpeen mukaan.
Ks. Siipipyörä, sivu 11
Moottori Ei sovelleta/jatkuva voitelu
VIANETSINTÄ
VAROITUS: Älä koskaan huolla lämmitintä sen ollessa kuuma, käynnissä tai
kytkettynä pistorasiaan. Seurauksena voi olla vakavia tapaturmia tai sähköisku.
HUOMAUTUS: Sytytyksenohjausjärjestelmässä on kiinteärakenteinen suojaus ylikuormitusvirtaa vastaan. Käytä käynnistyskytkimen
valoa vikatilan vianmäärityksessä.
ONGELMA MAHDOLLINEN SYY RATKAISU
Moottori ei käynnisty viiden se-
kunnin kuluttua siitä, kun lämmitin
kytkettiin pistorasiaan (käynnistys-
kytkimen valo pysyypäällä).
1. Huono sähkökytkentä moottorin ja
sytytyspuolan tai sytytyspuolan ja virta-
johdon välillä
2. Pumpun roottori jumiutunut
3. Viallinen sytytyspuola
4. Viallinen moottori
1. Tarkista sähkökytkennät. Ks. Kytkentäkaavio,
sivu 17
2. Jos siipipyörä ei pyöri kunnolla, ks. Pumpun root-
tori, sivu 10
3. Vaihda sytytyspuola
4. Vaihda moottori
Moottori käy hetken mutta lämmitin
ei käynnisty (käynnistyskytkimen
valo pysyy päällä).
1. Tyhjä polttoainesäiliö
2. Väärä pumppauspaine
3. Likainen polttoainesuodatin
4. Suutin tukkeutunut
5. Vettä polttoainesäiliössä
6. Huono sähkökytkentä sytytystulpan ja
sytytyspuolan välillä
7. Viallinen sytytystulppa
8. Viallinen sytytyspuola
1. Täytä polttoainesäiliö kerosiinilla
2. Ks. Pumppauspaine, sivu 8.
3. Ks. Polttoainesuodatin, sivu 6.
4. Ks. Suutin, sivu 8
5. Tyhjennä ja huuhtele polttoainesäiliö puhtaalla
kerosiinilla. Ks. Varastointi jakuljetus, sivu 4
6. Tarkista sähkökytkennät. Ks. Kytkentäkaavio,
sivu 17
7. Vaihda sytytystulppa, ks. sivu 7
8. Vaihda sytytyspuola
VAROITUS: Korkea jännite!
VAROITUS: Korkea jännite!
ENNALTAEHKÄISEVÄ HUOLTO-OHJELMA
VIANETSINTÄ
6
FI
VIANETSINTÄ
jatkoa
GUASTO OSSERVATO POSSIBILE CAUSA SOLUZIONE
Lämmitin käynnistyy, mutta sytytys-
puola sammuttaa sen lyhyen ajan
kuluttua (käynnistyskytkimen valo
pysyy päällä).
1.Väärä pumppauspaine
2. Likaa ilman imuaukon suodatti-
messa taiulostulosuodattimessa ja/
tainukkasuodattimessa
3. Likainen polttoainesuodatin
4. Suutin tukkeutunut
5. Valokenno asennettu väärin (ei tunnista-
liekkiä)
6. Likainen valokennon linssi
7. Huono sähkökytkentä valokennon jasy-
tytyspuolan välillä
8. Viallinen valokenno
9. Viallinen sytytyspuola
1. Ks. Pumppauspaine, sivu 8
2. Ks. Ulostulo- ja imuilman suodattimet sekä
nukkasuodatin, sivu 6.
3. Ks. Polttoainesuodatin, sivu 6
4. Ks. Suutin, sivu 8
5. Varmista, että valokennon kanta on kun-
nolla pidikkeessä
6. Puhdista valokennon linssi
7. Tarkista sähkökytkennät. Ks. Kytkentäkaa-
vio, sivu 17
8. Vaihda valokenno
9. Vaihda sytytyspuola
Käynnistyskytkimen valo ei syty, kun kyt-
kin käännetään käynnistysasentoon (|),
eikä lämmitin käynnisty
1. Lämmittimeen ei tule virtaa
2. Sähköliitännöissä on vikaa
3. Sytyttimessä on oikosulku
1. Varmista, että virtajohto on kytketty pis-
torasiaan ja että sähköpaneelissa oleva
virrankatkaisin on viritetty
2.Tarkasta sähköjohdot ja -liitännät. Katso
Kytkentäkaavio, sivu 17
3. Tarkasta sytyttimen johdot. Jos ongel-
maaei löydy, vaihda sytytin (katso sivu 7)
Käynnistyskytkimen valo syttyy, kun
kytkin käännetään käynnistysasen-
toon (|), mutta sammuu viiden sekun-
nin kuluttua
1. Oikosulku moottorissa 1. Tarkasta moottorin johdot. Jos ongelmaa
ei löydy, vaihda moottori
VAROITUS: Korkea jännite!
VAROITUS: Korkea jännite!
HUOLTO
VAROITUS:Älä koskaan huolla lämmitintä sen
ollessa kuuma, käynnissä tai kytkettynä pistorasiaan.
Seurauksena voi olla vakavia tapaturmia tai sähköisku.
YLÄSUOJUKSEN IRROTTAMINEN
1. Irrota ruuvit ja lukkoaluslevyt lämmittimen kummaltakin
puolelta CH 8 tuuman kiintoavaimella. Nämä ruuvit
kiinnittävätylä- ja alasuojukset toisiinsa.
2. Irrota yläsuojus.
3. Poista siipipyörän suojakansi.
POLTTOAINESUODATIN
(10 kW, 18,5 kW ja 20 kW mallit)
1. Irrota sivusuojuksen ruuvit CH 8 tuuman kiintoavaimella.
2. Irrota sivukansi.
3. Vedä kuminen polttoaineletku polttoainesuodattimen
kannasta.
4. Vipua varovaisesti holkki ja polttoainesuodatin irti
polttoainesäiliöstä.
5.Pese polttoainesuodatin puhtaalla polttoaineella ja kiinnitä
takaisin säiliöön.
6.Kiinnitä kuminen polttoaineletku takaisin polttoainesuodattimen
kantaan.
7.Rimontare il coperchio laterale.
POLTTOAINESUODATIN
(29 kW ja 44 kW mallit)
1. Irrota sivusuojuksen ruuvit CH 8 tuuman kiintoavaimella.
2. Irrota sivukansi.
3. Vedä kuminen polttoaineletku polttoainesuodattimen kannas-
ta.
4. Vipua varovaisesti holkki ja polttoainesuodatin irti polttoaine-
säiliöstä.
5. Pese polttoainesuodatin puhtaalla polttoaineella ja kiinnitä
takaisin säiliöön.
6. Kiinnitä kuminen polttoaineletku takaisin polttoainesuodatti-
men kantaan.
7.Kiinnitä sivusuojus paikoilleen.
jatkoa
VIANETSINTÄ
HUOLTO
7
FI
(kuva 7 ja 8)
A. Yläsuojus, B. Siipipyörän suojakansi.
(kuva 9)
A. Polttoainesuodatin, B. Sivusuojus, C. Polttoaineletku.
(kuva 10)
A. Polttoainesuodatin, holkki ja alempi polttoaineletku, B. Ylempi
polttoaineletku, C. Sivusuojus.
SYTYTYSTULPPAE
1.Irrota yläsuojus ja siipipyörän suojus (kuva 7-8).
2.Irrota siipipyörä (kuva 27-28).
3.Irrota sivusuojus (kuva 9-10).
4.Irrota sytytystulpan johdot (7+8) sytytyspuolasta (ks. kuva 11).
Vedä sytytystulpan johdot ylös alasuojuksessa olevan reiän
läpi.
5.Irrota polttoaineletku ja ilmaletku. Irrota valokenno
pidikkeestään (ks. kuva 11).
6.Irrota polttokammio. Aseta polttokammio pystyyn siten, että
suuttimen pidike on ylöspäin (ks. kuda 12).
7.Irrota sytytystulpan ruuvi CH 5,5 tuuman kiintoavaimella.
Irrotasytytystulppa varovasti suuttimen pidikkeestä.
8.Ota vaihtotulppa varovasti styroksipakkauksesta.
9.Aseta tulppa varovasti suuttimen sovittimen aukkoon. Älä
hakkaa sytytystulppaa. Kiinnitä tulppa ruuvilla suuttimen
sovittimeen CH 5,5 tuuman kiintoavaimella (ks. kuva 12).
Kiristä tiukkuuteen 0,90-1,69 N-m. Älä kiristä liikaa.
10.Aseta polttokammio paikalleen.
11.Vie sytytystulpan johdot takaisin alas alasuojuksessa olevan
reiän läpi. Liitä johdot sytytyspuolaan.
12.Kiinnitä sivusuojus (kuva 9 ja 10).
13.Liitä polttoaine- ja ilmaletkut polttimeen. Ks. Polttoaine- ja
ilmaletkujen kiinnittäminen paikalleen, sivu 11.
14.Kiinnitä valokenno takaisin pidikkeeseen. Kiinnitä johdot
kuten kuvassa 17, 18 tai 19 sivulla 9 on esitetty.
15.Aseta siipipyörä paikalleen (kuva 27-28).
16.Aseta siipipyörän suojus ja yläsuojus paikalleen (kuva 7-8).
A.
B.
Kuva 7-8 – Yläsuojuksen irrottaminen, 10 KW, 18,5 KW
20 KW, 29 KW ja 44 KW mallit.
A.
B.
C.
Kuva 9 – Polttoainesuodattimen irrottaminen, 10 kW,
18,5 kW ja 20 kW mallit.
A.
B.
C.
Kuva 10 – Polttoainesuodattimen irrottaminen, 29 kW ja
44 kW mallit.
HUOLTO
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
I.
L.
(kuva 11)
A.Polttokammio
B.Suuttimen sovitin
C.Sytytystulppa
D.Sytytystulpan johdot
E.Sytytyspuola
F.Sivusuojus
G.Valokenno
H.Valokennon pidike
I.Polttoaineletku
L.Ilmaletku
Kuva 11 – Sytytystulpan johtojen irrottaminen sytytyspuo-
lasta.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
(kuva 12)
A.Sytytystulpan kiinnitysmutteri
B.Sytytystulppa
C.Suuttimen sovitin
D.Suuttimen sovittimen aukko
E.Polttokammio
F.Valokennon pidike
G.Sytytystulppa
Kuva 12 – Sytytystulpan vaihtaminen.
HUOMIO: Älä väännä tai hakkaa sytytyspuolaa. Käsittele
varoen.
8
FI
HUOLTO
jatkoa
ULOSTULO- JA IMUILMAN SUODATTIMET SEKÄ
NUKKASUODATIN
1. Irrota yläsuojus (kuva 7-8).
2. Irrota suodattimen kansi CH 8 tuuman kiintoavaimen avulla.
3. Poista suodattimen kansi.
4. Vaihda ulostuloilman suodatin ja nukkasuodatin.
5. Pese tai vaihda imuilmansuodatin (ks. Ennaltaehkäisevä-
huolto-ohjelma, sivu 5).
6. Aseta suodattimen kansi takaisin paikalleen.
7. Aseta siipipyörän suojakansi ja yläsuojus takaisin paikoilleen.
TÄRKEÄÄ: Suodattimia ei saa voidella öljyllä.
PUMPUN PAINEEN SÄÄTÖ
1. Irrota painemittarin tulppa sekä muovinen tulppa (vain 10 kW,
18,5 kW ja 20 kW) suodattimen kannesta.
2. Asenna lisävarusteena saatava painemittari (code
4109.427).
3. Käynnistä lämmitin (ks. Käyttö, sivu 4). Anna moottorin kiihtyä
täyteen nopeuteen.
4. Säädä paine. Kierrä säätöventtiiliä oikealle paineen
lisäämiseksi. Kierrä vasempaan paineen vähentämiseksi.
Tarkista kunkin mallin pumppauspaine viereisestä listasta.
5. Irrota painemittari. Aseta mittarin tulppa sekä muovinen tulppa
(vain 10 kW, 18,5 kW ja 20 kW) paikoilleen suodattimen
kanteen.
(kuva 13 ja 14)
A.Imuilmansuodatin, B.Suodattimen kansi, C.Siipipyörän suoja-
kansi, D.Ulostuloilman suodatin, E.Nukkasuodatin.
Malli Pumpun paine (Bar/PSI)
10 kW 0,207 / 3
18,5 kW 0,344 / 5
20 kW 0,344 / 5
29 kW 0,344 / 5
44 kW 0,386 / 5,6
SUUTIN
1. Irrota yläsuojus (kuva 7-8).
2. Irrota siipipyörä (kuva 27).
3. Irrota polttoaine ja ilmaletkut suuttimesta (kuva 17, 18 tai
19).
4. Kierrä suutinta 1/4 kierrosta vasemmalle ja irrota se vetämällä
samanaikaisesti moottoria kohti (kuva 20).
5. Aseta muoviosa puristimeen ja kiristä kevyesti.
6.Irrota suutin varovasti suuttimen sovittimesta CH 16 tuuman
hylsyavaimella (kuva 21).
7. Puhalla suuttimen etuosan kautta paineilmaa, jolloin suutin
puhdistuu.
8. Tarkasta suuttimen tiiviste vaurioiden varalta.
9. Aseta suutin takaisin sovittimeen siten, että se on
kunnollapaikallaan. Kiristä 1/3 kierrosta CH 16 tuuman
hylsyavaimella 4,5-5,1 N-m tiukkuuteen. Ks. kuva 21.
10.Kiinnitä suutin polttimen pidikkeeseen.
11.Liitä polttoaine- ja ilmaletkut suuttimeen. Ks. Polttoaine-
jailmaletkujen kiinnittäminen paikalleen.
12.Aseta siipipyörä paikalleen (kuva 27-28).
13.Aseta siipipyörän suojus ja yläsuojus paikalleen (kuva 7-8).
A.
B.
C.
D.
E.
kuva 13 – Ulostulo- ja imuilman suodattimet sekä
nukkasuodatin, 10 KW, 18,5 KW ja 20 KW mallit.
HUOLTO
A.
B.
C.
D.
E.
Kuva 14 – Ulostulo- ja imuilman suodattimet sekä
nukkasuodatin, Modelli 29 KW e 44 KW mallit.
A.
B.
C.
A. Painemittarin
tulppa
B. Päästöventtiili
C. Muovinen tulppa
Kuva 15 – Painemittarin tulpan poistaminen.
A.
A. Painemittari
Kuva 16 – Pumpun paineen säätö.
9
FI
POLTTOAINE- JA ILMALETKUJEN
KIINNITTÄMINEN PAIKALLEEN
1. Irrota yläsuojus (kuva 7-8).
2. Irrota sivusuojuksen ruuvit CH 8 tuuman kiintoavaimella.
3. Irrota sivusuojus.
4. Tarkasta polttoaine- ja ilmaletkut halkeamien ja/tai reikien
varalta. Jos polttoaineletku on vaurioitunut, irrota se
suuttimen sovittimesta (ks. kuva 17, 18 ja 19, sivu 11)
ja polttoainesuodattimesta (ks. sivu 8). Jos ilmaletku on
vaurioitunut, irrota se suuttimen sovittimesta (ks. kuva 17, 18
tai 19, sivu 11) ja pumpun kannen liittimestä (ks. kuva 22).
5.Kiinnitä uusi ilma- ja/tai polttoaineletku. Yhdistä ilmaletkun
toinen pää pumpun kannen liittimeen (ks. kuva 22) ja toinen
pää suuttimen sovittimeen (ks. kuva 17, 18 tai 19, sivu 11).
Yhdistä polttoaineletkun toinen pää polttoainesuodattimeen
(ks. sivu 8) ja toinen pää suuttimen sovittimeen (ks. kuva 17,
18 tai19, sivu 11).
Lämmitinmalleissa 10, 18,5, 20, 29 ja 44 kW ilma-
japolttoaineletkut kiinnitetään kuvan 17, sivu 11.
Huom: Letkuteivät saa koskettaa valokennon pidikettä.
6. Aseta sivusuojus paikalleen.
7.Aseta yläsuojus ja siipipyörän suojus paikalleen (kuva 7).
A.
B.
C.
D.
E.
F.
A. Polttokammio
B. Suutin ja suuttimen
sovitin
C. Polttoaineletku
D. Ilmaletku
E. Valokennon pidike
F. Suuttimen sovitin
Kuva 17 – Polttoaine- ja ilmaletkujen irrottaminen (vain
mallit 10, 18,5 ja 20 kW).
A.
B.
C.
D.
E.
F.
A. Polttokammio
B. Suutin ja suuttimen
sovitin
C. Polttoaineletku
D. Valokennon pidike
E. Ilmaletku
F. Suuttimen sovitin
Kuva 18 – Polttoaine- ja ilmaletkujen irrottaminen (vain
mallit 29 kW).
A.
B.
C.
D.
E.
F.
A. Polttokammio
B. Suutin ja suuttimen sovitin
C. Polttoaineletku
D. Ilmaletku
E. Valokennon pidike
F. Suuttimen sovitin
Kuva 19 – Polttoaine- ja ilmaletkujen irrottaminen (vain
mallit 44 kW).
A.
B.
A. Suuttimen sovitin
B. Suutin ja suuttimen sovitin
Kuva 20 – Suuttimen irrottaminen.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
A. Suuttimen etuosa
B. Suuttimen tiiviste
C. Polttoaineletkun liitin
D. Ilmaletkun liitin
E. Suuttimen sovitin
F. Suutin
Kuva 21 – Suuttimen/suuttimen sovittimen irrottaminen.
A.
B.
C.
A. Pumpun kansi
B. Liitin
C. Ilmaletku
Kuva 22 – Ilmaletkun yhdistäminen liittimeen
jatkoa
HUOLTO
10
FI
HUOLTO
jatkoa
PUMPUN ROOTTORI
1.Irrota yläsuojus (kuva 7-8).
2.Käyttäen CH 8 tuuman kiintoavainta irrota suodattimen
kannen ruuvit.
3. Poista suodattimen kansi ja ilmansuodattimet.
4. Irrota pumpun kannen ruuvit CH 8 tuuman kiintoavaimen
avulla.
5. Irrota pumpun kansi.
6.Irrota roottori, sovituskappale ja siivet.
7. Tarkasta pumppu lian varalta. Jos havaitset likakerääntymiä,
puhdista ne paineilmalla.
8. Aseta sovituskappale ja roottori takaisin paikoilleen.
9. Tarkista roottorin välys. Sen tulee olla 0,076/0,101 mm. Säädä
tarvittaessa (kuva 25).
Huom: Pyöräytä roottoria yhden kokonaisen kierroksen
varmistaaksesi, että välys on pienimmillään 0,076/0,101 mm.
Säädä tarvittaessa.
10.Aseta paikoilleen siivet, pumpun kansi, ilmansuodattimet ja
suodattimen kansi.
11.Kiinnitä siipipyörän suojakansi ja yläsuojus paikoilleen.
12.Säädä pumpun paine (kuva 8).
Huom: Jos roottorissa on yhä liikaa vastusta, noudata
seuraavia ohjeita.
13.Suorita vaiheet 1 - 6.
14.Aseta hienoa hiekkapaperia (600 karkeus) tasaiselle
pinnalle. Hio roottoria kahdeksikon muotoisin liikkein neljä
kertaa (kuva 26).
15.Asenna sisäkappale ja roottori takaisin paikoilleen.
16.Suorita vaiheet 10 - 12.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
HUOLTO
A.
B.
C.
A.
A. Välyksen säät-
öruuvi
B. 0,076/0,101 mm
välys rakomitalla
mitattuna
C. Siipi
Kuva 25 – Välyksen säätöruuvien sijainnit.
A.
A. Hiekkapaperi
Kuva 26 – Roottorin hiominen.
A.Siipi, B.Pumpun kansi, C.Imuilmansuodatin, D.Suodattimen
kansi, E.Siipipyörän suojakansi, F.Ulostuloilman suodatin,
G.Roottori, H.Sovitinkappale.
Kuva 24 – Roottorin sijainti, 29 ja 44 kW mallit.
Kuva 23 – Roottorin sijainti, 10, 18,5 ja 20kW -mallit.
A.Siipi, B.Pumpun kansi, C.Imuilmansuodatin, D.Suodattimen
kansi, E.Siipipyörän suojakansi, F.Ulostuloilman suodatin,
G.Roottori, H.Sovitinkappale.
11
FI
SIIPIPYÖRÄ
TÄRKEÄÄ: Irrota siipipyörä moottorin akselista ennen
moottorinirrottamista lämmittimestä. Moottorin siipipyörään
kohdistama painosaattaa taivuttaa siipiä.
1. Irrota yläsuojus (kuva 7-8).
2. 2,5 tuuman kiintoavainta käyttäen löysää siipipyörän moottorin
akseliin kiinnittävä asetusruuvi.
3. Vedä siipipyörä moottorin akselilta.
4. Puhdista siipipyörä pehmeällä kankaalla, joka on kostutettu
puhdistusaineella tai liuottimella.
5. Kuivata siipipyörä perusteellisesti.
6. Aseta siipipyörä takaisin akselille. Aseta sen napa tasan
akselin pään kanssa (kuva 28).
7. Aseta asetusruuvi akseliin jyrsittyyn uraan ja kiristä hyvin (4,5-
5,6 Nm).
8. Aseta siipipyörän suojakansi ja yläsuojus paikoilleen.
SYTYTYSPUOLA
!
VAROITUS: Irrota lämmitin pistorasiasta ennen
huoltamista.
Vanhan Sytytyspuolan Irrottaminen
1. Irrota sivusuojuksen neljä ruuvia CH 8 tuuman kiintoavaimel-
latai hylsyavaimella (kuva 29).
2. Irrota sytytyspuolasta tulevat yhdeksän johtoa.
3. Purista teräväkärkisillä pihdeillä painetun piirilevyn tuen
kielekettä ja nosta sytytyspuolan reunaa ylöspäin (ks. Kuva
30). Toista tämä jäljellä oleville piirilevyn tuille ja irrota syty-
tyspuola.
Uuden Sytytyspuolan Asentaminen
!
HUOMAA: Sytytyspuolassa on sähköstaattisia osia.
Käsittele sitä ainoastaan painetun piirilevyn reunoihin
koskien. Älä kosketa pikaliittimen napoihin tai sähköisiin
osiin.
1. Kohdista sytytyspuolassa olevat viisi reikää sivusuojuksen
viiden piirilevytuen kanssa.
2.Pidä kiinni sytytyspuolan painetun piirilevyn reunoista ja paina
alaspäin kunnes piirilevyn viisi kielekettä lukittuvat paikalleen.
Varmista lukittuminen nostamalla sytytyspuolaa kevyesti (ks.
Kuva 31).
3.Yhdistä yhdeksän johtoa sytytyksenohjaimeen olevan
kytkentäkaavion mukaisesti.
!
HUOMAA: Tarkista kytkennät vielä kerran.
Sytytyspuolan kytkeminen väärin voi vaurioittaa sitä ja/
tai lämmittimen muita osia.
4. Kiinnitä lämmittimen sivusuojus paikalleen CH 8 tuuman
kiintoavaimella tai hylsyavaimella. Kiristä ruuvit. Älä kiristä
liikaa!
HUOLTO
A.
B.
C.
A.
B.
C.
D.
Kuva 27 – Siipipyörä, mootto-
rin akseli ja asetusruuvi.
A.Siipipyörä, B.Moottorin akseli, C.Asetusruuvi, D.Otsa-pinnat-
tasan.
Kuva 28 – Siipipyörän
poikkileikkaus.
A.
A. Sivusuojus
Kuva 29 – Suojuksen irrottaminen.
A.
B.
C.
A. Sivusuojus
B. Sytytyspuola
C. Painetun piirilevy-
ntuet
Kuva 30 – Piirilevyn irrottaminen.
A.
B.
A. Ei hyväksyttä-
B. Hyväksyttävä
Kuva 31 – Piirilevyn kiinnittäminen kielekkeisiin.
12
FI
TAKUU JA HUOLTOPALVELU
TUOTETODISTUS - RAJOITETTU YHDEN VUODEN TAKUU
LISÄVARUSTEET
TAKUU JA HUOLTOPALVELU
LISÄVARUSTEET
Voit hankkia lisävarusteita paikalliselta myyntiedustajalta.
SYTYTYSPUOLAN/VALOKENNON
TESTAUSLAITE - 4106.058
Erikoistyökalu sytytyspuolan ja valokennon testaamiseen.
PYÖRÄT JA KAHVA RASKAASEEN
KÄYTTÖÖN - 4103.925
Raskaaseen käyttöön. Tekee lämmittimen käytöstä
entistäkätevämpää. 10, 18,5 ja 20 kW -malleja varten.
ILMANPAINEMITTARI
- 4109.427
Erityisväline pumpun ilmanpai-
neen mittaamiseen. Sopii kaik-
kiin malleihin.
DESA Italia antaa tuotteelle valmistusmateriaalia ja työn laatua
kattavan takuun yhdeksi (1) vuodeksi ensikäyttäjälle toimittamise
sta(toimituspäivästä lukien) seuraavilla ehdoilla:
DESA Italia in vastuut ja velvoitteet tämän takuun puitteissa
rajoittuvat DESA Italia insuorittaman tarkastuksen seurauksena
valmistusmateriaaliltaan tai työn laadultaan viallisiksi todettujen
ja tehtaalta sellaisina lähetettyjen tuotteiden korjaamiseen tai
vaihtoon DESA Italia in valinnanmukaan. Nämä osat toimitetaan
käyttäjälle maksutta tehtaan valtuuttaman huoltopisteen
edustajan tai tehtaantoimesta (tavallisina aukioloaikoina). Takuu
ei kata osia tai lisävarusteita, joiden valmistaja ei ole DESA Italia
ja jotka ovat valmistajan takuun piirissä, tai tavallista huoltoa
(esim. paineen säätäminen) tai normaaleja huolto-osia (esim.
suodattimet ja sytytystulpat). Takuun puitteissa vaihdetuille ja
korjatuille osille annetaan vain alkuperäisestä takuusta jäljellä
oleva takuuaika samoin kuin tuotteen alkuperäisosillekin. DESA
ITALIA EI ANNA MITÄÄN MUUTA SUORAA TAKUUTA. LAIN
SALLIESSA DESA ITALIA EI ANNA MITÄÄN EPÄSUORAA
TAKUUTA TAI KAUPAKSIK ÄYVYYTTÄ TAI TIETTYYN
TARKOITUKSEEN SOVELTUVUUTTA KOSKEVAA TAKUUTA.
EP ÄSUORAT KAUPAKSIKÄYVYYTTÄ TAI TIETTYYN
TARKOITUKSEEN SOVELTUVUUTTA KOSKEVAT TAKUUT
OVAT JOKA TAPAUKSESSA VOIMASSA VAIN SUORAN
TAKUUN VOIMASSAOLOAJAN.
Käyttäjä on vastuussa kaikista kuljetus-, asennus-,tulli-, vero- tai
muista kustannuksista. DESA Italia ei tämän takuun puitteissa
kanna vastuuta mistään suorista, epäsuorista, satunnaisista
tai välillisistä vahingoista tai viivästymisistä. DESA Italia in niin
halutessa korvausvaatimuksen kohteena olevat tuotteet tai
osat on palautettava tehtaalle ostajan kustannuksella. Väärä
käyttö johtaa takuun raukeamiseen. Vääräksi käytöksi katsotaan
tuotteen käyttö vaurioituneiden tai kuluneiden osien toteamisen
jälkeen, käyttötehon ylittävä käyttö, sellaisten varaosien käyttö,
joita DESA Italia ei ole hyväksynyt, tai muiden toimesta tehdyt
muutokset tai korjaukset, jotka DESA Italia in mielestä vaikuttavat
tuotteeseen tuntuvasti ja epäedullisesti.
HUOLTOPALVELU
Ilmoita malli ja sarjanumero aina, kun otat yhteyttä tehtaalle.
Kaikki oikeudet näiden määritteiden muutoksiin milloin tahansa ilman ennakkoilmoitusta pidätetty.
Kirjallinen vakiotakuu on ainoa voimassa oleva takuu. Muita suoria tai epäsuoria takuita ei anneta.
Huolto-oppaan voit tilata halutessasi teknisten palvelujen osastolta seuraavasta osoitteesta:
/