Husqvarna 235e Ohjekirja

  • Hei! Olen tekoälychatbot, joka on koulutettu auttamaan sinua Husqvarna 235e Ohjekirja kanssa. Olen jo lukenut asiakirjan ja voin tarjota selkeitä vastauksia kysymyksiisi.
JOHDANTO
62 – Finnish
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Hyvä asiakas!
Onnittelemme Husqvarna-tuotteen valinnan johdosta!
Husqvarnan perinteet ulottuvat vuoteen 1689 saakka,
jolloin kuningas Kaarle XI antoi pystyttää Huskvarna-joen
rannalle tehtaan muskettien valmistukseen. Sijoitus
Huskvarna-joen rannalle oli looginen, koska jokea
käytettiin vesivoiman tuottamiseen ja se toimi siten
vesivoimalana. Näiden yli 300 vuoden ajan, joina
Husqvarnan tehdas on ollut toiminnassa, siellä on
valmistettu lukemattomia tuotteita, aina puuliesistä
moderneihin keittiökoneisiin, ompelukoneisiin,
polkupyöriin, moottoripyöriin jne. 1956 lanseerattiin
ensimmäinen moottoriruohonleikkuri, jota seurasi vuonna
1959 moottorisaha, ja sillä alalla Husqvarna nykyisin toimii.
Husqvarna tänä päivänä yksi maailman johtavista metsä-
ja puutarhatuotteiden v
almistajista, jonka tärkeimpänä
kriteerinä on laatu ja suorituskyky. Liikeideana on kehittää,
valmistaa ja markkinoida moottorikäyttöisiä tuotteita
metsän- ja puutarhanhoitoon sekä rakennus- ja
laitosteollisuudelle. Husqvarnan tavoitteena on myös olla
eturivissä ergonomiassa, käyttäjäystävällisyydessä,
turvallisuudessa ja ympäristöajattelussa, minkä vuoksi
olemme kehittäneet lukuisia onnistuneita yksityiskohtia
tuotteiden parantamiseksi näillä alueilla.
Olemme vakuuttuneita, että tulette tyytyväisenä
ar
vostamaan tuotteemme laatua ja suorituskykyä vielä
pitkälle tulevaisuudessa. Ostaessasi jonkin tuotteistamme
saat ammattitaitoista korjaus- ja huoltoapua, jos jotakin
kaikesta huolimatta tapahtuu. Jos ostat koneen muualta
kuin valtuutetulta jälleenmyyjältämme, pyydä myyjää
neuvomaan lähin huoltoliike.
Toivomme, että olet tyytyväinen koneeseesi, ja että se saa
olla seur
alaisenasi pitkän aikaa eteenpäin. Muista, että
tämä käyttöohje on arvokas asiakirja. Noudattamalla sen
käyttö-, huolto- ja kunnossapito- ja muita ohjeita voit
huomattavasti pidentää koneen elinikää ja lisätä myös sen
jälleenmyyntiarvoa. Jos myyt koneesi, muista luovuttaa
käyttöohje uudelle omistajalle.
Kiitämme Husqvarna-tuotteen valitsemisesta!
Husqvarna AB kehittää jatkuvasti tuotteitaan ja pidättää
siksi itselleen oik
euden mm. muotoa ja ulkonäköä
koskeviin muutoksiin ilman ennakkoilmoitusta.
Koneessa esiintyvät tunnukset:
VAROITUS! Moottorisahat saattavat
olla vaarallisia! Huolimaton tai
virheellinen käyttö saattaa aiheuttaa
käyttäjälle tai sivullisille vakavia
vammoja tai kuoleman.
Lue käyttöohje huolellisesti ja
ymmärrä sen sisältö, ennen kuin alat
käyttää k
onetta.
Käytä aina:
Hyväksyttyä suojakypärää
Hyväksyttyjä kuulonsuojaimia
Suojalasit tai visiiri
Tämä tuote täyttää voimassa olevan
CE-direktiivin v
aatimukset.
Melupäästöt ympäristöön Euroopan
yhteisön direktiivin mukaisesti.
Koneen
päästöt ilmoitetaan luvussa Tekniset
tiedot ja arvokilvessä.
Käyttäjän on käytettävä moottorisahaa
molemmin käsin.
Älä koskaan käytä moottorisahaa
pitämällä sitä v
ain yhdellä kädellä.
Vältä terälevyn kärjen osumista
mihinkään esineeseen.
VAROITUS! Terälevyn kärjen osuminen
esineeseen v
oi synnyttää takapotkun ja
aiheuttaa terälevyn sinkoutumisen
ylöspäin ja kohti käyttäjää. Se voi
aiheuttaa vakavia henkilövahinkoja.
Ketjujarru, aktiivinen
(v
asemmalla) Ketjujarru, ei
aktiivinen (oikealla)
Muita koneen tunnuksia/tarroja tarvitaan tietyillä
markkina-alueilla ilmaisemaan erityisiä
ser
tifiointivaatimuksia.
JOHDANTO / SISÄLTÖ
Finnish – 63
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Moottorisahan osat (1)
1 Tuote- ja sarjanumerokilpi
2 Kaasuliipasimen varmistin (Estää tahattoman
kaasutuksen.)
3 Etukahva
4 Sylinterikotelo
5 Takapotkusuojus
6 Äänenvaimennin
7 Kuorituki
8 Kärkipyörä
9 Takakahva oikean käden suojuksella
10Kaasuliipasin
11Kytkinkotelo
12Ketjusieppo
13Terälevy
14Teräketju
15Käynnistyskahva
16Ketjuöljysäiliö
17Käynnistin
18Polttoainesäiliö
19Rikastin/Puolikaasun lukitsin
20Takakahva
21Pysäytin (Sytytyksen päälle- ja päältäkytkentä.)
22Kaasuttimen säätöruuvit
23Polttoainepumppu
24Huomio- ja varoitustarra
25Ketjun kiristyspyörä
26Väänni
27Teräsuojus
28Yhdistelmäavain
29Käyttöohje
30Oikean käden jarru (240e TrioBrake)
Sisältö
JOHDANTO
Hyvä asiakas! ............................................................. 62
Koneessa esiintyvät tunnukset: .................................. 62
Moottorisahan osat ..................................................... 63
SISÄL
Sisältö ........................................................................ 63
YLEISET TURVAOHJEET
Toimenpiteet ennen uuden moottorisahan käyttöä .... 64
Tärkeää ...................................................................... 64
Käytä aina tervettä järkeä .......................................... 64
Henkilökohtainen suojavarustus ................................. 65
Koneen turvalaitteet ................................................... 65
Terälaite ...................................................................... 66
ASENNUS
Terälevyn ja ketjun asennus ....................................... 69
POLTTOAINEEN KÄSITTELY
Polttoaine ................................................................... 70
Tankkaus .................................................................... 70
Polttoaineturvallisuus ................................................. 70
KÄYNNISTYS JA PYSÄYTYS
Käynnistys ja pysäytys ............................................... 71
PERUSTEKNIIKKA
Aina ennen käyttöä: .................................................... 72
Yleiset työohjeet ......................................................... 72
Takapotkua ehkäisevät toimenpiteet .......................... 75
KUNNOSSAPITO
Yleistä ........................................................................ 75
Kaasuttimen säätö ..................................................... 75
Moottorisahan turvalaitteiden tarkastus, kunnossapito
ja huolto
...................................................................... 75
Äänenvaimennin ......................................................... 76
Ilmansuodatin ............................................................. 76
Sytytystulppa .............................................................. 76
Huoltokaavio .............................................................. 77
TEKNISET TIEDOT
Tekniset tiedot ............................................................ 78
Terälevy- ja ketjuyhdistelmät ...................................... 79
EY-vaatimustenmukaisuusvakuutus ........................... 79
YLEISET TURVAOHJEET
64 – Finnish
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Toimenpiteet ennen uuden
moottorisahan käyttöä
Lue käyttöohje huolellisesti.
(1) - (51) viittaa kuviin sivulla 2-5.
Tarkasta terälaitteen asennus ja säätö. Katso otsikon
Asenn
us alla annetut ohjeet.
Lisää polttoainetta ja käynnistä moottorisaha. Katso
otsik
oiden Polttoaineen käsittely, Käynnistys ja
Pysäytys alla annetut ohjeet.
Älä käytä moottorisahaa, ennen kuin teräketjuun on
päässyt r
iittävästi ketjuöljyä. Katso otsikon Terälaitteen
voitelu alla annetut ohjeet.
Pitkäaikainen altistuminen melulle saattaa aiheuttaa
p
ysyviä kuulovammoja. Käytä siksi aina hyväksyttyjä
kuulonsuojaimia.
Tärkeää
Käytä aina tervettä järkeä (2)
On mahdotonta kuvata kaikkia mahdollisia tilanteita, joita
moottorisahan käytössä voi ilmetä. Ole aina varovainen ja
käytä tervettä järkeä. Vältä tilanteita, mihin et katso taitosi
riittävän. Mikäli olet vielä näiden ohjeiden lukemisen
jälkeen epävarma menettelytavoista, sinun on kysyttävä
neuvoa asiantuntijalta ennen jatkamista. Älä epäröi ottaa
yhteyttä jälleenmyyjääsi tai meihin, mikäli sinulla on
kysyttävää moottorisahan käytöstä. Olemme mielellämme
avuksi ja annamme neuvoja, joiden avulla voit käyttää
moottorisahaasi paremmin ja turvallisemmin.
Moottorisahan käyttöön kannattaa hankkia opetusta.
Jälleenmyyjäsi, metsäopistot tai kirjastot voi antaa tietoja
saatavilla olevista koulutusmateriaaleista ja kursseista. T
rakenteiden ja tekniikan parantamiseksi on jatkuvasti
käynnissä - parannuksilla halutaan lisätä sinun
!
VAROITUS! Koneen alkuperäistä
rakennetta ei missään tapauksessa saa
muuttaa ilman valmistajan lupaa. Käytä
aina alkuperäisiä varaosia.
Hyväksymättömien muutosten ja/tai
lisävarusteiden käyttö voi aiheuttaa
käyttäjälle tai muille vakavia vahinkoja
tai kuoleman.
!
VAROITUS! Moottorisaha voi
huolimattomasti tai virheellisesti
käytettynä olla vaarallinen työväline,
joka voi aiheuttaa vakavan tai jopa
hengenvaarallisen tapaturman. On
erittäin tärkeää, että luet ja ymmärrät
tämän käyttöohjeen sisällön.
!
VAROITUS! Äänenvaimennin sisältää
kemikaaleja, jotka saattavat olla
karsinogeenisiä. Vältä kosketusta näihin
osiin, mikäli käsittelet vaurioitunutta
äänenvaimenninta.
!
VAROITUS! Moottorin pakokaasujen,
ketjuöljysumun ja sahanpurupölyn
pitkäaikainen sisäänhengittäminen voi
olla terveydelle vaarallista.
!
VAROITUS! Kone muodostaa käytön
aikana sähkömagneettisen kentän.
Kenttä saattaa joissakin tapauksissa
häiritä aktiivisten tai passiivisten
lääketieteellisten implanttien toimintaa.
Vakavien tai kohtalokkaiden
onnettomuuksien ehkäisemiseksi
kehotamme lääketieteellisiä implantteja
käyttäviä henkilöitä neuvottelemaan
lääkärin ja lääketieteellisen implantin
valmistajan kanssa ennen koneen
käyttämistä.
TÄRKEÄÄ!
Kone on tarkoitettu ainoastaan puun sahaukseen.
Sahassa tulee käyttää ainoastaan kappaleessa
T
ekniset tiedot suositeltuja terälevy/
teräketjuyhdistelmiä.
Älä koskaan käytä konetta, jos olet väsynyt tai nauttinut
alk
oholia, tai käytät lääkkeitä, jotka voivat vaikuttaa
näkökykyysi, harkintakykyysi tai kehosi hallintaan.
Käytä henkilökohtaisia suojavarusteita. Katso otsikon
Henkilök
ohtainen suojavarustus alla annetut ohjeet.
Älä tee tähän koneeseen koskaan sellaisia muutoksia,
jotka m
uuttavat sen alkuperäistä rakennetta, äläkä
käytä sitä, mikäli epäilet jonkun muun muuttaneen
konetta.
Älä koskaan käytä viallista konetta. Noudata tässä
käyttöohjeessa annettuja kunnossapito-, tar
kastus- ja
huolto-ohjeita. Tietyt kunnossapito- ja huoltotyöt on
annettava koulutettujen ja pätevien asiantuntijoiden
tehtäviksi. Katso otsikon Kunnossapito alla annetut
ohjeet.
Älä koskaan käytä muita kuin tässä käyttöohjeessa
suositeltuja lisäv
arusteita. Katso otsikoiden Terälaite ja
Tekniset tiedot alla annetut ohjeet.
HUOM! Käytä aina suojalaseja tai kasvovisiiriä, jotta
sinkoavien kappaleiden aiheuttamia vahinkoriski olisi
pienempi. Moottorisaha voi singota suurella voimalla
liikkeelle sahanpurun, pienien puunpalojen ja
vastaavan kaltaisia kappaleita. Ne voivat aiheuttaa
vakavia vahinkoja, etenkin silmille.
!
VAROITUS! Moottorin käyttäminen
suljetussa tai huonosti ilmastoidussa
tilassa voi aiheuttaa tukehtumisesta tai
hiilimonoksidimyrkytyksestä johtuvan
kuoleman.
!
VAROITUS! Väärä terälaite tai väärä
terälevy/teräketjuyhdistelmä lisää
takapotkun vaaraa! Käytä vain
suosittelemiamme terälevy/
teräketjuyhdistelmiä ja noudata
teroitusohjeita. Katso ohjeita
kappaleessa Tekniset tiedot.
YLEISET TURVAOHJEET
Finnish – 65
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
turvallisuuttasi ja tehokkuuttasi. Käy jälleenmyyjäsi luona
säännöllisesti kuulemassa, millaista hyötyä voit saada
kulloinkin esitteillä olevista uutuuksista.
Henkilökohtainen suojavarustus
Hyväksyttyä suojakypärää
Kuulonsuojaimet
Suojalasit tai visiiri
Viiltosuojalla varustetut käsineet
Viiltosuojalla varustetut housut
Viiltosuojalla, teräksisellä varvassuojalla ja
luistamattomalla pohjalla v
arustetut saappaat
Ensiapulaukun on aina oltava lähellä.
Palonsammutin ja lapio
Vaatteiden pitää olla ihonmyötäisiä, mutta ne eivät saa
v
aikeuttaa liikkumista.
Koneen turvalaitteet
Tässä luvussa selvitetään koneen turvalaitteet ja niiden
toiminta. Katso tarkastus- ja kunnossapito-ohjeet otsikon
Koneen turvalaitteiden tarkastus, kunnossapito ja huolto
alta. Katso luvusta Koneen osat, missä nämä laitteet
koneessasi sijaitsevat.
Koneen käyttöikä voi lyhentyä ja onnettomuusriski kasvaa,
jos k
oneen kunnossapitoa ei suoriteta oikealla tavalla ja jos
huoltoa ja/tai korjauksia ei tehdä ammattitaitoisesti. Jos
tarvitset lisäohjeita, ota yhteys huoltokorjaamoon.
Takapotkusuojuksella varustettu
ketjujarru
Moottorisahasi on varustettu ketjujarrulla, joka pysäyttää
teräketjun takapotkun sattuessa. Ketjujarru vähentää
onnettomuusriskiä, mutta vain sinä käyttäjänä voit estää ne.
Käytä sahaa varovasti äläkä koskaan päästä terälevyn
takapotkuille altista aluetta osumaan esineisiin
(45).
Ketjujarru (A) laukaistaan joko käsin (vasemmalla
kädellä) tai automaattisella p
ysäytystoiminnolla.
(3)
Jarru laukeaa, kun takapotkusuojusta (B) työnnetään
eteenpäin tai oikean käden jarrua (E) siiretään
eteenpäin/ylöspäin (240e TrioBrake).
(3)
Liike käynnistää jousikuormitteisen koneiston, joka
kiristää jarruhihnan (C) moottorin ketjupyörän (D)
(kytkinrummun) ympärille.
(4)
Takapotkusuojusta ei ole tarkoitettu vain ketjujarrun
laukaisemiseen. Sen toinen erittäin tärkeä tehtävä on
vähentää vaaraa, että vasen käsi osuu teräketjuun, jos
ote irtoaa etukahvasta.
Ketjujarrun on oltava kytkettynä estämässä ketjun
p
yöriminen, kun moottorisaha käynnistetään
Käytä ketjujarrua "seisontajarruna" käynnistyksessä
sekä lyh
yiden siirtymien aikana, jotta käyttäjä tai
ympäristö ei joutuisi tekemisiin liikkuvan teräketjun
kanssa.
Ketjujarru vapautetaan työntämällä takapotkusuojus
taaksepäin etukahv
aan päin.
Takapotkut voivat olla salamannopeita ja erittäin
v
oimakkaita. Useimmat takapotkut ovat heikkoja,
eivätkä ne aina laukaise ketjujarrua. Näissä tilanteissa
moottorisaha on pidettävä tukevassa otteessa eikä sitä
saa päästää käsistä.
Se, laukaistaanko ketjujarru käsin vai automaattisella
p
ysäytystoiminnolla, riippuu takapotkun
voimakkuudesta ja moottorisahan asennosta siihen
esineeseen nähden, johon terälevyn takapotkusektori
on osunut.
Rajuissa takapotkuissa ja kun terälevyn
takapotkusektor
i on mahdollisimman kaukana
käyttäjästä, ketjujarru laukeaa automaattisella
pysäytystoiminnolla, jonka ketjujarrun vastavoima
(hitaus) aktivoi takapotkun suunnassa.
Lievemmissä takapotkuissa, tai kun takapotkusektori on
lähellä käyttäjää, lauk
eaa ketjujarru vasemman käden
vaikutuksesta.
Kaatoasennossa vasen käsi on sellaisessa asennossa,
että k
etjujarrun aktivointi käsin on mahdotonta.
Pidettäessä sahasta tällaisella otteella, ts. kun vasen
käsi on asetettu niin, ettei se pysty vaikuttamaan
takapotkusuojuksen liikkeeseen, voi ketjujarru laueta
vain automaattisen pysäytystoiminnon vaikutuksesta.
Aktivoiko käteni aina ketjujarrun
takapotkun yhteydessä?
Ei. Takapotkusuojan viemiseksi eteen tarvitaan tietyn
suuruista voimaa. Jos kätesi hipaisee vain kevyesti
takapotkusuojaa tai luiskahtaa sen yli, saattaa voima olla
liian pieni ketjujarrun laukaisuun. Moottorisahan kahvasta
on myös pidettävä tukevasti kiinni työskentelyn aikana.
Kun teet niin, et ehkä koskaan irrota otetta etukahvasta ja
aktivoi ketjujarrua, tai ketjujarru voi mennä päälle vasta kun
saha on ehtinyt liikkua melkoisen matkan. Tällaisessa
tapauksessa saattaa käydä niin, ettei ketjujarru ehdi
pysäyttää ketjua ennen kuin se osuu sinuun.
Myös tietyissä työasennoissa kätesi ei ylety
takapotkusuojaan ketjujarrun aktivoimiseksi, esim. kun
sahaa pidetään kaatoasennossa.
!
VAROITUS! Suurin osa
moottorisahaonnettomuuksista
tapahtuu niin, että teräketju osuu
käyttäjään. Konetta käytettäessä on aina
pidettävä hyväksyttyjä henkilökohtaisia
suojavarusteita. Henkilökohtaiset
suojavarusteet eivät poista tapaturmien
vaaraa, mutta lieventävät vaurioita
onnettomuustilanteessa. Pyydä
jälleenmyyjältä apua varusteiden
valinnassa.
TÄRKEÄÄ! Äänenvaimentimesta, terälevystä ja
ketjusta tai muista lähteistä saattaa syntyä kipinöitä.
Pidä palonsammutuskalusto aina saatavilla
mahdollista tarvetta varten. Niin voit olla avuksi
metsäpalojen ehkäisemisessä.
!
VAROITUS! Älä koskaan käytä konetta,
jos sen turvalaitteet ovat rikki.
Turvalaitteet on tarkastettava ja
huollettava. Katso ohjeet otsikon
Koneen turvalaitteiden tarkastus,
kunnossapito ja huolto alta. Jos
koneessasi ilmenee tarkastettaessa
puutteita, se on toimitettava
huoltoliikkeeseen korjattavaksi.
YLEISET TURVAOHJEET
66 – Finnish
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Pysäyttääkö automaattinen
pysäytystoiminto ketjun aina, jos
takapotku tapahtuu?
Ei. Ensinnäkin jarrun on toimittava. Jarrun testaaminen on
helppoa, katso ohjeet otsikon Koneen turvalaitteiden
tarkastus, kunnossapito ja huolto alta. Suosittelemme, että
teet sen ennen jokaista työrupeamaa. Toiseksi takapotkun
on oltava riittävän voimakas, jotta se aktivoisi ketjujarrun.
Jos ketjujarru olisi hyvin herkkä, se aktivoituisi tämän tästä,
ja se olisi melko vaivalloista.
Suojaako ketjujarru minua vahingoilta
aina, jos takapotku tapahtuu?
Ei. Ensinnäkin jarrun on toimittava, jotta se suojaisi
tarkoitetulla tavalla. Toiseksi se on aktivoitava yllä kuvatulla
tavalla, jotta se pysäyttäisi teräketjun takapotkun
yhteydessä. Kolmanneksi ketjujarru voi kyllä aktivoitua,
mutta jos terälevy on liian lähellä sinua, voi käydä niin ettei
jarru ehdi hidastamaan ja pysäyttämään ketjua ennen kuin
moottorisaha osuu sinuun.
Vain sinä itse ja oikea työtekniikka voitte eliminoida
takapotkun ja sen aiheuttamat vaaratilanteet.
Kaasuliipasimen varmistin
Varmistin on suunniteltu estämään tahaton
kaasuliipaisimen käyttäminen. Kun varmistin (A) painetaan
kahvan sisään (= kun kahvasta tartutaan kiinni),
kaasuliipaisin (B) vapautuu. Kun ote kahvasta irrotetaan,
palautuvat sekä kaasuliipaisin että varmistin
lähtöasentoonsa. Lähtöasennossa kaasuliipaisin on siis
aina lukittuna joutokäynnille.
(5)
Ketjusieppo
Ketjusieppo pyydystää terälevystä irronneen tai
katkenneen ketjun. Nämä tilanteet voidaan useimmiten
välttää kiristämällä ketju oikein (ks. otsikon Asennus alla
annetut ohjeet) sekä terälevyn ja ketjun oikealla
kunnossapidolla ja huollolla (ks. otsikon Yleiset työohjeet
alla annetut ohjeet).
Rystyssuojus
Rystyssuojuksen on paitsi suojattava kättä ketjun irrotessa
tai katketessa, myös varmistettava, etteivät oksat ja risut
vaikuta käden otteeseen takakahvasta.
Tärinänvaimennus
Koneesi on varustettu tärinänvaimentimilla, jotka tekevät
sen käytöstä mahdollisimman tärinätöntä ja miellyttävää.
Koneen tärinänvaimennus vähentää tärinöiden siirtymistä
moottor
iyksiköstä/terälaitteesta koneen kahvoihin.
Moottorisahan runko ja terälaite on eristetty kahvaosista
nk. vaimennuselementeillä.
Kovat puulajit (useimmat lehtipuut) aiheuttavat enemmän
tär
inöitä kuin pehmeät (useimmat havupuut). Tylsällä tai
väärällä (väärä tyyppi tai väärä viilaus) terälaitteella
sahaaminen lisää tärinää.
Pysäytin
Moottori on pysäytettävä pysäyttimellä.
Äänenvaimennin
Äänenvaimennin on suunniteltu alentamaan äänitasoa ja
ohjaamaan moottorin pakokaasut käyttäjästä poispäin.
Alueilla, joissa on lämmin ja kuiva ilmasto, voi tulipalovaara
olla ilmeinen.
Näillä alueilla lait ja säädökset voivat
määrätä, että äänenvaimentimessa on oltava muun
muassa hyväksytty kipinänsammutusverkko (A).
(6)
Terälaite
Tässä osassa kerrotaan, miten oikealla kunnossapidolla ja
oikeantyyppisiä terälaitteita käyttämällä:
Vähennät koneen takapotkualttiutta.
Vähentää ketjun irtoamis- ja katkeamisvaaraa.
Saavuttaa parhaan sahaustehon.
Pidennät terälaitteen kestoikää.
Estää tärinätason kasvamista.
!
VAROITUS! Liiallinen altistuminen
tärinöille saattaa aiheuttaa verisuoni- tai
hermovaurioita verenkiertohäiriöistä
kärsiville henkilöille. Hakeudu lääkäriin,
jos havaitset oireita, jotka voivat liittyä
liialliseen tärinöille altistumiseen.
Esimerkkejä tällaisista oireista ovat
puutumiset, tunnottomuus, kutinat,
pistelyt, kipu, voimattomuus tai
heikkous, ihon värin tai pinnan
muutokset. Näitä oireita esiintyy
tavallisesti sormissa, käsissä tai
ranteissa. Nämä oireet voivat voimistua
alhaisissa lämpötiloissa.
!
VAROITUS! Moottorin pakokaasut ovat
kuumia ja voivat sisältää kipinöitä jotka
voivat aiheuttaa tulipalon. Älä koskaan
käynnistä konetta sisätiloissa tai lähellä
tulenarkaa materiaalia!
HUOM! Äänenvaimennin kuumentuu erittäin
voimakkaasti sekä käytön aikana että pysäyttämisen
jälkeen. Tämä koskee myös joutokäyntiä. Ota
palonvaara huomioon, erityisesti palonarkojen
aineiden ja/tai kaasujen läheisyydessä.
!
VAROITUS! Älä koskaan käytä
äänenvaimenninta ilman
kipinänsammutusverkkoa, tai jos
kipinänsammutusverkko on rikki.
Rikkoutunut äänenvaimennin voi nostaa
äänitasoa ja palonvaaraa merkittävästi.
Pidä palonsammutuskalusto saatavilla.
Älä koskaan käytä moottorisahaa ilman
kipinänsammutusverkkoa, tai jos
kipinänsammutusverkko on rikki, mikäli
kipinänsammutusverkko on pakollinen
varuste työskentelyalueellasi.
YLEISET TURVAOHJEET
Finnish – 67
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Perussäännöt
Käytä vain suosittelemiamme terälaitteita! Katso
ohjeita kappaleessa Tekniset tiedot.
Pidä teräketjun leikkuuhampaat hyvin ja oikein
teroitettuina! Noudata ohjeitamme ja käytä
suositeltua viilausohjainta.
Väärin teroitettu tai
vaurioitunut teräketju lisää onnettomuuksien vaaraa.
Pidä kouru- ja säätöhampaan korkeusero oikeana!
Noudata ohjeitamme ja käytä suositeltua
säätöhampaan viilausohjainta.
Liian suuri korkeusero
lisää takapotkun vaaraa.
Pidä teräketju kireällä! Liian löysä teräketju lisää
teräketjun irtoamisvaaraa sekä lisää terälevyn,
teräketjun ja ketjupyörän kulumista.
Voitele terälaite hyvin ja huolla se oikein!
Riittämättömästi voideltu teräketju lisää teräketjun
katkeamisvaaraa sekä lisää terälevyn, teräketjun ja
ketjupyörän kulumista.
Takapotkuja ehkäisevä terälaite
Takapotkut voidaan välttää vain siten, että sinä käyttäjänä
huolehdit siitä, että terälevyn takapotkusektori ei koskaan
osu mihinkään esineeseen.
Käyttämällä terälaitetta, jossa on ”sisäänrakennettu”
takapotkusuoja, sekä teroittamalla ja huoltamalla teräketjun
oikein voidaan takapotkun voimakkuutta vähentää.
Terälevy
Mitä pienempi kärkisäde, sitä pienempi takapotkualttius.
Teräketju
Teräketju koostuu erilaisista lenkeistä, joiden rakenne voi
olla joko vakio tai takapotkuja ehkäisevä.
Terälevyn ja teräketjun määritteleviä käsitteitä
Kaikkien terälaitteen turvalaitteiden pitäminen
toimintakelpoisena edellyttää, että kuluneet ja
vaurioituneet terälevy/teräketjuyhdistelmät vaihdetaan
Husqvarnan suosittelemiin terälevyihin ja teräketjuihin.
Katso tiedot suosittelemistamme terälevy/
ketjuyhdistelmistä otsikon Tekniset tiedot alta.
Terälevy
Pituus (tuumaa/cm)
Kärkipyörän hampaiden lukumäärä (T).
Teräketjun jako (=pitch) (tuumaa). Terälevyn
kär
kipyörän ja moottorisahan ketjupyörän on oltava
sovitettu vetolenkkien välisen etäisyyden mukaan.
Vetolenkkien lukumäärä (kpl). Vetolenkkien lukumäärä
riippuu terälevyn pituudesta, ketjujaosta ja kärkipyörän
hampaiden lukumäärästä.
Terälevyn ohjausuran leveys (tuumaa/mm). Ohjausuran
le
veyden on oltava sovitettu teräketjun vetolenkkien
vahvuuden mukaan.
Teräketjun öljyreikä ja ketjunkiristystapin reikä.
T
erälevyn on oltava sovitettu moottorisahan rakenteen
mukaan.
Teräketju
Teräketjun jako (=pitch) (tuumaa)
Vetolenkin vahvuus (mm/tuumaa)
Vetolenkkien lukumäärä (kpl)
Teräketjun teroitus ja kouru- ja
säätöhampaan korkeuseron säätö
Yleistä kouruhampaan teroittamisesta
Älä koskaan sahaa tylsällä teräketjulla. Teräketju on
tylsä, jos sinun täytyy painaa terälaitetta puuhun ja jos
sahanpuru on erittäin hienoa. Jos teräketju on erittäin
tylsä, ei lastuja synny lainkaan. Tuloksena on vain
sahajauhoa.
Hyvin teroitettu teräketju painuu itsestään puun läpi ja
tek
ee suuria ja pitkiä lastuja.
Teräketjun leikkaavaa osaa kutsutaan hammaslenkiksi
ja sen osat o
vat kouruhammas (A) ja säätöhammas (B).
Näiden korkeusero ratkaisee leikkuusyvyyden.
(7)
Kouruhampaan teroituksessa on otettava huomioon neljä
mittaa.
1 Viilauskulma
2 Etukulma
3 Viilan asento
4 Pyöröviilan halkaisija
Teräketjua on erittäin vaikea teroittaa oikein ilman
apuvälineitä.
Siksi suosittelemme viilausohjaimemme
käyttöä. Ohjain varmistaa, että teräketju teroitetaan niin,
että se ehkäisee mahdollisimman hyvin takapotkuja ja
antaa mahdollisimman hyvän sahaustehon.
Katso luvusta Tekniset tiedot, mitkä arvot pätevät sinun
moottor
isahasi teräketjun teroittamiseen.
Kouruhampaan teroitus
Kouruhampaan teroitusta varten tarvitaan pyöröviila ja
viilausohjain. Katso luvusta Tekniset tiedot, mitä
pyöröviilan halkaisijaa ja viilausohjainta suositellaan
moottorisahasi teräketjulle.
Tarkasta, että teräketju on kireällä. Riittämätön kiristys
tek
ee teräketjusta epävakaan sivusuunnassa, mikä
vaikeuttaa oikeaa teroitusta.
Viilaa aina kouruhampaan sisäsivulta ulospäin.
Kevennä otetta paluuvedon ajaksi. Viilaa kaikki
hampaat ensin toiselta sivulta, käännä sen jälkeen
moottorisaha ja viilaa hampaat myös toiselta sivulta.
!
VAROITUS! Väärä terälaite tai väärä
terälevy/teräketjuyhdistelmä lisää
takapotkun vaaraa! Käytä vain
suosittelemiamme terälevy/
teräketjuyhdistelmiä ja noudata
teroitusohjeita. Katso ohjeita
kappaleessa Tekniset tiedot.
TÄRKEÄÄ! Yksikään teräketju ei eliminoi
takapotkuvaraa.
!
VAROITUS! Jokainen pyörivän
teräketjun kosketus voi aiheuttaa erittäin
vakavia vahinkoja.
!
VAROITUS! Suojaa kätesi vahingoilta
käyttämällä aina käsineitä, kun käsittelet
ketjua.
!
VAROITUS! Teroitusohjeista
poikkeaminen lisää teräketjun
takapotkualttiutta merkittävästi.
YLEISET TURVAOHJEET
68 – Finnish
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Viilaa kaikki hampaat yhtä pitkiksi. Kun kouruhampaan
pituudesta on jäljellä enää 4 mm (0,16"), on teräketju
loppuunkulunut ja se on vaihdettava.
(8)
Yleistä kouru- ja säätöhampaan korkeuseron säädöstä
(7)
Kouruhammasta (A) teroitettaessa pienenee kouru- ja
säätöhampaan korkeusero (= leikkuusyvyys) (C).
Parhaimman leikkuutehon säilyttämiseksi täytyy
säätöhammas (B) alentaa suositellulle tasolle. Katso
luvusta Tekniset tiedot, kuinka suuri korkeusero sinun
moottorisahasi teräketjussa tarvitaan.
Kouru- ja säätöhampaan korkeuseron säätäminen
Kun kouru- ja säätöhampaan korkeuseroa säädetään,
täytyy kouruhampaiden olla vastateroitetut.
Suosittelemme, että korkeusero säädetään joka
kolmannella teräketjun teroituskerralla. HUOM! Tämä
suositus edellyttää, ettei kouruhampaita ole viilattu
poikkeuksellisen lyhyiksi.
Kouru- ja säätöhampaan säätöä varten tarvitaan
latta
viila ja säätöhampaan viilausohjain.
Suosittelemme, että käytät säätämisessä
viilausohjaintamme, jotta säätöhampaan mitta ja kulma
tulevat oikeiksi.
Paina viilausohjain teräketjun päälle. Ohjeita
viilausohjaimen käytöstä löytyy pakkauksesta.
Hio
lattaviilalla pois liika materiaali säätöhampaan
ylityöntyvästä osasta. Korkeusero on oikea, kun viilaa
ohjaimen yli vedettäessä ei tunnu lainkaan vastusta.
Teräketjun kiristäminen
Mitä enemmän käytät teräketjua, sitä pitemmäksi se venyy.
On tärkeää säätää terälaitetta ketjun pituusmuutoksen
mukaan.
Teräketjun kireys tulee tarkastaa aina tankkauksen
yhte
ydessä. HUOM! Uusi teräketju vaatii sisäänajon, jonka
aikana teräketjun kireys on tarkastettava useammin.
Teräketju on kiristettävä mahdollisimman tiukalle, ei
kuitenkaan niin kireälle, ettei se p
yöri kevyesti käsin
pyöritettäessä.
(9)
Vapauta väännin kääntämällä se ulos (10)
Löysää laipan suojusta kääntämällä väännintä
vastapäivään.
(11)
Lisää (+) ketjun kireyttä kääntämällä pyörää alas tai
vähennä (-) sitä kääntämällä pyörää ylös. Nosta
terälaipan kärkeä, kun säädät ketjun kireyttä.
(12)
Kiristä laipan liitos kääntämällä ketjunkiristyspyörää
myötäpäivään samalla, kun pidät terälaipan kärkeä
ylhäällä.
(13)
Lukitse kireys kääntämällä väännin takaisin sisään. (14)
Terälaitteen voitelu
Teräketjuöljy
Teräketjuöljyn ketjuun tarttuvuuden ja
juoksevuusominaisuuksien on oltava hyvät huolimatta
siitä, onko lämmin kesä tai kylmä talvi.
Moottorisahan valmistajana olemme kehittäneet
optimaalisen teräk
etjuöljyn, joka kasviöljypohjaisena on
lisäksi biologisesti hajoavaa. Suosittelemme öljymme
käyttämistä, sillä se pidentää niin teräketjun kuin
ympäristönkin elinikää. Jos teräketjuöljyämme ei ole
saatavissa, suosittelemme tavallista teräketjuöljyä.
Älä koskaan käytä jäteöljyä! Se on vahingollista sekä
sinulle, koneelle että ympäristölle.
Teräketjuöljyn lisääminen
Kaikissa moottorisahamalleissamme on automaattinen
teräketjuvoitelu. Osaan malleista on saatavana myös
öljynvirtauksen säätö.
Teräketjuöljysäiliö ja polttoainesäiliö on mitoitettu niin,
että polttoaine loppuu ennen teräketjuöljyä.
Tämä turvatoiminto edellyttää kuitenkin oikealaatuisen
teräk
etjuöljyn käyttämistä (liian ohut ja juokseva öljy
loppuu ennen polttoainesäiliön tyhjentymistä),
kaasuttimen säätösuositustemme noudattamista (liian
"laihalla" säädöllä polttoaine kestää pitempään kuin
teräketjuöljy) ja terälaitetta koskevien suositustemme
noudattamista (liian pitkä terälevy vaatii enemmän
ketjuöljyä).
Teräketjuvoitelun tarkastus
Tarkasta teräketjuvoitelu aina tankkauksen yhteydessä.
Katso otsikon Terälevyn kärkipyörän voitelu alla annetut
ohjeet.
Aseta terän kärki noin 20 cm:n (8 tuuman) päähän
kiinteästä v
aaleapintaisesta esineestä. Kun
moottorisahaa käytetään 3/4-kaasulla 1 minuutin ajan,
on vaaleaan esineeseen jäätävä selvästi erottuva
öljyvana.
Jos teräketjuvoitelu ei toimi:
Tarkasta, että terälevyn teräketjuöljykanava on auki.
Puhdista tar
vittaessa.
Tarkasta, että ohjausura on puhdas. Puhdista
tar
vittaessa.
Tarkasta, että terälevyn kärkipyörä pyörii kevyesti ja että
kärkipyörän voitelureikä on auki. Puhdista ja voitele
tarvittaessa.
!
VAROITUS! Liian suuri korkeusero lisää
teräketjun takapotkualttiutta!
!
VAROITUS! Riittämätön kiristys voi
aiheuttaa teräketjun irtoamisen, mikä voi
aiheuttaa vakavan, jopa
hengenvaarallisen tapaturman.
!
VAROITUS! Käytä aina hyväksyttyjä
suojakäsineitä. Myös liikkumaton ketju
voi aiheuttaa vakavia vammoja
käyttäjälle tai henkilöille, jotka koskevat
ketjuun.
!
VAROITUS! Riittämätön terälaitteen
voitelu voi aiheuttaa teräketjun
katkeamisen, mikä voi aiheuttaa
vakavan, jopa hengenvaarallisen
tapaturman.
TÄRKEÄÄ! Kun käytät kasvipohjaista teräketjuöljyä,
pura ja puhdista terälevyn ohjausura ja teräketju ennen
kuin siirrät sahan pitkäaikaissäilytykseen. Muuten
teräketjuöljy voi hapettua, jolloin teräketju jäykistyy ja
terälevyn kärkipyörä ei toimi kunnolla.
YLEISET TURVAOHJEET / ASENNUS
Finnish – 69
1154212-26 Rev.3 2012-02-22
Jos teräketjuvoitelu ei toimi edellä lueteltujen tarkastusten
ja korjaustoimenpiteiden jälkeenkään, on sinun otettava
yhteys huoltoliikkeeseen.
Ketjupyörä
Kytkinrummussa on Spur-ketjupyörä (ketjupyörä valettu
kiinni rumpuun).
Tarkasta säännöllisesti ketjupyörän kuluneisuus. Vaihda,
jos se on epäta
vallisen kulunut. Ketjupyörä on vaihdettava
aina teräketjun vaihdon yhteydessä.
Terälaitteen kulumisen tarkastus
Tarkasta teräketjusta päivittäin:
Onko niiteissä ja lenkeissä näkyviä säröjä.
Onko teräketju jäykkä.
Ovatko niitit ja lenkit epätavallisen kuluneet.
Poista teräketju käytöstä, mikäli siinä on havaittavissa yksi
tai useampi yllä mainituista kohdista.
Suosittelemme, että tarkastat teräketjun kuluneisuuden
v
ertaamalla sitä uuteen teräketjuun.
Kun kouruhampaan pituudesta on jäljellä enää 4 mm, on
teräk
etju loppuunkulunut ja se on vaihdettava.
Terälevy
Tarkasta säännöllisesti:
Onko ohjauskiskojen ulkosivuilla kierrettä. Poista
tar
vittaessa viilaamalla.
(15)
Onko ohjausura epätavallisen kulunut. Vaihda terälevy
tarvittaessa.
(16)
Onko terälevyn kärki kulunut epätavallisesti tai
epätasaisesti. Jos terälevyn kärkisäteen päähän
terälevyn alapuolelle on tullut ”kuoppa”, olet sahannut
liian löysällä teräketjulla.
Terälevyn maksimaalisen kestoiän varmistamiseksi se
on käännettävä päivittäin.
Terälevyn ja ketjun asennus
Tarkasta, että ketjujarru ei ole lauenneessa asennossa
siirtämällä ketjujarrun takapotkusuojusta etukahvaan päin.
Irrota väännin ja irrota terälaipan suojus (ketjujarru). Ota
kuljetusrengas pois (A).
(17)
Asenna terälevy teräpultteihin. Aseta terälevy
takimmaiseen asentoonsa. Aseta ketju ketjupyörälle ja
terälevyn ohjausuraan. Aloita terälevyn yläpuolelta.
(18)
Tarkasta, että hammaslenkkien teräsärmät ovat eteenpäin
terälevyn yläpuolella.
Asenna kytkinkotelo (ketjujarru) ja katso ketjun
kir
istystapin paikka terälevyn lovesta. Tarkasta, että ketjun
vetolenkit sopivat ketjupyörään ja että ketju on oikein
terälevyn ohjausurassa.
(19)
Kiristä ketjua kääntämällä pyörää alas (+). Ketju tulee
kiristää niin, ettei se roiku laipan alapuolella.
(12)
Ketju on oikein kiristetty silloin, kun se ei roiku laipan
alapuolella, mutta liikkuu kuitenkin helposti kädellä
siirrettäessä. Pidä laipan kärkeä ylhäällä ja kiristä laipan
kiinnitys kääntämällä väännintä myötäpäivään.
(13)
Uuden ketjun kireys on tarkastettava usein ketjun
sisäänajon aikana. Tarkasta ketjun kireys säännöllisesti.
Oikein kiristetty ketju takaa hyvän leikkuutehon ja pitkän
kestoiän.
(20)
Kuorituen asennus
Ota yhteys huoltoliikkeeseen kuorituen asentamiseksi.
!
VAROITUS! Suurin osa
moottorisahaonnettomuuksista
tapahtuu niin, että teräketju osuu
käyttäjään.
Käytä henkilökohtaisia suojavarusteita.
Katso otsikon Henkilökohtainen
suojavarustus alla annetut ohjeet.
Älä tee mitään sellaista, mihin et katso
taitosi riittävän Katso otsikoiden
Henkilökohtainen suojavarustus,
Takapotkua ehkäisevät toimenpiteet,
Terälaite ja Yleiset työohjeet alla annetut
ohjeet.
Vältä tilanteita, joihin liittyy
takapotkuvaara. Katso otsikon Koneen
turvalaitteet alla annetut ohjeet.
Käytä suositeltua terälaitetta ja tarkasta
sen kunto. Katso otsikon Yleiset
työohjeet alla annetut ohjeet.
Tarkasta moottorisahan turvalaitteiden
toiminta. Katso otsikoiden Yleiset
työohjeet ja Yleiset turvaohjeet alla
annetut ohjeet.
!