29
➊ Kiinnitä ensin punainen latauskaapeli akun
plus-napaan,
➋ ja vasta sitten musta latauskaapeli akun
miinus-napaan.Tämän järjestyksen
noudattaminen vähentää oikosulun vaaraa,
jos kiinnittäessä punainen latauskaapeli
vahingossa koskettaa metallirunkoa
(massaa)!
➌ Kiinnitä verkkojohto vasta nyt pistorasiaan –
lataus alkaa heti.
5. Lataus
Tässä akkulaturissa ei ole latausajan säädintä!
Liian kauan ladatut akut voivat ylikuormittua ja
vahingoittua. Huomioi sen vuoksi seuraavat
neuvot maksimaalisen latausajan laskemiseksi:
Latausaika riippuu akun varaustilasta. Jos et
tiedä sitä tarkalleen, voit testata sen kaupallisen
happomittarin avulla (sen käyttöohjeen
mukaisesti).
Tiedoksi: Lyijyakku on ...
– täysin purkautunut kun hapon tiheys
on vähemmän kuin 1,16 g/cm
3
– puolivarattu kun hapon tiheys
on 1,21 g/cm
3
– täysvarattu kun hapon tiheys on
yli 1,28 g/cm
3
Latausajan voi laskea kaavalla "akun
kapasiteetti jaettuna latausvirralla". Esimerkiksi
akun kapasiteetin ollessa 36 Ah ja latausvirran
12 A olisi latausaika teoreettisesti noin kolme
tuntia (3 h x 12 A = 36 Ah).
Vain "teoreettisesti", koska mitä pidempi
latausaika, sitä pienempi latausvirta – mitä
täydemmäksi akku tulee!
Siksi:
➍ Mittari akussa näyttää latausvirran, tämä on
latauksen alussa maksimiarvossa. Huomioi
latausvirran vähentyminen, jotta voit
keskiarvosta suunnilleen arvioida todellisen
latausajan.
Huom!
Jos latausvirta ei vähene huomattavasti koko
latausaikana, on se merkki vaurioituneesta
akusta! Siinä tapauksessa lataamista ei saa
jatkaa, ettei laite ylikuumenisi!
Huom!
Jos latausvirta on isompi kuin noin 10% akun
kapasiteetista, voi kaasun muodostuminen
akussa nousta niin suureksi, että se edellyttää
akun tulpan avaamista ja mahdollisen
ylipaineen poistoa akun valmistajan toimesta.
Ota akun käyttöohje esille ja lue sen
avaamisen sekä akkuhapon vaaroista.
6. Latauksen lopetus
Kun lataus on päättynyt, esim. lasketun latausajan
mukaisesti tai vain vähäisellä latausvirralla:
➌ Irrota ensin verkkopistoke, ennen kuin
poistat latauskaapelit!
Tämän järjestyksen noudattaminen vähentää
riskiä, että käynnissä olevan laturin jo
irrotetut latauskaapelit johtavat vielä virtaa
ja aiheuttavat oikosulun!
➋ Irrota nyt ensin musta latauskaapeli
miinus-navasta ...
➊ ... ja vasta sitten punainen latauskaapeli
akun plus-navasta!
Tämän järjestyksen noudattaminen vähentää
oikosulun vaaraa, jos irrottaessa punainen
latauskaapeli vahingossa koskettaa
metallirunkoa (massaa)!
Varo!
Älä koskaan avaa koteloa, sen sisällä ei ole
käyttöelimiä. Sähköiskusta voi tulla
hengenvaara, jos kosket sisällä jännitteisiä osia!
Akkulaturi
1. Käyttötarkoitus
Tämä akkulaturi tuottaa yksisäätöistä tasajänni-
tettä. Se on tarkoitettu ainoastaan:
– kaupallisten käynnistysakkujen aikavalvottu-
un lataamiseen (moottoriajoneuvojen lyijya-
kut) ...
– 12V:n nimellisjännitteellä ja 36 - 200 Ah:n
kapasiteetilla...
– kotikäyttöön ...
– sateelta suojatuissa tiloissa.
Akkulaturia ei ole tarkoitettu:
– ei huoltovapaiden tai vähähuoltoisten
akkujen lataamiseen,
– ei muille akkutyypeille kuin
lyijykäynnistysakuille,
– ei ylläpitolataukseen, eli akkujen jatkuvaan
lataamiseen,
– ei 12V:a käyttävien laitteiden jännitteen
tuottoon.
Huom!
Yksisäätöistä jännitettä tuottavat laturit eivät
sovellu yllämainittuihin käyttötarkoituksiin,
koska ne tuottavat liikaa energiaa ja voivat
täten aiheuttaa vahinkoa.
Varo!
Älä missään tapauksessa käytä laturia
akkuparistojen varaamiseen, joita ei ole
tarkoitettu uudelleen ladattaviksi, ne voivat
räjähtää!
2. Tekniset tiedot
Verkkovirta 230 V / 50 Hz
Ottoteho 66 W
Suojausryhmä IP 20
Latausjännite 12 V nimellinen
Latausvirta 5 A
eff
/ 3,5 A
arithm.
28
3. Tärkeitä turvallisuusohjeita!
•Käytä akkulaturia vain hyvin tuuletetuissa
tiloissa, koska ladattaessa muodostuu
kaasuja, jotka saattavat suljetuissa tiloissa
aiheuttaa räjähdysvaaran!
• Älä koskaan laita akkulaturia päälle, jos
huomaat kaasun tai polttoainehöyryn
hajua, koska jo päälle kytkettäessä voi syttyä
kipinöitä, joista saattaa syntyä räjähdys!
•Käytä laitetta aina sateelta ja kosteudelta
suojattuna, välttääksesi sähköiskusta
aiheutuvan hengenvaaran.
•Vältä laitteen ylikuumentumista pitämällä
ilma-aukot vapaina ja suojaamalla se liialta
lämmöltä. (aurinko, kuuma moottori...)
•Älä koskaan yritä ladata ilmiselvästi viallisia
akkuparistoja! Ne voivat ylikuumentua ja
räjähtää!
4. Käyttöönotto
Varmistakaa ennen käyttöönottoa, että
verkkojohto ja molemmat latauskaapelit ovat
ehjät.
Jos verkkojohto on vaurioitunut, saat ottaa
laitteen käyttöön vasta sitten, kun ammattimies
on vaihtanut verkkojohdon uuteen. Muutoin on
olemassa hengenvaara sähköiskusta!
Jos latauskaapelit ovat vaurioituneet, voi
syntyä tulipalovaara oikosulkuvirrasta. Korjauta
latauskaapeli ja tarkastuta eristyksen
virheetön toimivuus, ennen kuin otat laitteen
uudelleen käyttöön!
Varo!
Älä koskaan laita verkkojohtoa pistorasiaan,
ennen kuin latauskaapeli on asianmukaisesti
kiinnitetty akkuun! Akkulaturissa ei ole
käynnistyskytkintä – latauskaapeleissa on
heti
jännitettä, kun verkkojohto on
pistorasiassa!
Alas roikkuvat latauskaapelit
voivat aiheuttaa oikosulun!