FIN
- 67 -
sen valmistaja.
Ole hyvä ja ota huomioon, että laitteitamme ei ole
suunniteltu ja valmistettu käytettäväksi pienteol-
lisuus- tai teollisuustarkoituksiin. Emme siksi ota
mitään vastuuta vaurioista, jos laitetta käytetään
pienteollisuus-, käsityöläis- tai teollisuustyöpaiko-
illa tai näihin verrattavissa olevissa toimissa.
4. Tekniset tiedot
Verkkojännite: .........................220-240 V ~ 50 Hz
Nimellisottoteho enint.: ............................... 20 W
Nimellislähtöjännite: 6 V tasavirta / 12 V tasavirta
Nimellisantovirta enint.: .................................. 1 A
Suojausluokka: .................................................. II
Suojauslaji: .................................................. IP65
Ympäristön lämpötila: ................... - 20°C – 40°C
Akun varausteho: ....................................3-32 Ah
5. Käyttö
Tarkasta ennen laitteen liittämistä sähköverkkoon,
että tyyppikilven tiedot vastaavat käytettävän ver-
kkovirran tietoja.
Vaara! Älä lataa jäätyneitä akkuja.
Ole hyvä ja noudata autosi, radiosi, navigaat-
torisi jne. käyttöohjeissa annettuja ohjeita.
Automaattilatauksen lisätiedot
Latauslaite on mikroprosessoriohjattu automaat-
tinen latauslaite, ts. se soveltuu erityisen hyvin
huoltoa tarvitsemattomien akkujen lataamiseen
sekä sellaisten akkujen pitkäaikaiseen lataa-
miseen ja lataustason säilyttämiseen, joita ei
käytetä jatkuvasti, kuten esim. museoautoissa,
vapaa-ajan ajoneuvoissa, päälläistuttavissa ruo-
honleikkureissa tms. olevat akut. Integroidun mi-
kroprosessorin vuoksi lataaminen tapahtuu use-
ammassa vaiheessa. Viimeinen eli lataustason
säilyttävä vaihe pitää lataustason 95 - 100 %:
ssa, niin että akku on aina ladattu täyteen. Lataa-
mista ei tarvitse valvoa. Älä kuitenkaan jätä pitem-
pään kestävän latausajanjakson aikana akkua
valvomatta, jotta voit erottaa latauslaitteen käsin
sähköverkosta häiriön sattuessa.
5.1 Merkkien selitys (kuva 2)
A Yhden 6 V akun (lyijyhappoakku, AGM-akku
ja geeliakku) lataaminen
B Yhden 12 V akun (lyijyhappoakku, AGM-akku
ja geeliakku) lataaminen
C Virhe-LED - pinteet liitetty vääriin napoihin, oi-
kosulku, 6 V akun latausjännite valittu väärin,
akku vioittunut.
5.2 Latausasetukset (kuva 2)
Liitä latauslaite pistorasiaan (huomioi Tekniset
tiedot). Kaikki 3 LED:iä vilkkuvat lyhyesti. Sitten
12 V LED vilkkuu nopeasti. Painamalla Mode-
painiketta (nro 1) voidaan latausjännite asettaa
tarvittavan akun jännitteen (6 V tai 12 V) mukai-
seksi. Valinnasta riippuen joko 6 V LED tai 12 V
LED vilkkuu nopeasti. Lataamisen aikana vastaa-
va LED vilkkuu hitaasti.
5.3 Akun lataaminen:
•
Irrota tai poista akun tulpat (mikäli ne kuuluvat
varustukseen) akusta.
•
Tarkasta akkusi hapon määrä. Mikäli tarpeen,
lisää tislattua vettä (jos tämä on mahdollista).
Huomio! Akkuhappo on syövyttävää. Happo-
roiskeet on huuhdeltava heti hyvin pois run-
saalla vedellä, tarvittaessa on hakeuduttava
lääkärinhoitoon.
•
Liitä ensin punainen latausjohto akun plusna-
paan.
•
Liitä sitten musta latausjohto ajoneuvon koriin
mahdollisimman kauas akusta ja polttoaine-
johdosta. Valitusta akun jännitteestä riippuen
joko 6 V LED tai 12 V LED vilkkuu nopeasti.
•
Varoitus! Normaalitapauksessa miinusnapa
on liitetty koriin ja suoritat lataamisen kuten
edellä on selitetty. Poikkeustapauksessa on
mahdollista, että plusnapa on liitetty koriin
(positiivinen maadoitus). Siinä tapauksessa
liitä musta latausjohto akun miinusnapaan. Li-
itä sitten punainen latausjohto koriin mahdolli-
simman kauas akust ja polttoainejohdosta.
•
Huomio! Lataamisessa saattaa kehittyä
vaarallista paukkukaasua, sen vuoksi on väl-
tettävä kipinöiden muodostumista ja avotulta
lataamisen aikana. Räjähdysvaara! Huolehdi
tilojen hyvästä tuuletuksesta.
•
Kun akku on ladattu täyteen, niin 6 V LED tai
12 V LED palaa jatkuvasti.
•
Mikäli latauslaite näyttää jo muutaman minu-
utin kuluttua „Akku täynnä“, niin tämä viittaa
akun lataustehon olevan alhainen. Akku tulee
korvata uudella.
Anl_CE_BC_1_M_SPK9.indb 67Anl_CE_BC_1_M_SPK9.indb 67 14.03.2019 06:30:2614.03.2019 06:30:26