Suomi–3
0 275 007 PDC | (13.4.16) Bosch eBike Systems
Haluttu moottoriteho tulee näyttöön . Suurin mahdollinen
moottoriteho riippuu valitusta tehostustasosta.
Talutusavun kytkeminen päälle ja pois
Talutusapu keventää eBike:n taluttamista. Nopeus tätä toi-
mintoa käytettäessä riippuu valitusta vaihteesta ja voi olla
korkeintaan 6 km/h. Mitä pienempi valittu vaihde on, sitä pie-
nempi on talutusaputoiminnon nopeus (täydellä teholla).
Toimintoa talutusapua saa käyttää ainoastaan eBike:a
talutettaessa. Jos eBike:n pyörät eivät kosketa maata ta-
lutusapua käytettäessä, on olemassa loukkaantumisvaara.
Aktivoi talutusapu ajotietokoneen painikkeen ”WALK” lyhy-
ellä painalluksella. Paina aktivoinnin jälkeen painike ”+”
3 sekunnin kuluessa pohjaan ja pidä se painettuna. eBike:n
moottori kytkeytyy päälle.
Huomio: Talutusapua ei voi aktivoida tehostustasolla ”OFF”.
Talutusapu kytkeytyy pois päältä heti kun jokin seuraavista
tilanteista tapahtuu:
– Vapautat painikkeen ”+” ,
– eBike:n pyörät lukkiutuvat (esim. jarrutuksen tai estee-
seen törmäämisen takia),
– nopeus ylittää 6 km/h tason.
Huomio: Joissakin järjestelmissä talutusapu voidaan käyn-
nistää suoraan ”WALK”-painiketta painamalla.
Polkupyörän valojen päälle-/poiskytkentä
Polkujarrutoimintoisissa polkupyörissä polkimet pyörivät mu-
kana talutusavun ollessa päällä. Jos jarrutat pyörivillä polki-
milla, talutusapu kytkeytyy pois päältä.
Ajovihjeitä eBike-järjestelmän käyttöön
Milloin eBike-käyttölaite toimii?
eBike-käyttölaite tehostaa ajoa aina, kun poljet. Polkematta
tehostus ei toimi. Moottorin teho riippuu aina siitä voimasta,
jolla poljet.
Kun käytät vähän voimaa, tehostus on pienempi kuin paljon
voimaa käyttäessäsi. Tämä pätee riippumatta tehostustasosta.
eBike-käyttölaite kytkeytyy automaattisesti pois yli 25 km/h
nopeudessa. Kun nopeus putoaa alle 25 km/h, käyttölaite on
automaattisesti taas käytettävissä.
Poikkeuksen muodostaa työntöaputoiminto, jossa eBike:a
työntää alhaisella nopeudella polkimia polkematta. Polkimet
saattavat pyöriä työntöapua käytettäessä.
Voit myös milloin vain ajaa eBike:a ilman tehostusta kuten ta-
vallista polkupyörää, joko kytkemällä eBike-järjestelmä pois
päältä tai asettamalla tehostustaso asentoon ”OFF”. Sama
koskee tilannetta, jolloin akku on tyhjä.
eBike-järjestelmän yhteispeli vaihteiden kanssa
Käytä vaihteita kuten tavallisessa polkupyörässä myös eBike-
käyttölaiteen kanssa (noudata eBike:n käyttöohjetta).
Kaikessa vaihtamisessa on suositeltavaa hetkeksi keskeyttää
polkeminen vaihtamisen ajaksi. Tällöin vaihtaminen on hel-
pompaa ja voimansiirron kuluminen on pienempi.
Valitsemalla vaihde oikein voit nostaa nopeutta ja pidentää
toimintamatkaa käyttövoimaa lisäämättä.
Ensimmäisten kokemusten hankkiminen
On suositeltavaa hankkia ensimmäiset kokemukset eBike:n
kanssa muualla kuin vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla.
Kokeile erilaisia tehostustasoja. Aloita pienimmästä tehostus-
tasosta. Heti kun taso tuntuu sopivalta, voit ajaa eBike-pyöräl-
lä liikenteessä muiden polkupyörien tapaan.
Kokeile eBike:si toimintamatkaa erilaisissa olosuhteissa, en-
nen kuin suunnittelet pitkiä, vaativia matkoja.
Toimintamatkaan vaikuttavat tekijät
Toimintasäteeseen vaikuttavat monet eri tekijät, esimerkiksi:
–Tehostustaso
–Nopeus
–Vaihteiden vaihto
– Rengastyyppi ja rengaspaineet
– Akun ikä ja kunto
– Reitin profiili (mäet) ja laatu (ajoradan pinta),
– Vastatuuli ja ympäristön lämpötila
– eBike:n, ajajan ja mukana kuljetettavien tavaroiden paino
Tästä syystä toimintamatkaa ei voi arvioida tarkalleen etukä-
teen liikkeellelähdön yhteydessä ja ajon aikana. Seuraavat pe-
riaatteet ovat kuitenkin voimassa:
– eBike-moottorin samalla tehostustasolla: Mitä vähemmän
voimaa sinun täytyy käyttää tietyn nopeuden saavuttami-
seen (esimerkiksi vaihteiston optimaaliseksi käyttämisek-
si), sitä vähemmän eBike-moottori kuluttaa energiaa ja sitä
pidempi akun toimintasäde.
–Mitä suuremman tehostustaseen valitset muuten saman-
laisissa olosuhteissa, sitä lyhyemmäksi muodostuu toimin-
tamatka.
eBike:n hoito ja käsittely
Noudata eBike-komponenttien käyttö- ja säilytyslämpötiloja.
Suojaa käyttövoimayksikkö, ajotietokone ja akku äärimmäisil-
tä lämpötiloilta (vältä esim. voimakasta auringonpaistetta il-
man samanaikaista tuuletusta). Komponentit (erityisesti ak-
ku) voivat vahingoittua äärimmäisten lämpötilojen takia.
Tehostustaso Tehostuskerroin*
(Ketjukytkentä)
Cruise CX
”ECO”
50 % 50 %
”TOUR”
120 % 120 %
”SPORT”
190 % 210 %
”TURBO”
275 % 300 %
* Moottorin teho saattaa poiketa yksittäisissä malleissa.
OBJ_BUCH-2821-001.book Page 3 Wednesday, April 13, 2016 4:38 PM