Cannondale Bosch Omistajan opas

Kategoria
Bicycle accessories
Tyyppi
Omistajan opas
Suomi1
Bosch eBike Systems 0 275 007 ADC | (1.4.16)
Turvallisuusohjeita
Lue kaikki turvallisuusohjeet ja neuvot. Tur-
vallisuusohjeiden ja neuvojen noudattamisen
laiminlyönti voi aiheuttaa sähköiskun, tulipa-
lon ja/tai vakavia vammoja.
Säilytä turvallisuusohjeet ja neuvot tulevaa käyttöä varten.
Tässä käyttöohjekirjassa käytetty termi ”akku” viittaa, raken-
teesta riippumatta, samalla tavoin sekä vakioakkuihin (akut,
joiden pidike pyörän rungossa) että tavaratelineakkuihin
(akut, joiden pidike tavaratelineellä).
Älä avaa käyttövoimayksikköä itse. Käyttövoimayksi-
kön saa korjata ainoastaan pätevä ammattihenkilöstö
alkuperäisiä varaosia käyttäen. Näin taataan, että käyt-
tövoimayksikön käyttöturvallisuus säilyy. Takuu raukeaa,
jos käyttövoimayksikkö avataan ohjeiden vastaisesti.
Kaikkia käyttövoimayksikköön asennettuja osia ja kaik-
kia muita eBike:n käyttövoiman osia (esim. ketjupyörä,
ketjupyörän kiinnitin, polkimet) saa vaihtaa ainoastaan
rakenteeltaan samanlaisiin tai polkupyörän valmistajan
erityisesti sinun eBike:si sallittuihin osiin. Täten käyttö-
voimayksikkö suojataan ylikuormalta ja vaurioitumiselta.
Poista eBike:n akku, ennen kuin alat tehdä siihen liitty-
viä töitä (esim. tarkastus, korjaus, asennus, huolto,
ketjuun liittyvät työt), kuljetat sitä autolla tai lentoko-
neella tai laitat sen säilytykseen. eBike-järjestelmän ta-
haton aktivointi aiheuttaa loukkaantumisvaaran.
eBike-järjestelmä voi kytkeytyä päälle, kun työnnät
eBike-pyörää taaksepäin.
Toimintoa talutusapua saa käyttää ainoastaan eBike:a
talutettaessa. Jos eBike:n pyörät eivät kosketa maata ta-
lutusapua käytettäessä, on olemassa loukkaantumisvaara.
Kun talutusapu on päällä, polkujarrulla varustettujen
pyörien polkimet pyörivät mukana. Varmista, että jalkasi
ovat riittävän kaukana pyörivistä polkimista talutusavun ol-
lessa päällä. On olemassa loukkaantumisvaara.
Käytä ainoastaan alkuperäisiä Bosch-akkuja, joita val-
mistaja sallii sinun eBike:ssa. Muiden akkujen käyttö saat-
taa johtaa loukkaantumiseen ja tulipaloon. Muita akkuja käy-
tettäessä takuu raukeaa eikä Bosch ota mitään vastuuta.
Älä tee eBike:n järjestelmään minkäänlaisia muutok-
sia, äläkä kiinnitä siihen mitään laitteita, jotka voisivat
mahdollisesti lisätä eBike-järjestelmän tehoa. Tällaisis-
ta toimenpiteistä on normaalisti seurauksena järjestelmän
käyttöiän lyheneminen sekä käyttöyksikön ja pyörän vauri-
oitumisvaara. Lisäksi on olemassa vaara, että ostamasi
eBike:n takuu ja valmistajan virhevastuu raukeaa. Järjes-
telmän epäasianmukainen käsittely vaarantaa sekä oman
turvallisuutesi että myös muiden tienkäyttäjien turvallisuu-
den, mistä johtuen voit joutua korvausvastuuseen mahdol-
listen, laitteen manipuloinnista johtuvien, onnettomuuksi-
en yhteydessä. Pahimmassa tapauksessa tuloksena voi
olla jopa rikosoikeudellisia seuraamuksia.
Noudata kaikkia kansallisia eBike:n hyväksyntään ja
käyttöön liittyviä määräyksiä.
Lue ja noudata kaikissa eBike-järjestelmän ja eBike-
polkupyörän käyttöohjeissa annettuja turvallisuusoh-
jeita ja neuvoja.
Tuotekuvaus
Määräyksenmukainen käyttö
Käyttövoimayksikkö on tarkoitettu ainoastaan eBike:n käyttö-
voimaksi, eikä sitä saa käyttää muihin tarkoituksiin.
Kuvassa olevat osat
Kuvattujen komponenttien numerointi viittaa ohjekirjan alus-
sa oleviin kuviin.
Tässä käyttöohjekirjassa olevat kuvaukset voivat poiketa vä-
häisessä määrin oman eBike-pyöräsi todellisista ominaisuuk-
sista (riippuu varustuksesta).
1 Käyttövoimayksikkö
2 Nopeusanturi
3 Nopeusanturin puolamagneetti
Tekniset tiedot
Käyttövoimayksikkö Drive Unit
Tuotenumero
0 275 007 040
0 275 007 042
Nimellinen kestoteho
W250
Käyttövoimayksikön vään-
tömomentti maks.
Nm 50
Nimellisjännite
V36
Käyttölämpötila
°C 5...+40
Varastointilämpötila
°C –10...+50
Suojaus
IP 54 (pöly- ja roiskeve-
sisuojattu)
Paino n.
kg 4
Polkupyörän valot
1)
Jännite noin
2)3)
V6/12
Enimmäisteho
Etuvalo
Takavalo
W
W
8,4/17,4
0,6/0,6
1) lainsäädöstä riippuen ei eBike:n akun kautta toimiva valaistus ole
mahdollinen kaikissa maakohtaisissa malleissa
2) Jännitteen suuruus on esiasetettu ja vain valtuutettu pyöräkauppias
voi muuttaa sitä.
3) Varmista lamppujen vaihdossa, että ne ovat yhteensopiva Boschin
eBike-järjestelmän kanssa (kysy polkupyöräkauppiaalta) ja vastaavat
ohjeenmukaista jännitettä. Pyörään saa vaihtaa vain saman jännitteisiä
lamppuja.
Väärin asennetut lamput voivat rikkoutua!
OBJ_BUCH-2793-001.book Page 1 Friday, April 1, 2016 9:50 AM
Suomi2
0 275 007 ADC | (1.4.16) Bosch eBike Systems
Asennus
Akun asennus ja irrotus
Kun haluat asentaa tai irrottaa eBike-pyörän eBike-akun, lue
akun käyttöohjekirja ja noudata siinä annettuja ohjeita.
Nopeusanturin tarkistus (katso kuva A)
Nopeusanturin 2 ja siihen kuuluvan puolamagneetin 3 tulee
olla niin asennettuja, että pyörän pyöriessä yhden kierroksen
puolamagneetti liikkuu nopeusanturin ohi vähintään 5 mm ja
korkeintaan 17 mm etäisyydellä.
Huomio: Jos nopeusanturin 2 ja pinnamagneetin 3 keskinäi-
nen väli on liian suuri, tai jos nopeusanturia 2 ei ole kiinnitetty
kunnolla paikalleen, nopeusmittarin näyttö ei toimi enää, ja
eBike-moottori käy hätäkäyttöohjelmalla.
Avaa siinä tapauksessa pinnamagneetin 3 ruuvi ja kiinnitä pin-
namagneetti pinnaan niin, että se kulkee oikealla etäisyydellä
nopeusanturin merkin ohi. Jos nopeusmittarin näyttöön ei tu-
le tämänkään jälkeen nopeutta, käänny valtuutetun polkupyö-
räliikkeen puoleen.
Käyttö
Käyttöönotto
Edellytykset
eBike-järjestelmä voidaan aktivoida vain seuraavien edelly-
tysten täyttyessä:
Riittävästi ladattu akku on asennettu paikalleen (katso
akun käyttöohjeet).
Ajotietokone on asennettu oikein pidikkeeseen (katso
ajotietokoneen käyttöohjeet).
Nopeusanturi on liitetty oikein paikalleen (katso
”Nopeusanturin tarkistus”, sivu Suomi2).
eBike-järjestelmän käynnistys ja pysäytys
eBike-järjestelmän käynnistykseen sinulla on seuraavat
mahdollisuudet:
Jos ajotietokone on jo pidikkeeseen asetuksen yhteydessä
päällä, eBike-järjestelmä kytkeytyy automaattisesti päälle.
Paina ajotietokone ja eBike-akku asennettuina lyhyesti ajo-
tietokoneen virtapainiketta (katso ajotietokoneen käyttö-
ohjeet).
Paina ajotietokone asennettuna eBike-akun virtapainiketta
(katso akun käyttöohjeet).
Moottori aktivoituu heti kun alat polkea polkimilla (paitsi talu-
tusavun toiminnossa, katso ”Talutusavun kytkeminen päälle
ja pois”, sivu Suomi3). Moottoriteho määräytyy ajotietoko-
neeseen säädetystä tehostustasosta.
Heti kun normaalikäytössä lopetat paineen polkimelta tai heti,
kun olet saavuttanut nopeuden 25 km/h, eBike-käyttölaite
kytkee tehostuksen pois päältä. Käyttölaite aktivoituu uudel-
leen heti, kun painat poljinta ja nopeus on alle 25 km/h.
eBike-järjestelmän pysäyttämiseen sinulla on seuraavat
mahdollisuudet:
Paina ajotietokoneen virtapainiketta.
Kytke eBike-akku pois päältä sen virtapainikkeesta (katso
akun käyttöohjeet).
Ota ajotietokone pois pidikkeestä.
Jos eBike:a ei liikuteta noin 10 minuuttiin, eikä mitään ajo-
tietokoneen painiketta paineta, eBike-järjestelmä kytkeytyy
automaattisesti pois päältä energian säästämiseksi.
eShift (valinnainen)
Automaattisten vaihteenvaihtojärjestelmien ja eBike-järjes-
telmän välistä yhteyttä kutsutaan eShiftiksi. Valmistaja on
tehnyt eShift-komponenttien sähköliitännän käyttöyksik-
köön. Automaattisten vaihteenvaihtojärjestelmien käyttö on
kuvattu ajotietokoneen käyttöohjeissa.
Tehostustason asetus
Voit säätää ajotietokoneen välityksellä, kuinka voimakkaasti
eBike-moottori tehostaa polkemista. Tehostustasoa voidaan
muuttaa milloin tahansa, myös ajon aikana.
Huomio: Yksittäisissä malleissa on mahdollista, että tehos-
tustaso on valmiiksi asetettu, jolloin sitä ei voi muuttaa. On
myös mahdollista, että valittavissa on tässä esitettyä vähem-
män tehostustasoja.
Käytettävissä on korkeintaan seuraavat tehostustasot:
”OFF”: Moottorilla tehostus on kytketty pois päältä, eBike-
pyörää voidaan ajaa normaalin polkupyörän tapaan yksin-
omaan polkemalla. Talutusapua ei voida aktivoida tällä te-
hostustasolla.
”ECO”: aktiivinen tehostus suurimmalla tehokkuudella
suurinta mahdollista toimintamatkaa varten
”TOUR”: tasainen tehostus pitkiä toimintamatkoja varten
”SPORT”: voimakas tehostus urheilulliseen ajoon mäkisil-
lä osuuksilla sekä kaupunkiliikenteeseen
”TURBO”: suurin tehostus suurella poljinnopeudella urhei-
lulliseen ajoon
Käytettävä moottoriteho näytetään ajotietokoneen näytöllä.
Suurin mahdollinen moottoriteho riippuu valitusta tehostus-
tasosta.
Tehostustaso Tehostuskerroin*
”ECO”
40 %
”TOUR”
100 %
”SPORT”
150 %
”TURBO”
250 %
* Moottorin teho saattaa poiketa yksittäisissä malleissa.
OBJ_BUCH-2793-001.book Page 2 Friday, April 1, 2016 9:50 AM
Suomi3
Bosch eBike Systems 0 275 007 ADC | (1.4.16)
Talutusavun kytkeminen päälle ja pois
Talutusapu keventää eBike:n taluttamista. Nopeus tätä toi-
mintoa käytettäessä riippuu valitusta vaihteesta ja voi olla
korkeintaan 6 km/h. Mitä pienempi valittu vaihde on, sitä pie-
nempi on talutusaputoiminnon nopeus (täydellä teholla).
Toimintoa talutusapua saa käyttää ainoastaan eBike:a
talutettaessa. Jos eBike:n pyörät eivät kosketa maata ta-
lutusapua käytettäessä, on olemassa loukkaantumisvaara.
Aktivoi talutusapu ajotietokoneen painikkeen ”WALK” lyhy-
ellä painalluksella. Paina aktivoinnin jälkeen painike ”+”
3 sekunnin kuluessa pohjaan ja pidä se painettuna. eBike:n
moottori kytkeytyy päälle.
Huomio: Talutusapua ei voi aktivoida tehostustasolla ”OFF”.
Talutusapu kytkeytyy pois päältä heti kun jokin seuraavista
tilanteista tapahtuu:
Vapautat painikkeen ”+”,
eBike:n pyörät lukkiutuvat (esim. jarrutuksen tai estee-
seen törmäämisen takia),
nopeus ylittää 6 km/h tason.
Huomio: Joissakin järjestelmissä talutusapu voidaan käyn-
nistää suoraan ”WALK”-painiketta painamalla.
Polkujarrutoiminto (valinnainen)
Polkujarrutoimintoisissa polkupyörissä polkimet pyörivät mu-
kana talutusavun ollessa päällä. Jos jarrutat pyörivillä polki-
milla, talutusapu kytkeytyy pois päältä.
Polkupyörän valojen päälle-/poiskytkentä
Mallissa, jossa ajovalot saavat sähkövirran eBike-järjestelmän
kautta, etuvalo ja takavalo voidaan kytkeä ajotietokoneen vä-
lityksellä samanaikaisesti päälle tai pois.
Ajovihjeitä eBike-järjestelmän käyttöön
Milloin eBike-käyttölaite toimii?
eBike-käyttölaite tehostaa ajoa aina, kun poljet. Polkematta
tehostus ei toimi. Moottorin teho riippuu aina siitä voimasta,
jolla poljet.
Kun käytät vähän voimaa, tehostus on pienempi kuin paljon voi-
maa käyttäessäsi. Tämä pätee riippumatta tehostustasosta.
eBike-käyttölaite kytkeytyy automaattisesti pois yli 25 km/h
nopeudessa. Kun nopeus putoaa alle 25 km/h, käyttölaite on
automaattisesti taas käytettävissä.
Poikkeuksen muodostaa työntöaputoiminto, jossa eBike:a
työntää alhaisella nopeudella polkimia polkematta. Polkimet
saattavat pyöriä työntöapua käytettäessä.
Voit myös milloin vain ajaa eBike:a ilman tehostusta kuten
tavallista polkupyörää, joko kytkemällä eBike-järjestelmä pois
päältä tai asettamalla tehostustaso asentoon ”OFF”. Sama
koskee tilannetta, jolloin akku on tyhjä.
eBike-järjestelmän yhteispeli vaihteiden kanssa
Käytä vaihteita kuten tavallisessa polkupyörässä myös eBike-
käyttölaiteen kanssa (noudata eBike:n käyttöohjetta).
Kaikessa vaihtamisessa on suositeltavaa hetkeksi keskeyttää
polkeminen vaihtamisen ajaksi. Tällöin vaihtaminen on hel-
pompaa ja voimansiirron kuluminen on pienempi.
Valitsemalla vaihde oikein voit nostaa nopeutta ja pidentää
toimintamatkaa käyttövoimaa lisäämättä.
Ensimmäisten kokemusten hankkiminen
On suositeltavaa hankkia ensimmäiset kokemukset eBike:n
kanssa muualla kuin vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla.
Kokeile erilaisia tehostustasoja. Aloita pienimmästä tehostus-
tasosta. Heti kun taso tuntuu sopivalta, voit ajaa eBike-pyöräl-
lä liikenteessä muiden polkupyörien tapaan.
Kokeile eBike:si toimintamatkaa erilaisissa olosuhteissa,
ennen kuin suunnittelet pitkiä, vaativia matkoja.
Toimintamatkaan vaikuttavat tekijät
Toimintasäteeseen vaikuttavat monet eri tekijät, esimerkiksi:
–Tehostustaso
–Nopeus
–Vaihteiden vaihto
Rengastyyppi ja rengaspaineet
Akun ikä ja kunto
Reitin profiili (mäet) ja laatu (ajoradan pinta),
Vastatuuli ja ympäristön lämpötila
eBike:n, ajajan ja mukana kuljetettavien tavaroiden paino
Tästä syystä toimintamatkaa ei voi arvioida tarkalleen etukä-
teen liikkeellelähdön yhteydessä ja ajon aikana. Seuraavat pe-
riaatteet ovat kuitenkin voimassa:
–eBike-moottorin samalla tehostustasolla: Mitä vähemmän
voimaa sinun täytyy käyttää tietyn nopeuden saavuttami-
seen (esimerkiksi vaihteiston optimaaliseksi käyttämisek-
si), sitä vähemmän eBike-moottori kuluttaa energiaa ja sitä
pidempi akun toimintasäde.
–Mitä suuremman tehostustaseen valitset muuten saman-
laisissa olosuhteissa, sitä lyhyemmäksi muodostuu toimin-
tamatka.
eBike:n hoito ja käsittely
Noudata eBike-komponenttien käyttö- ja säilytyslämpötiloja.
Suojaa käyttövoimayksikkö, ajotietokone ja akku äärimmäi-
siltä lämpötiloilta (vältä esim. voimakasta auringonpaistetta
ilman samanaikaista tuuletusta). Komponentit (erityisesti
akku) voivat vahingoittua äärimmäisten lämpötilojen takia.
OBJ_BUCH-2793-001.book Page 3 Friday, April 1, 2016 9:50 AM
Suomi4
0 275 007 ADC | (1.4.16) Bosch eBike Systems
Hoito ja huolto
Huolto ja puhdistus
Varmista lamppujen vaihdossa, että ne ovat yhteensopiva Bo-
schin eBike-järjestelmän kanssa (kysy polkupyöräkauppiaal-
ta) ja vastaavat ohjeenmukaista jännitettä. Pyörään saa vaih-
taa vain saman jännitteisiä lamppuja.
Komponentteja (mukaan lukien moottoriyksikkö) ei saa upot-
taa veteen eikä puhdistaa painevedellä.
Tarkistuta eBike-järjestelmän tekniikka vähintään kerran vuo-
dessa (mm. mekaniikka ja järjestelmäohjelmiston versio).
Käänny valtuutetun polkupyöräkauppiaan puoleen eBike:n
huoltoa ja korjauksia varten.
Asiakaspalvelu ja käyttöneuvonta
Käänny valtuutetun polkupyöräkauppiaan puoleen kaikissa
eBike-järjestelmään ja sen osiin liittyvissä kysymyksissä.
Valtuutettujen polkupyöräkauppiaiden yhteystiedot löydät in-
ternetsivulta www.bosch-ebike.com
Hävitys
Kun käyttövoimayksikkö, ajotietokone ja sen käyt-
töyksikkö, akku, nopeusanturi, tarvikkeet ja pakkauk-
set halutaan hävittää, ne tulee toimittaa ympäristöys-
tävälliseen kierrätykseen.
Älä heitä eBike:a tai sen osia talousjätteisiin!
Vain EU-maita varten:
Eurooppalaisen direktiivin 2012/19/EU mukaan
käyttökelvottomat sähkölaitteet ja eurooppalai-
sen direktiivin 2006/66/EY mukaan vialliset tai
loppuun käytetyt akut/paristot täytyy kerätä
erikseen ja toimittaa ympäristöystävälliseen
kierrätykseen.
Oikeus teknisiin muutoksiin pidätetään.
OBJ_BUCH-2793-001.book Page 4 Friday, April 1, 2016 9:50 AM
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50

Cannondale Bosch Omistajan opas

Kategoria
Bicycle accessories
Tyyppi
Omistajan opas