10
ruostumaton lämminvesivaraaja. Varaajaan mahtuu 7 litraa
suolatonta vettä, josta saadaan äärimmileen
hyödynnettynä n. 12,5 litraa 40
°
C:sta vettä.
Lämminvesivaraajaa käytettäessä pannu on käynnistet-
tävä noin 20 minuuttia etukäteen ja sen on saavutettava
maksimaalinen pannulämpötila mahdollisen suuren
kuuman veden määrän saamiseksi. Sähköpatruunaa
käytettäessä kaasun sijasta kuumentumiseen kuluu
enemmän aikaa.
Huuhtele lämminvesivaraaja aina perusteellisesti ennen sen
käyttöä, erityisesti pitemmän seisokin jälkeen.
HUOM! Vaikka lämminvesivaraaja on pakkaselta
suojattu, on puhdas vesi aina tyhjennettävä varaajasta
pakkasvaaran esiintyessä vaunun ollessa käyttämät-
tömänä.
Tyhjennä varaaja näin:
Tyhjennä puhdasvesisäiliö. Avaa tyhjennyshana vesijoh-
dossa (kuva 6 b) sekä varaajan ilmaruuvi (kuva 6 c) ja
tyhjennä vesi ulos. Jos tyhjennyshana ei ole käytössä,
irrota sen sijaan letku varaajan nipasta. Anna tilanteen olla
tällainen ennen vaunun uudelleenkäyttöä.
Jos vaunu on varustettu paineohjatulla pumpulla, tämän
pumpun on oltava kytkettynä päälle. Tyhjennä vedet
järjestelmästä. Avaa vesihanat ja antamalla veden tyhjen-
tyä siihen asti, kunnes ilmaa virtaa ulos. Sulje pumppu.
Avaa tyhjennyshana vesijohdossa (kuva 6 b) sekä ilmaruuvi
(kuva 6 c) kuumentimessa. Anna tilanteen olla tällainen,
kunnes vaunua käytetään uudelleen.
5:0 Lämpöjärjestelmän hoito
Tarkista säännöllisesti lämpöjärjestelmän nestetaso
pannun paisuntasäiliössä. Tason on oltava noin 1 cm
päässä kylmän pannun minimiviivan yläpuolella.
Järjestelmä on täytettävä 40-prosenttisella glykoliseoksel-
la, jollaista käytetään automoottoreissa (ei dieselissä). Jos
lämpölaitteisto asetetaan alle -25
o
C olevien lämpötilojen
alaiseksi, on glykolipitoisuutta nostettava, ei kuitenkaan
yli 50 prosenttiin.
Glykolipitoisuutta on valvottava ennen uuden nesteen
täyttöä. Tämä tehdään liian suuren glykolipitoisuuden
estämiseksi nesteseoksessa.
Glykoliseos on vaihdettava joka toinen vuosi, sen
ominaisuuksien esimerkiksi korroosionsuojan suhteen
huonontuessa.
Älä koskaan anna lämpöjärjestelmän tyhjentyä glykoli-
nesteestä.
Jos nestepinnan taso paisuntasäiliössä laskee muun kuin
pelkän haihtumisen johdosta, tarkista kaikki jatkokset,
tyhjennyshana ja ilmaruuvit vuotojen suhteen. Jos
glykolivesi on vuotanut ulos, huuhtele säiliö vedellä ja kuivaa
se.
Tarkista myös säännöllisesti nestekaasujärjestelmä
kytkimien ja letkujen tiiviyden varmistamiseksi. Nestekaa-
suletkut on vaihdettava joka toinen vuosi niiden kuivuessa
ja halkeillessa, mikä aiheuttaa mahdollisen vuodon.
Nesteen täyttö:
Tarkista, että vaunu on vaakasuorassa ennen täyttöä, niin
että ilmataskuja ei pääse muodostumaan. Tarkista, että
ilmaruuvit ja tyhjennyshana ovat suljettuina. Ota pois
ylempi etulevy (katso kuva 7) vedä sitä ylöspäin, alareunaa
ulospäin ja sitten alaspäin. Irrota pumppumutteri ja nosta
pumppu ylös. Pidä glykoliseos paisuntasäiliössä.
HUOM! Spriitä ei saa käyttää ruostesuoja-aineena.
Jäähdytinsementtiä ei saa sekoittaa järjestelmään.
5:1 Järjestelmän tuuletus
Järjestelmää täytettäessä voi esiintyä ilmataskuja putkijär-
jestelmän asennustavasta riippuen. Hyvänä tuntomerkkinä
on se, että järjestelmässä on ilmaa, kun lämpöä tulee
vain muutamiin metreihin putkea, vaikka kiertoneste-
pumppu on käytössä.
Suorita tuuletus näin:
Pannuu on oltava käytössä ja kiertonestepumpun poissa
päältä. Aloita avaamalla ilmaruuvit (katso vaunun ohjekirjaa
ilmaruuvien sijainnin suhteen). Anna ruuvien olla avoinna ,
kunnes vettä tulee ulos putkesta. Käynnistä
kiertonestepumppu ja anna sen käydä hetken aikaa. Tar-
kista sitten, ovatko putket ja lämpöpatterit lämmenneet
vaunussa.
Jos esiintyy vaikeuksia ilman saamiseksi ulos
järjestelmästä, voidaan menetellä seuraavalla
tavalla:
Pysäytä kiertonestepumppu. Nosta autoa ylös takaa tai
aseta se kaltevaaan rinteeseen (katso kuva 8). Anna auton
olla tässä asennossa muutamien minuuttien ajan, niin että
ilma pääsee kulkemaan ylöspäin järjestelmässä. Avaa
ilmaruuvi korkeimmassa kohdassa ja pidä se avoinna,
kunnes kaikki ilma on tullut ulos. Nosta sitten auton
etupäätä ja aseta se samalla tavoin vastaavaan asentoon
(katso kuva 9). Pidä auto vaakasuorassa ja käynnistä kier-
tonestepumppu. Kun ulosvirtaus- ja palautusputki ovat
suunnilleen yhtä kuumia, ei järjestelmässä ole enää ilmaa.
Asuntovaunua tuuletettaessa on helpointa nostaa ja
laskea vaunua tukipyörän tai -jalkosen avulla.
Järjestelmän ollessa täytettynä uudelleen voi pieniä ilma-
kuplia muodostua paisuntasäiliöön. Pysäytä kiertoneste-
pumppu muutamien sekuntien ajaksi, niin nämä kuplat
katoavat.
Kuviot 8-9 A. Ilmaruuvi B. Ilma
6:0 Tärkeitä tietoja nestekaasusta
Nestekaasu on paloöljytuote, jota virallisesti kutsutaan
”kondensoituneeksi paloöljykaasuksi”. Se käsittää lähinnä
propaani- ja butaanikaasut. Propaanin etuna on se, että
se kaasuuntuu lämpötilaan -40
°
C asti, kun taas butaani
toimii huonosti alle 10
°
C lämpötilassa. Siten neste-
kaasuna käytetään lähes yksinomaan propaania.
Nestekaasu on kaasupullossa sekä nesteen että kaasun
muodossa. Pulloa täytettäessä kaasu muutetaan neste-
mäiseen muotoon puristuksen avulla. Kun pullon venttiili
avataan, kaasuneste muodostuu taas kaasuksi.
Nestekaasun palaessa syntyy vain hiilidioksidia (CO
2
) ja
vesihöyryä, mikä on sama kuin tavallisen hengitysilman
koostumus. Palamisen tekemiseksi täydelliseksi
vaaditaan hyvää ilmansyöttöä. Nestekaasu on erittäin
ympäristöystävällistä eikä aiheuta nokeutumista palaes-
saan täydellisesti. Sitä voidaan säilyttää pullossa rajoitta-
mattoman ajan sen laadun huonontumatta.
FI