FIN
- 19 -
4. Tekniset tiedot
Verkkojännite: ........................ 220-240 V ~ 50 Hz
Nimellisottoteho enint: . ................................ 35 W
Nimellisantojännite: ..6 V tasavirta / 12 V tasavirta
Nimellisantovirta 6 V: ......................................2 A
Nimellisantovirta 12 V: ....................................2 A
Akun varauskyky: .....................................3-60 Ah
5. Ennen käyttöönottoa
Ole hyvä ja noudata autosi, radiosi, navigaat-
torisi jne. käyttöohjeissa annettuja ohjeita.
Automaattilatauksen lisätiedot
Latauslaite on mikroprosessoriohjattu automaat-
tinen latauslaite, ts. se soveltuu erityisen hyvin
huoltoa tarvitsemattomien akkujen lataamiseen
sekä sellaisten akkujen pitkäaikaiseen lataa-
miseen ja lataustason säilyttämiseen, joita ei
käytetä jatkuvasti, kuten esim. museoautoissa,
vapaa-ajan ajoneuvoissa, päälläistuttavissa ruo-
honleikkureissa tms. olevat akut. Integroidun mi-
kroprosessorin vuoksi lataaminen tapahtuu use-
ammassa vaiheessa. Viimeinen eli lataustason
säilyttävä vaihe pitää lataustason 95 - 100 %:
ssa, niin että akku on aina ladattu täyteen. Lataa-
mista ei tarvitse valvoa. Älä kuitenkaan jätä pitem-
pään kestävän latausajanjakson aikana akkua
valvomatta, jotta voit erottaa latauslaitteen käsin
sähköverkosta häiriön sattuessa.
5.1 Symbolien selitys (kuva 2)
A Akun lataustila: 25 %
B Akun lataustila: 50 %
C Akun lataustila: 75 %
D Akun lataustila: 100 %
E 12 V- akun (lyijyhappoakun, AGM-akun ja
geeliakun) lataaminen 2 A latausvirralla.
F 12 V- akun (lyijyhappoakun, AGM-akun ja
geeliakun) lataaminen talvilataustavalla 2 A
latausvirralla, kun ympäristön lämpötila on –
20 °C ja +5 °C välillä. Vaara! Älä lataa jääty-
neitä akkuja.
G 6V- akun (lyijyhappoakun, AGM-akun ja geeli-
akun) lataaminen 2 A latausvirralla.
H Pinteet kiinnitetty väärin (vääriin napoihin) tai
oikosulku
5.2 Latausasetukset
Painamalla käyttötapanäppäintä (kuva 2/nro 1)
voidaan asettaa lataustoiminnot 12 V/2 A (kuva 2/
kohta E) ja 12 V/2 A talvilataus (kuva 2/kohta F)
(ks. luku 5.1).
5.3 Akun lataaminen:
•
Irroita tai poista akun tulpat (mikäli ne kuulu-
vat varustukseen) akusta.
•
Tarkasta akkusi hapon määrä. Mikäli tarpeen,
lisää tislattua vettä (jos tämä on mahdollista).
Huomio! Akkuhappo on syövyttävää. Happo-
ruiskeet on huuhdeltava heti hyvin pois run-
saalla vedellä, tarvittaessa on hakeuduttava
lääkärinhoitoon.
•
Liitä ensin punainen latausjohto akun pluss-
anapaan.
•
Liitä sitten musta latausjohto ajoneuvon koriin
kaukana akun ja polttoainejohdon läheltä.
•
Varoitus! Normaalitapauksessa miinusnapa
on liitetty runkoon ja suoritat lataamisen kuten
edellä selostettiin. Poikkeustapauksessa on
mahdollista, että plusnapa on liitetty runkoon
(plussamaadoitus). Siinä tapauksessa liitä
musta latauskaapeli akun miinusnapaan.
Yhdistä sen jälkeen punainen latauskaapeli
runkoon, pois akun ja bensiinijohdon lähet-
tyviltä.
•
Sen jälkeen kun olet liittänyt akun latauslait-
teeseen, voit liittää latauslaitteen pistorasia-
an, jossa on 230 V~50 Hz verkkovirta. Laite
tunnistaa automaattisesti siihen liitetyn akun
nimellisjännitteen (6 V tai 12 V). Liittäminen
pistorasiaan, jossa on muu verkkojännite, on
kielletty. Nimellisjännitteen mukaisesti 12 V
jännitteessä palaa LED kuva 2 / kohta E tai 6
V jännitteessä LED kuva 2 / kohta G. LED:it
kuva 2 / kohdat A-D vilkkuvat vuorotellen,
kunnes akku on ladattu täyteen (edellyttäen,
ettei se ole viallinen). Täyteen ladatussa
akussa LED:it A-D palavat jatkuvasti.
Huomio! Lataamisessa saattaa kehittyä
vaarallista paukkukaasua, sen vuoksi on väl-
tettävä kipinöiden muodostumista ja avotulta
lataamisen aikana. Räjähdysvaara!
•
Jos akun pinteet liitetään väärin, niin väärä-
napaisuussuoja varmistaa, etteivät akku ja
latauslaite vahingoitu. Jos näin on käynyt,
irrota latauslaite akusta ja verkkopistorasias-
ta. Aloita lataaminen uudelleen n. 3 minuutin
odotusajan jälkeen.
Anl_CC_BC_2_M_SPK3.indb 19Anl_CC_BC_2_M_SPK3.indb 19 26.04.2016 12:41:2326.04.2016 12:41:23