4:0 Lämminvesivaraajat
Nestekaasupannu voidaan liittää varaustoimintoinen,
ruostumaton lämminvesivaraaja. Varaajaan mahtuu 7
litraa suolatonta vettä, josta saadaan äärimmileen
hyödynnettynä n. 12,5 litraa 40
°
C:sta vettä.
Lämminvesivaraajaa käytettäessä pannu on käynnistet-
tävä noin 20 minuuttia etukäteen ja sen on saavutet-
tava maksimaa linen pannulämpötila mahdollisen suuren
kuuman veden määrän saamiseksi. Sähköpatruunaa
käytettäessä kaasun sijasta kuumentumiseen kuluu
enemmän aikaa.
Huuhtele lämminvesivaraaja aina perusteellisesti ennen
sen käyttöä, erityisesti pitemmän seisokin jälkeen.
HUOM! Vaikka lämminvesivaraaja on pakkaselta suo-
jattu, on puhdas vesi aina tyhjennettävä varaajasta
pakkasvaaran esiintyessä vaunun ollessa käyttämät-
tömänä.
Tyhjennä varaaja näin:
Tyhjennä puhdasvesisäiliö. Avaa tyhjennyshana vesi-
johdossa (kuva 6b) sekä varaajan ilmaruuvi (kuva 6c) ja
tyhjennä vesi ulos. Jos tyhjennyshana ei ole käytössä,
irrota sen sijaan letku varaajan nipasta. Anna tilanteen
olla tällai nen ennen vaunun uudelleenkäyttöä.
Jos vaunu on varustettu paineohjatulla pumpulla, tämän
pumpun on oltava kytkettynä päälle. Tyhjennä vedet jär-
jestelmästä. Avaa vesihanat ja antamalla veden tyhjentyä
siihen asti, kunnes ilmaa virtaa ulos. Sulje pumppu. Avaa
tyhjennyshana vesijohdossa (kuva 6b) sekä ilmaruuvi
(kuva 6c) kuumentimessa. Anna tilanteen olla tällainen,
kunnes vaunua käytetään uudelleen.
5:0 Lämpöjärjestelmän hoito
Tarkista säännöllisesti lämpöjärjestelmän nestetaso pan-
nun paisuntasäiliössä. Tason on oltava noin 1 cm päässä
kylmän pannun minimiviivan yläpuolella.
Järjestelmä on täytettävä 40-prosenttisella glykoli-
seoksella, jollaista käytetään automoottoreissa (ei die-
selissä). Jos lämpölaitteisto asetetaan alle -25
°
C olevien
lämpötilojen alaiseksi, on glykolipitoisuutta nostettava, ei
kuitenkaan yli 50 prosenttiin.
Glykolipitoisuutta on valvottava ennen uuden nesteen
täyttöä. Tämä tehdään liian suuren glykolipitoisuuden
estämiseksi nesteseoksessa.
Glykoliseos on vaihdettava joka toinen vuosi, sen
ominaisuuk sien esimerkiksi korroosionsuojan suhteen
huonontuessa.
Älä koskaan anna lämpöjärjestelmän tyhjentyä glykoli-
nestees tä.
Jos nestepinnan taso paisuntasäiliössä laskee muun
kuin pelkän haihtumisen johdosta, tarkista kaikki jat-
kokset, tyhjennyshana ja ilmaruuvit vuotojen suhteen.
Jos glykolivesi on vuotanut ulos, huuhtele säiliö vedellä
ja kuivaa se.
Tarkista myös säännöllisesti nestekaasujärjestelmä
kytkimien ja letkujen tiiviyden varmistamiseksi. Neste-
kaasuletkut on vaihdettava joka toinen vuosi niiden
kuivuessa ja halkeilles sa, mikä aiheuttaa mahdollisen
vuodon.
Nesteen täyttö:
Tarkista, että vaunu on vaakasuorassa ennen täyttöä,
niin että ilmataskuja ei pääse muodostumaan. Tarkista,
että ilmaruuvit ja tyhjennyshana ovat suljettuina. Ota pois
ylempi etulevy (katso kuva 7) vedä sitä ylöspäin, alareu-
naa ulospäin ja sitten alaspäin. Irrota pumppu mutteri ja
nosta pumppu ylös. Pidä glykoliseos paisunta säiliössä.
HUOM! Spriitä ei saa käyttää ruostesuoja-aineena.
Jäähdytin sementtiä ei saa sekoittaa järjestelmään.
5:1 Järjestelmän tuuletus
Järjestelmää täytettäessä voi esiintyä ilmataskuja
putkijär jestelmän asennustavasta riippuen. Hyvänä
tunto merkkinä on se, että järjestelmässä on ilmaa, kun
lämpöä tulee vain muutamiin metreihin putkea, vaikka
kiertoneste pumppu on käytössä.
Suorita tuuletus näin:
Pannun on oltava käytössä ja kiertonestepumpun poissa
päältä. Aloita avaamalla ilmaruuvit (katso vaunun ohje-
kirjaa ilma ruuvien sijainnin suhteen). Anna ruuvien olla
avoinna , kunnes vettä tulee ulos putkesta. Käynnistä
kiertonestepumppu ja anna sen käydä hetken aikaa.
Tarkista sitten, ovatko putket ja lämpöpatterit lämmen-
neet vaunussa.
Jos esiintyy vaikeuksia ilman saamiseksi ulos
järjestelmästä, voidaan menetellä seuraavalla
tavalla:
Pysäytä kiertonestepumppu. Kampea tukipyörä alas niin
pitkälle kuin se menee, niin että vaunu kallistuu eteen-
päin (katso kuva 8). Anna vaunun olla tässä asennossa
muutamien minuut tien ajan, niin että ilma pääsee kulke-
maan ylöspäin järjes telmässä. Kampea sitten tukipyörä
maksimiasentoon ja toimi samalla tavoin tämän asennon
yhteydessä (katso kuva 9). Pidä vaunu vaakasuorassa
ja käynnistä kiertonestepumppu. Kun ulosvirtaus- ja
palautusputki ovat suunnilleen yhtä kuumia, ei järjes-
telmässä ole enää ilmaa. Asunto- tai kääntö telivau nua
tuuletettaessa on helpointa käyttää kaltevaa alustaa tai
nostaa vaunua väkivivun avulla.
Järjestelmän ollessa täytettynä uudelleen voi pieniä
ilma kuplia muodostua paisuntasäiliöön. Pysäytä kierto-
nestepumppu muutamien sekuntien ajaksi, niin nämä
kuplat katoavat.
Kuviot 8-9 A. Ilmaruuvi B. Ilma
6:0 Tärkeitä tietoja nestekaasusta
Nestekaasu on paloöljytuote, jota virallisesti kutsutaan
”kondensoituneeksi paloöljykaasuksi”. Se käsittää lä-
hinnä propaani- ja butaanikaasut. Propaanin etuna on
se, että se kaasuuntuu lämpötilaan -40
°
C asti, kun taas
butaani toimii huonosti alle 10
°
C lämpötilassa. Siten
neste kaasuna käytetään lähes yksinomaan propaania.
Nestekaasu on kaasupullossa sekä nesteen että kaasun
muodos sa. Pulloa täytettäessä kaasu muutetaan neste-
mäiseen muotoon puristuksen avulla. Kun pullon venttiili
avataan, kaasuneste muodostuu taas kaasuksi.
Nestekaasun palaessa syntyy vain hiilidioksidia (CO
2
)
ja vesihöyryä, mikä on sama kuin tavallisen hengitysil-
man koostumus. Palamisen tekemiseksi täydelliseksi
FI