52
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
ABB:n lähtökohtana voiteluvälejä määriteltäessa on
käyttövarmuus. Siksi noudatamme L
1
-periaatetta, joka
tarkoittaa, että 99 % moottoreista toimii häiriöttömästi
voiteluvälin ajan. L
1
-menetelmän mukaisesti voiteluvälit
ovat seuraavat:
Runko- Voiteluai- 3600 3000 1800 1500 1000 500-900
koko nemäärä r/min r/min r/min r/min r/min r/min
g/laakeri
Kuulalaakerit
Voiteluväli käyttötunteina
112 10 10000 13000 18000 21000 25000 28000
132 15 9000 11000 17000 19000 23000 26500
160 25 7000 9500 14000 17000 21000 24000
180 30 6000 8000 13500 16000 20000 23000
200 40 4000 6000 11000 13000 17000 21000
225 50 3000 5000 10000 12500 16500 20000
250 60 2500 4000 9000 11500 15000 18000
280 70 2000 3500 8000 10500 14000 17000
315 90 2000 3500 6500 8500 12500 16000
355 120 1200 2000 4200 6000 10000 13000
400 120 1200 2000 4200 6000 10000 13000
Rullalaakerit
Voiteluväli käyttötunteina
160 25 3500 4500 7000 8500 10500 12000
180 30 3000 4000 7000 8000 10000 11500
200 40 2000 3000 5500 6500 8500 10500
225 50 1500 2500 5000 6000 8000 10000
250 60 1300 2000 4500 5700 7500 9000
280 70 1000 1700 4000 5300 7000 8500
315 90 1000 1700 3300 4300 6000 8000
355 120 400 1000 2000 3000 5000 6500
400 120 400 1000 2000 3000 5000 6500
Taulukko koskee vaakasuoraan asennettuja moottoreita.
Pystysuoraan asennettujen moottorien voiteluvälit ovat
puolet taulukon arvoista.
Taulukossa mainitut voiteluainemäärät täytyy kaksinker-
taistaa, mikäli käytetään automaattivoitelua.
Taulukkoarvot on laskettu moottorin käydessä nimellis-
teholla ja ympäristön lämpötilan ollessa noin + 25°C ja
laakerilämpötila noin +80°C.
Arvot puolitetaan, jos laakerin lämpötila nousee 15°C.
Arvot voidaan hyvissä olosuhteissa kaksinkertaistaa ,
jos laakerilämpötila on +70°C tai alempi.
VAROITUS
Voiteluaineen ja laakerin maksimikäyttölämpötilaa
ei saa ylittää.
Korkeat nopeudet, esim. taajuusmuuttajakäytössä, tai
hitaat käytöt raskaasti kuormitettaessa, lyhentävät
voiteluvälejä. Pyydä ohjeita ABB moottorimyynnistä
näissä tapauksissa.
Nopeuden kaksinkertaistaminen lyhentää voiteluvälejä n.
40%:iin taulukon arvoista.
Laakereiden soveltuvuus suuriin nopeuksiin on myös
tarkistettava.
Huolto ja voitelu
Yleinen tarkistus
- Pidä moottori puhtaana ja huolehdi
jäähdytysilman vapaasta kulusta.
- Seuraa tiivisteiden (esim. V-rengas) kuntoa ja
uusi ne tarvittaessa.
- Seuraa kytkentöjen ja kiinnitysruuvien kuntoa.
- Tarkkaile laakerien kuntoa laakeriääntä kuuntele-
malla, laakerien tärinää tai lämpötilaa mittaamal-
la, poistuvaa voiteluainetta tarkkailemalla tai
SPM-valvontalaitteilla.
* Kun muuttumista alkaa tapahtua, avaa
moottori ja tarkista osat ja uusi ne tarvit-
taessa.
Voitelu
Kestovoidelluilla laakereilla varustetut moottorit
Runkokokoon 180 saakka moottorit on vakiona varustet-
tu kestovoidelluilla laakereilla, tyypit Z tai 2Z.
Laakerityypit on lueteltu tuote-esitteissä ja moottori-
koosta 112 alkaen laakerityypit on mainittu myös
arvokilvessä.
Ohjeellinen käyttötuntien määrä, jolloin moottorit ovat
edelleen hyvin voideltuja, L
1
-periaatteen mukaisesti
ympäristön lämpötilan ollessa + 25 °C;
32 000 - 45 000 käyttötuntia 4-napaisille koneille
1)
16 000 - 26 000 käyttötuntia 2- ja 2/4-napaislle koneille
1)
Lyhyemmät ajat ovat voimassa IEC-runkokooltaan
isommille moottoreille
1)
Riippuen sovelluksesta ja kuormitus olosuhteista,
katso kyseisen moottorin tuote-esitteestä.
Pystyasentoon asennettujen moottoreiden voitelu
välit ovat puolet yllämainituista arvoista.
Voitelunipoilla varustetut moottorit
VAROITUS
Varo pyöriviä osia!
- Jos voiteluaineen poistoaukot on varustettu
tiivistystulpilla, poista ne voitelun ajaksi.
- Purista uutta voiteluainetta laakereihin, kunnes
vanha voiteluaine on täysin vaihtunut.
- Anna moottorin pyöriä 1-2 tuntia varmistaaksesi,
että ylimääräinen voiteluaine on poistunut. Sulje
tiivistystulpilla varustetut poistoaukot.
Moottorin voitelu suoritetaan yleensä moottorin
pyöriessä, mutta voitelu voidaan suorittaa myös moot-
torin ollessa pysähtyneenä. Tällöin lisätään ensin vain
puolet suositellusta voiteluainemäärästä ja annetaan
koneen käydä täydellä teholla noin viisi minuttia. Kun
moottori on pysähtynyt lisätään voiteluainetta,kunnes
vanha voiteluaine on täysin vaihtunut. Moottorin
annetaan pyöriä 1-2 tuntia ja sen jälkeen suljetaan
tiivistystulpilla varustetut poistoaukot.
Mikäli voitelu tapahtuu automaattisesti, poista tiivistys-
tulpat poistoaukoista pysyvästi.
Jos moottorissa on voiteluohjekilpi, noudata siinä olevia
arvoja.