ABB M2A Series Instructions Manual

Tyyppi
Instructions Manual
Machine Instructions
Induction motor
Machine Instructions GB 3
Drehstrom-Käfigläufermotor
Betriebsanleitung DE 10
Moteur à cage
Notice technique FR 18
Motores de jaula de ardilla
Instrucciones ES 26
Motore a gabbia di scoiattolo
Istruzioni IT 34
Kortsluten motor
Motorinstruktioner SE 42
Oikosulkumoottori
Asennus- ja hoito-ohje FI 49
49
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
ASENNUS- JA HOITO-OHJE
HUOM!
Näitä ohjeita on noudatettava varmistaaksemme moot-
torin turvallisen ja oikean asennuksen, käytön ja huol-
lon. Henkilöiden, jotka asentavat, käyttävät tai huoltavat
koneitamme on tunnettava hoito- ja asennusohjeet.
Ohjeiden laiminlyöti saattaa aiheuttaa takuun
raukeamisen.
Vaatimustenmukaisuusvakuutus
Jokaiselle koneelle annetaan erikseen
vaatimustenmukaisuusvakuutus pienjännitedirektiivin
73/23/EEC ja direktiivin muutoksen 93/68/EEC mukaan.
Vaatimustenmukaisuusvakuutus täyttää myös
yhdenmukaisuusvakuutukselle asetetut vaatimukset,
konedirektiivin 98/37/EEC mukaan.
Voimassaolo
Ohje on voimassa seuraaville ABB Motorsin sähkö-
koneille; sekä moottori- että generaattorikäytöissä:
Tyyppi MT*, MBT*, MXMA
Tyyppi M2A*/M3A*, M2B*/M3B*, M2C*/M3C*, M2F*/
M3F*, M2L*/M3L*, M2M*/M3M*, M2R*/M3R*
runkokokoluokissa 63-400.
(lisäohjeita voidaan tarvita joissain konetyypeissä, jotka
on tarkoitettu erikoiskäyttöihin ja/tai ovat
erikoisrakenteisia.)
Käyttöönotto (käynnistys)
Vastaanottotarkastus
Tarkista heti vastaanoton jälkeen, ettei moottori ole
vahingoittunut ulkoisesti ja tarvittaessa ota välittömästi
yhteyttä kuljetusliikkeeseen.
Tarkista kaikki arvokilven tiedot, etenkin jännite ja
kytkentä (tähti tai kolmio). Moottorikoosta 112 alkaen
on myös laakerityyppi mainittu arvokilvessä.
Pyöritä akselia käsin varmistuaksesi, että se pyörii
vapaasti, poista mahdollinen kuljetuslukitus.
Rullalaakereilla varustetut moottorit:
Moottorin käyttö ilman säteittäistä kuormitusta akselille
saattaa vahingoittaa rullalaakereita.
Viistokuulalaakerilla varustetut moottorit:
Moottorin käyttö ilman oikean suuntaista aksiaalivoiman
kuormitusta akselille saattaa vahingoittaa viistokuula-
laakeria.
Jälkivoitelulaitteilla varustetut moottorit:
Moottoria käynnistettäessä ensimmäistä kertaa lisätään
vähintään taulukossa annettu voiteluainemäärä kunnes
uutta voiteluainetta tulee poistoaukosta.
Tarkemmat ohjeet katso kohdasta “Voitelunipoilla varus-
tetut moottorit” sivulla 52.
Eristysvastuksen tarkistaminen
Mittaa eristysvastus ennen käyttöönottoa ja epäillessäsi
käämityksen olevan kostea.
Eristysvastuksen täytyy ylittää seuraava ohjearvo,
mitattuna + 25°C lämpötilassa:
10 M ohm (mitattu 500 V dc Megger)
VAROITUS
Käämityksen sähkövaraus on purettava välittö-
mästi mittauksen jälkeen sähköiskun välttämisek-
si.
Ellei eristysvastusmittauksessa saavuteta ohjearvoa,
käämitys on liian kostea ja se on kuivattava uunissa.
Uunin lämpötilan on oltava 90°C 12-16 tunnin ajan, ja
sen jälkeen 105°C 6-8 tunnin ajan. Lämmityksen ajaksi
on mahdolliset vesireikien tulpat poistettava.
Meriveden kastelemat käämitykset on useimmiten
käämittävä uudestaan.
Suora tai tähtikolmiokäynnistys:
Vakioyksinopeusmoottorin liitäntäkotelossa on yleensä
kuusi staattoriliitintä ja ainakin yksi maadoitusliitin.
Maadoitus on hoidettava paikallisten määräysten mu-
kaan ennen moottorin kytkemistä verkkojännitteelle.
Jännite ja kytkentä on leimattu arvokilpeen.
Suora käynnistys:
Y- tai-kytkentää voidaan käyttää. Esimerkiksi 660 VY,
380 V tarkoittaa Y-kytkentää 660 V ja-kytkentää
380 V.
Tähtikolmiokäynnistys:
Verkkojännitteen on oltava sama kuin koneen jännite
-kytkennässä.
Poista kaikki kytkentäliuskat liitäntäalustasta.
Kaksinopeus-, yksivaihe- ja erikoismoottoreilla kytkentä
on suoritettava liitäntäkotelon sisällä olevien ohjeiden
mukaisesti.
Liitännät ja pyörimissuunta
Pyörimissuunta on myötäpäivään akselin päästä katso-
en, kun vaihejärjestys L1, L2, L3 on kytketty liittimiin
kuvan 1 mukaan.
Pyörimissuunta muutetaan vaihtamalla kahden
vaihejohtimen päät keskenään.
Mikäli moottorissa on vain yhteen suuntaan pyörivä
tuuletin, tarkista, että pyörimissuunta on moottoriin
merkityn nuolen mukainen.
Käyttö
Käyttöolosuhteet
Moottorit on tarkoitettu teollisuuskäyttöihin, normaali
ympäristön lämpötilan ollessa - 25°C... + 40°C,
asennuskorkeus enintään 1000 m meren pinnasta.
50
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
Turvallisuusnäkökohtia
Pätevän, voimassaolevat turvallisuusvaatimukset
tuntevan henkilökunnan tulee asentaa ja käyttää mootto-
reita.
Turvavälineitä, jotka ovat tarpeen onnettomuuksien
estämiseksi asennuksen ja käytön yhteydessä, on
käytettävä asianomaisen maan määräysten mukaan.
VAROITUS
Pienet moottorit, jotka on suojattu päävirtapiirissä
olevilla lämpökytkimillä, voivat käynnistyä auto-
maattisesti.
Huomioitavia seikkoja
1. Moottorin päälle ei saa astua.
2. Moottorin pinta voi olla kuuma normaalikäytössä.
3. Jotkut erikoiskäytöt vaativat erikoisohjeita (esim.
taajuusmuuttajakäytöt).
4. Nostosilmukka on tarkoitettu vain moottorin
nostamiseen. Moottorin nostosilmukkaa ei saa
käyttää nostettaessa moottoria ja siihen kytkettyä
muuta laitteistoa.
Käsittely
Varastointi
Kaikki moottorit tulee varastoida sisätiloissa, kuivissa,
tärinättömissä ja pölyttömissä olosuhteissa.
Moottorin suojaamattomat kohdat (akselin päät ja laipat)
tulee suojata korroosionestoaineella.
Akselia suositellaan pyöritettävän säännöllisin väliajoin
käsin rasvan muuttumisen estämiseksi.
Mahdollisten seisontalämmitysvastusten pitäisi olla
kytkettynä.
Mikäli yksivaihemoottoreihin on asennettu
elektrolyyttiset kondensaattorit, on ne ’herätettävä’
uudelleen varastointiajan ylittäessä 1-2 vuotta. Ota
yhteyttä ABB moottorimyyntiin saadaksesi lisäohjeita.
Kuljetus
Moottorit, joissa on rullalaakerit tai viistokuulalaakerit,
tulee varustaa lukituksella kuljetuksen ajaksi.
Nostaminen
Käytä aina nostosilmukkaa konetta nostettaessa.
Saman runkokoon moottorien painopiste saattaa vaih-
della johtuen eri tehoista, asennusasennoista ja lisä-
varusteista.
Tarkista ennen nostamista, että moottorin nostosilmukat
ovat kunnossa. Vahingoittuneita nostosilmukoita ei saa
käyttää.
Kierteellä kiinnitetyt nostosilmukat täytyy kiristää ennen
nostamista. Tarvittaessa nostosilmukka on säädettävä
oikeaan asentoon sopivia aluslaattoja käyttäen.
Varmista että nostovälineet ovat oikean kokoisia ja
nostokoukut sopivat nostosilmukkoihin.
Nostettaessa on varottava vahingoittamasta moottoriin
kiinnitettyjä lisälaitteita ja kaapeleita.
Moottorin paino
Moottorin kokonaispaino vaihtelee samassa runko-
koossa, johtuen eri nimellistehosta, erilaisesta
asennusasennosta ja erilaisista lisävarusteista.
Seuraavassa taulukossa on ilmoitettu arvioidut maksimi-
painot vakiomallin moottoreille eri runkomateriaaleilla.
Tarkka paino moottoreille, joiden paino on vähintään
25 kg, on ilmoitettu arvokilvessä.
Alumiini Valurauta Teräs
Runko- Paino Lisäys Paino Paino
koko kg jarrusta kg kg
63 6 - - -
71 8 5 13 -
80 12 8 20 -
90 17 10 30 -
100 25 16 40 -
112 36 20 50 -
132 63 30 90 -
160 110 55 175 -
180 160 65 250 -
200 220 - 310 -
225 295 - 400 -
250 370 - 550 -
280 - - 800 600
315 - - 1300 1000
355 - - 2500 2200
400 - 3500 3000
Asennus
Jäähdytys
Moottoristandardien mukaan ympäristön lämpötila ei saa
ylittää + 40°C (laivamoottori standardissa + 50°C).
Tarkista, että moottorin ympärillä on tarpeeksi jäähdytyk-
sen vaatimaa etäisyyttä. Varmista, että lähellä olevat
laitteet tai pinnat eivät kuumenna moottoria liikaa.
Lisätietoja korkeammista ympäristön lämpötiloista ja
jäähdytyksestä saat ottamalla yhteyden ABB moottori-
myyntiin.
Alusta
Ostajalla on täysi vastuu alustan valmistamisesta.
Metalliset alustat on maalattava ruostumisen estämisek-
si.
Alustan on oltava tasainen ja riittävän tukeva, jotta se
kestää mahdolliset oikosulkuvoimat. Alustan pitää olla
niin mitoitettu, että vältetään resonanssien aiheuttamat
värähtelyt.
Jalkalaatat
Kiinnitä jalkalaatat moottorin jalkoihin ja asenna väliin
1-2 mm levy.
Kohdista moottori käyttäen sopivia työvälineitä.
Vala laatta betoniin, tarkista kohdistus ja poraa reiät
ohjaustapeille.
51
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
Vesireiät
Varmista aina, että avoimet vesireiät ovat alaspäin, kun
asennusasento poikkeaa normaalista.
Moottorit, joiden vesirei’issä on suljettavat muovitulpat,
toimitetaan tulpat avoinna.
Erittäin pölyisissä oloissa kaikki vesireiät tulee sulkea.
Linjaus
Oikea linjaus on erittäin tärkeää laakerivaurioiden,
tärinän ja akselitapin murtumisen estämiseksi.
Kiristyskiskot ja hihnakäytöt
Kiinnitä moottori kiristyskiskoihin kuvan 2 mu-
kaan.
Asenna kiristyskiskot vaakasuoraan samaan
tasoon.
Tarkista, että moottorin akseli on samassa
suunnassa käyttöakselin kanssa.
Hihnat tulee kiristää toimittajan ohjeiden mukaan.
VAROITUS
Liiallinen hihnojen kiristys vaurioittaa laakereita ja
voi aiheuttaa akselin katkeamisen.
Älä ylitä maksimihihnavoimia (laakerin radiaalikuormi-
tuksia), jotka on ilmoitettu tuote-esitteissä.
Kytkentä
Vakiomallin moottoreissa liitäntäkotelo on moottorin
päällä, kaapeliaukot molempiin suuntiin.
Erikoisratkaisuna tietyt moottorit voidaan varustaa
4 x 90° käännettävällä moottorin päällä olevalla
liitäntäkotelolla tai sivulle asennettavalla liitäntäkotelolla.
Nämä vaihtoehdot on kuvattu tuote-esitteissä.
Käyttämättömät kaapeliaukot täytyy sulkea.
Moottorin pääliittimien ja maadoitusliittimien lisäksi
liitäntäkotelossa voi olla kytkennät termistoreille,
seisontalämmitysvastuksille, bimetallikytkimille, tai
PT100 vastuselementeille.
VAROITUS
Jännite voi olla kytkettynä moottorin seisoessa
liitäntäkotelon sisällä lämmitysvastuksille tai suo-
raan käämityksen lämmitykselle.
Lisävarusteiden kytkentäkaaviot ovat joko liitäntäkotelon
sisällä tai kylteissä.
VAROITUS
Yksivaihemoottorin kondensaattorissa voi olla
sähkövaraus moottorin liittimissä, vaikka moottori
on pysähdyksissä.
Taajuusmuuttajakäytöissä tulee käyttää moottorin
ulkoista maadoitusta moottorin ja työkoneen väliseen
potentiaalintasaukseen, mikäli moottori ja työkone eivät
ole asennettu samalle teräspedille.
Potentiaalitasausta käytetään runkokooltaan IEC 280 ja
suuremmissa mootoreissa. Tasaukseen käytettävän
johtimen tulee olla vahintaan 0,75 x 70 mm laatta-
kaapelia tai vähintään 2 x 50 mm
2
pyöreää kaapelia.
Pyöreiden kapeleiden välinen etäisyys pitää olla
vähintään 150 mm.
Potentiaalintasauksella ei ole merkitystä sähköturval-
lisuuden kannalta. Sen tarkoituksena on pitää moottorin
ja työkoneen runko samassa suurtaajuuspotentiaalissa.
Mikäli moottori ja työkone ovat galvaanisesti
yhteenkytkettyjä, potentiaalitasausta ei tarvita.
EMC-vaatimukset täyttyvät käyttämälla tarkoitukseen
määriteltyjä kaapeleita ja liitäntäosia. (Katso taajuus-
muuttajaohjeistot).
Kokoonpano ja purku
Yleistä
Pätevän henkilökunnan on suoritettava moottorin purku
ja kokoonpano käyttäen tarkoituksenmukaisia työ-
välineitä ja työtapoja.
Laakerit
Laakereista on pidettävä erityistä huolta.
Laakerit on poistettava käyttäen ulosvetäjää,
asennettava lämmitettyinä tai käyttäen erikoisia, tarkoi-
tukseen sopivia, työkaluja.
Laakereiden vaihto on kuvattu erillisessä ABB:ltä saa-
tavassa ohjeessa.
Kytkinpuolikkaiden ja hihnapyörien
asentaminen
Kytkinpuolikkaat ja hihnapyörät on asennettava sopivia
työkaluja käyttäen niin, etteivät laakerit vahingoitu.
Älä koskaan asenna kytkinpuolikasta tai hihnapyörää
lyömällä se paikoilleen tai poista sitä vipuamalla runkoa
vasten.
Kytkimen asennustarkkuus:
Tarkista, että poikkeama b on alle 0,05 mm, ja että ero
a1 - a2 on myös alle 0,05 mm, katso kuva 3.
Tasapainotus
Moottorin roottori on dynaamisesti tasapainotettu.
Akselit tasapainotetaan normaalisti puolella kiilalla,
akselissa punainen teippi tekstillä ”tasapainotettu
puolella kiilalla (Balanced with half key)".
Tärinän välttämiseksi kytkinpuolikas tai hihnapyörä
tasapainotetaan puolella kiilalla kiilauran jyrsimisen
jälkeen.
Täydellä kiilalla tasapainotettaessa akseli on merkitty
keltaisella teipillä, jossa on teksti ”tasapainotettu
täydellä kiilalla” (Balanced with full key).
Ilman kiilaa tasapainotettaessa akseli on merkitty
sinisellä teipillä, jossa on teksti ”tasapainotettu ilman
kiilaa”(Balanced without key).
Potentiaalitasaus
U1
V1
W1
PE
3 ~ M
Työkone
0.75 mm
70 mm
> 150 mm
min50mm
2
Pyörökaapeli
Laattakaapeli
52
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
ABB:n lähtökohtana voiteluvälejä määriteltäessa on
käyttövarmuus. Siksi noudatamme L
1
-periaatetta, joka
tarkoittaa, että 99 % moottoreista toimii häiriöttömästi
voiteluvälin ajan. L
1
-menetelmän mukaisesti voiteluvälit
ovat seuraavat:
Runko- Voiteluai- 3600 3000 1800 1500 1000 500-900
koko nemäärä r/min r/min r/min r/min r/min r/min
g/laakeri
Kuulalaakerit
Voiteluväli käyttötunteina
112 10 10000 13000 18000 21000 25000 28000
132 15 9000 11000 17000 19000 23000 26500
160 25 7000 9500 14000 17000 21000 24000
180 30 6000 8000 13500 16000 20000 23000
200 40 4000 6000 11000 13000 17000 21000
225 50 3000 5000 10000 12500 16500 20000
250 60 2500 4000 9000 11500 15000 18000
280 70 2000 3500 8000 10500 14000 17000
315 90 2000 3500 6500 8500 12500 16000
355 120 1200 2000 4200 6000 10000 13000
400 120 1200 2000 4200 6000 10000 13000
Rullalaakerit
Voiteluväli käyttötunteina
160 25 3500 4500 7000 8500 10500 12000
180 30 3000 4000 7000 8000 10000 11500
200 40 2000 3000 5500 6500 8500 10500
225 50 1500 2500 5000 6000 8000 10000
250 60 1300 2000 4500 5700 7500 9000
280 70 1000 1700 4000 5300 7000 8500
315 90 1000 1700 3300 4300 6000 8000
355 120 400 1000 2000 3000 5000 6500
400 120 400 1000 2000 3000 5000 6500
Taulukko koskee vaakasuoraan asennettuja moottoreita.
Pystysuoraan asennettujen moottorien voiteluvälit ovat
puolet taulukon arvoista.
Taulukossa mainitut voiteluainemäärät täytyy kaksinker-
taistaa, mikäli käytetään automaattivoitelua.
Taulukkoarvot on laskettu moottorin käydessä nimellis-
teholla ja ympäristön lämpötilan ollessa noin + 25°C ja
laakerilämpötila noin +80°C.
Arvot puolitetaan, jos laakerin lämpötila nousee 15°C.
Arvot voidaan hyvissä olosuhteissa kaksinkertaistaa ,
jos laakerilämpötila on +70°C tai alempi.
VAROITUS
Voiteluaineen ja laakerin maksimikäyttölämpötilaa
ei saa ylittää.
Korkeat nopeudet, esim. taajuusmuuttajakäytössä, tai
hitaat käytöt raskaasti kuormitettaessa, lyhentävät
voiteluvälejä. Pyydä ohjeita ABB moottorimyynnistä
näissä tapauksissa.
Nopeuden kaksinkertaistaminen lyhentää voiteluvälejä n.
40%:iin taulukon arvoista.
Laakereiden soveltuvuus suuriin nopeuksiin on myös
tarkistettava.
Huolto ja voitelu
Yleinen tarkistus
- Pidä moottori puhtaana ja huolehdi
jäähdytysilman vapaasta kulusta.
- Seuraa tiivisteiden (esim. V-rengas) kuntoa ja
uusi ne tarvittaessa.
- Seuraa kytkentöjen ja kiinnitysruuvien kuntoa.
- Tarkkaile laakerien kuntoa laakeriääntä kuuntele-
malla, laakerien tärinää tai lämpötilaa mittaamal-
la, poistuvaa voiteluainetta tarkkailemalla tai
SPM-valvontalaitteilla.
* Kun muuttumista alkaa tapahtua, avaa
moottori ja tarkista osat ja uusi ne tarvit-
taessa.
Voitelu
Kestovoidelluilla laakereilla varustetut moottorit
Runkokokoon 180 saakka moottorit on vakiona varustet-
tu kestovoidelluilla laakereilla, tyypit Z tai 2Z.
Laakerityypit on lueteltu tuote-esitteissä ja moottori-
koosta 112 alkaen laakerityypit on mainittu myös
arvokilvessä.
Ohjeellinen käyttötuntien määrä, jolloin moottorit ovat
edelleen hyvin voideltuja, L
1
-periaatteen mukaisesti
ympäristön lämpötilan ollessa + 25 °C;
32 000 - 45 000 käyttötuntia 4-napaisille koneille
1)
16 000 - 26 000 käyttötuntia 2- ja 2/4-napaislle koneille
1)
Lyhyemmät ajat ovat voimassa IEC-runkokooltaan
isommille moottoreille
1)
Riippuen sovelluksesta ja kuormitus olosuhteista,
katso kyseisen moottorin tuote-esitteestä.
Pystyasentoon asennettujen moottoreiden voitelu
välit ovat puolet yllämainituista arvoista.
Voitelunipoilla varustetut moottorit
VAROITUS
Varo pyöriviä osia!
- Jos voiteluaineen poistoaukot on varustettu
tiivistystulpilla, poista ne voitelun ajaksi.
- Purista uutta voiteluainetta laakereihin, kunnes
vanha voiteluaine on täysin vaihtunut.
- Anna moottorin pyöriä 1-2 tuntia varmistaaksesi,
että ylimääräinen voiteluaine on poistunut. Sulje
tiivistystulpilla varustetut poistoaukot.
Moottorin voitelu suoritetaan yleensä moottorin
pyöriessä, mutta voitelu voidaan suorittaa myös moot-
torin ollessa pysähtyneenä. Tällöin lisätään ensin vain
puolet suositellusta voiteluainemäärästä ja annetaan
koneen käydä täydellä teholla noin viisi minuttia. Kun
moottori on pysähtynyt lisätään voiteluainetta,kunnes
vanha voiteluaine on täysin vaihtunut. Moottorin
annetaan pyöriä 1-2 tuntia ja sen jälkeen suljetaan
tiivistystulpilla varustetut poistoaukot.
Mikäli voitelu tapahtuu automaattisesti, poista tiivistys-
tulpat poistoaukoista pysyvästi.
Jos moottorissa on voiteluohjekilpi, noudata siinä olevia
arvoja.
53
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
Voiteluaineet
Voideltaessa on käytettävä vain erikoisesti
kuulalaakereille tarkoitettuja, seuraavat ominaisuudet
täyttäviä, voiteluaineita:
•- korkealaatuinen litium-kompleksisaippua ja mineraali-
tai PAO-öljy
-• perusöljyn viskositeetti 100-140 cSt 40°C:ssa
•- kovuusluokka NLGI aste 2 tai 3
•- lämpötila-alue -30°C...+120°C
Oikealaatuisia voiteluaineita on saatavissa kaikilta
tärkeimmiltä voiteluainevalmistajilta.
Seuraavia korkealaatuisia (tai muita vastavanlaisia)
voiteluaineita voidaan käyttää:
EssoUnirex N2 tai N3
Shell Albida EMS 2
SKF LGHQ 3
Mobil Mobilith SHC 100
Klüber Kluberplex BEM 41-132
BP Energrease LC2
Seuraavia voiteluaineita voidaan käyttää, jos voiteluväli
puolitetaan (näitä voiteluaineita voidaan käyttää, jos
laakerilämpötila on alle 100 °C):
Esso Beacon 2 tai 3
Shell Alvania RL2 tai RL 3
SKF LGMT 2 tai 3
Mobil Mobilux 2
Kluber Centoplex 2
BP Energrease LS2
Voiteluaineen valmistajaa vaihdettaessa ja voiteluaineen
yhteensopivuuden ollessa epävarmaa, ottakaa yhteyttä
ABB tuotemyyntiin.
Raskaasti kuormitetuissa ja/tai hitaasti pyörivissä
laakereissa laakereissa on syytä käyttää EP-lisäaineisia
voiteluaineita.
Jos ympäristön lämpötila on alle -25°C tai yli +55°C, tai
laakerilämpötila on yli 110°C, ota yhteyttä ABB tuote-
myyntiin sopivan voiteluaineen valitsemiseksi.
HUOM!
Suurnopeus moottoreissa ja esim. M2/M3_355 ja
M2/M3_400 2-napaisissa moottoreissa, kun kierrosluku-
tekijä (Dm x n, missä Dm = keskimääräinen laakerien
halkaisija mm:nä, ja n = pyörimisnopeus, rpm) on
korkeampi kuin 400 000, käytä suurnopeus voitelu-
aineita. Seuraavia tai vastaanvanlaisia voiteluaineita
voidaan käyttää:
Kluber Asonic GHY 72
Kluber Asonic HQ 72-102
Shell Albida EMS 2
Esso LT2
Mobil Mobilith SHC 100
VAROITUS
Monet voiteluaineet saattavat ärsyttää ihoa tai
aiheuttaa silmätulehduksia. Seuraa valmistajan
antamia turvaohjeita.
Varaosat
Tilatessasi varaosia ilmoita moottorin arvokilpeen
leimattu täydellinen lajimerkki ja tuotekoodi.
Ilmoita myös moottorin valmistusnumero, mikäli se on
leimattu arvokilpeen.
Ympäristövaatimukset
Äänitaso
Pienempien moottorien äänitaso ei ylitä 70 dB(A).
Taulukossa on ilmoitettu äänenpainetaso mitattuna 1 m
etäisyydellä moottoreilla, joiden äänenpainetaso ylittää
70 dB(A).
Runko- Ohjeellinen äänenpainetaso dB(A)
koko 2-napainen 4-napainen 6-napainen 8-napaine
n
112 69 59 61 56
160 69 62 59 59
180 69 62 59 59
200 72 63 63 60
225 74 66 63 63
250 75 67 63 63
280 77 68 66 65
315 80 71 68 72
355 83 80 75 75
400 83 80 - -
Yksittäisten moottorien arvot on annettu vastaavissa
tuote-esitteissä. Hyväksyttävät toleranssi ± 3 dB(A).
Taulukon arvot perustuvat 50 Hz sinimuotoiseen käyt-
töön.
Sinimuotoisessa käytössä 60 Hz, lisää 4 dB(A) yllä-
mainittuihin arvoihin.
Ei-sinimuotoisessa käytössä ota yhteyttä
ABB tuotemyyntiin.
Äänenpainetasot edellisen taulukon moottoreille, joilla on
erillinen tuuletin tai jotka kuuluvat sarjaan M2F*/M3F*,
M2L*/M3L* ja M2R*/M3R*, on ilmoitettu erillisessä hoito-
ohjeessa.
Uudelleenkäämintä
Uudelleenkäämintään tulee käyttää vain luotettavia
moottorikorjaamoita.
Ota aina yhteys ABB tuotemyyntiin ennen savukaasun
poistoon tarkoitettujen moottoreiden ja muiden
erikoismoottoreiden uudelleenkäämintää.
54
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
Nämä ohjeet eivät kata kaikkia yksityiskohtia ja vaihtoehtoja eivätkä myöskään tilanteita asennuksen, käytön tai
huollon aikana. Lisäohjeiden saamiseksi pyydämme ostajaa ottamaan yhteyttä lähimpään ABB:n myyntikonttoriin.
Moottorin vianetsintä kaavio
Moottorin huoltoa ja korjaustoimenpiteitä suorittavan henkilön on oltava pätevä ja turvallisuusmääräykset tunteva
ammattilainen, jolla on asianmukaiset työkalut ja –välineet.
Ongelma Aiheuttaja Suositeltava toimenpide
Moottori ei käynnisty Sulake palanut Vaihda oikean tyyppinen ja nimellisarvoinen sulake.
Ylikuormalaukaisu Tarkista ja nollaa ylikuormalaukaisu käynnistimeltä
Väärä syöttöjännite Tarkista että syöttöjännite on arvokilven mukainen
Kytkentä väärä Tarkista kytkennät moottorin mukana toimitet-
tavasta kytkentäkaavioista ja arvokilvestä
Katkos käämissä tai ohjauspiirissä Kytkimen ollessä suljettuna tunnistetaan se surise-
vasta äänestä. Tarkista löysät johtokytkimet.
Tarkista myös, että ohjauskytkimet sulkeutuvat.
Mekaaninen vika Tarkista, että moottori ja käyttö pyörii vapaasti.
Tarkista laakerointi ja voitelu.
Käämin oikosulku Tunnistetaan palaneesta sulakkeesta ja mittaamal-
la. Moottori täytyy käämiä uudelleen.
Käämin heikot kytkennät Avaa moottori, paikallista vika mittaamalla.
Viallinen roottori Tarkista roottoritankojen ja oikosulkurenkaiden
kunto.
Moottori saattaa olla ylikuormitettu Vähennä kuormitusta
Moottori pysähtynyt Jännitekatkos Sulakkeet palaneet, tarkista ylikuormitusrele,
staattori ja painonapit
Vääränlainen moottori sovellukseen Vaihda moottorityyppi ja -koko. Ota yhteys
valmistajaan.
Ylikuormitus Vähennä kuormitusta.
Alhainen jännite Katso, että arvokilven jännitettä on noudatettu.
Tarkista kytkennät.
Moottori käynnistyy, Syöttöjännitevika Tarkista löysät kytkennät, sulakkeet ja ohjauspiiri.
sitten pysähtyy
Moottori ei saavuta Vääränlainen moottori Ota yhteyttä toimittajaan oikean moottorin
nimellisnopeuttaan valinnasta.
Jännite moottorinliittimillä liian Käytä korkeampaa jännitettä tai käynnistys-
alhainen johtuen jännitehäviöistä muuntajaa. Pienennä kuormaa. Tarkista kytkennät.
Tarkista kaapelien oikea koko.
Käynnistettäessä kuorma liian suuri. Tarkista moottorin maksimikuormitus
käynnistettäessä.
Roottori rikkoutunut Katso mahdolliset murtumat oikosulkurenkaassa.
Yleensä tarvitaan uusi roottori.
Moottorin kiihdytysaika Ylikuormitus Vähennä kuormitusta
liian pitkä ja/tai moottori Hitausmomentti liian suuri Tarkista käytönmitoitus
ottaa liikaa virtaa Käynnistyksen aikana liian Tarkista johtimien koko jännitehäviöiden perusteella.
alhainen käynnistysjännite
Viallinen roottori Vaihda uusi roottori.
Syöttöjännite liian alhainen Tarkista syöttöjännite.
Väärä pyörimissuunta Väärä vaihejärjestys Vaihda kytkentä moottorin liittimillä tai
kytkintaulussa.
Moottori ylikuumenee Ylikuormitus Vähennä kuormitusta
Runko tai jäähdytysaukot saattavat Puhdista moottori ja varmista esteetön ilmankierto.
olla likaiset tai tukossa ja haittaavat
moottorin asianmukaista tuuletusta
Moottorissa voi olla yksi vaihe poikki Tarkista kytkentä.
Maasulku Paikallista ja korjaa
Epäsymmetrinen syöttöjännite Tarkista johtimet, kytkennät ja muuntajat.
moottoriliittimillle
55
LV Motors/Machine Instructions 10-2000
Ongelma Aiheuttaja Suositeltava toimenpide
Moottori tärisee Linjaus väärä. Linjaa moottori oikein
Moottorin alusta heikko. Vahvista alusta.
Kytkin epätasapainossa. Tasapainota kytkin.
Käytettävä laite epätasapainossa Tasapainota laite uudelleen.
Vialliset laakerit Vaihda laakerit
Roottorin tasapainotus muuttunut Tasapainota roottori uudelleen.
Roottorin ja kytkimen tasapainotus Tasapainota kytkin uudelleen.
eroaa (puoli kiila – täysi kiila)
Kolmivaiheinen moottori käy yksi- Tarkista kytkennät.
vaiheisena
Liian suuri aksiaalivälys Tarkista laakerointi.
Hankaava ääni Tuuletin hankaa suojukseen Korjaa tuuletin/suojus.
Tuuletin koskettaa eristykseen Estä kosketus.
Moottori irronnut alustastaan Kiristä kiinnityspultit ja tarkista linjaus
Meluinen käyntiääni Ilmaväli ei ole keskeinen Tarkista ohjaussorvaus ja laakerit.
Roottori epätasapainossa Tasapainota uudelleen.
Laakereiden Puutteellinen voitelu Voitele laakerit
kuumeneminen Väärä voiteluaine Valitse oikea voiteluaine.
Voiteluainetta liikaa Vähennä voiteluaineen määrää.
Laakerit likaantuneet tai voiteluaine Poista vanha voiteluaine, puhdista laakerit ja vaihda
vanhentunut uusi voiteluaine.
Ylikuormitetut laakerit Tarkista linjaus, säteis- ja aksiaalivoimat.
Laakeri vioittunut Vaihda laakerit ja puhdista laakeripesä huolellisesti
Taipunut tai rikkoutunut akseli Vaihda roottori.
Liiallinen hihnan kireys Tarkista kireys.
Hihnapyörät liian leveä. Tarkista leveys.
Hihnapyörän halkaisija liian pieni Käytä halkaisijaltaan suurempaa hihnapyörää.
Moottori ei ole linjassa. Linjaa moottori uudelleen.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60

ABB M2A Series Instructions Manual

Tyyppi
Instructions Manual

muilla kielillä