Dometic MagicSpeed Accessory MS-BE4, MagicSpeed MS-BE4, MS-be4 (Steering column operating lever for cruise control) Käyttö ohjeet

  • Olen lukenut tämän WAECO MS-BE4 vakionopeudensäätimen asennus- ja käyttöohjeen. Olen valmis vastaamaan kysymyksiisi laitteen ominaisuuksista ja asennuksesta. Oppaassa käsitellään muun muassa laitteen asennusta, sen eri toimintojen, kuten SET- ja RES-painikkeiden, käyttöä sekä diagnostiikkatilaa.
  • Miten vakionopeudensäädin kytketään päälle?
    Miten ajonopeus asetetaan?
    Miten nopeutta lisätään?
    Miten nopeutta vähennetään?
    Mitä itsediagnostiikkatoiminto tekee?
59
Sisällysluettelo
Lue käyttöohje ennen lisälaitteen asentamista.
Asennusohjeeseen liittyvät kuvat ..........................................................................................2
Sisällysluettelo.....................................................................................................................59
Asennusohjeen käyttöohjeet ...............................................................................................59
Turva- ja asennusohjeet ......................................................................................................60
Tarvittavat työkalut ..............................................................................................................61
Toimitussisältö.....................................................................................................................61
Asennus ..............................................................................................................................61
SET-näppäin ........................................................................................................................62
RES-näppäin .......................................................................................................................62
Diagnoositila........................................................................................................................63
Asennusohjeen käyttöohjeet
Varoitus! Turvaohje!
Laiminlyöminen saattaa johtaa henkilö- tai materiaalivahinkoihin.
Huomio! Turvaohje!
Laiminlyöminen johtaa materiaalivahinkoihin ja haittaa MS-400/MS-700
-vakionopeudensäätimen toimintaa.
Vinoneliöllä on merkitty suoritettavat asennusvaiheet.
Jotta asennus sujuu vaikeuksitta, tämä asennus- ja käyttöohje on luettava ennen
asennuksen aloittamista.
Jos ohje ei anna vastausta kaikkiin kysymyksiin tai jos asennusvaiheet eivät ole selkeitä,
käänny ehdottomasti teknisen asiakaspalvelumme puoleen.
Waeco Finland OY
FIN-00880 Helsinki
Pulttitie 17
phone: +3 58-42/4 59 22 00
fax: +3 58-9/7 59 37 00
Internet: http://www.waeco.com
MS-be4 24/06/03 15:24 Page 59
60
Turva- ja asennusohjeet
Varoitus!Riittämättömien johtoliitosten seurauksena voi olla, että oikosulku:
• Sytyttää kaapelit palamaan
• laukaisee turvatyynyn
• vaurioittaa elektronisia ohjauslaitteita
• katkaisee sähkökäyttöisiä toimintoja (vilkku, jarruvalo, äänitorvi, sytytys, valo)
Tästä syystä huomioi seuraavat ohjeet:
Turvallisin liitostapa on juottaa kaapelin päät toisiinsa ja sen jälkeeneristää.
Uudelleen irrotettavissa liitoksissa on käytettävä vain eristettyjä kaapelinkenkiä,
pistokkeita ja litteitä pistohylsyjä. Älä käytä ruuvattavia pinteitä.
Käytä liitinpihtejä kaapelien liittämiseen kaapelikenkien, pistokkeiden tai litteiden
pistohylsyjen kanssa.
Pinteen 31 (maadoitus) kaapelin liitännät:
Ruuvaa kaapeli yhdessä kaapelikengän ja hammaslevyn kanssa ajoneuvon omaan
maadoitusruuviin tai yhdessä kaapelikengän, peltiruuvin ja hammaslevyn kanssa
autokorinlevyyn. Kiinnitä huomiota hyvään maadoituskosketukseen!
Varoitus! Ennen töitä ajoneuvon sähköpuolella on aina irrotettava akun
miinusnapa oikosulkuvaaran vuoksi.
Ajoneuvoissa, joissa on lisäakku, on irrotettava myös miinusnapa pinteestä.
Huomio! Irrotettaessa akun miinusnapa menetetään mukavuuselektroniikan
kaikkiin välimuisteihin tallennetut tiedot.
Seuraavat tiedot on syötettävä ajoneuvon varustuksesta riippuen uudelleen:
radiokoodi · ajoneuvon kello · ajastin · ajoneuvon tietokone · istuimen asento
Säätöohjeet löytyvät ko. käyttöohjeesta.
Varoitus! Ajoneuvon ohjauspilariin asennetut MS-BE4 -vakionopeudensäätimen
käyttölaitteet on kiinnitettävä siten, että ne eivät irtoa missään tilanteessa
(äkkinäinen jarrutus, liikennetapaturma) eivätkä sitten aiheuta matkustajien
loukkaantumisia.
Huomio! Sähköjohtojen jännitteen tarkistamiseksi saa käyttää vain
dioditestauslamppua (katso A 1) tai volttimittaria (katso A 2).
Tarkastuslamput, (katso A 3), joissa on hehkulanka, ottavat liian korkean
virran vastaan ja ajoneuvon elektroniikka voi vaurioitua siitä.
Huomio! Vaurioiden välttämiseksi on huolehdittava, että on riittävästi vapaata
tilaa poran ulostuloa varten (katso A 4). Poista jäysteet kaikista porarei’istä ja
suojaa reiät ruosteenestolla.
MS-be4 24/06/03 15:24 Page 60
61
Tarvittavat työkalut
Asennukseen tarvitaan:
mitta (katso B 1) – pora (katso B 7)
merkkipuikko (katso B 2) – porakone (katso B 8)
– ruuvinväännin (katso B 3)
Sähköliitäntään ja tarkastukseen tarvitaan:
dioditestauslamppu (katso A 1) – juottotinaa (katso B 4)
tai volttimittari (katso B 6) – juottokolvi (katso B 5)
eristysnauha
Toimitusisältö
Nro Määrä Nimike
11 Käyttökytkin
21 Pistoke
Asennus
Ohjauspilarin verhoilua irrotettaessa ja kiinnitettäessä on noudatettava
ajoneuvon valmistajan määräyksiä.
Valitse sopiva asennuspaikka, joka vastaa alla olevia vaatimuksia:
– Helppo käytettävyys ilman istuimen asennon muuttamista.
– Säädin on asennettava paikkaan, jossa kuljettaja tai etupenkin matkustaja ei voi lyödä
siihen päätään ja jossa se ei ole turvatyynyn vaikutusalueella.
– Ohjauspilarin verhoilun ja sen alla olevien rakenneosien väliin on jätettävä 14 mm väli.
Irrota ohjauspilarin verhoilu ja poraa 8.5 mm reikä. Ruuvaa MS-BE4:n käyttökytkin
paikalleen yhdessä ohjauspilarin verhoilun kanssa (katso D 1). Säätimen päässä olevaa
osaa kiertämällä (W, katso D 1), voidaan muuttaa MS-BE4:n käyttökytkimen
kaltevuuskulmaa. Varmista, että käyttökytkimen yhdyskaapeli ei joudu kosketuksiin
ohjauksen liikkuvien osien kanssa. Liitä liitoskaapeli 8-napaiseen kompaktipistokkeeseen
(katso D 2).
Varmista, että kaapelien värit täsmäävät vastapistokkeen kaapelien kanssa (katso D 2).
Liitä käyttövivun asennettu 8-napainen kompaktipistoke (katso D 2)
vakionopeudensäätimen kaapelisarjan 8-napaiseen vastapistokkeeseen. Kiinnitä
ohjauspilarin verhoilu.
MS-be4 24/06/03 15:24 Page 61
62
62
SET-näppäin
SET-näppäin (katso E)
Kun vakionopeudensäädin on kytketty päälle ON/OFF-näppäintä painamalla (ON/OFF-
kytkimen tilan LED on vihreä), varsinainen nopeus voidaan säätää SET-näppäintä
painamalla (tilan LED on oranssi).
Kun ajoneuvoa kiihdytetään säätimen ollessa aktivoidussa tilassa (tilan LED on oranssi),
ajoneuvon nopeutta voidaan lisätä pitämällä SET-näppäintä painettuna. Nopeus kasvaa
noin 2.5 km/h sekunnissa. Kun SET-näppäin vapautetaan, ajoneuvo pitää saavutetun
nopeuden.
Kun ajoneuvoa kiihdytetään nykäyksenomaisesti ja SET-näppäintä painetaan samalla
lyhyesti, nopeus kasvaa noin 1 km/h painallusta kohden.
RES-näppäin
RES-näppäin (katso F)
Kun vakionopeudensäädin on kytketty päälle ON/OFF-näppäimestä (ON/OFF -kytkimen
LED on vihreä), voidaan asettaa viimeisin ajettu nopeus. Jos mitään nopeutta ei enää ole
tallennettuna, vallitseva nopeus säilytetään.
Kun ajoneuvoa kiihdytetään säätimen ollessa aktivoidussa tilassa (tilan LED on oranssi),
ajoneuvon nopeutta voidaan vähentää pitämällä RES-näppäintä painettuna. Nopeus
vähenee noin 2,5 km/h sekunnissa. Kun RES-näppäin vapautetaan, ajoneuvo pitää
saavutetun nopeuden.
Kun ajoneuvoa kiihdytetään nykäyksenomaisesti ja RES-näppäintä painetaan samalla
lyhyesti, nopeus vähenee noin 1 km/h painallusta kohden.
MS-be4 24/06/03 15:24 Page 62
63
Diagnoositila
Vakionopeudensäätimessä on itsediagnoositila. Itsediagnoosi on jaettu alueisiin A, B ja C
säätimen kaikkien osien ja toimintojen testausta varten. Ennen itsediagnoosin aloittamista
tarkista vielä, että kaikki kaapelit on kytketty oikeisiin liitäntöihin. Laita vaihteisto vapaalle,
tai automaattivaihteisto pysäköintiasentoon, ja vedä käsijarru päälle.
Akustisella ilmaisulla varustettu diagnoositoiminto käynnistyy, kun pidät SET-näppäintä
painettuna ja kytket sytytyksen päälle. Sytytyksen ollessa päällä ja SET-näppäimen ollessa
painettuna kuuluu akustinen kuittaussignaali niin kauan, kun SET-näppäintä painetaan.
Jos sekunnin kuluessa SET-näppäimen vapauttamisesta kuuluu toinen akustinen signaali,
jokin ohjauksen lähdöistä on kytkeytynyt, esim. kytkimen katkaisin. Tarkista
kaapeliliitännät uudelleen.
Diagnoositila A
Sähkökäyttöisten rakenneosien ja sähköliitäntöjen tarkastus
Elektroniikkamoduulin LED ja integroitu summeri näyttävät sähkökaapeleiden ja
rakenneosien oikean toiminnan. Vaihteistoa ei välttämättä tarvitse laittaa vapaalle, kun
rakenneosia testataan jälkikäteen, sillä järjestelmä tuottaa optisten signaalien lisäksi myös
akustisia signaaleja. LED tai summeri tuottavat toimintojen käytön aikana
vahvistusilmoituksen seuraavia seikkoja koskevien signaalien muodossa: SET-näppäin
RES-näppäin Jarru Kytkimen katkaisin Nopeussignaali tietojen tarkastelutilassa
Kierroslukusignaali tietojen tarkastelutilassa
Akustisen ja optisen signaalin kesto tuloa kohden on enintään 10 sekuntia sen
varmistamiseksi, että muiden ilmoitusten näyttäminen ei esty. Jos saat akustisen tai
optisen signaalin käyttäessäsi jotakin yllä olevista toiminnoista, tarkista sähköliitännät.
MS-be4 24/06/03 15:24 Page 63
64
64
Diagnoositila
Diagnoositila B
Kun olet suorittanut onnistuneesti TESTIN A, jatka TESTILLÄ B. Tässä diagnoositilassa
voit testata tehostimien toiminnan. Laita vaihteisto vapaalle, tai automaattivaihteisto
pysäköintiasentoon, ja vedä käsijarru päälle. Käynnistä moottori SET – näppäimen ollessa
painettuna. Kun moottori on käynnissä, vapauta SET -näppäin. Kytke
vakionopeudensäädin päälle ON/OFF-näppäimestä. Ohjausyksikön LED syttyy. Paina
SET-näppäintä ja pidä sitä painettuna. Moottorin kierrosluvun täytyy nyt nousta hitaasti
(Huomio: älä anna moottorin käydä ylikierroksilla). Paina RES-näppäintä ja pidä sitä
painettuna. Moottorin kierrosluvun täytyy hitaasti laskea. Jarrua tai kytkintä tai ON/OFF-
kytkintä käytettäessä moottorin kierrosluvun täytyy laskea takaisin tyhjäkäynnille.
Diagnoositilasta poistutaan katkaisemalla sytytys.
Diagnoositila C
Diagnoositila C on tarkoitettu nopeussignaalin ja kierroslukusignaalin tarkistusta varten.
Käynnistä moottori SET -näppäimen ollessa painettuna. Kun moottori on käynnissä,
vapauta SET -näppäin. Aja noin 50 km/h nopeudella. Kytke vakionopeudensäädin päälle
käyttökytkimen On/Off-näppäimestä. Ohjausyksikön LED:in täytyy nyt vilkkua noin
sekunnin välein ja samalla pitää kuulua noin sekunnin välein akustinen signaali. Jos näin
ei ole, suorittakaa asetus- ja tietojen tarkasteluohjelma. Diagnoositilasta poistutaan
pysäyttämällä ajoneuvo ja katkaisemalla sytytys.
Huomautus Diagnoositilojen tarkoituksena on tarkistaa
vakionopeudensäätimen kaikki rakenneosat ja toiminnot.
Vakionopeudensäätimessä on sisäinen vertailusignaali tehostimien
testaamiseksi diagnoositilassa B. Jos vakionopeudensäädin ei toimi
kunnolla TESTIN B onnistuneen suorittamisen jälkeen, vika on yleensä
nopeussignaalin vastaanotossa.
MS-be4 24/06/03 15:24 Page 64
/