Dometic Waeco MS700 Omistajan opas

Kategoria
Bicycle accessories
Tyyppi
Omistajan opas

Tämä käsikirja sopii myös

MagicSpeed MS700
D 13 Geschwindigkeitsregler
Montage- und Bedienungsanleitung
GB 41 Cruise control
Installation and Operating Manual
E 69 Regulador de velocidad automático
Instrucciones de montaje y de uso
F 97 Régulateur de automatique de
vitesse
Instructions de montage et de service
I 125 Regolatore de velocità automatico
Istruzioni di montaggio e d’uso
NL 153 Automatische cruise control
Montagehandleiding en gebruiksaan-
wijzing
DK 181 Automatisk hastighedsregulering
Monterings- og betjeningsvejledning
S 209 Automatisk hastighetsregulator
Monterings- och bruksanvisning
N 237 Automatisk hastighetskontroll
Monterings- og bruksanvisning
FIN 265 Automaattinen nopeudensäädin
Asennus- ja käyttöohje
titelseite_neu_a5.fm Seite 1 Mittwoch, 19. Oktober 2005 3:32 15
265
Sisällysluettelo
Lue käyttöohje ennen lisälaitteen asentamista.
Asennusohjeeseen liittyvät kuvat.....................................................................................3-12
Sisällysluettelo...................................................................................................................265
Asennusohjeen käyttöohjeet .............................................................................................265
Turva- ja asennusohjeet ....................................................................................................266
Toimitussisältö ...................................................................................................................268
Tarvittavat työkalut ............................................................................................................269
Käyttömoduuli ...................................................................................................................269
Muunneltava säätimen vaijerin liikkeen pituus..................................................................269
Kaapelin liikkeen pituuden muuttaminen ..........................................................................270
Vaijerikiinnitys ....................................................................................................................270
Elektroniikkamoduuli .........................................................................................................271
Johtosarja..........................................................................................................................271
Diagnoositila......................................................................................................................277
Turvavarusteet ...................................................................................................................279
Asetus-/oppimistila............................................................................................................280
Nopeussäätimen käyttö ....................................................................................................285
Toimintatesti .....................................................................................................................286
Virheiden etsintä ja poisto ................................................................................................287
Tarvikkeet ..........................................................................................................................289
Asetustila...........................................................................................................................291
Hävittämisohje...................................................................................................................292
Tekniset tiedot ...................................................................................................................292
Asennusohjeen käyttöohjeet
Varoitus! Turvaohje!
Laiminlyöminen saattaa johtaa henkilö- tai materiaalivahinkoihin.
Huomio! Turvaohje!
Laiminlyöminen johtaa materiaalivahinkoihin ja haittaa MS-700 -nopeussäätimen
toimintaa.
Vinoneliöllä on merkitty suoritettavat asennusvaiheet.
Jotta asennus sujuu vaikeuksitta, tämä asennus- ja käyttöohje on luettava ennen
asennuksen aloittamista. Jos ohje ei anna vastausta kaikkiin kysymyksiin tai jos a
sennusvaiheet eivät ole selkeitä, käänny ehdottomasti teknisen asiakaspalvelumme
puoleen.
Waeco Finland OY
FIN-00880 Helsinki · Pulttitie 17
phone: +3 58-42/4 59 22 00
fax: +3 58-9/7 59 37 00
Internet: http://www.waeco.com
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 265
266
Turva- ja asennusohjeet
Varoitus!Riittämättömien johtoliitosten seurauksena voi olla, että oikosulku:
• sytyttää kaapelit palamaan
• laukaisee turvatyynyn
• vaurioittaa elektronisia ohjauslaitteita
• katkaisee sähkökäyttöisiä toimintoja (vilkut, jarruvalo, äänitorvi, sytytys, valo)
Huomioi tästä syystä seuraavat ohjeet:
Ajoneuvon johtoja koskevissa töissä on huomioitava seuraavat pinnemerkinnät:
30 (otto akusta plus suora),
15 (kytketty plus, akun takana)
31 (paluujohto akusta, maadoitus)
58 (pysäköintivalo) (peruutusvalo)
Turvallisin liitosmuoto on juottaa kaapelinpäät yhteen ja eristää liitos lopuksi.
Uudelleen irrotettavissa liitoksissa on käytettävä vain eristettyjä kaapelikenkiä, pistokkeita
ja litteitä pistohylsyjä. Älä käytä ruuvattavia pinteitä.
Käytä liitinpihtejä johtojen liittämiseen kaapelikenkien, pistokkeiden tai litteiden
pistohylsyjen kanssa.
Pinteen 31 (maadoitus) kaapelin liitännät:
Ruuvaa kaapeli yhdessä kaapelikengän ja hammaslevyn kanssa ajoneuvon omaan
maadoitusruuviin tai yhdessä kaapelikengän, peltiruuvin ja hammaslevyn kanssa
autokorinlevyyn.
Kiinnitä huomiota hyvään maadoituskosketukseen!
Varoitus! Ennen töitä ajoneuvon sähköpuolella on aina irrotettava akun
miinusnapa oikosulkuvaaran vuoksi.
Ajoneuvoissa, joissa on lisäakku, on irrotettava myös miinusnapa pinteestä.
Huomio! Irrotettaessa akun miinusnapa menetetään mukavuuselektroniikan
kaikkiin välimuisteihin tallennetut tiedot.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 266
267
Turva- ja asennusohjeet
Seuraavat tiedot on syötettävä ajoneuvon varustuksesta riippuen uudelleen:
radiokoodi ajoneuvon kello ajastin ajoneuvon tietokone istuimen asento
Säätöohjeet löytyvät ko. käyttöohjeesta.
Huomio!Sähköjohtojen jännitteen tarkistamiseen saa käyttää ainoastaan
volttimittaria (katso B 2).
Huomio!Vaurioiden välttämiseksi on huolehdittava siitä, että poran terän
ulostuloa varten on riittävästi vapaata tilaa. Poista jäysteet kaikista porarei’istä ja
suojaa reiät ruosteenestolla.
Huomio! Pidä sähköjohtoja vedettäessä huolta siitä, että
1. niitä ei taivuteta eikä väännetä liikaa
2.eivätkä ne hankaa kulmiin
3.eikä niitä vedetä ilman suojusta teräväreunaisten aukkojen läpi.
Huomio! Pidä huolta siitä, ettei kuljettaja joudu laitteistoa käyttäessään
kurottumaan ohjauspyörän läpi, sekä siitä, ettei magic speedin osia asenneta
ajoneuvon turvatyynyn vaikutusalueelle, eikä alueelle, jossa pää saattaa osua
niihin.
WAECO International ei vastaa seuraavista syistä aiheutuvista vahingoista:
a) Asennusvirheet
b) Järjestelmän vaurioituminen mekaanisten vaikutteiden ja ylijännitteen takia
c) Magic speediin suoritetut muutokset, joihin WAECO International ei ole erikseen
myöntänyt lupaa
d) Käyttö muihin tarkoituksiin kuin asennusohjeessa kuvattuihin.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 267
268
Toimitusisältö
Tuote Osat nro Kappaletta Kuvaus
(katso A 1) AS86930 1 Elektroniikkamoduuli
(katso A 2) AS87110 1 Sähköinen säädin
(katso A 4) WH58030 1 Johtosarja
AS86030 1 Asennuskitti
(katso A 5,1) 1 Vetovipu
(katso A 5,2) 3 Liitossuoja
(katso A 5,3) 1 Vaijerin pidin
(katso A 5,4) 1 Hammaslevy M8
(katso A 5,5) 1 Pultti
(katso A 5,6) 1 Itsevarmistava mutteri M4
(katso A 5,7) 1 Aluslevy M4
(katso A 5,8) 2 NylonunterlegscheibeM5
(katso A 5,9) 1 Sokka
(katso A 5,10) 1 Asennuslevy
(katso A 5,11) 1 Vaijerin asennuskulma
(katso A 5,12) 1 Jousilaatta M6
(katso A 5,13) 1 Mutteri M6
(katso A 5,14) 1 Koneruuvi M6x12
(katso A 5,15) 1 T-kappale 5 mm
(katso A 5,16) 1 T-kappale 1/4” - 5/16”
(katso A 5,17) 1 T-kappale 3/8”-1/2”
(katso A 5,18) 3 Koneruuvi M6x15
(katso A 5,19) 1 Koneruuvi M6x12
(katso A 5,20) 2 Kierreruuvi, musta
(katso A 5,21) 3 Mutteri M6
(katso A 5,22) 3 Jousilaatta M6
(katso A 5,23) 2 Litteä aluslevy M6
(katso A 5,24) 1 Erikoishammaslevy M6
(katso A 5,25) 1 Kaapelipinne
(katso A 5,26) 1 Kuusiokoloruuvi M4x6
(katso A 5,27) 1 Pidäte
(katso A 5,28) 1 Kuusiokoloruuvi M4x4
(katso A 5,29) 1 Kuusiokoloruuvi M2
(katso A 5,30) 1 Kumiputki
(katso A 5,31) 10 Kaapeliside
(katso A 5,32) 1 Kaksipuolinen liimanauha
(katso A 5.33) 2 Ruuvi 8x1/2
(katso A 6) AS40420 1 Kytkimen katkaisija
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 268
269
Muunneltava säätimen vaijerin liikkeen pituus
MS-700-vaijerille voidaan määrittää erilaisia liikkeen pituuksia. Mahdolliset reitin pituudet
ovat 38 mm ja 45 mm. Tarvittavan liikkeen pituus riippuu edelleen ajoneuvon
kuristusläpän tai kaasupolkimen liikkeen pituudesta. Vaijerin liikkeen pituutta voidaan
säätää kääntämällä säätimen vääntiökiekkoa (katso Vaijerin liikkeen pituuden
muuttaminen).
Vaijerin tarvittavan liikkeen pituuden selvittämiseksi on mitattava ajoneuvon kuristusläpän
tai kaasupolkimen liikkeen pituus perusasennosta täyteen kaasuun. Varmista, että
laitteeseen asennetaan oikea vääntiökiekko alkuperäisen kuristusläpän kaapelin,
kaasupolkimen tai vakionopeussäätimen vaijerin vahingoittumisen välttämiseksi.
Käyttömoduuli
Moduuli, katso C
Tarvittavat työkalut
Seuraavassa on luettelo tempomaatin oikeaan asentamiseen tarvittavista työkaluista.
Vaikka onkin mahdollista asentaa laite ilman joitakin seuraavassa luetteloiduista työkalui-
sta, on suositeltavaa pitää niitä käsillä. Suosittelemme ehdottomasti juottamaan liitokset
kestävän liitoksen takaamiseksi.
– porakone (ks. B 1) – tunkki (ks. B 11)
– volttimittari (ks. B 2) – ruuvimeisselisarja (ks. B 12)
– Juottokolvi ja -materiaalia (ks. B 3) – hylsyavainsarja (ks. B 13)
– sivuleikkuri (ks. B 4) – akseliasennusteline (ks. B 14)
– kuorimapihdit (ks. B 5) – eristysnauha (ks. B 15)
– liitinpihdit (ks. B 6) – mittaviivain (ks. B 16)
– pihdit (ks. B 7) – ruuviavain (ks. B 17)
– porasarja (ks. B 8) – holkkiavainsarja (ks. B 18)
– keskiöintipuikko (ks. B 9) – tiivistemassa (ks. B 19)
– vasara (ks. B 10)
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 269
270
Kaapelin liikkeen pituuden muuttaminen
Katso E. Vakionopeussäätimen vaijerin liikkeen pituudeksi on määritelty
perusasennossa 38 mm. Voit muuttaa vakionopeussäätimen vaijerin liikkeen pituutta
kääntämällä säätimen vääntiökiekkoa. Poista säätimen vaijerin muovisuojus. Ota nyt
vääntiökiekon vaijeri. Löysää M6-mutterit, joilla vääntiökiekko on kiinnitetty. Asenna
vääntiökiekko nyt niin, että teksti 45 mm näyttää muovisuojukseen päin. Vaijerin liikkeen
pituus on sen havaitsemisen helpottamiseksi painettu vääntiökiekon molemmille puolille.
Vaijerikiinnitys
Varo!Nopeussäädin on varustettu erilaisilla varmuustekijöillä. Nämä eivät
kuitenkaan kykene estämään alkuperäisen kaasujohdon tai kaasuvivun
vääntymistä Tutki alkuperäinen kaasujohto tai alkuperäinen kaasuvipu käsin
sekä painamalla kaasupoljinta varmistaaksesi, että kaasuvipu tai kaasujohto
toimivat asianmukaisesti, eivätkä jumiudu käytön aikana.
Mahdollisuus 1
Alkuperäiseen tai lisänä asennettuun kaasuvipuun asentaminen. MS-700:n vaijeri
kiinnitetään tällöin kääntyvän pultin avulla. Kun kaasupoljinta painetaan manuaalisesti,
liukuu MS-700:n vaijeri pultin vaikutuksesta (katso F 1, F 3, F 4).
Mahdollisuus 2
Asennus alkuperäiseen säätimen vaijeriin.
MS-700:n vaijeri kiinnitetään tällöin kaasujohdon kanssa tiukasti yhdistettyyn
vaijerinnippaan (katso F 5, F 6, F 7). Kun kaasupoljinta painetaan manuaalisesti, liukuu
MS-700:n vaijeri vaijerinnipan vaikutuksesta.
Mahdollisuus 3
Joissakin uusissa ajoneuvoissa ei enää ole kaasujohtoa. Näissä ajoneuvoissa on suora
yhdistäminen kaasupolkimeen ainoa vaihtoehto. Paras asennuspaikka sähköiselle
säätimelle on silti moottoritila, koska muutoin sen työskentelevä servomoottori voi
aiheuttaa meluhäiriötä. MS-700:n vaijeri tulee vetää tuliseinän kautta matkustajahyttiin
(katso F 8).
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 270
271
Elektroniikkamoduuli
Elektroniikkamoduuli tulee aina asentaa ajoneuvon matkustajahyttiin 4 mm:n
metalliruuvien tai mukana toimitetun kaksoisliimanauhan avulla. Vältä kosteita paikkoja,
paikkoja, joissa syntyy korkeita lämpötiloja, sekä paikkoja, joissa laite altistuu jännitteisille
osille. Suositeltavat asennuspaikat: Kojelaudan alla kuljettajan puolella, hansikaslokeron
takana tai kuljettajan tai kanssamatkustajan puolella olevan kynnyssuojan takana (katso
G). Älä asenna elektroniikkamoduulia moottoritilaan. Asennusta varten merkitään
aukot, keskiöintipuikot ja porataan kaksi 3 mm:n reikää. Tarkista aina ennen poraamista,
että terä pääsee työntymään vapaasti ulos toiselta puolelta.
Asenna elektroniikkamoduuli väliaikaisesti valittuun paikkaan.
Älä kiinnitä elektroniikkamoduulia, ennen kuin olet vahvistanut kaapeliväylöityksen.
Asennuksen päätteeksi kiinnitä moduuli valittuun paikkaan.
Johtosarja
Kun olet varmistunut elektroniikkamoduulin asennuspaikasta, voit asentaa
nopeussäätimen johtosarjan.
Käyttömoduuli (katso H 1) Valittavana on joka käyttökerralla useita korkean
käyttömukavuuden käyttömoduuleita. Nopeussäätimen käyttömoduuli tulee asentaa
paikkaan, jossa sen turvallinen toiminta on taattu kaikissa olosuhteissa. Soveliaita paikko-
ja ovat muodosta tavoitettavuudesta ja käyttömoduulista riippuen esim. kojelauta tai kes-
kikonsoli.
Kun sopiva paikka käyttömoduulille on löydetty, porataan käyttömoduulin lähelle 6 mm:n
kokoinen reikä. Käyttömoduulin johdot voidaan nyt vetää tämän aukon kautta
nopeussäätimen johtosarjaan. Käyttömoduulin liitäntäkaapelit voidaan yhdistää keskuspi-
stokkeeseen ja työntää 8-napaiseen koteloon. Yhdistä käyttöosan asennettu 8-napainen
keskuspistoke pääjohtosarjan 8-napaisen vastapistokkeen kanssa.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 271
272
Johtosarja
Infrapunakäyttömoduuli ja ohjausakselin pylväskäyttömoduuli:
Molempien moduulityyppien, infrapuna- ja ohjausakselin pylväskäyttömoduuli, mukana
toimitetaan asennusohje. Nämä käyttöohjeet tulee lukea huolellisesti läpi ennen
asentamista.
Varo! Pidä huolta siitä, ettei kuljettaja joudu moduulia käyttäessään kurottumaan
ohjauspyörän läpi.
Vihreä/punainen, musta, vaaleanpunainen/punainen ja sininen/punainen
Vedä sähköisen säätimen 4-säikeinen kaapeli moottoritilaan sopivan olemassa olevan
läpiviennin kautta tai tee läpivienti itse ja tiivistä se mukana toimitetun kumitiivisteen
avulla. Työnnä 4 kaapelia pistokekoteloon ja yhdistä sähköiseen säätimeen. Huomioi
pistokekoteloon merkityt värikoodit.
Oranssi kaapeli
Yhdistä oranssi kaapeli kytkettyyn plussaan (Kl. 15). Varmistaudu siitä, että kytketyssä
plussassa esiintyy täysi käyttöjännite (12 V) ja että kaapeli on jännitteetön sytytyksen
ollessa pois kytkettynä.
Ohje! Tarkista volttimetrin avulla, että valitsemassasi sytytyksen kautta
tapahtuvassa syötössä esiintyy täysi akun jännite. Tavallisesti varokekotelo on
soveltuva paikka. Ei ole suositeltavaa yhdistää oranssia kaapelia ajoneuvon
lisälaitteiden (ACC) jännitelähteeseen.
Vihreä kaapeli
Yhdistä vihreä kaapeli jo olemassa olevaan ajoneuvon maadoitukseen tai autonkorin
kirkkaaseen metallimaadoituskaapeliin Tarkoituksenmukaisin paikka ajoneuvon
keskusmaadoitukselle on vasen tai oikea A-pylväs.
Ruskea ja ruskea-valkoinen kaapeli
Yhdistä ruskea ja ruskea-valkoinen kaapeli jarruvalokytkimeen (katso H 2).
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 272
273
Johtosarja
Jos jarruvalokytkimestä lähtee enemmän kuin kaksi kaapelia, käytä volttimittaria
tunnistaaksesi tarvitsemasi kaapelit. Toisen kahdesta alkuperäisestä kaapelista tulisi olla
jatkuva plus (Kl. 30, 12 V) tai kytketty plus (Kl. 15). Toisessa alkuperäisessä kaapelissa
tulisi olla jarrun päällä ollessa +12 V:n jännite. Kun jarru vapautetaan, ei kaapelissa saa
enää olla jännitettä.
Jos et saa jarruvalokytkimen lukemaksi täyttä +12 V:a, on mahdollista, että ajoneuvosi on
varustettu digitaalisella jarrujärjestelmällä. Siinä tapauksessa on ruskeat kaapelit liitettävä
seuraavanlaisesti: Ruskea-valkoinen kaapeli yhdistetään varmistettuun kytkettyyn
plussaan (Kl. 15). Ruskea kaapeli kytketään alkuperäiseen jarruvaloihin johtavaan johtoon.
Tässä kaapelissa on jarrun päällä ollessa +12 V:n jännite ja 0 V:n sen ollessa poissa
päältä. Tämä kaapeli on mahdollisesti löydettävissä aivan takavalojen luota tai ajoneuvon
takaosaan johtavista kaapeleista.
Keltainen ja sininen merkinantokaapeli
(Nopeus- tai kierroslukusignaalin liitäntä). On kaksi mahdollisuutta mitata nopeussäätimen
referenssisignaali:
1. Nopeussignaali
Nopeussignaali ilmoittaa todellisen ajonopeuden. Tätä signaalityyppiä tulee aina käyttää
automaattivaihteilla varustetuissa ajoneuvoissa, mutta se sopii käytettäväksi myös
manuaalivaihteistolla varustettuihin ajoneuvoihin.
Jälkimmäisiin on kuitenkin asennettava irtikytkentä, joka estää moottorin käymisen
ylikierroksilla (katso sivu 273).
2. Moottorin kierrosluku (kierrosta minuutissa)
Moottorin kierroslukusignaali ilmaisee moottorin kierrosluvun (kierrosta minuutissa).
Ajoneuvon nopeus on tällöin niin kauan riippuvainen moottorin kierrosluvusta, kun sama
vaihde on päällä. Moottorin kierroslukusignaali soveltuu ainoastaan manuaalivaihteistolla
varustettuihin ajoneuvoihin. Tässäkin tapauksessa on kuitenkin asennettava irtikytkentä,
joka estää moottorin käymisen ylikierroksilla (katso sivu 274).
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 273
274
Johtosarja
Nopeussäädin on varustettu kahdella kaapelilla, joita voidaan käyttää signaalin ottoon.
1. Sininen kaapeli
1,5 - 24 V:n jännitteellä ja 6 Hz:n - 8,5 kHz:n taajuudella varustetun nopeus- ja
kierroslukusignaalin keräämiseksi. Sinistä kaapelia tulisi käyttää kaikkien edellä
mainittujen parametrien alueelle osuvien signaalien keräämiseen, sekä nopeussignaalin
että kierroslukusignaalin.
2. Keltainen kaapeli
Käytetään ainoastaan 6 - 250 voltin jännitteisen ja 6 - 488 hertsin taajuuksisen
kierroslukusignaalin keräämiseen. Keltaista kaapelia tulisi käyttää ainoastaan > 20 voltin
jännitteisten kierroslukusignaalien keräämiseen. Muutoin keltaisen kaapelin käyttö tulee
rajoittaa ainoastaan tapauksiin tai käyttötilanteisiin, joissa myös moottorin ylikierrossuoja
on tarpeen tai kierroslukusignaali liikkuu 6 ja 250 voltin välisellä alueella.
Moottorin ylikierrossuoja
Jos manuaalisella vaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa käytetään nopeussignaalia
signaalilähteenä, on ajoneuvossa oltava myös ylikierrossuoja, jotta moottorin
vaurioitumiselta vältyttäisiin. Kun kytkin painetaan pohjaan nopeussäätimen ollessa
aktivoituna, on nopeussäätimen kytkeydyttävä automaattisesti pois päältä, koska
ajoneuvon moottori saattaa muutoin vaurioitua.
On olemassa kaksi mahdollisuutta suojata moottoria ylikierroksilta:
1. Jos sinistä kaapelia käytetään nopeussignaalin välittämiseen, voidaan keltaista kaapelia
käyttää moottorin kierrosluvun välittämiseen ja täten varmistaa tarpeellinen
moottorisuojaus. Katso tähän liittyen myös nopeusimpulssi-signaalien välittämiseen
liittyvä kappale.
2. Voidaan myös käyttää kytkimen katkaisijaa, jos vastaavaa kierroslukusignaalia ei ole
käytettävissä. Kytkimen katkaisija tulee asentaa kytkinpolkimeen, niin että
nopeussäädin kytkeytyy automaattisesti pois päältä poljinta painettaessa
(katso H 4).
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 274
275
Johtosarja
Signaalinmittaus on aina riippuvainen ajoneuvossa käytetystä vaihteistosta.
Automaattivaihteiset ajoneuvot
Käytä sinistä kaapelia, nopeussignaalin siirtämiseen. Älä missään tapauksessa käytä
kierroslukusignaalia.Automaattivaihteisissa ajoneuvoissa ei tarvitse käyttää ylimääräistä
ylikierrossuojaa. Katso tähän liittyen myös kappale adekvaattien nopeussignaalien
välittämisestä. Jos ajoneuvosta ei löydy soveltuvaa nopeussignaalia, voidaan siihen
asentaa valinnainen magneettisensorirakennussarja tai valinnainen nopeuspulssigeneraat-
tori (katso valinnaiset lisävarusteet s. 290).
Automaattivaihteiset ajoneuvot
Paras ratkaisu manuaalivaihteistolla varustettujen ajoneuvojen kohdalla on sinisen
kaapelin varaaminen nopeussignaalille ja keltaisen kaapelin käyttäminen ylikierrossuojana
kierroslukusignaalin tai kytkimen katkaisijan avulla. Katso tähän liittyen myös kappale
adekvaattien nopeusimpulssisignaalien välittämisestä. Jos vastaavaa nopeussignaalia ei
löydy, voidaan ajoneuvoon asentaa valinnainen magneettisensorirakennussarja tai
valinnainen nopeuspulssigeneraattori Jos ajoneuvosta ei löydy nopeussignaalia, voidaan
sininen kaapeli varata kierroslukusignaalille, tai keltainen kaapeli voidaan liittää
sytytyskäämin negatiiviseen napaan (Kl. 1). Tässä tapauksessa ei tarvita ylimääräistä
ylikierrossuojausta, koska nopeussäädin valvoo moottorin kierroslukua. Käytettäessä
kierroslukusignaalia nopeussäätimen aktivoinnin vähimmäisnopeus riippuu ajoneuvossa
kulloinkin käytössä olevasta vaihteesta.
Nopeus- tai kierroslukusignaalin mittaaminen
On olemassa erilaisia mahdollisuuksia mitata kierrosluku- tai nopeuslukusignaalin liitäntä.
Seuraavassa kappaleessa esitellään erilaisia mahdollisuuksia signaalin tunnistamiseksi.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 275
276
Johtosarja
Nopeussignaalit
Manuaalisella vaihteistolla varustettuihin ajoneuvoihin on ehdottomasti asennettava
moottorin ylikierrossuojaus.
a. Moottorin ohjaimen kautta välitetty nopeussignaali.
Jännite: 1,5 - 24 volttia, taajuus: 6 Hz – 8,5 kHz.
b. Elektroninen kierrosluvun mittari – instrumenttiryhmän takapuolella tai osana instru-
menttiryhmää.
Jännite: 1,5 - 24 volttia, taajuus: 6 Hz – 8,5 kHz.
c. Nopeussensori – on asennettu vaihteistoon. Sensoriin kuuluu yleensä 3 kaapelia.
Jännite: 1,5 - 24 volttia, taajuus: 6 Hz – 8,5 kHz.
d. Autoradio – radion lähellä, jos autossa on ISO-liitin. Nopeusimpulssi on tällöin
kammiossa 3, kosketusnastassa 1 tai 5.
Jännite: 1,5 - 24 volttia, taajuus: 6 Hz - 8,5 kHz.
Moottorin kierroslukusignaalit
a. Moottorin ohjaimen kautta välitetty moottorin kierroslukusignaali.
1,5-24 volttia.
b. Elektroninen kierrosluvun mittari – instrumenttiryhmän takapuolella
Jännite: 1,5 - 24 volttia, taajuus: 6 Hz – 488 Hz.
c. Liitospinne laturin W+ -navassa, joistakin latureista löytyy ylimääräinen liitospinne.
Tämä liitospinne ei kaikissa ajoneuvoissa ole käytössä, mistä johtuen yhteys laturiin on
välttämätön. Jännite: 6-250 volttia; taajuus: 6 Hz – 488 Hz.
d. Sytytyskäämin negatiivinen navan puoli (Kl. 1) – tässä liitostavassa on käytettävä
keltaista kaapelia.
Jännite: 6-250 volttia; taajuus: 6 - 488 Hz.
Valitun signaalin tarkistamiseksi tulee käyttää volttimittaria ja toimia seuraavasti: Yhdistä
volttimittarin punainen johto valitsemaasi nopeussignaaliin ja volttimittarin musta johto
ajoneuvon maadoitukseen. Aja ajoneuvoa alhaisimmalla mahdollisella nopeudella,
jolla nopeussäädin voidaan aktivoida ja mittaa signaalin tehojännite. Huomioi, että
kaikki digitaaliset volttimittarit mittaavat tehojännitteen, kun ne ovat vaihtojännitealueella.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 276
277
Diagnoositila
Vakionopeussäätimessä on itsediagnoositila. Itsediagnoosi on jaettu
kolmeen alueeseen, A, B ja C, nopeussäätimen kaikkien elementtien ja toimintojen
tarkistamiseksi. Ennen itsediagnoosin käynnistämistä tarkista vielä, että kaikki
kaapeliliitännät on suoritettu oikein.
Laita vaihteisto vapaalle, tai automaattivaihteisto pysäköintiasentoon, ja vedä käsijarru
päälle.
Akustisella ilmaisulla varustettu diagnoositoiminto käynnistyy, kun pidät SET-näppäintä
painettuna ja kytket sytytyksen päälle. Sytytyksen ollessa päällä ja SET-näppäimen ollessa
painettuna kuuluu akustinen kuittaussignaali niin kauan, kun SET-näppäintä painetaan.
Jos sekunnin kuluessa SET-näppäimen vapauttamisesta kuuluu toinen akustinen signaali,
jokin ohjauksen lähdöistä on kytkeytynyt, esim. kytkimen katkaisin. Tarkista
kaapeliliitännät uudelleen.
Diagnoositila A
Sähkökäyttöisten rakenneosien ja sähköliitäntöjen tarkastus
Elektroniikkamoduulin LED ja integroitu summeri näyttävät sähkökaapeleiden ja
rakenneosien oikean toiminnan.
Rakenneosien jälkikäteen tapahtuvassa tarkastuksessa ei ole ehdottoman välttämätöntä
irrottaa ohjainta, sillä akustiset ja optiset signaalit ovat rinnakkaisia.
Saat LED:n tai summerin kautta vahvistuksen painamalla tai koskettamalla seuraavia
signaaleja:
SET-näppäin
RES-näppäin
Jarru
Kytkimen katkaisija
Nopeussignaali oppimistilassa
Kierroslukusignaali oppimistilassa
Akustisen ja optisen signaalin kesto tuloa kohden on enintään 10 sekuntia sen
varmistamiseksi, että muiden ilmoitusten näyttäminen ei esty. Jos saat akustisen tai
optisen signaalin käyttäessäsi jotakin yllä olevista toiminnoista, tarkista sähköliitännät.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 277
278
Diagnoositila
Diagnoositila B
Suoritettuasi testin A onnistuneesti voit jatkaa testillä B. Tässä diagnoositilassa voit
testata tehostimien toiminnan. Laita vaihteisto vapaalle, tai automaattivaihteisto
pysäköintiasentoon, ja vedä käsijarru päälle. Käynnistä moottori SET -näppäimen ollessa
painettuna. Kun moottori on käynnissä, vapauta SET-näppäin. Kytke vakionopeussäädin
päälle ON/OFF-näppäimestä. Ohjausyksikön LED syttyy. Paina SET-painiketta ja pidä sitä
painettuna. Moottorin kierrosluvun täytyy nyt nousta hitaasti (Huomio: älä anna moottorin
käydä ylikierroksilla). Paina RES-painiketta ja pidä sitä painettuna. Moottorin kierrosluvun
täytyy hitaasti laskea. Jarrua tai kytkintä tai ON/OFF-kytkintä käytettäessä moottorin
kierrosluvun täytyy laskea takaisin tyhjäkäynnille. Diagnoositilasta poistutaan
katkaisemalla sytytys.
Diagnoositila C
Diagnoositila C on tarkoitettu nopeussignaalin ja kierroslukusignaalin tarkistusta varten.
Käynnistä moottori SET-näppäimen ollessa painettuna. Kun moottori on käynnissä,
vapauta SET-näppäin. Aja noin 50 km/h nopeudella. Kytke vakionopeussäädin päälle
käyttökytkimen On/Off-näppäimestä. Ohjausyksikön LED:in täytyy nyt vilkkua noin
sekunnin välein ja samalla pitää kuulua noin sekunnin välein akustinen signaali. Jos näin
ei ole, suorittakaa asetus- ja tietojen tarkasteluohjelma. Poistuaksesi diagnoositilasta
kytke sytytys pois päältä ajoneuvon seisahduttua.
Huomautus!Diagnoositilojen tarkoituksena on tarkistaa vakionopeussäätimen
kaikki rakenneosat ja toiminnot. Vakionopeussäätimessä on sisäinen
vertailusignaali tehostimien testaamiseksi diagnoositilassa B. Jos
vakionopeussäädin ei toimi kunnolla testin B onnistuneen suorittamisen jälkeen,
vika on yleensä nopeussignaalin vastaanotossa.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 278
279
Turvalaitteet
Nopeussäädin on varustettu useilla erilaisilla turvalaitteilla, jotka kytkevät nopeussäätimen
pois toiminnasta, jos yksi tai useampi seuraavista tilanteista syntyy:
1. kaasupoljin painetaan pohjaan,
2. ohjausmoduulin SEIS-painiketta painetaan,
3. moottori käy ylikierroksilla,
4. jarrutetaan 50%:iin säädetystä nopeudesta,
5. kiihdytetään 150%:iin säädetystä nopeudesta,
6. kytketään sytytys pois päältä.
Nopeussäädin kytkeytyy pois päältä myös, jos jarruvalon alueella ilmenee häiriöitä, esim.
vialliset jarruvalot, viallinen varoke tai jarruvalon kytkimen alueen purkautunut liitos.
Turvallisen ja taloudellisen käytön takaamiseksi ei tempomaattia tule KOSKAAN käyttää
liikenneruuhkassa tai märällä, liukkaalla kadulla.
Huomio! Nopeussäädin kytkeytyy pois päältä myös, jos jarruvalon alueella
ilmenee häiriöitä, esim. vialliset jarruvalot, viallinen varoke tai jarruvalon
kytkimen alueen purkautunut liitos.
Huomio!Nopeussäädin on varustettu erilaisilla varmuustekijöillä. Nämä eivät
kuitenkaan kykene estämään säätimen vaijerin vääntymistä tai jumiutumista.
Tarkista tämän takia kaikki kahteen kertaan!
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 279
280
Asetus-/oppimistila
Asetus- ja oppimistilan avulla voidaan nopeussäätimen tärkeimmät parametrit säätää
ihanteellisesti lähes jokaiseen ajoneuvoon.
Kolmen asetus- ja oppimistilan avulla säädetään nopeus- tai kierroslukusignaali (PPM),
vastaanoton herkkyys (INIT-tila) ja säätöherkkyys (GAIN-tila).
Perusparametrin asetukset voidaan suorittaa ajon aikana. Täten on mahdollista suorittaa
säätöparametrin hienosäätö yksilöllisten tarpeiden mukaan ja saavuttaa tarkat asetukset.
Nämä asetukset voidaan suorittaa ilman ohjaimen irrottamista ja näin mahdollistaa pääsy
erikoisasetusten kytkimiin.
Asetukset tai säätö suoritetaan automaattisesti. Asetetut parametrit tallentuvat
elektroniikkamoduuliin, kunnes SET-UP —ohjelma käynnistetään uudelleen.
1. SET-UP —tilan käynnistäminen
SET-UP —ohjelman käynnistämiseksi on toimittava seuraavanlaisesti:
Kytke sytytys PÄÄLLE ja pois päältä, käynnistä ajoneuvo, paina jarrua ja pidä sitä minuutti
painettuna. Samalla kun painat jarrua, paina SET-painiketta neljä kertaa peräkkäin.
Vahvistukseksi kuulet 4 korkeaa akustista signaalia. Alla mainittujen asetus- ja
oppimistilojen käynnistämiseksi on aina suoritettava yllä kuvattu prosessi.
2. Automatiikkatila
Automatiikkatilassa kaikki kolme parametriä (PPM, GAI ja INIT) säädetään automaattisesti
ajoneuvoasi vastaaviksi. Automatiikkatilan liitoksessa voit vielä tarkemmin sopeuttaa
jokaista kolmesta parametristä.
Päästäksesi automatiikkatilaan, sen jälkeen kuin kohdan 1 alla olevat toimenpiteet on
suoritettu, paina jarrua ja sen jälkeen RES-painiketta jarrun pysyessä painettuna.
Vahvistukseksi kuulet matalan akustisen signaalin. Vapauta jarru. Vahvistukseksi kuulet
korkean akustisen signaalin. Jos kuulet enemmän kuin yhden signaalin, suorita
toimenpiteet uudelleen.
Aja ajoneuvollasi 70 km/h nopeudella.
Paina SET-painiketta sinisen johdon valitsemiseksi signaalituloksi tai RES-painiketta
keltaisen johdon valitsemiseksi signaalituloksi.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 280
281
Asetus-/oppimistila
Nopeussäädin kytkeytyy päälle heti, kun olet painanut SET- tai RES-painiketta, ja
käynnistää INIT-tilan. Tässä tilassa voit optimoida vasteen ja tasapainottaa siten vaijerin
joutokäyntiä tehostimelta. Jos nopeussäädin ottaa nopeuden liian veltosti vastaan, paina
SET-painiketta nostaaksesi arvoa.
Jos nopeussäädin ottaa arvon liian äkillisesti vastaan, niin että se yliohjaa, paina RES-
painiketta. Vahvistukseksi jokaiselle SET- tai RES-painikkeen painallukselle kuuluu
akustinen signaali.
Säädettyjen arvojen (PPM, INIT ja GAIN) tallentamiseksi paina jarrua.
Saat ohjelman uudelleen esiin painamalla RES-painiketta ja jarrua samanaikaisesti.
Vahvistukseksi kuulet matalan akustisen signaalin. Vapauta jarru. Jarrun vapauttamisen
jälkeen kuulet korkean akustisen signaalin vahvistukseksi. Aloita ohjelma alusta
painamalla SET- tai RES-painiketta, signaalilähteestä riippuen. SET-UP – ohjelmasta
poistuaksesi pysäytä ajoneuvosi ja paina neljä kertaa peräkkäin SET-painiketta jarrun
ollessa painettuna.
Normaalitapauksessa nopeussäädin on nyt säädetty juuri sinun ajoneuvoosi sopivaksi.
3. PPM-asetus
Jos et ole tyytyväinen nopeussäätimesi säätöalueeseen, voit säätää PPM-asetuksia
manuaalisesti.
Päästäksesi PPM-säätötilaan, käynnistä ensin SET-UP –ohjelma.
Paina kaksi kertaa RES-painiketta jarrun ollessa painettuna. Kuulet matalan akustisen
signaalin jokaista painallusta kohden. Vapauta jarru. Jarrun vapauttamisen jälkeen kuulet
vahvistukseksi kaksi korkeaa akustista signaalia. Jos et kuule kahta korkeaa akustista
signaalia, suorita yllä mainitut toimenpiteet uudelleen.
PPM-arvon asettamiseksi aja ajoneuvollasi n. 35-40 km/h. Paina SET-painiketta sinisen
johdon valitsemiseksi signaalituloksi tai RES-painiketta keltaisen johdon valitsemiseksi
signaalituloksi. Nopeussäädin kytkeytyy päälle heti, kun olet painanut SET- tai RES-
painiketta, ja käynnistää säätötilan. Säädettyjen arvojen (PPM) tallentamiseksi paina
jarrua.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 281
282
Asetus-/oppimistila
SET-UP – ohjelmasta poistuaksesi pysäytä ajoneuvosi ja paina neljä kertaa peräkkäin
SET-painiketta jarrun ollessa painettuna.
Jokaisen PPM-asetusten muutoksen myötä korvautuvat kaikki aiemmat INIT-asetukset
sekä valmistajan toimesta asetetut toivotut arvot, GAIN-asetus säilyy kuitenkin
muuttumattomana.
Jos nopeussäädin nyt vastaanottaa nopeuden liian veltosti tai äkkinäisesti, on suoritettava
INIT-asetus. Jos nopeussäädin toimii normaalikäytössä liian laiskasti tai äkkinäisesti, on
GAIN-asetus suoritettava manuaalisesti.
Jos nopeussäädin toimii normaalikäytössä liian laiskasti
tai äkkinäisesti, on GAIN-asetus suoritettava manuaalisesti.
4. INIT-tila
INIT-tilassa voit säätää nopeuden vastaanoton herkkyyden.
Jos nopeussäädin vastaanottaa nopeuden liian laiskasti, on INIT-arvoa nostettava. Jos
nopeussäädin vastaanottaa nopeuden liian äkillisesti, on INIT-arvoa pienennettävä.
Päästäksesi INIT-säätötilaan, käynnistä ensin SET-UP –ohjelma.
Paina kolme kertaa RES-painiketta jarrun ollessa painettuna. Kuulet matalan akustisen
signaalin jokaista painallusta kohden. Vapauta jarru. Jarrun vapauttamisen jälkeen kuulet
vahvistukseksi kolme korkeaa akustista signaalia. Jos et kuule kolmea korkeaa akustista
signaalia, suorita yllä mainitut toimenpiteet uudelleen.
Aja nopeussäätimellä haluamaasi nopeutta, joka kuitenkin ylittää vähimmäisnopeuden (40
km/h). Paina SET-painiketta niin kauan, kunnes huomaat nopeussäätimen
vastaanottaneen ajetun nopeuden Kytke nopeussäädin pois päältä painamalla jarrua.
Paina SET-painiketta uudelleen, nyt nopeussäätimen tulisi vastaanottaa nopeus
rauhallisemmin. Jos näin ei ole, voit nostaa INIT-arvoa SET-painikkeen avulla ja pienentää
RES-painikkeen avulla. Kuulet matalan akustisen signaalin jokaista painallusta kohden.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 282
283
Asetus-/oppimistila
Huomio! SET- ja RES-painikkeiden normaalit YLÖS- ja ALAS toiminnot ovat
tässä käyttötavassa lukitut, jotta painikkeita voidaan käyttää asetusten
syöttämiseen.
Säädettyjen arvojen (PPM, INIT ja GAIN) tallentamiseksi paina jarrua. Jos INIT-arvoa
muutetaan, nopeussäädin laskee parhaan mahdollisen GAIN-arvon ja poistaa ohjaimesta
aiemman arvon.
Normaalitapauksessa ohjaimeen ei tarvitse suorittaa muita asetuksia. Tästä johtuen on
suositeltavaa poistua SET-UP —tilasta ja testata nopeussäädintä normaalikäytössä. SET-
UP – ohjelmasta poistuaksesi pysäytä ajoneuvosi ja paina neljä kertaa peräkkäin SET-
painiketta jarrun ollessa painettuna.
Jos nopeussäädin reagoi normaalikäytössä liian laiskasti tai liian äkillisesti, on GAIN-arvoa
muutettava. Tätä varten on toimenpiteet 1 ja 5 toistettava GAIN-tilan käynnistämiseksi.
5. GAIN-tila
GAIN-arvoa on nostettava, jos ajoneuvon nopeus hiljenee tai se reagoi liian veltosti
nopeussäätimen kytkettynä ollessa, esim. kohtuuttoman suuri nopeuden putoaminen
ylämäessä tai kohtuuttoman suuri nopeuden kasvaminen alamäessä.
GAIN-arvoa on pienennettävä, jos ajoneuvon nopeus kasvaa tai se reagoi liian äkillisesti
nopeussäätimen kytkettynä ollessa, esimerkiksi: asetat nopeudeksi 70 km/h ja ajoneuvon
nopeus vaihtelee 65 ja 75 km/h välillä normaalikäytössä. Normaalitapauksessa INIT-
asetuksen mukaan laskettava GAIN-arvo takaa nopeussäätimen tasaisen normaalikäytön.
Jos muutoksia vaaditaan, on seuraava menettelytapa huomioitava:
Päästäksesi GAIN-säätötilaan, käynnistä ensin SET-UP – ohjelma.
Paina neljä kertaa RES-painiketta jarrun ollessa painettuna. Kuulet
matalan akustisen signaalin jokaista painallusta kohden. Vapauta jarru. Jarrun
vapauttamisen jälkeen kuulet vahvistukseksi neljä korkeaa akustista signaalia. Jos et
kuule neljää korkeaa akustista signaalia, suorita yllä mainitut toimenpiteet uudelleen.
MS-700.qxd 24/06/03 15:19 Page 283
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255
  • Page 256 256
  • Page 257 257
  • Page 258 258
  • Page 259 259
  • Page 260 260
  • Page 261 261
  • Page 262 262
  • Page 263 263
  • Page 264 264
  • Page 265 265
  • Page 266 266
  • Page 267 267
  • Page 268 268
  • Page 269 269
  • Page 270 270
  • Page 271 271
  • Page 272 272
  • Page 273 273
  • Page 274 274
  • Page 275 275
  • Page 276 276
  • Page 277 277
  • Page 278 278
  • Page 279 279
  • Page 280 280
  • Page 281 281
  • Page 282 282
  • Page 283 283
  • Page 284 284
  • Page 285 285
  • Page 286 286
  • Page 287 287
  • Page 288 288
  • Page 289 289
  • Page 290 290
  • Page 291 291
  • Page 292 292
  • Page 293 293
  • Page 294 294
  • Page 295 295
  • Page 296 296

Dometic Waeco MS700 Omistajan opas

Kategoria
Bicycle accessories
Tyyppi
Omistajan opas
Tämä käsikirja sopii myös