25
950501-08 10/09/14
Akun lataaminen
Mod.1, 2, 3, 4
¾ [A] on asennossa 0/OFF (Mod.1, 3)
tai akkulaturi kytketty irti sähköverkosta (Mod.2, 4).
¾ [C].
¾ [B].
¾ [D].
¾ (Mod.1, 3) Aseta katkaisin [A] kohtaan 1/ON.
¾ (Mod.2, 4) Kytke akkulaturi sähköverkkoon.
L (Mod.1, 3) Jos termostaatti tulee väliin, ON/OFF-
katkaisimen merkkivalo sammuu.
L
Jos varaaja kytketty Min-hitaan varauksen asentoon, on
mahdollista, että ampeerimittari ei osoita sen olevan kytketyn
hyvin varattuun akkuun.
Akun varautuessa ampeerimittarin osoittama varausnopeus
laskee hitaasti kunnes se saavuttaa tasaisena pysyvän
lukeman (ei koskaan nollaa), mikä merkitsee sitä, että akku
on täysin varautunut.
Ladattavan akun virrankulutus riippuu akun kunnosta.
Jos malliin kuuluu lataussäätimet, valitse latausvirta, joka
on lähimpänä 10%:a ladattavan akun tehosta. (esim. I=4
Amp. akulle, jonka teho on 40 Amp./t). Tarkista, että akun
kapasiteetti (Ah) ei ole alhaisempi kuin akkulaturissa mainittu
arvo (C-Min).
Kun akku on ladattu ja havaitaan, että elektrolyyttinesteeseen
muodostuu kuplia, suositellaan lopettamaan lataaminen
akun vahingoittamisen välttämiseksi.
Suljettujen MF-, GEL- ja AGM-akkujen
lataaminen
Suljettuihin akkuihin ei voida lisätä elektrolyyttiliuosta. Jotta
voidaan hyödyntää niiden koko suunniteltu käyttöikä, älä lataa
niitä liikaa.
Suorita lataus hitaasti ja tarkista usein akun napojen jännite
tavallisella testerillä.
Akkulaturi ei anna mahdollisuutta pysäyttää
automaattisesti latausta ja se täytyy irrottaa heti kun
lataus on suoritettu loppuun, jotta akku ei vaurioudu.
Usean akun samanaikainen lataus, Kuva 4
Latausajat luonnollisesti pidentyvät suhteessa ladattavien
akkujen tehojen summaan. Älä lataa samanaikaisesti
erityyppisiä akkuja tai kapasiteetiltaan (Ah) erikokoisia akkuja
tai varaukseltaan eritasoisia akkuja.
Booster-käynnistimen kytkentä:
toimintajärjestys
TÄRKEÄÄ KÄYNNISTYKSESSÄ
Ennen akkulaturin käyttämistä varmista, että jännitetason
vahinkoja esineille tai ihmisille.
Jotta ei vahingoiteta kulkuneuvon elektroniikkaa, ennen
akun lataamista tai pikakäynnistyksen suorittamista lue
huolellisesti sekä kulkuneuvon että akun valmistajan
toimittamat ohjeet.
Jotta ei vahingoiteta kulkuneuvon elektroniikkaa:
D Älä suorita pikakäynnistystä, jos akku on sulfatoitunut tai
viallinen.
D Älä suorita pikakäynnistystä akulla, joka on irrotettu
kulkuneuvosta: akun paikallaolo on ehdottoman tärkeää,
jotta eliminoidaan mahdolliset ylijännitteet, jotka voisivat
muodostua liitäntäkaapeleihin kerääntyneestä energiasta
pikakäynnistyksen aikana.
Pikakäynnistyksen helpottamiseksi suositellaan
suorittamaan aina 10-15 minuutin pikalataus.
Noudata arvokilvessä tai teknisissä tiedoissa ilmoitettuja
pikakäynnistyksen / tauon jaksoja, jotta akkulaturi ei
ylikuumene. (esimerkiksi: 5’’ ON / 10’’ OFF 5 jaksoa).
Älä jatka pikakäynnistyksen yrittämistä, kun moottori
ei käynnisty: tämä voi aiheuttaa vahinkoja akulle tai
sähkölaitteistolle kulkuneuvossa.
Mod. 3, 4
¾ [A] on asennossa 0/OFF (Mod. 3)
tai akkulaturi kytketty irti sähköverkosta (Mod. 4).
¾ [C].
¾ [B].
¾ (Mod. 3) Aseta katkaisin [A] kohtaan 1/ON.
¾ (Mod. 4) Kytke akkulaturi sähköverkkoon.
¾ Käännä kulkuneuvon virta-avainta.
Suojasulake oikosulkuja ja polariteetin vaihtoja vastaan
[H]
Sulake keskeyttää sähköpiirin, kun tapahtuu ylikuormitus,
joka voi aiheutua oikosulusta pihdeissä tai akun osissa tai
käänteisestä kytkennästä akun napoihin (+,-).
ei kykene toimimaan. (Esim. erittäin purkautunut akku, jonka
polariteetti on vaihtunut).
vahinkoja ihmisille tai esineille.
Irrota akkulaturi sähköverkosta ennen sulakkeiden
vaihtamista.
L Laite on varustettu automaattisesti nollautuvalla
termostaatilla, joka suojelee laitetta ylikuumenemisilta.