MUUT-TUOTEMERKIT XK7002 Ohjekirja

Tyyppi
Ohjekirja
XK7002
AJONEUVOVINSSI
ELECTRIC WINCH
• Käyttöohje • Instruction manual •
Maahantuoja / Importer:
ISOJOEN KONEHALLI OY
Keskustie 26, 61850 Kauhajoki As, Finland
Tel. +358 - 20 1323 232, Fax +358 - 20 1323 388
www.ikh.fi
HUOMIO! Lue käyttöohjeet huolellisesti ennen laitteen käyttöä ja noudata
kaikkia annettuja ohjeita. Säilytä ohjeet myöhempää tarvetta varten.
NOTE! Read the instruction manual carefully before using the tool and follow
all given instructions. Save the instructions for further reference.
3
- Suojaa pitkät hiukset hiusverkolla.
Turvallinen etäisyys
- Varmista, ettei kukaan seiso vaijerin tai vedettävän kuorman lähellä. Avustajien sekä sivullisten
on oltava turvallisen välimatkan päässä (noin 1,5 kertaa vaijerin pituus). Mikäli vaijeri irtoaa tai
katkeaa kuormaa vedettäessä, se saattaa lennähtää taaksepäin suurella voimalla aiheuttaen
mahdollisesti loukkaantumisen tai jopa kuoleman.
- Älä astu vaijerin päälle.
- Älä päästä sivullisia työalueelle.
- Seiso aina tukevassa asennossa.
Älä käsittele johtoa väärin
- Älä koskaan kanna laitetta pitäen sen johdosta äläkä irrota sitä pistorasiasta vetämällä johdosta.
- Pidä johto poissa kuumuudesta, öljystä ja terävistä kulmista.
Älä ylikuormita laitetta
- Laite on tarkoitettu jaksottaiseen työskentelyyn. Mikäli moottori tuntuu käteen liian kuumalta,
pysäytä se ja anna jäähtyä muutama minuutti. Tauon voi käyttää akun lataamiseen.
- Sammuta laite mikäli moottori sammuu.
- Älä ylitä kuorman painolle annettuja suosituksia (ks. tekniset tiedot). Pylpyrän käyttö pienentää
laitteeseen ja vaijeriin kohdistuvaa kuormaa melkein puolella. Vältä äkkinäistä kuormitusta,
tämä voi ylittää kuormalle sallitun rajan.
Älä käynnistä moottoria vahingossa
- Kytkimen tulee olla pois päältä, kun laitetta ei käytetä ja täysin päälle kytkettynä, kun sitä
käytetään.
Tarkista vaurioituneet osat
- Tarkista laite aina ennen työskentelyn aloittamista. Kaikki vaurioituneet osat tulee korjauttaa tai
vaihtaa välittömästi valtuutetussa huoltoliikkeessä.
Huolehdi korjauksista
- Laitetta korjatessa saa käyttää ainoastaan alkuperäisiä osia. Muunlaisten osien käyttö saattaa
johtaa vakaviin vaaratilanteisiin.
Kelaa vaijeri
- Käytä aina nahkakäsineitä kelatessasi vaijeria. Pidä vaijeri jännitettynä kelauksen aikana. Pitele
vaijeria toisella kädellä ja kauko-ohjainta toisella. Aloita mahdollisimman kaukaa ja keskeltä.
Kävele laitetta kohti pitäen vaijeria jännitettynä ja kytkien laitteen päälle.
- Älä päästä vaijeria luiskahtamaan käsistäsi äläkä mene liian lähelle laitetta.
- Kelaa vaijeri sisään pysäyttäen laitteen aina välillä, kunnes vaijeria on noin metrin verran
jäljellä. Sammuta kauko-ohjaus ja kelaa vaijerin loppu käsin rumpua pyörittämällä kytkimen
ollessa poissa päältä.
- Ajoneuvoon upotettujen vinssien kohdalla, kelaa kaapeli sisään niin, että laite on päällä, mutta
pidä kädet kaukana aukosta.
4
VAROITUS: Muiden kuin näissä ohjeissa suositeltujen lisävarusteiden käyttö saattaa johtaa
henkilövahinkoihin.
ERITYISTURVAOHJEET
Lue seuraavat ohjeet varovasti ennen laitteen käyttöä ja säilytä ohjeet myöhempää käyttöä
varten.
- Epätasainen kelaus kuormaa vedettäessä ei tuota ongelmia, kunhan vaijeri ei kasaudu rummun
toiseen reunaan. Mikäli näin tapahtuu, kelaa vaijeria hieman ulos niin, että jännite hellittää.
Siirrä sitten kiinnityskohta keskemmälle ajoneuvoa. Kun olet saanut työn päätökseen, voit
kelata vaijerin tasaisiksi kerroksiksi.
- Säilytä kauko-ohjainta ajoneuvon sisällä, jolloin se ei pääse vahingoittumaan. Tarkista se ennen
kytkemistä. Irrota kauko-ohjain laitteesta, kun sitä ei käytetä.
- Kun haluat kelata, aseta kauko-ohjain päälle, kun laitteen kytkin ei ole päällä. Älä aseta kytkintä
päälle mikäli moottori on käynnissä.
- Kun kauko-ohjain on kytketty laitteeseen, pysyttele etäällä rummusta, läpivientiaukosta sekä
vaijerista ja muista liikkuvista osista.
- Älä koskaan kiinnitä koukkua itse vaijeriin. Tämä vahingoittaan vaijeria. Käytä aina sopivaa
silmukkaa tai ketjua.
- Tarkkaile laitetta käytön aikana turvallisen välimatkan päässä. Pysäytä kuorman veto muutaman
metrin välein tarkistaaksesi, ettei vaijeri keräänny yhteen reunaan. Vaijerin jumiutuminen voi
rikkoa laitteen.
- Älä kiinnitä vetokoukkuja laitteen runkoon vaan aina ajoneuvoon.
- Pylpyrän käyttö kaksinkertaistaa vetokapasiteetin ja puolittaa vetonopeuden sekä auttaa
pitämään vaijerin suorassa. Kun kaksinkertaista kuormaa vedetään vinssin ollessa paikallaan,
koukku tulee kiinnittää ajoneuvon alaosaan.
- Käytät turvallista sakkelia yhdessä puunrungon suojaliinan kanssa varmistaaksesi tukevan
vetokohdan.
- Kun vaijeria kelataan ulos, on aina varmistettava, että rummun ympärille jää vähintään viisi
kierrosta vaijeria. Muutoin vaijeri saattaa irrota rummusta kuorman voimasta. Tämä saattaa
aiheuttaa vakavia henkilö- ja omaisuusvahinkoja.
- Vaijerissa on punainen merkintä, joka ilmoittaa, kun vaijeria on enää viisi kierrosta jäljellä.
Vaijeria ei saa kelata ulos enää sen jälkeen, kun punainen merkki on läpivientiaukon kohdalla.
- Vaijerin vetokyky on suurimmillaan sen alimmilla kerroksilla, joten on suositeltavaa pitää
vaijeri mahdollisimman pitkänä raskaita kuormia vedettäessä (jätä kuitenkin viisi kierrosta
rummulle, ks. yllä). Mikäli tämä ei ole käytännöllistä, käytä pylpyrää.
- On suositeltavaa asettaa paksu huopa tms. ulos kelatun vaijerin päälle. Tämä pehmentää vaijerin
iskua mikäli se katkeaa ja lennähtää taaksepäin.
5
- Kun vaijeri on kelattu sisään siististi ja tiukasti, takertumisen riski pienenee. Vaijeri takertuu,
kun se kuormaa vedettäessä jää kiinni kahden muun vaijerikierroksen väliin. Mikäli näin
tapahtuu, kelaa vaijeria edestakaisin. Älä yritä selvittää jännitettyä vaijeria käsin!
- Mikäli ajoneuvo seisoo kaltevalla pinnalla, tue renkaat palkein.
Akku
- Varmista, että akku on kunnossa ja kaikki sähköliitännät ovat puhtaat ja kunnolla kiinni. Älä
altista akkua hapolle tai saasteille.
- Käytä aina suojalaseja, kun olet tekemisissä akun kanssa.
- Pidä moottori käynnissä käyttäessäsi laitetta. Näin vältät akun kulumisen.
Vaijeri
- Varmista, että vaijeri on hyvässä kunnossa ja kiinnitetty kunnolla.
- Älä koskaan käsittele vaijeria tai muita kuorman vetämisessä käytettäviä tarvikkeita vetämisen
aikana tai mikäli kauko-ohjain on toisen ihmisen hallussa.
- Älä koskaan käytä vaijeria, joka on hauras, vääntynyt tai vaurioitunut.
- Älä koskaan vedä kuormaa siirtämällä ajoneuvoa.
- Älä koskaan korvaa vaijeria aikaisempaa heikommalla vaijerilla.
- Vaijerin käyttö ja hoito vaikuttavat suoraan sen käyttöikään. Kelaa vaijeri sisään joka käytön
jälkeen niin, että sillä on vähintään 230 kg kuorma. Muutoin ylemmät kerrokset sotkeutuvat
käytössä alempiin kerroksiin, mikä saattaa vaurioittaa vaijeria pahasti. Testaa vinssin toiminta
ensimmäisellä kerralla rauhallisesti. Kelaa vaijeri ulos punaiseen merkkiin saakka ja kelaa se
sitten takaisin niin, että sillä on vähintään 230 kg kuorma. Tämä jännittää ja venyttää uutta
vaijeria hieman, jolloin se kelautuu tiukasti rummun ympärille. Muussa tapauksessa vaijeri
saattaa vaurioitua ja lyhentää sen käyttöikää.
- Ajoittain voi olla tarpeellista kelata vaijeri sisään käytön jälkeen ilman kuormaa. Pidä tällöin
kauko-ohjainta toisessa kädessä ja vaijeria toisessa (käytä aina nahkakäsineitä). Aloita
kelaaminen niin kaukaa kuin kauko-ohjain sallii, käynnistä laite. Kelaa sisään pari metriä ja
pysäytä laite. Toista sama. Pysäytä laite aina, kun kätesi ovat noin metrin päässä
läpivientiaukosta (= aukko, jonka läpi vaijeri kelautuu).
VAROITUS: Kun kuormaa vedetään viistosti, vaijeri kerääntyy rummun toiseen reunaan. Mikäli
kasauma kasvaa liian suureksi, se aiheuttaa huomattavaa vahinkoa laitteelle. Tämän takia kuormaa
tulisi aina vetää mahdollisimman kohtisuoraa vinssiä kohti. Pysäytä vetäminen mikäli vaijeri tulee
liian lähelle yhdystankoja tai kiinnitysalustaa. Tasoittaaksesi epätasaisesti kelautuneen vaijerin,
kelaa kasautunut kohta ulos ja kelaa se sisään rummun toiseen reunaan. Tämä tuo lisätilaa niin, että
kuorman vetämistä voidaan jatkaa.
- Älä kuormita laitetta yli sen vetokapasiteetin.
- Älä vedä kuormaa siirtämällä ajoneuvoa. Ajoneuvon liike yhdistettynä vinssin vetoliikkeeseen
saattaa äkillisesti ylikuormittaa vaijeria tai itse laitetta ja vaurioittaa niitä.
- Äkillinen kuormitus on vaarallista! Äkillisen kuormituksen aiheuttaa nopeasti kasvava vaijeriin
kohdistuva voima. Taaksepäin liikkuva ajoneuvo, joka aiheuttaa äkillisen jännitteen vaijeriin,
saattaa tuottaa vaurioittavan ylikuormituksen.
- Tämän käyttöohjeen kuvaama vinssi on tarkoitettu käytettäväksi ainoastaan ajoneuvon tai
veneen kanssa, ei teollisuudessa.
- Älä käytä laitetta kuormien nostamiseen. Laitteessa ei ole nostamiseen tarvittavia
turvaominaisuuksia.
- Älä käytä laitetta ihmisten nostamiseen, tukemiseen tai kuljettamiseen.
6
ASENNUS
Vinssin asennus
1. Laite on asennettava sopivaan teräksiseen runkoon kiinnittäen se neljästä kohtaa. Laite voidaan
asentaa pysty- tai vaakasuoraan.
On tärkeää, että kiinnitysalusta on tasainen, jotta moottori, vaijerirumpu ja vaihteisto ovat linjassa.
Ennen asentamista varmista, että myös kiinnitysalusta kestää laitteen vetokapasiteetin.
Laitteen upottaminen ajoneuvoon tai etusuojuksen asentaminen saattaa vaikuttaa turvatyynyjen
laukaisujärjestelmään. Tarkista, että kiinnitysjärjestelmä on testattu ja hyväksytty käytettäväksi
turvatyynyllisissä ajoneuvoissa.
2. Läpivientiaukko tulee asentaa niin, että vaijeri kelautuu rummulle tasaisesti.
Sähköliitännät
Normaalissa työskentelyssä olemassa olevat sähköliitännät ovat riittävät. Tärkeää on, että akku on
ladattu ja liitokset ovat kunnolliset. Pidä ajoneuvon moottori käynnissä työskentelyn ajan
varmistaaksesi, että akku pysyy ladattuna.
Varmista, että liitännät ovat alla olevien ohjeiden mukaiset:
1. Yksi lyhyt punainen johto yhdistyy moottorin punaiseen napaan E, toinen yhdistyy säätörasian
napaan A. (Tämä on tehty jo tehtaalla)
2. Yksi lyhyt musta johto yhdistyy moottorin mustaan napaan F, toinen yhdistyy säätörasian
napaan D. (Tämä on tehty jo tehtaalla)
3. Pitkä punainen johto yhdistyy säätörasian punaiseen napaan B, toinen pää akun positiiviseen (+)
napaan.
4. Pitkä musta johto yhdistyy mustaan napaan C, toinen pää akun negatiiviseen (-) napaan.
KÄYTTÖ
Suositus
Opit tuntemaan laitteesi parhaiten kokeilemalla sen käyttöä muutaman kerran ennen kuin tarvitset
sitä varsinaiseen käyttöön. Suunnittele etukäteen. Muista myös kuunnella laitteen pitämää ääntä ja
opettele tunnistamaan kevyellä/raskaalla kuormalla syntyvä ääni tai ääni, joka syntyy kun kuorma
7
nytkähtelee tai liikkuu. Harjoittelemalla häiriöttömässä ympäristössä opit tuntemaan laitteesi ja
kykenet käyttämään sitä turvallisesti erilaisissa tilanteissa.
Käyttö
1. Varmista, että ajoneuvo on varmasti paikallaan kytkemällä käsijarru päälle tai tukemalla renkaat
palkein.
2. Kelaa vaijeria ulos tarvittava määrä ja kiinnitä se haluttuun kohteeseen. Vinssin kytkin
mahdollistaa vaijerin nopean kelaamisen ulos. Vipu laitteen vaihteistokotelon päällä ohjaa
kytkintä seuraavasti:
o Kytke kytkin pois päältä. Nyt vaijeria voi kelata vapaasti ulos.
o Kytke kytkin päälle. Nyt vaijerilla voidaan vetää.
3. Tarkista kaikki laitteen osat ennen aloittamista.
4. Kytke kauko-ohjain laitteeseen. On suositeltavaa ohjata laitetta kuljettajan paikalta. Tällä
varmistetaan mahdollisimman turvallinen käyttö.
5. Aloita käynnistämällä ajoneuvon moottori. Aseta vaihde vapaalle ja annan moottorin käydä
joutokäynnillä.
6. Kytke kauko-ohjain päälle/pois päältä, kunnes työ on saatu päätökseen. Tarkista säännöllisesti,
että vaijeri kelautuu rummulle tasaisesti.
7. Aina kun kauko-ohjain on neutraalissa tai OFF –asennossa, jarru kytkeytyy automaattisesti
päälle.
HUOM: Lue kaikki turva- ja käyttöohjeet sekä varoitukset huolellisesti läpi ennen kuin aloitat
työskentelyn.
HUOLTO
On suositeltavaa käyttää laitetta säännöllisesti (noin kerran kuussa). Älä upota laitetta veteen.
Mikäli näin kuitenkin käy, käytä laitetta kolmen päivän kuluessa niin, että sen moottori tuntuu
käteen lämpimältä. Tämän tulisi poistaa kosteus moottorista.
Voitelu
Kaikki laitteen liikkuvat osat on voideltu kuumuutta kestävällä, litium –pohjaisella voiteluaineella
tehtaalla. Tehdasvoitelu kestää käytön normaaleissa olosuhteissa. Voitele vaijeri säännöllisesti
ohuella, imeytyvällä öljyllä. Tarkista mahdollisesti vaurioituneet osat ja vaihda tarvittaessa. Mikäli
vaijeri kuluu tai vaurioituu, se on vaihdettava välittömästi.
Vaijerin vaihto
Levitä uusi vaijeri maahan estääksesi kiertymisen. Poista vanha vaijeri ja kiinnitä uusi samalla
tavoin kuin vanha oli kiinnitetty.
HUOM: Tässä käyttöohjeessa esitetyt turva- ja käyttöohjeet eivät voi kattaa kaikkia mahdollisia
tilanteita tai olosuhteita. Vain järkevä ja varovainen käyttö varmistavat turvallisen työskentelyn!
15
RÄJÄYTYSKUVA & OSAT • EXPLODED VIEW & PARTS
Nro Kuvaus Nro Kuvaus
1 Moottorin suojus 15 Tiivisterengas
2 Staattori 16 Sisähammastettu pyörä
3 Roottori 17 Planeettapyörästö
4 Moottorin runko (vasen) 18 Planeettapyörästö
5 Holkki (nylon) 19 Sisähammastettu pyörä
6 Akselin liitos 20 Keskipyörä
7 Rumpu 21 Suojus
8 Yhdystanko 22 Kytkimen vipu
9 Kahva 23 Kauko-ohjain
10 Akseli 24 Solenoidi
11 Hammastettu liitoskappale 25 Koukku
12 Holkki (nylon) 26 Vaijeri
13 Runko (oikea) 27 Läpivientiaukko
14 Planeettapyörästö
No. Description No. Description
1 Motor cover (Carbon Ass’y
inside) 15 Gasket
2 Stator 16 Internal geared ring
3 Rotor 17 Planetary gear
4 Motor base 18 Planetary gear
5 Nylon bush 19 Inner gear
6 Coupling of Shaft 20 Sun Gear
7 Drum 21 Cover
8 Tie bar 22 Clutch knob
9 Handle 23 Switch Ass’y
10 Drive shaft 24 Solenoid Box Ass’y
11 Spline joint 25 Hook
12 Nylon bush 26 Wire rope
13 Right supporting base 27 Roller fairlead
14 Planetary gear
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

MUUT-TUOTEMERKIT XK7002 Ohjekirja

Tyyppi
Ohjekirja

muilla kielillä