Warn 90351 FAQ

Tyyppi
FAQ
Maastoajoneuvovinssin synteettisen köyden
asennus- ja käyttöohjeet
Jokaiseen veto- ja nostotilanteeseen liittyy tapaturmavaara. Tämän vaaran
minimoimiseksi on tärkeää, että luet tämän perusoppaan huolellisesti.
Tutustu WARN
®
-vinssin toimintaan ennen sen käyttämistä ja ota aina
turvallisuus huomioon. Tässä oppaassa on annettu monia perusohjeita
turvallista käyttöä varten. Mutta koska jokainen veto-/nostotilanne on
erilainen, on erittäin tärkeää, että noudatat koko ajan hyvää harkintakykyä
ja otat aina huomioon turvallisuuden. Noudata aina Vinssaustekniikoiden
perusopasta. Säilytä nämä ohjeet myöhempää käyttöä varten.
Älä koskaan ylitä köyden työkuormitusrajaa tai äkkikuormita köyttä.
Älä koskaan käytä tätä köyttä vinssissä, jonka nimellinen vetokyky on köyden työkuormitusrajaa suurempi.
Älä koskaan ylitä pienempää seuraavista: vinssin suurin nimellinen vetokyky tai synteettisen köyden 820 kg:n
nimellinen vetokyky. Äkkikuormitukset eivät saa ylittää tätä määrää.
Ole aina tietoinen köyden työkuormitusrajasta
Määritä aina köyden sopivuus määrättyyn käyttöön.
Älä koskaan käytä köyttä, jos se on kulunut tai vaurioitunut tai sitä on väärinkäytetty, liikakuormitettu tai huollettu
väärin.
Älä koskaan seiso takaisiniskualueella.
Älä koskaan käytä köyttä ilman hankaussuojusta karkeilla pinnoilla.
Älä koskaan taivuta köyttä suojaamattomien terävien kulmien ympärille.
Käytä aina vähintään viisi kierrosta synteettistä köyttä rummun ympärillä kuorman kannattamiseen. Kiinnityskohdan
rullaa ei ole tarkoitettu kuorman kannattamiseen.
VAROITUS
WARN INDUSTRIES
50
Lukiessasi näitä ohjeita näet huomautuksia ja
varoituksia, jotka on merkitty otsikoilla VAROITUS,
VARO, HUOMIO ja HUOMAUTUS. Kullakin
viestityypillä on oma tietty tarkoituksensa.
VAROITUKSET ilmoittavat mahdollisesti vaarallisesta
tilanteesta, joka voi aiheuttaa vakavan vamman
tai kuoleman, jos sitä ei vältetä. VARO-ilmoitukset
ilmoittavat mahdollisesti vaarallisesta tilanteesta,
joka voi aiheuttaa lievän tai kohtalaisen vamman,
jos sitä ei vältetä. VARO-ilmoitusta voidaan käyttää
varoittamaan myös vaarallisista toimenpiteistä.
VARO- ja VAROITUS-ilmoitukset tunnistavat vaaran,
kertovat kuinka se voidaan välttää ja mikä on
mahdollinen seuraus, jos vaaraa ei vältetä. HUOMIO-
ilmoitukset on tarkoitettu omaisuusvahinkojen
välttämiseksi. HUOMAUTUKSET ovat lisätietoja,
jotka auttavat toimenpiteen suorittamisessa.
TYÖSKENTELE TURVALLISESTI!
Varoitukset ja varo-ilm-
oitukset
VAROITUS
LIIKKUVIA OSIA – PURISTUKSIIN
JÄÄMISEN VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa
vakavan vamman tai kuoleman.
• Varmista aina, että koukun salpa on suljettu ja että
kuorma ei ole sen varassa.
Älä koskaan kohdista kuormitusta koukun kärkeen
tai salpaan. Kohdista kuormitus vain koukun
keskikohtaan.
Älä koskaan käytä koukkua, jonka kannan väli on
suurentunut tai jonka kärki on taipunut tai kierossa.
• Käytä aina koukkua, jossa on salpa.
Varmista aina, että käyttäjä ja sivulliset ovat
tietoisia kuorman ja ajoneuvon vakaudesta.
Pidä kauko-ohjain ja virtajohto aina poissa
rummusta, vaijerista ja kiinnityksestä. Tarkasta
vintturi murtumien, puristumien, vaijerin kulumisen
ja liitäntöjen löystymisen varalta. Vaurioituneet osat
on vaihdettava uusiin ennen käyttöä.
Vie kauko-ohjaimen johto aina ikkunan kautta, kun
kauko-ohjainta käytetään ajoneuvossa.
LIIKKUVIA OSIA – PURISTUKSIIN
JÄÄMISEN VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa
vakavan vamman tai kuoleman.
Yleisturvallisuus:
• Tunne aina vintturin ominaisuudet. Käytä
aikaa ohjeiden sekä Käyttöoppaan ja
Vinssaustekniikoiden perusoppaan lukemiseen,
jotta ymmärrät, miten vintturi toimii.
Älä koskaan ylitä vintturin tai vaijerin nimellistä
kapasiteettia. Kaksoisvaijerin käyttö avopylpyrän
kanssa pienentää vintturin kuormaa.
• Käytä aina paksuja nahkakäsineitä vaijeria
käsitellessäsi.
Älä koskaan käytä vintturia tai vaijeria
hinaamiseen. Äkkikuormitus voi vaurioittaa,
ylikuormittaa ja rikkoa vaijerin.
Älä koskaan käytä vintturia kuljetettavan kuorman
sitomiseen.
Älä koskaan käytä tätä vintturia, jos olet
huumausaineiden, alkoholin tai lääkkeiden
vaikutuksen alainen.
Älä koskaan käytä tätä vintturia, jos olet alle 16
vuoden ikäinen.
Asennuksen turvallisuus:
• Valitse aina kiinnityspaikka, joka on tarpeeksi vahva
kestämään vintturin maksimivetokapasiteetin.
• Käytä aina luokan 5 (metrijärjestelmän mukainen
luokka 8.8) tai parempia kiinnitystarvikkeita.
Älä koskaan hitsaa kiinnityspultteja.
• Käytä aina tehtaan hyväksymiä kiinnittimiä, osia ja
lisävarusteita.
Älä koskaan käytä liian pitkiä pultteja.
• Suorita aina vintturin asennus ja kiinnitä koukku
ennen johtimien asentamista.
• Pidä aina kädet poissa vaijerista, koukun
silmukasta, koukun ja ohjainrullan aukosta
asennuksen, käytön ja sisään- ja uloskelauksen
aikana.
• Sijoita aina ohjain niin, että VAROITUS-tarra on
helposti nähtävissä sen päällä.
• Venytä aina vaijeri ja kelaa se uudelleen
kuormitettuna ennen käyttöä. Vaijerin kelaaminen
tiukkaan vähentää vaijeria vaurioittavan ”takertelun”
mahdollisuutta.
VAROITUS
89390A0
89390A0
WARN INDUSTRIES
51
VAROITUS
LIIKKUVIA OSIA – PURISTUKSIIN
JÄÄMISEN VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa vakavan
vamman tai kuoleman.
Vinssauksen turvallisuus:
• Tarkasta aina vaijeri, koukku ja raksit ennen vintturin
käyttöä. Purkautunut, taittunut tai vioittunut vaijeri
täytyy vaihtaa välittömästi. Vaurioituneet osat on
vaihdettava uusiin ennen käyttöä. Suojaa osat
vaurioitumiselta.
• Poista aina kaikki esteet tai muut kohteet, jotka
voivat estää vintturin turvallisen toiminnan.
• Varmista aina, että valitsemasi kiinnityskohta kestää
kuormituksen ja hihna tai ketju ei luiskahda pois
paikoiltaan.
• Käytä aina toimitettua koukkuhihnaa kelatessasi
vaijeria sisään tai ulos asennuksen ja käytön aikana.
• Edellytä aina, että käyttäjä ja sivulliset ottavat
ajoneuvon ja kuorman huomioon.
• Huomioi aina ajoneuvon ja kuorman vakavuus
vinssauksen aikana ja pidä muut henkilöt poissa
alueelta. Varoita kaikkia sivullisia epävakaasta
tilanteesta.
• Kelaa aina ulos niin paljon vaijeria kuin mahdollista
sitä kiinnittäessäsi. Käytä kaksoisvaijeria tai etäistä
kiinnityspistettä.
• Käytä aina tarpeeksi aikaa vaijerin kiinnittämiseen
vintturilla vetoa varten.
Älä koskaan koske vaijeriin tai koukkuun toisen
henkilön käyttäessä ohjauskytkintä tai vinssauksen
aikana.
Älä koskaan kytke kytkintä päälle tai irti, jos vintturi
on kuormituksen alainen, vaijeri on jännitetty tai kela
liikkuu.
Älä koskaan koske vaijeriin tai koukkuun vaijerin
ollessa jännittyneenä tai kuormitettuna.
• Pysy aina poissa vaijerin ja kuorman läheltä ja pidä
myös muut henkilöt loitolla vinssauksen aikana.
Älä koskaan käytä ajoneuvoa kuorman vetämiseen
vaijerilla. Yhdistetty kuormitus tai äkkikuormitus voi
vaurioittaa, ylikuormittaa ja rikkoa vaijerin.
Älä koskaan kiedo vaijeria takaisin itseensä
kiinni. Käytä kiinnityskohdassa juontoketjua tai
puunsuojusta.
VAROITUS
PUTOAMISEN TAI MURSKAUTUMISEN
VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa vakavan
vamman tai kuoleman.
• Pysy aina poissa tieltä, pidä kätesi poissa tieltä ja
pidä muut loitolla.
Älä koskaan käytä vintturia, jos kelalla ei ole
vähintään 5 kierrosta vaijeria. Vaijeri voi irrota
kelasta, koska vaijerin kiinnitystä ei ole tarkoitettu
kuorman kannattamiseen.
Älä koskaan käytä vintturia nosturina tai
riiputtamaan kuormaa.
• Varmista aina, että valitsemasi tuki kestää kuorman,
käytät asianmukaista vaijerin kiinnittämistä ja käytät
tarpeeksi aikaa tehdäksesi asennuksen oikein.
Älä koskaan käytä vintturia nostamaan tai
siirtämään henkilöitä.
Älä koskaan käytä liikaa voimaa vaijerin
kelaamiseen kytkimen ollessa vapaalla.
• Käytä aina oikeaa asentoa ja nostomenetelmää tai
hanki apua nostamiseen laitetta käsitellessäsi ja
asentaessasi.
• Kelaa aina köysi kelalle siihen suuntaan, joka on
neuvottu vintturin varoituskyltissä tai asiakirjoissa.
Tämä on edellytyksenä automaattijarrun (jos
varusteena) oikealle toiminnalle.
• Kelaa aina vaijeri kelalle vintturiin kiinnitetyn tarran
mukaisesti.
VAROITUS
VIILTO- JA PALOHAAVOJEN VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa
vakavan vamman tai kuoleman.
Käsien ja sormien vammautumisen estämiseksi:
• Käytä aina paksuja nahkakäsineitä vaijeria
käsitellessäsi.
• Muista aina, että vintturin moottorin, kelan tai
vaijerin pinta voi olla kuuma vintturin käytön aikana
tai sen jälkeen.
WARN INDUSTRIES
52
VÄLTÄ VINTTURIN JA LAITTEISTON
VAURIOITUMINEN
• Vältä aina sivuvetoja, jotka voivat pinota vaijeria
kelan yhteen reunaan. Tämä voi vaurioittaa vaijeria
tai vintturia.
• Varmista aina, että kytkin on kytketty täysin päälle
tai täysin irti.
• Varo aina, ettet vaurioita ajoneuvon runkoa,
kun käytät ajoneuvoa kiinnityskohteena
vinssaustoiminnon aikana.
Älä koskaan upota vintturia veteen.
• Säilytä aina kauko-ohjain suojatussa, puhtaassa ja
kuivassa paikassa.
HUOMIO
VARO
LIIKKUVIA OSIA – PURISTUKSIIN
JÄÄMISEN VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa lievän
tai kohtalaisen vamman.
Käsien ja sormien vammautumisen estämiseksi:
Älä koskaan jätä kauko-ohjainta paikkaan, jossa
se voi käynnistyä, kun kelaat kytkin vapaalla,
kiinnität vaijeria tai kun vintturi ei ole käytössä.
Älä koskaan jätä kauko-ohjainta liitetyksi vintturiin,
kun teet asennusta, kelaat kytkin vapaalla, kiinnität
vaijeria, teet huoltotoimia tai kun vintturi ei ole
käytössä.
VAROITUS
KEMIKAALI- TAI PALOVAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa
vakavan vamman tai kuoleman.
• Riisu aina korut ja käytä silmiensuojainta.
Älä koskaan asenna sähköjohtoja terävien
reunojen päälle.
Älä koskaan asenna sähköjohtoja kuumentuvien
osien lähelle.
Älä koskaan asenna sähköjohtoja liikkuvien osien
läpi tai lähelle.
• Aseta aina mukana tulevat liittimien suojukset
johtimiin ja liittimiin asennusohjeiden mukaan.
Älä koskaan kumarru akun yli kytkentää
tehdessäsi.
Älä koskaan asenna sähköjohtoja akun napojen
päälle.
Älä koskaan oikosulje akun napoja
metalliesineillä.
• Varmista aina, että porausalueella ei ole
polttonestejohtoja, polttoainesäiliöitä, jarruputkia,
sähköjohtoja tms.
• Katso aina johdotusta koskevia ohjeita
käyttöoppaasta.
Eristä ja suojaa aina kaikki näkyvillä olevat johdot
ja liittimet.
VARO
VIILTO- JA PALOHAAVOJEN VAARA
Näiden ohjeiden laiminlyönti voi aiheuttaa lievän tai
kohtalaisen vamman.
Älä koskaan anna vaijerin luisua käsiesi kautta.
89390A0
89390A0
WARN INDUSTRIES
53
Turvallista käyttöä koskevia vinkkejä
Köyttä ei saa altistaa kemikaaleille eikä lämmönlähteille.
Vältä synteettisen köyden pitkäaikaista altistusta auringonvalon
ultraviolettisäteille, jotka voivat vähentää köyden lujuutta ajan mittaan. Peitä
vintturi ja köysi vintturinpeitteellä, kun ne eivät ole käytössä.
Terävät taipumat kuormitetussa köydessä vähentävät sen lujuutta melkoisesti
ja saattavat aiheuttaa ennenaikaisen vaurion tai toimintahäiriön. Pyörivien
avopylpyröiden väkipyörien läpimitan on oltava vähintään kymmenkertainen
köyden läpimittaan verrattuna (4,064 cm läpimitaltaan 1,6 mm:n köydessä /
5 cm läpimitaltaan 4,7 mm:n köydessä).
Vältä köyden vetämistä karkeiden pintojen tai terävien kulmien ylitse. Vedä
suojavaippa paikoilleen köyden päästä päähän, kun asetat sen paikkaan,
jossa köysi voi koskettaa karkeita pintoja, kuten kiviä tai puunoksia.
Kun haluat tietää, milloin synteettinen köysi on vaihdettava, katso
vastapäisellä sivulla olevaa kohtaa Köyden tarkastus.
Huomautus:
Köysi on asennettava siten, että sen syöttö tapahtuu rummun pohjal-
ta.
Synteettisen köyden kanssa suositellaan käytettäväksi ohjainrullaa,
osanro 69373 (ATV) tai 82550 (UTV). Kiillotetusta alumiinista valmis-
tettua ohjaussilmäkettä voidaan myös käyttää näiden köysien kanssa.
Ennen kuin asennat synteettisen köyden tarkasta vintturin rumpu ja
tasoita rummussa, laipoissa ja vintturin muissa lisävarusteissa mah-
dollisesti esiintyvät terävät reunat, jotka saattavat joutua kosketuksiin
köyden kanssa.
Ohjainrulla on vaihdettava uuteen, jos sitä on käytetty vaijerin kanssa.
Vaijerit hiertävät rullan pintaa, mikä vaurioittaa synteettistä köyttä.
Älä koskaan kiinnitä köyden päätä vintturin rumpuun millään välineel-
lä, joka voi vaurioittaa sen päälle kierrettyä köyttä.
Älä kiedo köyttä takaisin itseensä kiinni äläkä sido köyteen solmuja.
Köyden koko Työkuormitusraja
5/32” 998 kg
3/16” 1 588 kg
7/32” 2 041 kg
WARN INDUSTRIES
54
1. Noudata edellä annettuja ohjeita köyttä asentaessasi.
2. Köyden katkaistun pään on kuljettava koko rummun läpi ja sen jälkeen
takaisin aukkoon, josta se on viety sisään.
3. Uos köyden pää on hankautunut liikaa niin, että sitä ei voida viedä rummun läpi
kahdesti, osa köydestä voidaan kiinnittää paikalleen vähintään viidellä kierroksella.
Noin 5–7 cm köyttä voidaan pitää paikallaan rummun koko pituudelta. Kelaa va-
rovasti ensimmäiset viisi kierrosta köyden päälle siten, että kierrokset ovat kohtisu-
orassa 5–7 cm:n pituiseen köydenosaan nähden.
4. Kelaa vintturin köysi varovasti sisään. Pidä köyden päätä kireällä ja kelaa köysi
kokonaan rummulle huolehtien siitä, että köysi muodostaa siististi kiertyneitä ker-
roksia.
Kunnossapito
Synteettisen köyden kunnossapidon tärkein osa on sen säännöllinen tar-
kastus. Synteettinen köysi on tarkastettava perusteellisesti jokaisen käyt-
tökerran yhteydessä vastapäisellä sivulla kuvatulla tavalla.
Tarkasta myös suojavaippa ja vaihda se uuteen, jos se repeytyy, sen kui-
tuja sulautuu yhteen tai sen säikeitä tulee näkyviin.
89390A0
89390A0
WARN INDUSTRIES
55
Pidä kosteus, rasva, lika ja muut jätteet poissa köydestä ja suojavaipasta.
Puhdista tarvittaessa kostealla rievulla.
Köyden tarkastus
Kun köyttä käytetään ensimmäistä kertaa, sen ulommat säikeet alkavat
pian törröttää. Tämä johtuu näiden säikeiden rikkoutumisesta, ja tämä
karhentunut pinta oikeastaan suojaa alla olevia kuituja. Tämän tilanteen
pitäisi tasaantua etenemisen sijasta. Jos pinnan karheus lisääntyy,
käynnissä on liiallinen kuluminen ja lujuuden menetys.
Katso tarkkaan sekä sisempiä että ulompia kuituja. Jos jommatkummat
niistä ovat kuluneet, köysi on ilmeisesti heikentynyt. Vedä säikeitä auki
ja etsi hienontunutta kuituainesta. Sen esiintyminen on merkki sisäisestä
kulumisesta.
WARN INDUSTRIES
56
Köysi on vaihdettava uuteen seuraavissa tapauksissa:
Köyden massa on jossakin kohdassa köyttä vähentynyt vähintään
25 % hankautumisen johdosta.
Vähintään kaksi vierekkäistä säiettä on katkennut.
Köydessä havaitaan litteitä kohtia tai pahkuroita, jotka eivät poistu
köyttä taivutettaessa.
Liikaa yhdistyneitä tai sulaneita kuituja havaitaan. Tällaiset kohdat
ovat jäykkiä, ja köysi näyttää kiiltävältä.
Esimerkkejä:
Köysi, jossa on alkuperäinen massa
Köysi, jossa on näkyvissä hankautumisesta
aiheutunut 25 %:n vähennys ainemäärässä;
köysi on vaihdettava uuteen
Köyden säie, jossa on näkyvissä täysi
ainemäärä
Köyden säie pienentynyt 25 % hankautumisen
johdosta; köysi on vaihdettava uuteen
Köydessä näkyy puristuksesta johtuva kuitujen
painuma. Näkyvissä on vähäistä kiiltoa. Tämä
ei ole pysyvä ominaisuus, vaan se voidaan
poistaa taivuttamalla köyttä
Köydessä näkyy kaksi vierekkäistä katkennutta
säiettä; köysi on vaihdettava uuteen
89390A0
89390A0
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Warn 90351 FAQ

Tyyppi
FAQ

muilla kielillä

Liittyvät paperit