FI
4. KUN MOOTTORI EI KÄYNNISTY :
Tee seuraavat tarkistukset ennen kun viet pumpun Makita-
huoltokorjaamoon.Jos Sinulla on vielä ongelmia tarkistukset
tehtyäsi, vie pumppu lähimpään Makita-huoltokorjaamoon.
(1) Onko sytytystulpan kärjissä kunnon kipinä?
Onko seiskytkin asennossa “ I ” (Käy)?
Irrota sytytystulppa ja tarkasta se.
Jos sytytystulpan kärjessä on vikaa, puhdista se tai vaihda
uusi tulppa.
Irrota sytytystulppa ja liitä se tulpan kantaan. Vedä
käynnistinkahvasta samalla kun pidät sytytystulppaa
moottorin metallirunkoa vasten. Kokeile uudella sytyty-
stulpalla, mikäli kipinä on heikko tai kipinää ei ole lainkaan.
Jos uudessakaan sytytystulpassa ei ole kipinää,
sytytyslaitteissa on vika.
(2) Onko moottorissa tarpeeksi
puristuspainetta?
Vedä käynnistinkahvasta hitaasti ja tarkasta, tuntuuko selvä
vastus. Jos vastusta ei ole paljon, tarkasta onko sytytystulppa
kireällä. Jos se on läysällä, kiristä se.
(3)
Onko sytytystulppa polttoaineen kostuttama?
Onko polttoainehana auki? (Paitsi EW120R)
Käännä rikastin toimimaan ja vedä käynnistinkahvasta
viisi-kuusi kertaa. Irrota sytytystulppa ja tarkasta, ovatko
kärjet polttoaineen kostuttamat. Jos ne ovat, moottori saa
bensiiniä.
Jos sytytystulpan kärjet ovat kuivat, ei polttoainetta tule
moottoriin. Tarkasta, missä polttoaineen kulku pysähtyy.
(Tarkista kaasuttimen polttoaineen saanti ja polttoainesiivilä.)
(EW120R)
(Tarkista kaasuttimen polttoaineen saanti.) (Paitsi EW120R)
Jos moottori ei käynnisty vaikka polttoainetta tulee
moottoriin, vaihda polttoaine.
1. ÖLJYNTUNNISTIMEN TOIMINTA
Öljyntunnistin sammuttaa moottorin automaattisesti, jos öljyn
pinta putoaa alle minimirajan. Moottori ei käynnisty ennen
kuin öljyä on lisätty tarpeeksi. (Katso kuva 8
-
t)
2. UUDELLEEN KÄYNNISTÄMINEN
(1) Lisää tarpeellinen määrä öljyä kampiokammioon.
(2) Moottorin käynnistäminen ja käyttäminen on selostettu
sivulla 7 kohdassa ”4. PUMPUN KÄYTTÄMINEN”
Tarkasta moottorista lähtevä johtoliitin. Sen täytyy olla
kiinnitettynä kunnolla öljyntunnistimen johtoon.
Kun valitset moottoriin öljyn, katso taulukkoa sivulla 6.
7. OHJEET ÖLJYNTUNNISTIMEN
KÄYTTÖÄ VARTEN
(LISÄVARUSTE)
8. HELPPO VIANHAKU
1. PUMPPU EI KÄY.
Moottori ei käynnisty.
(ks. sivu 8.-4“ 4. KUN MOOTTORI El KÄYNNISTY”)
Juoksupyörä juuttuu kiinni (Irrota ja puhdista.)
2. PUMPUN TUOTTO ON VÄHÄINEN.
Imee ilmaa imupuolelta.
(Tarkista imupuolen letkut)
Moottorin teho laskee.
(Ota yhteys lähimpään huoltokorjaamoon)
Akselitiiviste vaurioitunut.
(Ota yhteys lähimpään huoltokorjaamoon)
Liian korkea imukorkeus (Alenna.)
Imuletku on liian pitkä tai ohut.
(Käytä mahdollisimman Iyhyttä letkua)
Vesivuotoa. (Pysäytä vuoto.)
Tukkeuma juoksupyörässä
(Irrota ja puhdista.)
Juoksupyörä kulunut.
Siivilä tukkeutunut. (Puhdista.)
Moottorin nopeus liian alhainen.
(Ota yhteys huoltokorjaamoon)
3. PUMPPU EI SYÖTÄ.
Imee ilmaa imupuolelta.
(Tarkista imupuolen letkut.)
Pumppukotelossa liian vähän syöttövettä.
(Syötä täyteen.)
Poistoaukon tulppa ei tarpeeksi kireällä.
(Kiristä kunnolla.)
Moottorin nopeus liian alhainen.
(Ota yhteys huoltokorjaamoon)
Imee ilmaa akselitiivisteestä.
(Ota yhteys huoltokorjaamoon)
Ennen kipinän kokeilemista on moottorin päälle
mahdollisesti läikkynyt bensiini kuivattava
huolellisesti. Pidä testattava sytytystulppa
mahdollisimman kaukana sytytystulpan reiästä.
Älä pidä sytytystulpasta käsin kiinni vetokäyn-
nistintä vetäessäsi.
VAROITUS
HUOM
Jos moottorissa on öljyn tunnistin, sammuu moottori
automaattisesti öljymäärän vähetessä alle minimirajan.
Moottori ei käynnisty ennen kuin öljyä on lisätty tarpeeksi.