Draper Expert 12V Battery Starter/Charger, 135A, Expert 12V 135A Battery Starter/Charger Käyttö ohjeet

  • Hei! Olen tekoälychatbot, joka on koulutettu auttamaan sinua Draper Expert 12V Battery Starter/Charger, 135A Käyttö ohjeet kanssa. Olen jo lukenut asiakirjan ja voin tarjota selkeitä vastauksia kysymyksiisi.
24
950501-08 10/09/14
FI
Käyttöohjeet.
Akkulaturi
Tunnista oman akkuvaraajasi tyyppi sivun 1
kuvien perusteella
MUITA VAROITUKSIA KUVA 2.
Kiinnitä tarra, sinun kansallisella kielellä,
päälle akkulaturi, ennen käyttöönottoa
ensimmäistä kertaa.
Lue tämän käyttöoppaan ohjeet hyvin, ennen
kuin aloitat lataamisen. Lue myös akun ja
akkua käyttävän laitteen käyttöohjeet.
Yleiset ohjeet ja varoitukset
Alle 8-vuotiaat lapset ja henkisesti, fyysisesti tai aistillisesti
rajoittuneet henkilöt tai kokemattomat henkilöt saavat käyttää
laitetta vain valvonnan alaisina tai saatuaan asianmukaisen
perehdytyksen laitteen turvalliseen käyttöön ja mahdollisiin
vaaroihin. Lapset eivät saa leikkiä laitteella.
Lapset eivät saa puhdistaa tai huoltaa laitetta ilman valvontaa.
Tämä akkulaturi sopii ainoastaan seuraavan tyyppisten
lyijy/happoakkujen lataamiseen:
D “WET”-akut: suljetut, sisällä nestemäinen elektrolyytti: lähes
huoltovapaa tai täysin huoltovapaa (MF), “AGM”, “GEL”.
Älä yritä ladata ei-ladattavia tai vääräntyyppisiä akkuja.
Älä lataa jäätyneitä akkuja, ne saattavat räjähtää.
Ainoastaan käyttöön sisätiloissa.
RÄJÄHTÄVIEN KAASUJEN VAARA!
Akusta höyrystyy räjähtävää kaasua (vetyä)
normaalitoiminnassa, ja latauksen aikana suurimmissa
määrissä.
Vältä liekkien ja kipinöiden muodostamista.
Akkulaturissa on osia kuten katkaisimet ja releet, jotka
voivat aiheuttaa kipinöitä. Jos sitä käytetään autotallissa tai
vastaavassa paikassa, se tulee sijoittaa asianmukaisesti
kauas akusta ja kulkuneuvon sekä moottoriosaston
ulkopuolelle.
Kipinöiden välttämiseksi varmista, että liittimet eivät voi irrota
akun navoista lataamisen aikana.
Liittimet eivät saa koskaan koskettaa toisiaan.

liittimiä akkuun.
Varmista, että pistoke on irti pistorasiasta
ennen liittimien kytkemistä tai irrottamista.
Varmista riittävä ilmanvaihto latauksen aikana. .
Käytä sivulta suojaavia silmiensuojaimia sekä hapolta
suojaavia suojakäsineitä ja -vaatetusta.
Älä käytä akkulaturia, jonka kaapelit ovat vaurioituneet, tai
jos laturiin on kohdistunut iskuja, jos se on pudonnut tai
muuten vahingoittunut.
Älä pura akkulaturia vaan toimita se valtuutettuun
huoltokeskukseen.
Syöttökaapelin saa vaihtaa vain pätevä teknikko.
Älä aseta akkulaturia tulenarkojen pintojen päälle.
Älä laita akkulaturia ja sen kaapeleita veteen tai märille
pinnoille.
Sijoita akkulaturi siten, että se on riittävästi ilmastoitu: älä
peitä sitä muilla esineillä tai sulje säiliöihin tai hyllyköihin.
Kokoonpano ja sähkökytkennät Kuva 3.
¾ Kokoonpano koskien pakkaukseen kuuluvia irtonaisia osia
¾ Tarkista, että sähkölinja on varustettu sulakkeella tai
automaattikatkaisijalla, jonka mitoitus on sopiva laitteen
enimmäisottoteholle.
Laite tulee liittää ainoastaan virransyöttöjärjestelmään, jonka
nollajohdin on kytketty maahan.
¾ Sähköpistotulppa: jos laitteessa ei ole pistotulppaa, liitä
sähköjohto standardien mukaiseen ja virransiedolta
asianmukaiseen pistotulppaan (2P+E - 1Ph).
Akkulaturin kuvaus
Komennot ja merkinannot Kuva 1
A) Käynnistys-/sammutuspainike.
B) Akkulaturi-/starter-painike.
 

D) Ampeerien säätö
H) Sulake.
Akkulaturin kytkentä: toimintajärjestys
Ennen akkulaturin käyttämistä varmista, että jännitetason
    
vahinkoja esineille tai ihmisille.
Jotta ei vahingoiteta kulkuneuvon elektroniikkaa, ennen
akun lataamista tai pikakäynnistyksen suorittamista lue
huolellisesti sekä kulkuneuvon että akun valmistajan
toimittamat ohjeet.
¾ Kytke punainen liitin (+) akun plus-napaan
ja musta liitin (-) akun miinus-napaan.
Mikäli akku on asennettu autoon, liitä ensiksi leuka akun
napaan, jota ei ole liitetty koriin, ja sitten liitä toinen leuka
korin sellaiseen pisteeseen, joka sijaitsee kaukana akusta
ja polttoaineletkusta.
¾ Kytke pistoke pistorasiaan ja aloita lataus.
¾ Keskeytä lataus kytkemällä järjestyksessä irti: sähkövirta,
kehyksen tai miinus-navan (-) liitin, plus-navan (+) liitin.
25
950501-08 10/09/14
Akun lataaminen
Mod.1, 2, 3, 4
¾ [A] on asennossa 0/OFF (Mod.1, 3)
tai akkulaturi kytketty irti sähköverkosta (Mod.2, 4).
¾ [C].
¾ [B].
¾ [D].
¾ (Mod.1, 3) Aseta katkaisin [A] kohtaan 1/ON.
¾ (Mod.2, 4) Kytke akkulaturi sähköverkkoon.
L (Mod.1, 3) Jos termostaatti tulee väliin, ON/OFF-
katkaisimen merkkivalo sammuu.
L
Jos varaaja kytketty Min-hitaan varauksen asentoon, on
mahdollista, että ampeerimittari ei osoita sen olevan kytketyn
hyvin varattuun akkuun.
Akun varautuessa ampeerimittarin osoittama varausnopeus
laskee hitaasti kunnes se saavuttaa tasaisena pysyvän
lukeman (ei koskaan nollaa), mikä merkitsee sitä, että akku
on täysin varautunut.
Ladattavan akun virrankulutus riippuu akun kunnosta.
Jos malliin kuuluu lataussäätimet, valitse latausvirta, joka
on lähimpänä 10%:a ladattavan akun tehosta. (esim. I=4
Amp. akulle, jonka teho on 40 Amp./t). Tarkista, että akun
kapasiteetti (Ah) ei ole alhaisempi kuin akkulaturissa mainittu
arvo (C-Min).
Kun akku on ladattu ja havaitaan, että elektrolyyttinesteeseen
muodostuu kuplia, suositellaan lopettamaan lataaminen
akun vahingoittamisen välttämiseksi.
Suljettujen MF-, GEL- ja AGM-akkujen
lataaminen
Suljettuihin akkuihin ei voida lisätä elektrolyyttiliuosta. Jotta
voidaan hyödyntää niiden koko suunniteltu käyttöikä, älä lataa
niitä liikaa.
Suorita lataus hitaasti ja tarkista usein akun napojen jännite
tavallisella testerillä.
       

Akkulaturi ei anna mahdollisuutta pysäyttää
automaattisesti latausta ja se täytyy irrottaa heti kun
lataus on suoritettu loppuun, jotta akku ei vaurioudu.
Usean akun samanaikainen lataus, Kuva 4
Latausajat luonnollisesti pidentyvät suhteessa ladattavien
akkujen tehojen summaan. Älä lataa samanaikaisesti
erityyppisiä akkuja tai kapasiteetiltaan (Ah) erikokoisia akkuja
tai varaukseltaan eritasoisia akkuja.
Booster-käynnistimen kytkentä:
toimintajärjestys
TÄRKEÄÄ KÄYNNISTYKSESSÄ
Ennen akkulaturin käyttämistä varmista, että jännitetason
    
vahinkoja esineille tai ihmisille.
Jotta ei vahingoiteta kulkuneuvon elektroniikkaa, ennen
akun lataamista tai pikakäynnistyksen suorittamista lue
huolellisesti sekä kulkuneuvon että akun valmistajan
toimittamat ohjeet.
Jotta ei vahingoiteta kulkuneuvon elektroniikkaa:
D Älä suorita pikakäynnistystä, jos akku on sulfatoitunut tai
viallinen.
D Älä suorita pikakäynnistystä akulla, joka on irrotettu
kulkuneuvosta: akun paikallaolo on ehdottoman tärkeää,
jotta eliminoidaan mahdolliset ylijännitteet, jotka voisivat
muodostua liitäntäkaapeleihin kerääntyneestä energiasta
pikakäynnistyksen aikana.
Pikakäynnistyksen helpottamiseksi suositellaan
suorittamaan aina 10-15 minuutin pikalataus.
Noudata arvokilvessä tai teknisissä tiedoissa ilmoitettuja
pikakäynnistyksen / tauon jaksoja, jotta akkulaturi ei
ylikuumene. (esimerkiksi: 5’’ ON / 10’’ OFF 5 jaksoa).
Älä jatka pikakäynnistyksen yrittämistä, kun moottori
ei käynnisty: tämä voi aiheuttaa vahinkoja akulle tai
sähkölaitteistolle kulkuneuvossa.
Mod. 3, 4
¾ [A] on asennossa 0/OFF (Mod. 3)
tai akkulaturi kytketty irti sähköverkosta (Mod. 4).
¾ [C].
¾ [B].
¾ (Mod. 3) Aseta katkaisin [A] kohtaan 1/ON.
¾ (Mod. 4) Kytke akkulaturi sähköverkkoon.
¾ Käännä kulkuneuvon virta-avainta.
Suojasulake oikosulkuja ja polariteetin vaihtoja vastaan
[H]
Sulake keskeyttää sähköpiirin, kun tapahtuu ylikuormitus,
joka voi aiheutua oikosulusta pihdeissä tai akun osissa tai
käänteisestä kytkennästä akun napoihin (+,-).
      
ei kykene toimimaan. (Esim. erittäin purkautunut akku, jonka
polariteetti on vaihtunut).

vahinkoja ihmisille tai esineille.
Irrota akkulaturi sähköverkosta ennen sulakkeiden
vaihtamista.
L Laite on varustettu automaattisesti nollautuvalla
termostaatilla, joka suojelee laitetta ylikuumenemisilta.
/