34 EU-takuu
EU/ETA-Takuu: Ehdot ovat voimassa, kun laite on muussa maassa, kuin mistä se on
alunperin ostettu.
Jos tuotteen omistaja havaitsee laitteessa vikaa, hänen tulee ottaa viipymättä yhteys siinä
EU/ETA-maassa, jossa hän takuukorjausta pyytää, laitteen oikeaan myyntiyhtiöön,
maahantuojaan tai lähimpään valtuutettuun jälleenmyyjään, kuten "Tuotteen huolto-
oppaassa" on mainittu. Takuukorjausta pyydettäessä on oltava mukana tämä takuukortti
ja myyntitosite, josta selviää laitteen ostopäivä. Tällöin asiakkaalle ilmoitetaan, miten
takuukorjauksessa menetellään:
(i) Myyjäliike tai maahantuoja huolehtii laitteen korjaamisesta.
(ii) Myyjäliike tai maahantuoja toimittaa laitteen korjattavaksi siihen EU/ETA-maahan,
jonka myyntiohjelmaan laite on alunperin kuulunut.
(iii) Asiakas lähettää laitteen itse siihen EU/ETA-maahan, jonka myyntiohjelmaan laite on
alunperin kuulunut.
Jos laite on mallia, jota asiakkaan käyttömaan myyntiyhtiö tai myyjäliike pitää normaalissa
myyntiohjelmassa, tulee laite yhdessä tämän takuukortin ja ostopäivämäärän
vahvistavan tositteen kanssa toimittaa asiakkaan vastuulla ja kustannuksella sellaiseen
myyntiyhtiöön tai maahantuojalle, joka huolehtii korjaustyöstä. Joidenkin maiden
myyntiyhtiöt tai maahantuojat voivat osoittaa oman haaraliikkeen kyseisessä maassa,
joka pystyy tekemään vaadittavat korjaukset.
Jos laite on mallia, joka ei kuulu käyttömaassa normaaliin myyntiohjelmaan, tai jos
laitteen sisäiset tai ulkoiset ominaisuudet eroavat käyttömaan vastaavasta mallista,
myyntiyhtiö tai maahantuoja voi pystyä tekemään takuukorjauksen saatuaan varaosia
laitteen alkuperäisestä myyntimaasta. Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen lähettää
laite korjattavaksi laitteen alkuperäisen hankintamaan myyjäliikkeeseen tai
maahantuojalle.
Kummassakin tapauksessa asiakkaan täytyy esittää tämä takuukortti ja myyntitosite,
josta selviää laitteen ostopäivä. Kaikki kuljetukset, sekä laitteen että varaosien,
tapahtuvat asiakkaan vastuulla ja kustannuksella. Myös korjausaika voi tämän johdosta
pidentyä.
Milloin kuluttaja itse lähettää laitteen korjattavaksi laitteen käyttömaan myyntiyhtiölle tai
maahantuojalle, huolto takaa korjauksen samoin kansallisin takuuehdoin (mukaanlukien
takuuaika) kuin on voimassa käyttömaan vastaavilla tuotteilla. Tällöin ei sovelleta sen
EU/ETA-maan takuuehtoja, josta laite on hankittu. Milloin kuluttaja itse lähettää laitteen
korjattavaksi EU/ETA-maahan, jossa laite on kuulunut normaaliin myyntiohjelmaan,
tehdään korjaus kyseisessä EU/ETA-maassa voimassaolevien, kansallisten
takuuehtojen mukaisesti.