Ferm 19
• Het is mogelijk dat tijdens het opladen een zgn. detonerend gas vrijkomt. Dit is de reden
waarom de vulschroefdoppen van de accu opengedraaid worden alvorens op te laden
(niet van toepassing op gesloten accu´s, m.a.w. accu´s zonder vulschroefdoppen). Het
opladen dient plaats te vinden in een goed geventileerde ruimte.
• De acculader stopt niet automatisch na het opladen van de accu. Daarom moet men deze
uitzetten en vervolgens loskoppelen van de accu. Laat de acculader evenmin
aangesloten op het lichnet nadat de accu volledig opgeladen is.
Het apparaat dient volledig uitgeschakeld te worden in geval van:
• Slecht functioneren of schade aan het stopcontact of aan het netsnoer.
• Rook of stank, veroorzaakt door verschroeide of verbrande isolatie.
Draag altijd een veiligheidsbril en oude kleren wanneer u aan een accu werkt, want
accuzuur is een agressief en bijtend product!
3. INSTALLATIE
Voordat u de acculader inschakelt dienen de volgende stappen ondernomen te worden (fig. 1):
• Wanneer de accu nog aangesloten is dient deze eerst ontkoppeld te worden,
• eerst de negatieve pool (A);
• dan de positieve pool (B)!
Het is aanbevolen om de accu uit het voertuig te verwijderen alvorens op te laden.
• Controleer het peil van het accuzuur. Verwijder hiervoor eerst de vulschroefdoppen,
controleer vervolgens het peil en, indien nodig, vul bij met gedestilleerd water
(verkrijgbaar bij de drogist). De electrische lading kan gemeten worden met een
hydrometer.
• Maak de contactpunten en polen schoon. Dit kan gedaan worden met een staalborstel of
met schuurpapier.
• Bevestig eerst de positieve klem van de lader (rood) aan de positieve pool (+) van de accu.
Bevestig vervolgens de negatieve klem van de lader (zwart) aan de negatieve pool (-) van
de accu.
Controleer of de klemmen van de acculader goed contact maken met de accu.
• De volgende stappen dienen te worden genomen met behulp van de informatie, zichtbaar
op het laad-controle display.
•(Let op: (1) De laders zijn alleen geschikt voor accu’s die een restspanning van meer dan
2V hebben. Bij accu’s met een restspanning van minder dan 2V zal geen stroom worden
toegevoerd. (2) De laadstroommeter toont slechts de algemene informatie en geen
exacte meting).
4. HOE DE ACCULADER TE GEBRUIKEN
Het laadproces begint nadat de accuklemmen op correcte wijze aan de accu gekoppeld zijn,
en wanneer de stekker in het stopcontact is geplaatst. De laadspanning is zichtbaar op het
display aan de voorzijde en de oplichtende rode indicator “CHARGE” is aan (Fig. 2).
NL
58 Ferm
9. Huolla työkalu huolellisesti.
• Työkalu toimii parhaiten ja turvallisimmin puhtaana.
• Noudata huoltoon ja lisäosien vaihtoon liittyviä ohjeita. Pidä työkalu kuivana ja vapaana
öjlyistä ja rasvoista.
10. Kytke laite pois päältä.
Kytke laite pois päältä kun et käytä sitä, ennen puhdistusta ja lisäosien tai terien vaihtoa.
11. Jatkojohto ulkokäyttöön.
Kun työskentelet ulkona, käytä ainoastaan tähän tarkoitukseen tehtyjä ja sellaiseksi
merkittyjä jatkojohtoja. Kun käytät maadoitettuja laitteita, käytä myös maadoitettua
jatkojohtoa.
12. Pysy valppaana.
Katso mitä teet, käytä käytännön järkeä, äläkä käytä laitetta kun et pysty keskittymään työhön.
13. Tarkista laite vian varalta.
• Ennenkuin käynnistät laitteen, tarkista että kaikki turvalaitteet ja vahingoittuneet osat
toimivat ongelmitta ja tehokkaasti;
• Ellei tässä ohjekirjassa toisin mainita, vaurioituneet turvalaitteet ja osat tulee korjata tai
vaihtaa valtuutetussa huoltokeskuksessa. Vaurioituneet kytkimet tulee myös vaihtaa
huollossa. Älä käytä laitetta, jos sitä ei voi kytkeä pois päältä.
Erityiset turvaohjeet
Akkulaturin suunnittelussa on otettu huomioon turvallisen käytön vaatimat tekijät. Mikä
tahansa muutos, sovellus, korjaus tai muu käyttö saattaa vaarantaa laitteen turvallisuuden.
Tällöin myös laitteen takuu poistuu voimasta.
• Tarkista seuraavat asiat:
• Vastaako akkulaturin jännite verkkovirran jännitettä. Akkulatureita, jotka on merkitty
230 voltin jännitteellä, voidaan käyttää myös 220 voltin verkkovirrassa.
• Ovatko virtajohto ja pistoke hyvässä kunnossa.
• Vältä käyttämästä pitkiä jatkojohtoja akkulaturin kanssa.
• Älä yritä avata akun kantta, koska tämä saattaa vapauttaa vaarallisia aineita.
• Älä käytä akkulaturia kosteissa tiloissa.
• Älä altista akkua (tai laturia) kirkkaalle auringonvalolle tai korkeille lämpötiloille.
• Lataamisen aikana akkuhappo saattaa alkaa kiehua, mikä ei ole epätavallista. Varo
kuitenkin roiskeita, sillä akkuhappo on syövyttävää. Akkulaturi tulee kytkeä pois päältä
onnettomuuksien välttämiseksi ja akun on annettava viilentyä.
• Lataamisen aikana saattaa vapautua niinsanottuja räjähtäviä kaasuja. Tästä syystä
täyttökorkit on avattava ennen lataamista ( ei koske suljettuja akkuja, eli akkuja joissa ei
ole täyttökorkkeja). Lataamisen tulee tapahtua tuuletetussa tilassa.
• Akkulaturi ei pysähdy automaattisesti lataamisen loputtua. Tästä syystä se tulee kytkeä pois
päältä ja irrottaa akusta. Älä jätä akkulaturia verkkovirtaan kytketyksi kun akku on täysin ladattu.
Laite tulee kytkeä kokonaan pois päältä, mikäli:
• Siihen tulee toimintahäiriö tai virtajohto tai -pistoke vahingoittuvat.
• Palanut eristys savuaa tai haisee.
Käytä aina suojalaseja ja vanhoja vaatteita kun työskentelet akun parissa, sillä
akkuhappo puraisee ilkeästi!
FIN